ABC PROJEKTOWANIA   
Regulamin i rejestracja regulamin forum  jak wstawiac grafike, linki itp do wiadomosci grafika i linki w postach

Nauka projektowania przy wykorzystaniu różnych programów, doskonalenie technik i tricków związanych z projektowaniem modeli kartonowych. Zrób To Sam - czyli samodzielne projektowanie dodatkowych elementów. Rozwijanie siatek brył. Zmiana kolorystyki, powiększanie i zmniejszanie.

Uwaga! W tym dziale nie wpisujemy postów: "kartonowych", relacji z budowy (dopuszczalne relacje z procesu projektowania). Informacje o programach wpisujemy wyłącznie w zakresie bezpośrednio związanym z konstruowaniem modeli kartonowych.




 Działy  |  Tematy/Start  |  Nowy temat  |  Przejdź do wątku  |  Szukaj  |  Widok rozszerzony (50 postów/stronę)  |  Zaloguj się   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 1 
02-01-08 01:37  [Tutorial] Warsztaty Corelowskie - Kadłub szkielet
Astra28 



Na Forum:
Relacje w toku - 5
Relacje z galerią - 2
Galerie - 8
 

Rozpoczynając pracę nad Mazurem musimy na początek określić jego wielkość. Korzystając z literatury odnajdujemy, że długość całkowita pojazdu to 581 cm co w skali 1:25 daje 232,4 mm.
Otwieramy Corela (nowy dokument) i ustawiamy rozmiar strony na A2 (będzie o wiele łatwiej pracować, kiedy się sporo zmieści). W pasku narzędziowym „C” w pierwszym oknie (Typ i rozmiar papieru) wybieramy A2. Warto również zmienić orientację strony na poziomą, dwa przyciski zaraz za wymiarem strony. Teraz do tak utworzonego dokumentu importujemy plik z rzutami Mazura (plik zeskanowany przez Stazi’ego - Menu Główne/Plik/Importuj lub CTRL+I) oraz rysujemy prostokąt o szerokości 232,4 mm i dowolnej wysokości. Będzie to nasz szablon powiększenia skanu do rozmiarów modelu. Aby narysować prostokąt wybieramy LKM z paska narzędziowego „D” narzędzie 6. od góry (wygląd pełnego kwadracika) lub klawisz funkcyjny F6. Przytrzymując LKM rysujemy dowolny prostokąt. Wracamy do narzędzia podstawowego i zaznaczamy świeżo narysowany prostokąt. Nadajemy mu „brak wypełnienia” - LKM w pojemnik z X w palecie kolorów oraz określamy obrys na czerwony, grubości 0,176 mm. Obrys ustalamy po naciśnięciu F12. Następnie tak długo powiększamy i pomniejszamy zaimportowany wcześniej plik z rzutami aż uzyskamy wielkość utworzonego prostokąta. Dzięki temu uzyskaliśmy rysunek naszego modelu w skali 1:25 w stosunku do oryginału, który będzie świetnym podkładem do odczytywania nieznanych wymiarów. Oczywiście im lepszej jakości skan i im więcej wiemy o wymiarach oryginału tym lepsze rezultaty naszej pracy. W tym przypadku wygląda to dość skromnie i należy przyjąć pewne zaokrąglenia i traktować całą zabawę z lekkim przymrużeniem oka.



Teraz możemy narysować obrys kadłuba zarówno boczny jak i od przodu, ponieważ zaimportowaliśmy cały skan i mamy w skali również rzuty tyłu i przodu, na których świetnie widać szerokość kadłuba. Aby narysować rzuty wanny używamy narzędzia do rysowania - wybieramy LKM z paska narzędziowego „D” narzędzie 4. od góry (wygląd ołówka z jedną falką) lub klawisz funkcyjny F5. Technika rysowania opisana została w Indeksie. Warto w tym miejscu wspomnieć o technice rysowania linii zakrzywionych (łuków). Wybieramy łuk i typujemy miejsca przegięcia. Warto wytypować więcej punktów przegięć, ponieważ otrzymamy wtedy dokładniejsze łuki. Rysujemy proste odcinki łączące wytypowane punkty i następnie wybieramy narzędzie kształtu - wybieramy LKM z paska narzędziowego „D” narzędzie 2. od góry (wygląd trójkącika wskazującego kropkę na falce) lub klawisz funkcyjny F10. Wybieramy odcinek, który chcemy wykrzywić i klikamy w ikonkę zmieniającą odcinek prosty w krzywą i przeciągamy dowolny punkt odcinka w odpowiednią stronę. Dodatkowo możemy modyfikować odcinek przy pomocy punktów kontrolnych. Na skanie nie bardzo widać jaki profil ma tył wanny, ale w tym miejscu pomocne okaże się zdjęcie P7158636.JPG. Używając tej fotki jako podkładu bez problemu narysujemy tył wanny. Skala nie jest istotna, ponieważ po narysowaniu linii możemy ją zmniejszy lub powiększyć dokładnie do wysokości wanny i przesunąć na koniec kadłuba. W ten sposób uzyskaliśmy rzut boczny oraz szerokość naszej wanny. Na rysunku widoczna jest również pionowa czarna linia będąca miejscem, gdzie znajduje się tylna ścianka oraz mały czerwony prostokąt, który rozgranicza kabinę od skrzyni. Na tym rysunku możemy również bez problemu określić szerokość gąsienic, którymi zajmiemy się w kolejnych odcinkach.



Aby nie tracić rzutu w skali 1:25 oraz aby utrzymać czytelność rysunku proponuję utworzyć kolejną stronę dokumentu (menu E). Potem narysowane rzuty kopiujemy na drugą stronę dokumentu i pracujemy nad nimi dalej. Kopiowanie: zaznaczamy obiekt(y) oryginalny i kopiujemy do schowka CTRL+C, a potem przechodzimy na drugą stronę, gdzie wklejamy obiekt(y) CTRL+V.
Teraz musimy ustalić jaka będzie grubość naszego wydruku podklejonego tekturką (w moim przypadku papier 0,11mm + 0,99mm tektura co daje łącznie materiał grubości 1,1mm. Rysuję prostokąty o tej szerokości i o długościach większych niż nasze przekroje, co pozwoli nam na wycięcie odpowiednich szczelin w szkielecie wanny. Planujemy rozmieszczenie wręg oraz ustalamy w jakich miejscach poszczególne elementy mają się zazębić. To jest bardzo subiektywne i zależy zarówno od techniki wykonywania wanny jak i od umiejętności i preferencji modelarza. W tym miejscu każdy musi pomyśleć jak będzie mu wygodniej budować model. Ja wybrałem szkielet pełny, dzięki czemu poszycie kadłuba nie powinno mi się zapadać. W takim wariancie należy zawczasu przestudiować rysunki i zdjęcia w poszukiwaniu wszelkich otworów w kadłubie, gdyż już na tym etapie musimy ustalić wymiary i położenie tych otworów. W naszym przypadku będzie to jedynie gniazdo haka holowniczego w tylnej ściance. Na podstawie zdjęć ustalamy wymiary gniazda i nanosimy otwór na tylną wręgę. Poniżej technika wycinania nadmiaru materiału.



KROK 1 - Po ustaleniu miejsc które będą się zazębiały (czerwone elementy na żółtym tle tylnej ścianki) musimy je w odpowiedni sposób ustawić. W tym przypadku miejsce czerwone powinno wejść w szczelinę elementu poprzecznego, więc materiał powinien pozostać, a należy wyciąć wszystko co jest po bokach. Musimy zatem stworzyć maski docinające. Po (1) musimy powiększyć czerwony prostokąt poza obrys wręgi do góry. Po (2) musimy przeciągnąć go w lewą stronę (również poza obrys wręgi), ale musimy pozostawić oryginał, aby móc następnie przeciągnąć w prawo. W czasie przeciągania łapiemy za wskazane punkty kontrolne (małe czarne kwadraciki wokół obiektu) i ciągniemy je w bok obserwując zmiany wymiarów obiektu. Aby pozostawić oryginał musimy w czasie przeciągania kliknąć PKM. Po wykonaniu w podobny sposób kolejnych maskownic otrzymujemy coś jak na obrazku po prawej. Wykonując ruchy 1+2 otrzymujemy element A, natomiast 1+3 element B.
KROK 2 - teraz musimy elementami czerwonymi wyciąć zbędne fragmenty żółtej wręgi. W tym celu należy kolejno zaznaczyć wszystkie elementy czerwone i na końcu żółty. Jest to bardzo ważne, ponieważ ostatnio zaznaczony element zostanie przycięty wszystkimi wskazanymi poprzednio. Zaznaczania dokonujemy poprzez kliknięcie LKM z wciśniętym klawiszem SHIFT kolejnych elementów. Po dobrze wykonanych czynnościach powinniście otrzymać element z KROKU 3.
W przypadku potrzeby wykonania tylko szczeliny wystarczy tylko wycięcie. Poniżej wygląd pozostałych części szkieletu przed cięciem otworów oraz widok już wyciętych elementów.



Jak widzicie na dolnym elemencie pojawił się kwadrat z zaokrąglonymi narożnikami. Jest to miejsce przeznaczone na umieszczenie w modelu ciężarka (takiego jaki In-post przykleja do kopert). Ciężarek ten ma za zadanie lekko dociążyć model i przesunąć jego środek ciężkości ku dołowi, dzięki czemu model będzie o wiele stabilniejszy i mniej podatny na przewrócenie. Oczywiście możecie zupełnie pominą ten ciężarek, bo nie ma to wpływu na dalszą budowę modelu. Ponad podłogą Mazura pojawiły się jeszcze dodatkowe 4 elementy. Te 2 większe będą uzupełnieniem dziur w części ukośnej wanny, ale co z tym zrobić zobaczycie na fotkach pokazujących budowę. Ciekawy jest również sposób rysowania kwadratu z zaokrąglonymi narożnikami. Wystarczy narysować dowolny kwadrat i narzędziem kształtu złapać jeden z narożników i wciągnąć do wewnątrz. Pojedyncze kliknięcie LKM włączy nam tylko jeden narożnik, a wskazanie wtedy z SHIFT’em kolejnego umożliwi zaokrąglenie tylko tych dwóch. W zasadzie mamy wszystkie elementy naszego szkieletu gotowe.

Pliki do pobrania:


Plik roboczy jest TU
Plik z częściami jest TU

Budowa w praktyce:


Po wycięciu wszystkich elementów możemy przystąpi do ich składania. Do dołu wanny doklejamy boczne segmenty wraz z wręgami oraz wzmocnieniem przednim i tylnym. Jak widać na dolnym elemencie wyciąłem miejsce na ciężarek i tymczasowo jest to sklejone taśmą przezroczystą. Łatwiej się tak montuje.



Teraz z dodatkowych elementów (tych 2 większych) wykonujemy wypełnienia przy skośnych ściankach wanny. Trzeba je lekko dopasować, bo nie wiem jakiego materiału użyjecie na podklejenie szkieletu. Myślę, że nie będzie to dla nikogo problemem.



W następnej kolejności możemy wykonać dwie rzeczy: zamocować ciężarek (tu już chyba każdy sobie z tym poradzi) oraz wykonać gniazdo haka holowniczego. Gniazdo wykonujemy z dwóch płytek sklejonych razem, gdzie w jednej jest otwór. W otwór ten wklejamy dno gniazda i następnie otaczamy ściankami bocznymi. Tak ukształtowany element wklejamy od tyłu w pozostawiony otwór w tylnej ścianie wanny.



A tak się przedstawia w całej okazałości bryła kadłuba. W tej chwili musimy już jedynie przeszlifować całość celem usunięcia powstałych nierówności i będziemy mogli zająć się projektowaniem poszycia kadłuba. Poszycie już następnym razem.



Mam nadzieję, że wszystko okazało się jasne i czytelne. Jeżeli macie jeszcze jakieś pytania lub sugestie to piszcie, postaram się na wszystkie odpowiedzieć.

--
Pozdrawiam cieplutko wszystkich. Astra28 - Niech karton będzie z Wami :-)
W pracy robię TO, a w domu TO. Moje projekty za FREE
Zapraszam Czechofilów Czeskie klimaty okiem Polaka

 
26-02-08 20:19  Odp: [Tutorial] Warsztaty Corelowskie - Kadłub szkielet
wottek 

Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 3
Galerie - 15


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 1


 - 11

A jak można rozrysować poszycie okrętu?
Szkielet i pokład raczej bez problemu, ale poszycie to nie tak ładwo, nie da się wziąść rzutu bocznego i od niego odrysować, bo wręgi nie są proste.

Z góry dzięki za odpowiedź:)

Pozdrawiam,
wojtek

--
Na warsztacie: | HM Bark Endeavour [SY] (25%) | Cutty Sark [MM] (10%)

 
27-02-08 08:03  Odp: [Tutorial] Warsztaty Corelowskie - Kadłub szkielet
Raziel 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
 

Do rozwijania poszycia okrętów trzeba już użyć programów zewnętrznych jak opisywane na tym forum Siatki, ewentualnie Rhino.

--
Nic na siłę, wszystko młotkiem ;-)

 
09-05-08 18:17  Odp: [Tutorial] Warsztaty Corelowskie - Kadłub szkielet
Wojtek   

Niestety plików podanych już nie ma do pobrania, lub ja nie potrafię ich otworzyć. Pozdrawiam Wojtek

--



Post zmieniony (10-05-08 15:02)

 
13-05-08 13:37  Odp: [Tutorial] Warsztaty Corelowskie - Kadłub szkielet
Kemot 



Na Forum:
Relacje w toku - 8
Relacje z galerią - 1
Galerie - 6


 - 6

Pliki automatycznie zostały skasowane po 60 dniach od ostatniego ich pobrania. Niestety.

--
pzdr
Kemot

 
16-07-08 23:26  Odp: [Tutorial] Warsztaty Corelowskie - Kadłub szkielet
miszzal 

Na Forum:
Relacje z galerią - 1
 

Cześć czy planujesz kolejne części warsztatu? czy coś utknęło?
Idąc za wątkiem bawię się w projektowanie innego pojazdu lecz dalej nie pójdę bez rad :(

 Tematy/Start  |  Wyświetlaj drzewo   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 1Strony:  1 

 Działy  |  Chcesz sie zalogowac? Zarejestruj się 
 Logowanie
Wpisz Login:
Wpisz Hasło:
Pamiętaj:
   
 Zapomniałeś swoje hasło?
Wpisz swój adres e-mail lub login, a nowe hasło zostanie wysłane na adres e-mail zapisany w Twoim profilu.


© konradus 2001-2024