Warning: Division by zero in /home/konradus/domains/konradus.com/public_html/forum/read.php on line 218

Warning: Division by zero in /home/konradus/domains/konradus.com/public_html/forum/read.php on line 223

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/konradus/domains/konradus.com/public_html/forum/read.php:218) in /home/konradus/domains/konradus.com/public_html/forum/read.php on line 362
WWW.KONRADUS.COM - KARTON CAFÉ - Nowe promy ze Szczecina
           

KARTON CAFÉ   
Regulamin i rejestracja regulamin forum  jak wstawiac grafike, linki itp do wiadomosci grafika i linki w postach

Miejsce na rozmowy o rzeczach niekoniecznie związanych z modelarstwem kartonowym, tzw. "rozmowy kanapowe", ciekawostki, humor itd. Tu można się poznać lepiej i pogawędzić ze sobą.


 Działy  |  Tematy/Start  |  Nowy temat  |  Przejdź do wątku  |  Szukaj  |  Widok ze stronicowaniem  |  Zaloguj się   Poprzednie wiadomości  |  Następne wiadomości 
19-02-19 09:11  Nowe promy ze Szczecina
Akra 

Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 5


 - 2

TEMATEM WĄTKU JEST BUDOWA W SZCZECINIE NOWYCH PROMÓW. Tylko to, i dlatego proszę nie poruszać tutaj innych tematów. NOWE PROMY ZE SZCZECINA – NIC WIĘCEJ. Utworzenie tego wątku jest spowodowane istotną w swym wydźwięku – jak sądzę - poniedziałkową konferencją prasową ministra Gróbarczyka & Company.

Na początek dzisiejszy artykuł mojego syna:

***

PO DWÓCH LATACH OD POŁOŻENIA STĘPKI POD PROM MINISTER OGŁASZA CAŁKIEM NOWY PLAN. KRES FIKCJI?

Sprawa budowy nowych promów morskich dla polskich armatorów zaczyna się tak naprawdę od nowa - takie są wnioski z poniedziałkowej (18 lutego 2019) konferencji z udziałem ministra Marka Gróbarczyka.

Na konferencji „Rozwój przemysłu stoczniowego w Polsce” miała paść nowe informacje o programie budowy promów dla polskich armatorów.

Decyzje były blokowane

To, że tak naprawdę całe przedsięwzięcie zaczyna się na nowo, a położenie stępki w czerwcu 2017 r. było jedynie propagandową fikcją, potwierdziła prezentacja Mariana Krzemińskiego. To prokurent Funduszu Rozwoju Spółek – państwowej firmy, która przejęła właśnie od funduszu Mars kontrolę nad spółką Stocznia Szczecińska oraz Morską Stocznią Remontową „Gryfia”.

FRS działa pod skrzydłami Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Wcześniej stoczniowy majątek był pod kontrolą Polskiej Grupy Zbrojeniowej, czyli de facto Ministerstwa Obrony Narodowej. Taką decyzję podjęto już za rządów PiS, gdy MON snuł wizje budowy w Szczecinie okrętów podwodnych.

– To historyczny grzech – mówił o poprzednim układzie właścicielskim Marian Krzemiński. Tłumaczył, że wszelkie decyzje w sprawie działalności stoczni były wówczas „blokowane”.

To o tyle znaczące, że to właśnie „Gryfia” miała odpowiadać za budowę promu dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. W czerwcu 2017 położenie stępki pod tę jednostkę PiS zmienił w propagandową uroczystość z udziałem Mateusza Morawieckiego (wówczas wicepremiera). Do tej pory nie powstała nawet dokumentacja umożliwiająca budowę jednostki.

Konkurencja już buduje

W poniedziałek Marian Krzemiński przedstawił nowy pomysł. Nie ma w nim już mowy o jednym promie, który zostanie zaprojektowany specjalnie dla PŻB. Z prezentacji wynikało, że polscy armatorzy operujący promami łączącymi Świnoujście ze Skandynawią (PŻM, Euroafrica i PŻB), muszą wymienić co najmniej sześć jednostek.

Nie chodzi tylko o wiek najstarszych promów i brak możliwości ich opłacalnego dostosowania do nowych wymogów środowiskowych (ekologiczny napęd itd.). Polscy przewoźnicy promowi czują już bowiem na plecach oddech niemieckiej i szwedzkiej konkurencji. Nowe promy buduje TT-Line i Stena Line (ten ostatni armator wybrał stocznię w Chinach). Ich nowe jednostki będą miały dwa razy dłuższą linię ładunkową niż stare, polskie promy. To zabójcza konkurencja, która odbierze naszym armatorom klientów. Gestorzy ładunków wybiorą po prostu tańszą ofertę, jaką może zaoferować armator z większą jednostką.

– Dlatego większość kluczowych decyzji musimy podjąć jeszcze w tym roku – alarmował Krzemiński. Według prokurenta FRS jeśli polscy armatorzy mają utrzymać swój udział w rynku to muszą zbudować sześć promów w ciągu najbliższych pięciu lat.

Kupić gotowy projekt

Stąd pomysł na przyspieszenie całego przedsięwzięcia. To skorzystanie z gotowych już projektów promów, które są na rynku.

– Mamy oferty czterech projektów – mówił Krzemiński.

Gotowe dokumentacje ma na oku także PŻM.

– Mamy taki projekt, który możemy natychmiast kupić, nie musimy czekać – potwierdził później Paweł Brzezicki, zarządca komisaryczny PŻM.

Najnowszy plan zakłada więc, że poprzez FRS powstanie „wehikuł”, który kupi projekt promu. Następnie zostanie on zrealizowany na pochylni „Wulkan” Stoczni Szczecińskiej.

Sprawa nie jest oczywiście taka prosta. Stocznia Szczecińska w obecnym stanie nie ma technicznych i organizacyjnych zdolności, by się tym zająć.

– Będziemy poprawiać infrastrukturę – zapewniał Krzemiński.

W pierwszej kolejności ma powstać ciąg spawania płatów. FRS ma kapitał na poziomie 300 mln zł. Według deklaracji prokurenta „ponad połowa tych środków ma trafić na inwestycje” w naszej stoczni jeszcze do 2020 r.

– Docelowo Fundusz Rozwoju Spółek powinien podlegać fuzji ze Stocznią Szczecińską – mówił Krzemiński. – W ten sposób stocznia będzie miała jeden z najwyższych kapitałów spośród polskich stoczni.

Tylko seria ma sens

Jasne jest już też, że nie może być mowy o budowie tylko jednego promu, i to nie tylko z punktu widzenia armatorów.

– Nie możemy mówić o jednym promie, bo to słaby argument, by ściągnąć do stoczni ludzi – mówił Krzemiński. – Musi być efekt skali.

Chodzi też o opłacalność. To coś, co nigdy nie było tajemnicą, także w czasach świetności stoczniowego holdingu, który budował całe serie jednostek. Do pierwszych de facto dokładał.

Zdaniem Krzemińskiego szansą dla Szczecina jest to, że jeśli pokażemy, że potrafimy budować promy, to zyskamy zamówienia także od innych armatorów, nie tylko polskich.

A co z „Gryfią”? Najnowszy pomysł na stocznię jest taki: ma zająć się serwisem nowych promów, także tych, które zbuduje konkurencja. To jednak też nie obędzie się bez inwestycji, bo jest to realne tylko pod warunkiem powstania nowego, odpowiednio dużego doku.

Problem z pomocą publiczną

Krzemiński nie krył, że całe przedsięwzięcie jest bardzo trudne, także ze względu na zaangażowanie w nie skarbu państwa. To oznacza bowiem potencjalne problemy z pomocą publiczną. Szczecin już raz się o tym boleśnie przekonał, kiedy za czasów pierwszych rządów PiS pompowano pieniądze w Stocznię Szczecińską Nowa. Kiedy Komisja Europejska powiedziała „dość”, doprowadziło to do konieczności podziału i sprzedaży majątku stoczni (spadło to już na rządy PO-PSL, co PiS wykorzystuje teraz w swojej propagandzie).

Według Krzemińskiego jest duże ryzyko, że konkurenci polskich armatorów będą donosić do Komisji Europejskiej, że historia się powtarza. Dlatego FRS chce w całym przedsięwzięciu zachować ogromną ostrożność. Mają zostać przeprowadzone „testy prywatnego inwestora”, które muszą dowieść, że nie mamy do czynienia z nieuczciwą konkurencją państwa. Prokurent zapowiedział, że zaangażowani zostaną do tego audytorzy z najlepszych kancelarii na świecie.

Minister o stępce

Już po konferencji, pytany o konkretne terminy i harmonogram Marian Krzemiński zadeklarował, że początek budowy pierwszego promu jest możliwy pod koniec tego roku. Nawet jeśli bowiem kupimy gotowy projekt (także pod kątem sprawdzenia go przez towarzystwo kwalifikacyjne) potrzebne jest około pół roku na dostosowanie go do realiów stoczni, w której zostanie zbudowany.

Co ciekawe, według ministra Gróbarczyka, wciąż pozostaje także do ewentualnego wykorzystania projekt robiony na potrzeby PŻB.

– To jest element konkurencyjny – określił go minister, co oznacza, że może zostać wykorzystany, ale równie dobrze trafić na półkę.

Gróbarczyk w rozmowie z dziennikarzami przyznał, że w całym przedsięwzięciu pod hasłem „prom” jest opóźnienie. Nie chciał jednak przyznać, że czas od położenia stępki został zmarnowany.

– Ten okres przygotowawczy był bardzo potrzebny i przyniósł bardzo dużo efektów – przekonywał.

Ironiczne uwagi posłów opozycji na temat rdzewiejącej od czerwca 2017 stępki skwitował zaś tak: – Ja tylko dziwię się, że jest taka determinacja, by tego przemysłu stoczniowego tu nie odbudowywać.

PŻM wkroczy do „Gryfii”

Podczas poniedziałkowej konferencji potwierdzone zostały też wcześniejsze informacje o zaangażowaniu PŻM w ratowanie „Gryfii”. Nie chodzi jednak o przejęcie, ale „ścisłą koordynację i współpracę”.

– To, że w „Gryfii” trzeba zrobić bardzo dużo jeśli chodzi o restrukturyzację nie jest tajemnicą – mówił Gróbarczyk. – PŻM dostał zadanie daleko idącej współpracy.

Jej warunki mają zostać doprecyzowane w ciągu miesiąca.

– Ta stocznia będzie miała co robić i będzie wiedziała, jak to robić – zapowiedział zarządca komisaryczny PŻM Paweł Brzezicki.

--

Post zmieniony (19-02-19 09:12)

 Odpowiedz na tę wiadomość  |  Tematy/Start  |  Wyświetlaj płasko   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 

 Tematy Autor Odsłon Data
 Nowe promy ze Szczecina  nowe
Akra 3311 19-02-19 09:11
 Odp: Nowe promy ze Szczecina  nowe
Sven 63 19-02-19 09:31
 Odp: Nowe promy ze Szczecina  nowe
orkan 29 19-02-19 11:12
 Odp: Nowe promy ze Szczecina  nowe
vwsmok 31 19-02-19 12:15
 Odp: Nowe promy ze Szczecina  nowe
Akra 37 19-02-19 12:30
 Odp: Nowe promy ze Szczecina  nowe
Sven 30 19-02-19 13:18
 Odp: Nowe promy ze Szczecina  nowe
Ryszard 26 19-02-19 13:57
 Odp: Nowe promy ze Szczecina  nowe
Akra 28 19-02-19 14:28
 Odp: Nowe promy ze Szczecina  nowe
Ryszard 27 19-02-19 15:20
 Odp: Nowe promy ze Szczecina  nowe
Ryszard 25 19-02-19 15:43
 Odp: Nowe promy ze Szczecina  nowe
Sven 42 19-02-19 15:52
 Odp: Nowe promy ze Szczecina  nowe
GrzechuO 30 19-02-19 18:10
 Odp: Nowe promy ze Szczecina  nowe
Brystol 28 19-02-19 19:43
 Odp: Nowe promy ze Szczecina  nowe
Ryszard 34 19-02-19 19:46
 Odp: Nowe promy ze Szczecina  nowe
Brystol 42 19-02-19 19:56
 Odp: Nowe promy ze Szczecina  nowe
Najger 28 21-02-19 09:16
 Odp: Nowe promy ze Szczecina  nowe
Akra 44 21-02-19 16:31
 Odp: Nowe promy ze Szczecina  nowe
bleriot 30 22-02-19 09:46
 Odp: Nowe promy ze Szczecina  nowe
Akra 38 22-02-19 12:04
 Odp: Nowe promy ze Szczecina  nowe
Ryszard 26 22-02-19 13:07
 Odp: Nowe promy ze Szczecina  nowe
Akra 98 22-02-19 15:33
 Odp: Nowe promy ze Szczecina  nowe
Sven 55 19-03-19 11:40
 Odp: Nowe promy ze Szczecina  nowe
Akra 58 21-03-19 14:27
 Odp: Nowe promy ze Szczecina  nowe
Akra 58 18-04-19 08:01
 Odp: Nowe promy ze Szczecina  nowe
Akra 14 21-06-19 11:33
 Odp: Nowe promy ze Szczecina  nowe
Ryszard 14 21-06-19 13:24
 Odp: Nowe promy ze Szczecina  nowe
Astra28 10 21-06-19 14:29
 Odp: Nowe promy ze Szczecina  nowe
Brystol 16 21-06-19 15:51
 Odp: Nowe promy ze Szczecina  nowe
Akra 12 21-06-19 17:23
 Odp: Nowe promy ze Szczecina  nowe
Ryszard 30 21-06-19 18:50
 Odp: Nowe promy ze Szczecina  nowe
Akra 30 17-07-19 21:03
 Odp: Nowe promy ze Szczecina  nowe
Akra 28 18-07-19 08:25
 Odp: Nowe promy ze Szczecina  nowe
Lelum Polelum 15 18-07-19 14:56
 Odp: Nowe promy ze Szczecina  nowe
Akra 38 18-07-19 18:02
 Odp: Nowe promy ze Szczecina  nowe
Lelum Polelum 351 26-07-19 17:45
 Odp: Nowe promy ze Szczecina  nowe
Akra 28 29-07-19 12:09
 Odp: Nowe promy ze Szczecina  nowe
Piterpanzer 13 05-08-19 23:17
 Odp: Nowe promy ze Szczecina  nowe
Mucha 9 05-08-19 23:46
 Odp: Nowe promy ze Szczecina  nowe
Akra 10 06-08-19 08:51
 Odp: Nowe promy ze Szczecina  nowe
Ryszard 10 06-08-19 09:42
 Odp: Nowe promy ze Szczecina  nowe
vwsmok 8 06-08-19 11:02
 Odp: Nowe promy ze Szczecina  nowe
yanis 12 06-08-19 14:01
 Odp: Nowe promy ze Szczecina  nowe
Akra 10 06-08-19 14:25
 Odp: Nowe promy ze Szczecina  nowe
Akra 9 06-08-19 14:31
 Odp: Nowe promy ze Szczecina  nowe
Ryszard 12 06-08-19 17:11
 Odp: Nowe promy ze Szczecina  nowe
Akra 14 07-08-19 09:48
 Odp: Nowe promy ze Szczecina  nowe
Lelum Polelum 9 09-08-19 06:30
 Odp: Nowe promy ze Szczecina  nowe
Akra 16 09-08-19 07:52
 Odp: Nowe promy ze Szczecina  nowe
ceva 9 11-08-19 00:06
 Odp: Nowe promy ze Szczecina  nowe
ceva 28 11-08-19 00:27
 Odp: Nowe promy ze Szczecina  nowe
Piterpanzer 29 31-08-19 17:21
 Odp: Nowe promy ze Szczecina  nowe
yanis 41 02-09-19 16:25

 Działy  |  Chcesz sie zalogowac? Zarejestruj się 
 Logowanie
Wpisz Login:
Wpisz Hasło:
Pamiętaj:
   
 Zapomniałeś swoje hasło?
Wpisz swój adres e-mail lub login, a nowe hasło zostanie wysłane na adres e-mail zapisany w Twoim profilu.


© konradus 2001-2018