KARTON CAFÉ   
Regulamin i rejestracja regulamin forum  jak wstawiac grafike, linki itp do wiadomosci grafika i linki w postach

Miejsce na rozmowy o rzeczach niekoniecznie związanych z modelarstwem kartonowym, tzw. "rozmowy kanapowe", ciekawostki, humor itd. Tu można się poznać lepiej i pogawędzić ze sobą.


 Działy  |  Tematy/Start  |  Nowy temat  |  Przejdź do wątku  |  Szukaj  |  Widok ze stronicowaniem  |  Zaloguj się   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
11-11-18 11:07  Typ Statku.
krzysztof   

Mam pytanie.W książce pt.MODELE KARTONOWE STATKÓW I OKRĘTÓW na stronie 34 jest rysunek modelarski statku .Jaka jest nazwa ,oraz typ.
Proszę o odpowiedz.

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
11-11-18 11:29  Odp: Typ Statku.
stary 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 3
Galerie - 1


 - 2

Bardziej niż numer strony pomogła by fotka tego statku.

--
Ukończone
HMCS AGASSIZ
Okręt WOP
Holownik portowy






Odpowiedz na tę wiadomość 
 
11-11-18 20:25  Odp: Typ Statku.
krys21   

Tak na szybkiego jak udało mi się sprawdzić, to wygląda mi na typ "Liberty"...

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
12-11-18 19:53  Odp: Typ Statku.
zremb 

 



--
Pozdrawiam - zremb

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
13-11-18 13:48  Odp: Typ Statku.
Janisz 

W Rupieciarni:
Do poprawienia - 1
 

Drobnicowiec lub masowiec - zależy czy miał międzypokłady czy nie. Na rysunkach nie widać wnętrza ładowni.

--
Janisz
---------------------
Verbum nobile debet esse stabile. (łac.)

Przysłowie staropolskie: Słowa honoru należy dotrzymywać.

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
13-11-18 15:11  Odp: Typ Statku.
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 22
Galerie - 22


 - 9

W żadnym wypadku masowiec. Masowiec z "patykami" ?
Typ "Liberty" też nie (inna dziobnica, rufa, nie jest gładkopokładowym, bez nadbudówki rufowej itd.)
Wg mnie to typowy tramp - parowiec do przewozu drobnicy z lat 30-tych XX w. (pływały do lat 50-tych).

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
13-11-18 15:26  Odp: Typ Statku.
Brystol 

 

Panowie, jako zapchlony szczur lądowy, ośmielam sie wstawić swoje szczurze spostrzeżenia, popierając opinię Ryszarda.

Dodając, że kształt nadwodnej części rufy wskazuje na lata budowy przełom XIX/XX i początek XX.
Takie cywilce klepały wtedy stocznie na całym świecie.
Przewoziły wszystko, paki, wory, węgiel, rude i co tylko, aby fracht był.
Taki podobny bardzo jest Kraków/Wilno z GPM-u.

Post zmieniony (13-11-18 15:28)

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
14-11-18 08:11  Odp: Typ Statku.
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 22
Galerie - 22


 - 9

Przy dokładnym obejrzeniu widać, ze pokrywy ładowni są zakrywane deskami lukowymi (okrywane później brezentem) a to świadczy, że to staroć.
Jestem prawie pewien, że nie jest to statek użytkowany w PMH.

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
14-11-18 13:52  Odp: Typ Statku.
Akra 

Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 5


 - 2

Ryszard: W żadnym wypadku masowiec. Masowiec z "patykami" ?

Dlaczego nie? SOŁDEK był masowcem, a maszty i bomy miał. W praktyce oznacza to, że mógł ładować i rozładowywać ładunki masowe na nabrzeżach bez dźwigów czy taśmociągów - wystarczyłoby na haku zawiesić chwytak.
No a poza tym, bez bomów nie byłoby czym wyjmować i wkładać rozpornic ("szersztoków").

Odnośnie statków z lukówkami: jeszcze w latach siedemdziesiątych pracowałem z takimi statkami (Krynica, Polanica itp).

Post zmieniony (14-11-18 14:08)

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
15-11-18 22:44  Odp: Typ Statku.
piotr d   

Kształt kadłuba tradycyjny, zaczął wychodzić w użycia przed wojną, po wojnie przestarzały. Pokrywy luków podobnie w starym stylu, ale wyposażenie pokładu nowocześniejsze, maszty z podwójnym kompletem bomów i wind (bramowe?) i kształt komina pasują do okresu okołowojennego (lata trzydzieste do pięćdziesiątych). Radionamiernik raczej powojenny. Otwory ładowni wąskie, problematyczne przy rozładunku czerpakami. Parowy drobnicowiec 2000-5000BRT? ZSRR ok. 1950?

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
16-11-18 09:12  Odp: Typ Statku.
Akra 

Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 5


 - 2

piotr d: "Otwory ładowni wąskie, problematyczne przy rozładunku czerpakami. "

Nie. Przez wiele lat KAŻDY statek miał wąskie luki i szerokie "decki" po bokach, a jednak wożono nimi ładunki masowe. Sądzę że powodem owych szerokich decków był rodzaj używanej stali, powodującej, że ze względów bezpieczeństwa unikano robienia szerokich otworów w pokładzie. Później pokład pomiędzy otworem luku a burtą stopniowo zaczynał się zmniejszać, i obecnie nikogo nie dziwi pokład szeroki zaledwie na metr (statki z tzw. ładowniami bezdekowymi) - a konstrukcja kadłuba to wytrzymuje!

Luk jak luk, jeśli można było przez niego wyładowywać drobnice, to i np. czerpak też się bez problemu zmieścił.

Nie przesądzam przeznaczenia statku, uważam jednak, że mógł to być zarówno drobnicowiec jak i masowiec.
Przy okazji: ponieważ tuż powojenny Sołdek miał wyraźnie węższe "decki" sądzę, iż statek na rysunku został zbudowany przed wojną.

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
16-11-18 10:56  Odp: Typ Statku.
orkan   

Ze względu na przeznaczenie to statek handlowy do przewozu ładunków suchych (masowiec, drobnicowiec)
Ze względu na rejon żeglugi to jednostka pełnomorska.
Ze względu na rodzaj pędnika to jednośrubowiec.
Ze względu na rodzaj siłowni motorowiec lub parowiec.
Ze względu na rodzaj pływalności to wypornościowiec.
Ze względu na materiał użyty do budowy kadłuba to statek stalowy
Ze względu na nadbudowę to statek trójwyspowy.
Można by jeszcze ze względu na konstrukcję kadłuba ale tego nie widać na rysunku.

--
,,Dwojaka jest natura Polaka"

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
16-11-18 11:15  Odp: Typ Statku.
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 22
Galerie - 22


 - 9

W "Księdze polskich statków" J.Micińskiego sylwetka zamieszczona nie pasuje do żadnego statku polskiego.
Andrzej - oczywiście masz rację z przewozem ładunków sypkich jak i drobnicy na tej samej jednostce (w tamtych czasach). Zasugerowałem się w pierwszej chwili "gładkim" masowcem współczesnym.
Ja bym go określił jako parowy "cargo" - przed wojną raczej nie było podziału na masowce, drobnicowce - "cargo" to "cargo".

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
22-11-18 19:13  Odp: Typ Statku.
Janisz 

W Rupieciarni:
Do poprawienia - 1
 

No i prawie bym się z Tobą Ryszard zgodził gdyby nie fakt że "mój" pierwszy statek morski to była pierońska "duńska kopalnia" pt. m/s "Kopalnia Szczygłowice" z serii "neo-liberty" i miała 10 patyków..... i to nie takich lux "baumów" wodzonych jak w PLO tylko normalnych z łapy przemieszczanych. Ostatni statek dla "prawdziwych marynarzy".
6 miechów walki z patykami - tego się tak łatwo nie zapomina...... a woziliśmy np. bentonite z wyspy Milos więc raczej na 100% ładunek masowy...

m/s "Kopalnia Szczygłowice"


o pod inną banderą jako "Sorbo"



mam nadzieje że te cholerne patyki widać.....

Co do pytania o typ statku to bez widoku wewnątrz ładowni ciężko jednoznacznie stwierdzić czy to był GC czy gruzowóz......

--
Janisz
---------------------
Verbum nobile debet esse stabile. (łac.)

Przysłowie staropolskie: Słowa honoru należy dotrzymywać.

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
23-11-18 13:08  Odp: Typ Statku.
Akra 

Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 5


 - 2

Robiłem rejs okrężny do Afryki Zachodniej na ZYGMUNCIE AUGUŚCIE. Wtedy to zobaczyłem, jaka to ciężka fizycznie robota ustawiać we właściwej pozycji ręcznie wodzone bomy. Drugim takim statkiem był WŁADYSŁAW ŁOKIETEK. Oba zakończyły pływanie w barwach Euroafryki w 1998-1999.

Odpowiedz na tę wiadomość 
 Tematy/Start  |  Wyświetlaj drzewo   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 

 Działy  |  Chcesz sie zalogowac? Zarejestruj się 
 Logowanie
Wpisz Login:
Wpisz Hasło:
Pamiętaj:
   
 Zapomniałeś swoje hasło?
Wpisz swój adres e-mail lub login, a nowe hasło zostanie wysłane na adres e-mail zapisany w Twoim profilu.


© konradus 2001-2018