LOTNICTWO   
Regulamin i rejestracja regulamin forum  jak wstawiac grafike, linki itp do wiadomosci grafika i linki w postach

Tematyka lotnicza, konstrukcje lotnicze, literatura, historia, dokumentacja, linki do ciekawych stron, dyskusje o wyzszosci Bf nad Spitfire lub odwrotnie...

Uwaga! W tym dziale NIE WPISUJEMY postow "kartonowych".


 Działy  |  Tematy/Start  |  Nowy temat  |  Przejdź do wątku  |  Szukaj  |  Widok rozszerzony (50 postów/stronę)  |  Zaloguj się   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 1 
04-10-16 20:09  [G] National Museum of Flight, Scotland
killy9999 



Na Forum:
Relacje z galerią - 14
Galerie - 1


 - 9

W zeszły weekend wybrałem się do National Museum of Flight, położonego jakieś 30km na wschód od Edynburga. Muzeum znajduje się na terenie dawnego lotniska wojskowego z czasów pierwszej i drugiej wojny światowej. Położone jest bardzo malowniczo, z mnóstwem otwartej przestrzeni i North Berwick Law w oddali. Oprócz hangarów z czasów 2WŚ na lotnisku zachowała się kompletna infrastruktura: budynki do suszenia spadochronów, składnice masek gazowych i budynek do odkażania w razie ataku chemicznego, budynki administracyjne itp. Klimat jest więc niesamowity. Jeśli chodzi o wielkość zbiorów to na tle wielkich muzeów jak to w Londynie czy Duxfordzie (czy choćby nasze w Krakowie) National Museum of Flight wygląda dosyć skromnie. Zwiedzającym udostępniono trzy hangary (czwarty wykorzystywany jest do renowacji samolotów). W jednym umieszczono lotnictwo wojskowe, w drugim cywilne, zaś w trzecim znalazł się Concorde. Do tego na wolnym powietrzu stoją Vulcan, Buccaneer, Comet i jeszcze jeden samolot pasażerski którego nazwy nie pamiętam. O ile więc ilość nie imponuje, to jakość już jak najbardziej tak. Po pierwsze, jest tam prawdziwa perełka: Me-163 Komet. Niewiele muzeów ma go w swoich zbiorach. Duże wrażenie robi to, że prawie każdy eksponat ma za sobą jakąś ciekawą historię: Harrier to pierwszy, testowy egzemplarz; Vulcan jest jednym z dwóch egzemplarzy użytych kiedykolwiek bojowo, w trakcie wojny o Falklandy musiał przymusowo lądować w Brazylii i został zwrócony pod warunkiem że nie wrócić do działań bojowych. Do tego Jaguar i Tornado które mają za sobą udział w Pustynnej Burzy, EE Lightning, Fritz X (niemiecki pocisk kierowany z 2WŚ), Bristol Bollingbroke (Blenheim produkowany w Kanadzie na licencji) czy Armstrong-Whitworth Meteor (egzemplarz testowy, wersja nocna z wydłużonym nosem w celu umieszczenia radaru). Konstrukcje w hangarze cywilnym mają za sobą równie unikalne historie. Przy każdym z eksponatów jest krótka prezentacja dotycząca oglądanej konstrukcji. Z reguły takie prezentacje mi nie podchodzą, ale tutaj akurat udało się bardzo dobrze wyważyć ich objętość i po obejrzeniu wszystkich nie mam poczucia że zostałem przeładowany ilością informacji. Kolejnym wielkim plusem jest to, że w przeciwieństwie do większości muzeów, samoloty właściwie nie są ogrodzone taśmami. Może pomiędzy nimi chodzić, obejrzeć z każdej strony, podejść blisko, a osoby bez szacunku dla eksponatów muzealnych mogą je nawet podotykać ;-)

Podsumowując, muzeum może nie największe, ale z bardzo ciekawą kolekcją i świetnie zorganizowane. Zdjęcia tutaj.



--
Ukończone: Bristol Beaufighter TF Mk.X, Hawker Tempest Mk. V, CR.714 C1 Cyclone, F4F Wildcat, Hawker Hurricane Mk I, DH-82A Tiger Moth, Curtiss Tomahawk Mk. IIB, P-38H Lightning, P-47 D-11 Thunderbolt, A-10 Thunderbolt II, Su-47 Berkut, PW-5 Smyk, Bachem Ba 349 Natter, M5A1 Stuart VI, U-boot Seehund

 Tematy/Start  |  Wyświetlaj drzewo   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 1Strony:  1 

 Działy  |  Chcesz sie zalogowac? Zarejestruj się 
 Logowanie
Wpisz Login:
Wpisz Hasło:
Pamiętaj:
   
 Zapomniałeś swoje hasło?
Wpisz swój adres e-mail lub login, a nowe hasło zostanie wysłane na adres e-mail zapisany w Twoim profilu.


© konradus 2001-2024