LOTNICTWO   
Regulamin i rejestracja regulamin forum  jak wstawiac grafike, linki itp do wiadomosci grafika i linki w postach

Tematyka lotnicza, konstrukcje lotnicze, literatura, historia, dokumentacja, linki do ciekawych stron, dyskusje o wyzszosci Bf nad Spitfire lub odwrotnie...

Uwaga! W tym dziale NIE WPISUJEMY postow "kartonowych".


 Działy  |  Tematy/Start  |  Nowy temat  |  Przejdź do wątku  |  Szukaj  |  Widok rozszerzony (50 postów/stronę)  |  Zaloguj się   Poprzednie wiadomości  |  Następne wiadomości 
 Strona 1 z 1 
30-08-21 20:34  [H] "Nowości" w BLM i MDLot czyli historia pewnego "odkrycia"
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 33


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 20


 - 9

W ostatnim numerze 12 „Historii Puckich”



zamieszczony został niezwykle interesujący artykuł - „Sablatnig SF-8 w polskim lotnictwie morskim” autorstwa Jarosława Wróbla.



Dotychczas podawano, że w użytkowaniu w BLM (Baza Lotnictwa Morskiego 1920 -1923) w Pucku, był jeden egz. wodnosamolotu Sablatnig SF – 5.
„Samoloty wojskowe w Polsce 1918-1924” – A. Morgała (W-wa 1997) str. 222


(błędna pisownia winno być Sablatnig od nazwiska niemieckiego konstruktora Josefa Sablatniga oraz wg innych źródeł zakupu dokonano w końcu 1920 r.)

dalej na str. 240
„Oddane do dyspozycji Bazy Lotnictwa Morskiego w Pucku wodnosamoloty (…) Numery 3, 10, 11 przyznano samolotom Slabatnik [Slabatnig] SF-5 i dwóm DFW C- IV. Nieznane jest jednak powiązanie liczb z poszczególnymi egzemplarzami.”
(obecnie wiadomo już że numer 10 nadany został w BLM Sablatnigowi SF-8 o czym dalej)

Powyższa informacja powielana była w wielu publikacjach m.in. autorstwa A. Olejki i M. Konarskiego o tematyce lotnictwa morskiego w Polsce.
Artykuł w „Historiach Puckich” koryguje tą informację.
Owszem w BLM był u życiu Slabatnig lecz nie była to wersja SF-5 a SF-8 o czym ma świadczyć zamieszczona fotografia, która (jak pisze autor) okazała się być sensacją historyczną.



„…fotografię maszyny przejętej przez rosyjskie lotnictwo z czerwono-niebiesko-białymi kokardami…”
Opis powyższy dotyczy fotografii (nie zamieszczona w artykule) tej samej co w książce A. Morgały i może wprowadzić w błąd, że jest to zdjęcie właśnie Sablatniga SF-5 z BLM.
Sądzę, że z braku oryginalnego zdjęcia tego wodnosamolotu w polskim malowaniu to zostało zamieszczone w w/w książce i było powielane w innych publikacjach.


Sablatnig SF-5 w malowaniu Imperialnych Sił Powietrznych Rosji

Wspomniana fotografia będąca „sensacją historyczną”



Autor szczegółowo opisuje oznakowanie i malowanie wodnosamolotu SF-8 na podstawie zamieszczonego zdjęcia.



Jednakże … konia z rzędem temu kto jest w stanie cokolwiek zobaczyć i opisać na podstawie tak marnej jakości zdjęcia !

Najpoważniejsza różnica między SF-5 a SF-8 to ilość słupków w komorze płatów.
W SF-8 mamy trzy pary w SF-5 dwie z dodatkowymi ukośnymi wspornikami na końcach płata.



Na drugiej stronie artykułu zamieszczono dwa zdjęcia (bez opisu)



Jaki związek ma powyższe zdjęcie z opisywanym Sablatnigiem SF-8 ?
Żaden !
Silnik zamontowany na wspornikach do kadłuba – czyli ów NN samolot jest dwusilnikowym, dodatkowo inna chłodnica i kolektor spalin.

Drugie zdjęcie


(Sablatnig SF- 8 w NN bazie lotniczej niemieckiej MW)

Zdjęcie opisane jako „sensacja historyczna” jest niewątpliwie wielce przydatne dla badania historii BLM, jednakże prawdziwą SENSACJĄ jest zdjęcie, które „odkryłem” na portalu aukcyjnym Allegro (prócz tego zdjęcia jeszcze inne, o których później) i powiadomiłem Stowarzyszenie Historyczne Morskiego Dywizjonu Lotniczego w Pucku.
Zdjęcia zakupiono.
Zdjęcia z Allegro opisane każde jako „Samolot II RP. Ciekawe”.



Na pierwszy rzut oka typ był mi nieznany, jednakże bandera MW i szachownica świadczyły o tym, że to nasz, polski !
Kształt krawędzi natarcia statecznika pionowego oraz dwa odgórne zastrzały do statecznika poziomu naprowadziły mnie na konstrukcję Sablatniga.
Porównałem ze zdjęciem SF-5 i okazało się, że jest to wersja rozwojowa oznaczona jako SF-8.

Na kadłubie bandera MW i numer biała „10” (vide cytat ze str. 240 książki A. Morgały) a w oddali płaski brzeg i widoczna płyta postojowa jednoznacznie wskazują na wodnosamolot z BLM i Puck.

Można się pokusić o opis przypuszczalnego malowania:
- płaty (powierzchnie górne i dolne) nie malowane, kolor cellowanego płótna – doskonale widoczna prześwitująca przez płótno konstrukcja płatów i ciemny (czarny ?) pas nie dochodzący do końca skrzydła - zamalowanie krzyża patee
- szachownice w obwódkach tylko na dolnych powierzchniach dolnego płata
- pływaki malowane na kolor ciemnoszary (lub czarny – farba zabezpieczająca przed działaniem soli w wodzie)
- przód kadłuba wraz z osłoną silnika – kolor ciemnoszary
- kadłub malowany na kolor jasnoszary
- ster kierunku biały (zamalowany krzyż niemiecki)
Wg książki „Lotnictwo morskie II Rzeczypospolitej”” – A. Olejko (W-wa 2010) str. 75 - 78 wodnosamolot Sablatnig SF-8 (w tekście SF-5) zakupiono w Gdańsku w końcu 1920 r.

Kolejne zdjęcia z Allegro tematycznie związane z MDLotem (1923-1939) a nieznane do tej pory:



Na pierwszym planie łódź latająca CAMS 30E nr 2-3 (w użyciu 1926 -1929)


W oddali łódź latająca Schreck FBA 17HE.2 nr 4-5


W powietrzu przed wodowaniem łódż latająca (brak płozy ogonowej) FBA – 17 HE2 o NN nr
(płozę posiadały amfibie Schreck FBA - 17 HMT2)


Kolejne zdjęcie


Łódź latająca Schreck FBA 17 HE2 nr 4-5 1926-28 Sekcja Treningowa (zniszczona w kraksie podczas lądowania 05.07.1928 r.)
Numeracja rozdzielona myślnikiem stosowana była we wcześniejszym okresie w MDLot

ostatnie zdjęcie (znane)


Potez XVA2 nr 40.105 z 3.PL (Poznań) W 1927 r. w MDLot. Od 1928 r. w CSPPL (Centralna Szkoła Pilotów Podoficerów Lotnictwa) – Bydgoszcz potem od 1934-36 w CWOL/SPL (Centrum Wyszkolenia Oficerów Lotnictwa w Dęblinie/Szkoła Podchorążych Lotnictwa w Dęblinie)
Samolot produkcji francuskiej o czym świadczą dwie chłodnice beczkowe.

Post zmieniony (30-08-21 20:42)

 Odpowiedz na tę wiadomość  |  Tematy/Start  |  Wyświetlaj płasko   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 

 Tematy Autor Odsłon Data
 [H] "Nowości" w BLM i MDLot czyli historia pewnego "odkrycia"  nowe
Ryszard 3438 30-08-21 20:34
 Odp: [H]  nowe
Ryszard 357 12-09-21 17:57
 Odp: [H] "Nowości" w BLM i MDLot czyli historia pewnego "odkrycia"  nowe
Ryszard 267 10-01-22 10:00
 Odp: [H] "Nowości" w BLM i MDLot czyli historia pewnego "odkrycia"  nowe
Ryszard 134 12-06-22 21:45
 Odp: [H]  nowe
Dixie 118 13-07-22 13:04
 Odp: [H]  nowe
Ryszard 104 13-07-22 16:28
 Odp: [H] "Nowości" w BLM i MDLot czyli historia pewnego "odkrycia"  nowe
Dixie 94 01-08-22 22:59
 Odp: [H] "Nowości" w BLM i MDLot czyli historia pewnego "odkrycia"  nowe
Ryszard 238 04-08-22 16:29

 Działy  |  Chcesz sie zalogowac? Zarejestruj się 
 Logowanie
Wpisz Login:
Wpisz Hasło:
Pamiętaj:
   
 Zapomniałeś swoje hasło?
Wpisz swój adres e-mail lub login, a nowe hasło zostanie wysłane na adres e-mail zapisany w Twoim profilu.


© konradus 2001-2024