Warning: Division by zero in /home/konradus/domains/konradus.com/public_html/forum/read.php on line 218

Warning: Division by zero in /home/konradus/domains/konradus.com/public_html/forum/read.php on line 223

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/konradus/domains/konradus.com/public_html/forum/read.php:218) in /home/konradus/domains/konradus.com/public_html/forum/read.php on line 354

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/konradus/domains/konradus.com/public_html/forum/read.php:218) in /home/konradus/domains/konradus.com/public_html/forum/read.php on line 362
WWW.KONRADUS.COM - LOTNICTWO - [H] Znaki przynależności państwowej na samolotach włoskich sił powietrznych
           

LOTNICTWO   
Regulamin i rejestracja regulamin forum  jak wstawiac grafike, linki itp do wiadomosci grafika i linki w postach

Tematyka lotnicza, konstrukcje lotnicze, literatura, historia, dokumentacja, linki do ciekawych stron, dyskusje o wyzszosci Bf nad Spitfire lub odwrotnie...

Uwaga! W tym dziale NIE WPISUJEMY postow "kartonowych".


 Działy  |  Tematy/Start  |  Nowy temat  |  Przejdź do wątku  |  Szukaj  |  Widok ze stronicowaniem  |  Zaloguj się   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
19-04-19 20:53  [H] Znaki przynależności państwowej na samolotach włoskich sił powietrznych
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 23
Galerie - 24


 - 9


Flaga Królestwa Włoch (1848-1946)

Flaga Republiki Włoskiej (od 1946 r.)

Pierwsze samoloty włoskie użyte w wojnie z Imperium Osmańskim w Libii w latach 1911-1912 nie miały żadnych znaków rozpoznawczych.
Od 1913 r. malowany był na sterze kierunku czarny orzeł z herbu dynastii sabaudzkiej (Casa di Savoia) z białym krzyżem na czerwonym polu.


W latach 1914-1915 r. malowano czarne okręgi z białym polem i czarne pasy.




Na początku 1915 r. zaczęto malować dolne powierzchnie statecznika poziomego na czarno celem szybkiej identyfikacji.
Data kiedy Włosi zaczęli stosować trójbarwne kokardy nie jest zanana - przyjmuje się, że w połowie 1916 r.
Trójbarwne kokardy oparto na francuskim wzorze w tradycyjnych, narodowych barwach.
Na początku I WŚ stosowano poniższy układ,

jednakże angielscy lotnicy z dywizjonów walczących na włoskim froncie mylili tak oznakowane samoloty z francuskimi


Zmieniono więc kolejność barw

identyczną kokardę ma od 1922 r. (do 1935 r. Persja) lotnictwo Iranu.

Na niektórych samolotach o malowanych na zielono kadłubach odcinano zielony okrąg kokardy wąskim białym pierścieniem.


Zastanawiający jest brak cienkich białych obwódek na „Morskim Smoku”, którego górna powierzchnia górnego płata i kadłub malowany był na kolor ciemnozielony.


Na stateczniku pionowym-sterze kierunku niezależnie od powyższych zmian zawsze pierwszym (w kierunku lotu) był zielony pas


Prócz kokard w okresie Wielkiej Wojny malowano samoloty w różne konfiguracje barw narodowych


Końce płatów malowano na dolnych powierzchniach - końcówka prawego skrzydła była zielona a lewego czerwona.


Taki system identyfikacji przyjęto również w lotnictwie morskim a wzorem było oznakowanie (czerwono-biało-czerwone pasy) zdobytego w 1915 r. Lohnera L 40 (skopiowany zapoczątkował serie łodzi latających Macchi).
Kokardy (średnica 90 cm) malowano na kadłubie różnie usytuowane (na dziobie lub środku kadłuba i na spodzie dziobu w miejscu krzyża patte) oraz na górnych i dolnych powierzchniach skrzydeł.


Spotkać można również malowanie kokard na dolnych powierzchniach górnego płata przy braku ich na dolnej powierzchni dolnego płata i bez malowania końców skrzydeł obu płatów.

Pierwszy 1-os. Macchi (protoplasta M.5) z kokardami na dolnych powierzchniach górnego płata bez malowanych końców skrzydeł i braku kokard na dolnych powierzchniach dolnego płata


Końce skrzydeł pomalowane, brak kokard na dolnych powierzchniach dolnego płata


Powierzchnię dna kadłuba malowano na biało a pokrycie płócienne płatów między malowanymi końcami pozostawiano niemalowane (oszczędność pracy, farby i zmniejszenie ciężaru).

W archiwalnych dokumentach znajduje się instrukcja by kokardy malować naprzemienne na kolorowych płaszczyznach

jednak brak jest jakichkolwiek zdjęć, opisów czy też relacji potwierdzających takie malowanie.

Po przejęciu władzy przez faszystów w 1922 r. trójbarwną kokardę zastąpiono niebieskim kołem z wpisaną pojedynczą „fasces” – wiązką rózg liktorskich


Od 1940 r. zastąpiono go nowym z trzema wiązkami rózg z jednoczesnym malowaniem białego krzyża na stateczniku pionowym


Znak z rózgami występował też w drugiej wersji – kolory były odwrócone: rózgi i obwódka biała a pole czarne.
Stosowano również wariant – rózga na niebieskim polu z przodu kadłuba a na skrzydłach czarne rózgi.

Po kapitulacji Włoch w 1943 r. płd. część kraju stała się aliantem i malowano oznaczenie wzorowane na używanym w lotnictwie USA


W 1944 r. zmieniono je na pierwszy wariant kokardy


Na północy kraju w Republice Socjalnej Włoch w latach 1943 – 1945 znakiem rozpoznawczym były dwa pęki rózg wpisane w kwadrat na skrzydłach i flaga na stateczniku pionowym i kadłubie


Przywróconą pierwotną kokardę o równych szerokościach czerwonego i białego pierścienia stosowano do 1990 r. kiedy to zmniejszono szerokość białego pierścienia i ta wersja obowiązuje w lotnictwie wojskowym Włoch.

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
20-04-19 11:47  Odp: [H] Znaki przynależności państwowej na samolotach włoskich sił powietrznych
Paweł O. 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 2
Galerie - 5


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 1
 

Ryszard, dziękuję bardzo.

Odpowiedz na tę wiadomość 
 Tematy/Start  |  Wyświetlaj drzewo   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 

 Działy  |  Chcesz sie zalogowac? Zarejestruj się 
 Logowanie
Wpisz Login:
Wpisz Hasło:
Pamiętaj:
   
 Zapomniałeś swoje hasło?
Wpisz swój adres e-mail lub login, a nowe hasło zostanie wysłane na adres e-mail zapisany w Twoim profilu.


© konradus 2001-2018