LOTNICTWO   
Regulamin i rejestracja regulamin forum  jak wstawiac grafike, linki itp do wiadomosci grafika i linki w postach

Tematyka lotnicza, konstrukcje lotnicze, literatura, historia, dokumentacja, linki do ciekawych stron, dyskusje o wyzszosci Bf nad Spitfire lub odwrotnie...

Uwaga! W tym dziale NIE WPISUJEMY postow "kartonowych".


 Działy  |  Tematy/Start  |  Nowy temat  |  Przejdź do wątku  |  Szukaj  |  Widok rozszerzony (50 postów/stronę)  |  Zaloguj się   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 1 
15-01-19 20:58  [H] Rosyjski samolot szturmowy S-19 "Dwuchwostka"
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 33


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 20


 - 9

Ostatnio otrzymałem dwa zdjęcia niezwykle ciekawego samolotu.

Poniżej garść informacji o nim.

S-19 (RBWZ – XIX)

Samolot szturmowy konstrukcji Igora Sikorskiego S-19 (S-XIX) „Dwuchwostka”(„Dwóchchwostka”) - "Dwuogoniasty"
(swoje kolejne konstrukcje Sikorski oznaczał cyframi arabskim, natomiast fabryka rzymskimi)
W trakcie walk na Froncie Zachodnim w okresie I WŚ zaistniała konieczność posiadania przez carskie lotnictwo samolotu „pola walki”, którego przeznaczeniem byłoby niszczenie punktów ogniowych nieprzyjaciela – stanowisk artylerii, gniazd karabinów maszynowych jak również bezpośrednie wspomaganie nacierających oddziałów wojsk własnych.
Bombowiec „Ilia Muromiec” nie spełniał tych oczekiwań – był bombowcem strategicznym i nie mógł być użyty na tak niskich wysokościach.
Na zlecenie Ministerstwa Wojny Sikorski zaprojektował więc samolot, który spełniłby wszystkie powyższe zadania.
Tak narodził się S-19.


Był to dwukadłubowy dwupłat z dwoma silnikami Sunbeam Crusader V 8 każdy o mocy 150 KM chłodzonych wodą. Silniki w systemie tandem (jedno śmigło ciągnące, drugie pchające ) umiejscowione zostały centralnie z jedną chłodnicą dla obu. Duży ster kierunku osadzony był w osi symetrii.
Z przodu każdego kadłuba przed krawędzią natarcia dolnych skrzydeł znajdowały się kokpity – pilota i strzelca.
Cała konstrukcja samolotu była przemyślana tak by maksymalnie zwiększyć jego żywotność. Silniki w tandemie a nie umocowane na skrzydłach, załoga w oddzielnych kokpitach - wszystko to zmniejszało prawdopodobieństwo jednoczesnego ich zniszczenia. Kokpity pod dolnym płatem zapewniały doskonałą widoczność dla pilota i szerokie pole ostrzału dla strzelca. Samolot miał mieć potężne uzbrojenie – 6 kaemów (inne źródła podają do 9) i dodatkowo posiadał opancerzenie.
Ogółem w RBWZ zbudowano 4 egz.

S-19 (fabryczny Nr. 261)


Pierwszy prototyp zbudowano w połowie kwietnia (lub w maju) 1916 r. Samolot nazwano „Dwóchwostka”(w dokumentacji EWK - Eskadry Powietrznych Okrętów zapisany został jako „Dwóchchwostka”).
Prototyp wysłano do Pskowa i oblotu dokonał konstruktor Sikorski. Samolot nie posiadał uzbrojenia, które wraz z opancerzeniem gondol i żywotnych części konstrukcji zamontowano w końcu października 1916 r. W trakcie testów w wyniku błędu pilota samolot został rozbity.
Nie został wyremontowany.

S-19 (fabryczny nr. 262 i nr. 263)


Dwa kolejne prototypy dostarczono do Pskowa w końcu 1916 r. Jakiś czas później z jednego wymontowano silniki w celu szybkiego przygotowania do lotu kolejnego „Muromca”, który przybył do EWK bez silników. Zamontowane zostało opancerzenie a malowanie było typowe dla samolotów eskadry.

S -19bis (fabryczny nr. 264 ?)


Na jednym z samolotów (nr. 264 ?) w 1917 r. zamontowany został trzeci silnik na centropłacie. Powiększono opancerzenie i uzbrojenie do 9 (?) kaemów. Otrzymał on oznaczenie S-19bis. Samolot był gotowy do przekazania EWK lecz przewrót bolszewicki w październiku 1917 r. przekreślił te plany. Dalsze jego losy są nieznane.

Rozp. górnego płata – 15,86 m, dolnego płata - ?
Długość – 9,20 m
Wysokość – 4 m
Pow. skrzydeł – 59,37 m2
Masa – pustego - ?, startowa - ?
Silnik – 2 Sunbeam Crusader x 150 KM
V max, przelotowa - ?
Zasięg praktyczny - ?
Pułap praktyczny - ?
Załoga – 2 os. (pilot i strzelec)
Uzbrojenie – do 6 (inne źródła do 9) km 7,7 mm

S-19 był pierwszym w Rosji samolotem szturmowym, wsparcia ogniowego pola walki. Brak jest informacji o użyciu bojowym. Testy wykazały słabe osiągi i wg ros. źródeł samoloty złomowano po uszkodzeniach spowodowanych wypadkami.

Źródła:
1.„Ruskije samoliety 1914-1917” – M.Masłow , Moskwa 2006
2.„Istorija konstrukcij samolietow w SSSR do 1938 g.” – W.W.Szarow, Moskwa 1978
3.Rosyjskie strony internetowe

Post zmieniony (17-01-19 12:23)

 Tematy/Start  |  Wyświetlaj drzewo   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 1Strony:  1 

 Działy  |  Chcesz sie zalogowac? Zarejestruj się 
 Logowanie
Wpisz Login:
Wpisz Hasło:
Pamiętaj:
   
 Zapomniałeś swoje hasło?
Wpisz swój adres e-mail lub login, a nowe hasło zostanie wysłane na adres e-mail zapisany w Twoim profilu.


© konradus 2001-2024