killy9999
Na Forum: Relacje z galerią - 14 Galerie - 1
- 9
|
Tytuł: "Nightfighter. Air Warfare in the Night Skies of World War Two"
Autor: Lee Brimmicombe-Wood
Wydawnictwo: GMT Games, 2011
Ilość graczy: 2
Kolejna gra poświęcona tematyce lotnictwa nocnego, ale tym razem w skali taktycznej, tzn. widzianej z perspektywy konfrontacji pojedynczych samolotów, a nie całych formacji. Gra ma w swoim założeniu przedstawiać ewolucję lotnictwa nocnego w trakcie 2WŚ, pokazując jak rozwój środków walki elektronicznej (radarów w szczególności) wpływał na skuteczność myśliwców nocnych. Zawartość pudełka obejmuje dwie mapy (jedna dla obrońcy, druga dla sędziego/atakującego), instrukcję (28 stron), książkę ze scenariuszami (16 stron), suplement zasad (12 stron, dodatkowe zasady opcjonalne oraz zasady rozgrywania kampanii), kartę pomocy stanowiącą jednocześnie parawan oraz mnóstwo żetonów.
"Nightfighter", podobnie jak Bomber Command, jest grą niesymetryczną. Jeden z graczy wciela się w rolę sędziego, który kieruje strumieniem bombowców. Drugi z graczy wciela się w obrońcę dysponującego jednym lub kilkoma myśliwcami nocnymi. Obrońca zna jedynie położenie swoich myśliwców i stosując reflektory oraz radary (zarówno naziemne jak i zamontowane w samolotach) stara się wydedukować położenie bombowców, uzyskać z nimi kontakt wzrokowy, i w końcu je zestrzelić. Gracze oddzieleni się od siebie parawanem tak żeby obrońca nie mógł podglądać rozstawienia bombowców na planszy sędziego:
Gra oferuje dziesięć różnych scenariuszy, przy czym każdy z nich ma po kilka wariantów alternatywnych. W początkowych scenariuszach do dyspozycji są podstawowe radary naziemne (Wurzburg, Freya), ale z czasem pojawiają się bardziej zaawansowane radary montowane na samolotach (Lichtenstein), systemy naprowadzania na radary lotnicze przeciwnika (Serrate), radary nawigacyjne (H2S, Naxos), systemy ostrzegawcze o śledzeniu radarem (Monica, Village Inn) czy systemy zakłócające. To wszystko sprawia że kolejne scenariusze są coraz bardziej rozbudowane i dają graczom coraz większe możliwości. Sprawiają też że instrukcję można czytać na raty, doczytując bardziej zaawansowane zasady w miarę przechodzenia kolejnych scenariuszy. Warto powiedzieć, że gra zawiera zarówno scenariusze gdzie stroną broniącą są Niemcy, ale także takie gdzie bronią się Alianci (P-61 i nocna wersja Corsaira!). Dodatkowym plusem jest umieszczenie w instrukcji kilku stron informacji o samolotach używanych jako myśliwce nocne, o radarach, jak również chronologii rozwoju lotnictwa nocnego:
Niestety nie udało mi się grać w "Nightfightera" tak często jak bym chciał - nigdy nie rozegrałem późniejszych scenariuszy z najbardziej zaawansowanymi systemami radarowymi. Z tego co pisał kiedyś w internecie autor gry, "Nightfighter" ponoć świetnie sprawdza się jako gra rodzinna, co przyznam szczerze nieco mnie zaskoczyło.
--
Ukończone: Bristol Beaufighter TF Mk.X, Hawker Tempest Mk. V, CR.714 C1 Cyclone, F4F Wildcat, Hawker Hurricane Mk I, DH-82A Tiger Moth, Curtiss Tomahawk Mk. IIB, P-38H Lightning, P-47 D-11 Thunderbolt, A-10 Thunderbolt II, Su-47 Berkut, PW-5 Smyk, Bachem Ba 349 Natter, M5A1 Stuart VI, U-boot Seehund
|