Ryszard
Na Forum: Relacje w toku - 20 Galerie - 33
W Rupieciarni: Do poprawienia - 20
- 9
|
NIEMIECKIE CZTEROPŁATY
Euler „Vierdecker” - 1917 r.
Założone w 1908 r. zakłady lotnicze niemieckiego pioniera lotnictwa Augusta Eulera - Euler-Flugmaschinenwerke w Niederrad (Frankfurt nad Menem) podczas I WŚ remontowały i budowały samoloty na licencji. Do roku 1919 wyprodukowano ok. 500 egz. ponad 40 różnych typów.
Opracowano też kilka własnych konstrukcji a jedną z nich był Euler „Vierdecker” - jednomiejscowy myśliwiec, którego budowa oparta została na poprzednich czterech kolejnych trójpłatach Eulera wzorowanych na francuskim myśliwcu - Nieuport 11.
Dodano czwarty górny płat, który właściwie nie był płatem. Były to dwie całopowierzchniowe lotki osadzone na przegubach.
Zbudowano dwa prototypy (pierwszy lot pod koniec 1917 r.) z różnymi silnikami (Oberursel U.I – 100 KM i Goebel Goe II – 110 KM).
W drugim egzemplarzu były już normalne lotki. Wyniki testów są nieznane – nie zostały opublikowane. Ze względu na niezadowalające właściwości lotne z dalszej budowy zrezygnowano a samolot poddano modyfikacji celem uczynienia z nieudanego czteropłata – udanego trójpłata.
Po zdemontowaniu górnego płata trójpłat określano jako Euler Typ 5 „Dreidecker”. Silnik zmieniono na Siemens -Halske SH.III (160 KM) . Oblot nowej konstrukcji miał miejsce na początku 1918 r.
Euler Typ 5 „Dreidecker”- 1918 r.
Samolot jednak nie wszedł do produkcji co świadczyć może, że była to konstrukcja nieudana. Brak jest informacji o lotach i właściwościach tego samolotu.
NAGLO D.II – 1918 r.
Jednomiejscowy myśliwiec Naglo D. II był jedynym samolotem budowanym w Naglo Bootswerft ( Pichelsdorf - Berlin) - zakładach Fritza Naglo produkujących łodzie motorowe.
Zaprojektował go inż. Gradig, zatrudniony w zakładach Albatros, oddelegowany do fabryki Naglo co miało wpływ na konstrukcję.
Kadłub wzorowany był na Albatrosie D V. (trójwarstwowa sklejka), statecznik poziomy był z Albatrosa C.XII a pionowy i ster kierunku z Pfaltza D.III.
Kołpak osłaniał śmigło, cylindry i kolektor spalin (komin) wystawały poza kadłub (podobnie jak w Albatrosach). Napęd stanowił rzędowy, chłodzony wodą,
sześciocylindrowy Merceses D.III (160 KM).
Planowane uzbrojenie – 2 k-my LMG 15/08 Spandau
Wszystkie cztery płaty miały taką samą cięciwę, lotki posiadały tylko trzy górne płaty o takiej samej rozpiętości.
Najniższy płat miał mniejszą rozpiętość i był zamontowany do dolnego występu kadłuba (ostrogi) i usztywniony zastrzałami idącymi od połowy skrzydeł do kadłuba.
Skrzydła drugiego od góry płata posiadały wycięcia po bokach ułatwiające obserwację w dół.
Samolot został zbudowany na drugi konkurs w Adlershot samolotów typu „D” mający się odbyć latem 1918 r. i otrzymał oznaczenie - Naglo D.II 1161/18.
Lotu testowego dokonano dnia 24.05.1918 r. Samolot uzyskał pozytywna ocenę jakości budowy lecz wymagał poprawy w celu polepszenia właściwości lotnych, po dokonaniu których i testach, mógłby zostać ponownie przedstawiony komisji ale maszyna została odrzucona na wniosek głównego konstruktora zakładów Albatros – inż. Schuberta. Wyniki testów nie zostały udostępnione.
Rozpiętość – 9,0 m
Pow. nośna – 22,4 m 2
Ciężar własny – 724 kg
ciężar całkowity – 914 kg
FRIEDRICHSHAFEN FF.54 - 1917 r.
Projekt myśliwskiego czteropłata opracował inż. Van Cries a zbudowały go specjalizujące się w produkcji wodnosamolotów zakłady lotnicze Friedrichshafen. Zakładano, że po pomyślnych testach uzyskane zostanie zamówienie i wdrożona seryjna produkcja.
Trójwarstwowy kadłub ze sklejki wzorowany był na konstrukcji Albatrosa.
Napęd – rzędowy silnik Mercedes D. III (160 KM) chłodzony wodą.
Planowane uzbrojenie – 2 k-my 7,92 mm LMG 08/15 Spandau.
31 października 1917 r. dokonano pierwszych lotów. Wyniki były jednak niezadowalające. W kwietniu 1918 r. zdemontowano dolne, przykadłubowe skrzydła i zmieniono statecznik pionowy. Tak przebudowany - już jako trójpłat, odbył loty testowe w maju 1918 r.
We wrześniu, po awarii dalsze prace zostały przerwane. Brak jest danych o samolocie.
FF.54 „Dreidecker” – 1918 r.
Post zmieniony (26-07-16 21:08)
|