Ryszard
Na Forum: Relacje w toku - 20 Galerie - 33
W Rupieciarni: Do poprawienia - 20
- 9
|
Ja natomiast mam opis zdj. z "Warneńczykiem".
Do roku 1920 był statkiem pasażersko-rekreacyjnym. Dnia 27.08.1920 r w obecności J.Piłsudskiego /widoczny na zdj,/ został przekazany do służby jako statek sztabowy i wszedł w skład Flotylii Wiślanej w Modlinie dowodzonej przez płk.mar,/!/ B.Nowotnego /część MW/, która działała w dorzeczu Wisły od listopada 1918 do pażdziernika 1925 r. Poprzednio był własnością prywatną.
Parowiec bocznokołowy, v=19km/h, wyp.165 T, uzbr. 4 km-y, załoga 25 os.
Była również Flotylla Wiślana w Krakowie /dca kpt. W.Nawrocki/. Flotelle miały na stanie statki pozostawione przez Niemców w listopadzie 1918 r i statki prywatne. Ich wykaz:
"Kiliński":/"Neptun"/"Wyspiański"/"Stefan Batory" - chyba pierwsza jdn, o tej nazwie/"Minister"/"Sobieski"/"Moniuszko"/"Warneńczyk"/"Andrzej Zamoyski"/"Kopernik"/"Melsztyn"/"Maria"/"Kraszewski"/. Wszystkie wcielono do w/w flotyllii w 1920 r.
ss"Melsztyn"
Parowy holownik bocznokołowy zwod. 1909 w stoczni Zieleniewskiego dla austriackiej policji granicznej. Po rekwiracji uzbrojony w 2 działa 37 mm i 2 km-y. Dwukrotnie zatapiany i wydobywany. W eksploatacji do roku 1970 !
Flotylla Wislana uległa likwidacji 01.10. 1925 r a prawie wszystkie jednostki przekazano do Flotylli Pińskiej, która była od tej pory jedyną flotyllą rzeczną w Polsce.
Post zmieniony (24-10-12 13:18)
|