STATKI I OKRĘTY   
Regulamin i rejestracja regulamin forum  jak wstawiac grafike, linki itp do wiadomosci grafika i linki w postach

Tematyka szkutnicza, marynistyczna, okręty, statki, historia, dokumentacja, linki do ciekawych stron itp...

Uwaga! W tym dziale NIE WPISUJEMY postow "kartonowych".



 Działy  |  Tematy/Start  |  Nowy temat  |  Przejdź do wątku  |  Szukaj  |  Widok ze standardowym stronicowaniem  |  Zaloguj się   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 4Strony:  1  2  3  4  ->  => 
06-01-10 14:42  Krążowniki typu NEW ORLEANS
MacGregor 



Na Forum:
Galerie - 1


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 1
 

Sven - zaczynamy!
Na dobry poczatek coś, co mnie nurtuje i spokoju nie daje. Chodzi o mostek krążownika USS "Vincennes". Kiedy go zbudowano, wyglądał jak "Quincy", bo według tych samych planów. A kiedy wojował pod Gudalcanalem w sierpniu 1942 roku, mostek wyglądał oczywiście inaczej, bo po modernizacji.

Sęk w tym, że "Quincy" też był zmodernizowany, ale inaczej. Dokładnie - chodzi i o oszklenie pomostu, czyli okienka. Na poniższych zdjęciach jest pomost "Vincennes" właśnie w sierpniu 1942. Widać na nich wyraźnie o wiele mniejsze okienka, niż na "Quincy". Ostatni obrazek pokazuje fragment planów z serii "Booklet..." własnie "Vincennesa" z 1942 roku. Na tych planach okienka są niby wciąż bez zmian, czyli duże, ładne jak na "Quincy". Zdjęcia jednak pokazują wyraźnie, że te okienka były jakby pomniejszone, niemal do rozmiarów szczelin obserwacyjnych. Czy tak je zabudowano? Czy zastosowano jakieś osłony, zasłony, ochrony? Diabli wiedzą! Co koledzy o tym myślicie?




--
MacGregor

 
06-01-10 16:30  Odp: Krążowniki typu NEW ORLEANS
Janisz 

W Rupieciarni:
Do poprawienia - 1
 

Czesc Grzes,

To moglo byc wtedy:

Returning to Pearl Harbor, Vincennes entered the navy yard for repairs and alterations which lasted until early July. She then conducted tactical exercises off the island of Hawaii with other ships of TF 11 before departing Hawaiian waters on 14 July to rendezvous with TF's 16,18, and 62.

zrodlo:
http://www.historycentral.com/NAVY/cruiser/Vincennes.html

Akapit mniej wiecej w srodku po opisie udzialu w bitwie pod Midway.......

pzdr

--

Janisz
---------------------
Verbum nobile debet esse stabile. (łac.)

Przysłowie staropolskie: Słowa honoru należy dotrzymywać.


Post zmieniony (06-01-10 16:30)

 
06-01-10 16:33  Odp: Krążowniki typu NEW ORLEANS
Janisz 

W Rupieciarni:
Do poprawienia - 1
 

To samo ( slowo w slowo ........) znalazlem tu:

http://www.ussvincennes.org/vincennes/ca-44/44_hist_5.htm

--
Janisz
---------------------
Verbum nobile debet esse stabile. (łac.)

Przysłowie staropolskie: Słowa honoru należy dotrzymywać.

 
06-01-10 16:42  Odp: Krążowniki typu NEW ORLEANS
MacGregor 



Na Forum:
Galerie - 1


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 1
 

Janisz - pięknie, ale ze stwierdzenia, że MOGŁO to być wtedy nic nam nie wynika - tyle to wiadomo właśnie, że MOGŁO. Ale czy BYŁO? I czy na pewno wtedy? To jest właśnie problem!

Gdzieś widzialem jakieś foto tonącego "Yorktowna" a w pobliżu "Vincennes", który miał już i kamuflaż Ms-12 i wyglądał mniej więcej jak na zdjęciach z sierpnia 1942. Piszę mniej więcej - bo takie to robi wrażenie. MOGŁO więc być tak, że okienka jakoś tam zmodernizowano jeszcze wcześniej - a na początku lipca okręt otrzymał na przykład dodatkowe Oerlikony (o ile wiem, to na pewno dwa stanowiska na rufowym pokładzie, między wieżą dział 203 a działkami 28 mm.

A cytowane przez Ciebie zdania pochodzą z tzw. oficjalnej historii okrętu z "Dictionary of American Naval Fighting Ships". Ten tekst wykorzystywany jest gdzie się da w necie...

Czyli dalej nic nie wiemy :-))

--
MacGregor

 
06-01-10 16:51  Odp: Krążowniki typu NEW ORLEANS
MacGregor 



Na Forum:
Galerie - 1


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 1
 

To właśnie to zdjęcie. Może istnieją jakieś inne ujęcia tych chwil z bitwy o Midway?



--
MacGregor

 
06-01-10 18:23  Odp: Krążowniki typu NEW ORLEANS
Janisz 

W Rupieciarni:
Do poprawienia - 1
 

Ta Grzes racja ale TO stwierdzenie zaweza nam nieco krag poszukiwac co do okresu, tak czy nie?
Owszem mogl oto nastapic na poczatku roku 1942, ale ciezko to ocenic bo zdjecia zamieszczone np. na navsource sa tylko sprzed wojny 1937/38 lub z 1942 roku...........

To zdjecie ktore zamiesciles pieknie pokazuje kamuflaz burtowy ale sorki naprawde ciezko tam dostrzec pomost bojowy o jakichkolwiek oknach nie wspominajac bo sie akurat tak ustawil ze sloneczko go ladnie oswietlilo i w zasadzie przez to dokladnie sie odbija w krzywiznie plaszczyzny pomostu i w sumie nic nie widac............

Mozna wysunc wniosek ze skoro camo jest takie samo jak na pierwszych zamieszczonych przez Ciebie zdjeciach to te okienka sa identyczne a co jak nie ???

Notabene ten tekst widniej tez w wikipedii itp .......

Moznaby popytac weteranow na tych stronach ktore podalem znalazlem jakies emailowe kontakty ale jak ktos kiedys powiedzial najgorsze swiadectwo to naoczny swiadek ...... zwlaszcza po parawie 70 latach ........ ja nie pamietam co przedwczoraj na obiad jadlem ....

pozdro

--
Janisz
---------------------
Verbum nobile debet esse stabile. (łac.)

Przysłowie staropolskie: Słowa honoru należy dotrzymywać.

 
06-01-10 19:55  Odp: Krążowniki typu NEW ORLEANS
Sven 

Na Forum:
Relacje w toku - 8
Relacje z galerią - 2
Galerie - 6


 - 3

No to zaczynamy :D

W Warship Pictorialu nr 7 na stronie 52 jest doskonałe zbliżenie interesującego nas obiektu: mostek nawigacyjny Vincennes z oszklonymi okienkami, 14 styczeń 1942 r. w stoczni Brooklyn Navy Yard tuż przed modernizacją. Wtedy chyba dokonano przebudowy nadbudówki dziobowej jak sądzę z informacji na zdjęciu o min usunięciu dalmierza nawigacyjnego Mk35 na platformie kierowania ogniem wraz z jego cylindryczną platformą i osłoną z przodu nadbudówki. Także wtedy maszt przedni został skrócony i dodana została na nim platforma z radarem SC, komin przedni otrzymał kołpak. Na str. 54 Pictoriala pisze jeszcze, że podczas tej styczniowej modernizacji w Brooklyn Navy Yard okręt miał zastąpione działka (lub: armaty;) ) w poczwórnych zestawach 28 mm przez pojedyncze Oerlikony 20 mm. Natomiast na str. 56 pisze jeszsze, że podczas tej modernizacji została powiększona platforma mostka sygnalizacyjnego po to, by pomieścić montowane Oerlikony (podobnie jak na Quincy).

Więc na str. 52 widać, że okienka wtedy były jeszcze "po staremu" i to jest jedyne znane mi ostatnie zdjęcie okrętu z tą starą konfiguracją. Czyli trzeba poszukać w: Brooklyn Navy Yard, która istnieje do dzisiaj i ma dział muzealno-historyczny, udostępniła na swojej stronie min 65 zdjęć z budowy New Orleansa i nie tylko.

Na następnym zdjęciu na str. 54 jest Vinncennes sfotografowany późnym majem 1942 r. w Pearl Harbor tuż po powrocie ze słynnego "rajdu Doolittle'a" na Japonię, gdzie eskortował Horneta (fragment tego zdjęcia pokazał MacGregor na zdjęciu nr 2). Na zdjęciu widać, że wtedy okienka miał już takie jak pisze MacGregor no i zmienioną nadbudówkę dziobową. Drugie zdjęcie na str. 54 Pictoriala pokazuje okręt w czasie tego rajdu: jego fragment pokazał MacGregor na zdjęciu pierwszym. Trzecie zdjęcie które pokazał MacGregor to fragment zdjęcia zamieszczonego na str. 55 Pictoriala, które jest podpisane: 8 lipiec 1942 r podczas ćwiczeń artyleryjskich na Hawajach. Więc zmiana musiała następić pomiędzy styczniem a kwietniem 1942 roku.

--

Sven

HMS Ark Royal

Post zmieniony (06-01-10 22:36)

 
06-01-10 21:31  Odp: Krążowniki typu NEW ORLEANS
MacGregor 



Na Forum:
Galerie - 1


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 1
 

Kochani, wszystko pięknie i to co piszecie to jest jasne i klarowne. I to wiemy i o tym sobie możemy wszedzie poczytać. Nie chodzi tu jednak o określenie daty, okresu itp. Chodzi o wyjaśnienie CO STAŁO SIĘ z okienkami! Jeszcze w styczniu 1942 były NORMALNE, czyli takie, jakie mu zabudowano od początku i takie, jakie miał na przykład "Quincy" do końca - a na zdjęciach z maja i lipca już widzimy jakieś szparki, nie okna. Chodzi o to co z nimi zrobiono, a nie kiedy. Czy zaspawano ich część, czy zasłonięto czymś? Bo na moim pierwszym zdjęciu wyraźnie widać, że są jakieś wąskie takie, nie NORMALNE i typowe dla New Orleans class... Właśnie dzięki tym okinekom "Vincennes" wygląda o wiele groźniej i bardziej bojowo od "Quincy" - jak dla mnie.

Sven - mam "Warship Pictoriala" nr 7, mam też nr 2 z "Minneapolis" oraz nr 5 z "Frankiem". To jest kopalnia wiedzy o "New Orleansach". Nie mam "ShipCrafta" i zgodzę się z Adrianem i Janiszem, że niewiele się po nim jednak spodziewam. To magazyn skierowany głównie do modelarzy plastikowych. A w plastiku... mamy modele z Trumpetera wszystkich jednostek w skali 1:700 - jednak ile tam w nich byków, to głowa boli! Największa masakra jest w przypadku "Tuscaloosa", gdzie Trumpek zapakował wypraski takie same jak dla "Quincy" czy "Vincennes", czyli z taką samą jak dla nich nadbudówką dziobową - a jak wiadomo "Tuscaloosa" była bliźniakiem do "San Francisco" i nadbudówkę miałą starego typu. Podobnie kominy - wszystkie modele Trumpka mają je TAKIE SAME. Bez uwzględnienia faktu, że dla "Quincy" i "Vincennes" kominy powinny być jednak cieńsze co nawet w 1:700 jest widoczne!

Widzialem w necie, jak pewien zdolny modelarz bardzo ładnie buduje model "Tuscaloosy" właśnie z zestawu Trumpetera 1:700. I wiecie co? Modelarz ten kompletnie nie ma pojęcia, że wykonuje model tego okrętu z błędnego zestawu! Nie dość, że model wychodzi mu tak, jakby budował "Quincy" 1942, to jeszcze "machnął" mu kamuflaż "Tuscaloosy" z 1944 roku!!! Jeśli takie modele znajdziemy w ShipCraft, to dzięki...

--
MacGregor

 
06-01-10 21:51  Odp: Krążowniki typu NEW ORLEANS
Sven 

Na Forum:
Relacje w toku - 8
Relacje z galerią - 2
Galerie - 6


 - 3

To kiedy okienka zostały zmienione może naprowadzić gdzie szukać informacji technicznych co się z nimi konkretnego stało: ja sądzę że źródłem może być Brooklyn Navy Yard, które w tym maczało palce w styczniu 1942 r.

A jak Shipcraft przyleci do mnie to podzielę się co w nim jest ;P

--

Sven

HMS Ark Royal

Post zmieniony (06-01-10 21:51)

 
06-01-10 22:02  Odp: Krążowniki typu NEW ORLEANS
MacGregor 



Na Forum:
Galerie - 1


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 1
 

Warto chyba też dodać, że są publikacje, na które trzeba uważać. Jakiś czas temu ukazał się zeszyt z serii "In Action" z ciężkimi krążownikami US Navy - cz 1. W nim na rozkładówce są kamuflaże dla trzech okrętów typu "New Orleans". Niestety, pomijając kolory i rozkład plam kamuflażu - trzeba pamiętać, że sam rysunek jest zły, zawiera błędy. I tu taki niby konkursik (bez nagród) - co jest nie tak na tych sylwetkach?
Oto "Vincennes"


Oto "Astoria"


--
MacGregor

 
06-01-10 22:47  Odp: Krążowniki typu NEW ORLEANS
Sven 

Na Forum:
Relacje w toku - 8
Relacje z galerią - 2
Galerie - 6


 - 3

Na Vincennes mostek sygnalizacyjny znajdujący się bezpośrednio pod mostkiem nawigacyjnym nie miał przeszklonych prostokątnych okienek, lecz z tego co moge wypatrzyć na zdjęciach: po 2 bulaje na burtę, poza tym okienka mostka nawigacyjnego są złe: za dużo ich i są za duże. Podstawa nadbudówki dziobowej powinna zaczynać się mniej więcej od połowy barbety wieży B.

W Astorii czoła wież art. gł. powinny być wypukłe a nie płaskie: zły kształt.

--
Sven

HMS Ark Royal

 
06-01-10 23:47  Odp: Krążowniki typu NEW ORLEANS
MacGregor 



Na Forum:
Galerie - 1


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 1
 

Sven - bravo! "Astoria" ma namalowane po prostu wieże dział od czterech późniejszych okrętów, a powinna mieć większe i zaokrąglone wieże. Na "Vincennes" pokopana jest dokladnie cała wieża dowodzenia.
Wygrałeś nagrodę - miało nie być nagród. Ale niech będzie - teraz Ty zapodaj zagadkę :-)

--
MacGregor

 
07-01-10 07:11  Odp: Krążowniki typu NEW ORLEANS
ArturN   

Panowie niech mi jeszcze raz żona powie że mam nierówno pod sufitem ze swoim modelarstwem - to dam jej przeczytać ten wątek. :) A tak na marginesie brawo panowie liczę na ciąg dalszy :) z utęsknieniem.

--
Szkutnicze RC

 
07-01-10 08:06  Odp: Krążowniki typu NEW ORLEANS
MacGregor 



Na Forum:
Galerie - 1


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 1
 

Z żona można się rozstać - z modelarstwem nigdy Arturze - to na wypadek, gryby Twoja żona to przeczytała :-)))))

A tak serio - to myślę, że tu się dopiero ZACZNIE!

--
MacGregor

 
07-01-10 08:18  Odp: Krążowniki typu NEW ORLEANS
Sven 

Na Forum:
Relacje w toku - 8
Relacje z galerią - 2
Galerie - 6


 - 3

Jedną z zagadek (przynajmniej dla mnie) dla wszystkich okrętów typu są urządzenia wnętrza dźwigów. Na większości zdjęć dźwigi mają 2 wnęki z tyłu zakryte pokrywami. Z Pictoriala nr 7 udało mi się "wyciągnąć" po powiększeniu najlepszego znanego mi zdjęcia z tymi urządzeniami dźwigu New Orleansa, ale i tak za dużo nie widać:



Nie wiem, czy we wnęce górnej jest silnik z przekładnią? We wnęce dolnej widać mniej,
jakieś kapslowate obiekty. Co to jest? Jak te wszystkie ustrojstwa wyglądały?

--
Sven

HMS Ark Royal

 
07-01-10 09:43  Odp: Krążowniki typu NEW ORLEANS
syjek 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
Galerie - 2
 

Grzesiu, myślę że nie ma sensu robić żadnej tajemnicy wydawniczej (bo zawsze byłem jej przeciwny) i jasno napisać, że plany USS VINCENESSA pojawią się w najbliższych dwóch numerach MO (łącznie cztery arkusze). Oczywiście wiadomo kto jest ich autorem... :)

Wątek bardzo ciekawy, z przyjemnością się go czyta i kto wie, czy nie pomoże jeszcze w rysowaniu "ostatnich kresek" planów :))

--
Pozdrawiam
Sylwek

KONCERN modelarski MO ;-)
Speedway Fan ORZEŁ ŁÓDŹ

 
07-01-10 10:07  Odp: Krążowniki typu NEW ORLEANS
MacGregor 



Na Forum:
Galerie - 1


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 1
 

No Sylwek - to się wszystko wydało :-)))
Dlatego właśnie "męczę" kwestię okienek na mostku...

--
MacGregor

 
09-01-10 21:23  Odp: Krążowniki typu NEW ORLEANS
Sven 

Na Forum:
Relacje w toku - 8
Relacje z galerią - 2
Galerie - 6


 - 3

Następna zagadka to poniższe zdjęcie:

Heavy Cruiser

Zdjęcie to wykonano w stoczni Brooklyn Navy Yard i przedstawia prawdopodobnie Quincy...ale czy na pewno? No i czy wykokano je w roku 1942, a może 1940/41?

--

Sven

HMS Ark Royal

Post zmieniony (09-01-10 21:25)

 
10-01-10 23:30  Odp: Krążowniki typu NEW ORLEANS
Sven 

Na Forum:
Relacje w toku - 8
Relacje z galerią - 2
Galerie - 6


 - 3

Jeszcze parę słów o systemach kierowania ogniem, ich modernizacji, może kogoś zainteresuje. Systemy te nie są chyba zbyt szeroko opisywane w naszych rodzimych publikacjach.

Modernizacja systemu kierowania ogniem artylerii głównego kalibru krążowników typu New Orleans była trudna z uwagi, że na okrętach nie można było zamontować dodatkowego obciążenia. Ich dalmierze Mk31 artylerii głównej otrzymały mały mikrofalowy (pasmo S, 2 do 4 GHz) radar dyskowy Mk28. Ramiona wystające z boku dalmierza były prawdopodobnie lornetkami obserwacyjnymi i nie służyły do określania odległości do celu. Mały pionowy cylinder znajdujący się z przodu dalmierza to peryskop chyłomierzopoprzeczny. Podobnie jak na pancernikach typu New Mexico również posiadających dalmierze Mk31, ten system kierowania ogniem zawierał stabilizator pionowy Mk30, oraz dalocelownik Mk8 (z pomocniczym dalocelownikiem Mk VII). Taką klasę posiadały systemy kierowania ogniem typu GE. Plany zastąpienia tych urządzeń dalmierzami Mk35 ze starych niszczycieli nie zostały wykonane z uwagi na koniec wojny. Największy z dalmierzy na szczycie nadbudówki dziobowej to dalmierz artylerii przeciwlotniczej: dział 5-calowych Mk33 (pierwotnie przeznaczony dla celów przeciwlotniczych) także posiadający radar Mk28 montowany w czasie wojennych modernizacji po 1942 r.
Z przodu nadbudówki dziobowej na okrągłej dyskowej platformie znajdował się pierwotnie dalmierz nawigacyjny demontowany w czasie wojennych modernizacji.

--

Sven

HMS Ark Royal

Post zmieniony (10-01-10 23:57)

 
11-01-10 06:39  Odp: Krążowniki typu NEW ORLEANS
ArturN   

Sven rok 42 i radar mikrofalowy !! przecież amerykanie przejęli technikę radarową od brytyjczyków a w 42 to byli na etapie radaru o długości fali 10 cm. Pod koniec wojny i owszem to było możliwe. Sorki za mały offtopic

--
Szkutnicze RC

 
11-01-10 06:49  Odp: Krążowniki typu NEW ORLEANS
Sleepwalker 

Na Forum:
Relacje w toku - 2
 

Przecież mowa jest o modernizacjach, a nie o stanie na 1942 rok...

Jedna uwaga Sven. Owe ramiona "wystające z boku dalmierza" to właśnie dalmierz. Im szerzej były rozstawione obiektywy dalmierza tym większą miał on dokładność w określaniu odległości.

--
God created Arrakis to train the faithful.

 
11-01-10 08:18  Odp: Krążowniki typu NEW ORLEANS
Sven 

Na Forum:
Relacje w toku - 8
Relacje z galerią - 2
Galerie - 6


 - 3

Może przytoczę dosłownie Friedmana z "Naval Firepower" nt tych ramion:

"The arms protruding from the director are for a spotting glass rather than a rangefinder".

Jest to fragment podpisu zdjęcia Astorii.

Natomiast informację nt radaru mikrofalowego/modernizacji systemu kierowania ogniem zaczęrpnąłem także stamtąd na przykładzie podpisanego zdjęcia New Orleansa z 1945 roku.

Pisząc, że radar mikrofalowy Mk28 był montowany na New Orleansach po 1942 roku być może użyłem mało precyzyjnego wyrażenia, chyba lepiej powinno być "pod koniec wojny".

--

Sven

HMS Ark Royal

Post zmieniony (11-01-10 08:30)

 
11-01-10 08:50  Odp: Krążowniki typu NEW ORLEANS
Sleepwalker 

Na Forum:
Relacje w toku - 2
 

Tak na superszybko wygooglane:



Zwróć uwagę, że pisze on "rather". Ale nie zaśmiecajmy MacGregorowi jego wątku.

--

God created Arrakis to train the faithful.

Post zmieniony (11-01-10 08:55)

 
11-01-10 09:06  Odp: Krążowniki typu NEW ORLEANS
MacGregor 



Na Forum:
Galerie - 1


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 1
 

Sleepwalker - dalocelownik Mk-37, który na super szybko pokazujesz nigdy nie był zamontowany na żadnym z "Orleansów". Warto o tym pamiętać i jest to też swego rodzaju ciekawostka, bowiem jak wiadomo Mk-37 pakowano podczas kolejnych modernizacji wszędzie, gdzie się dało (mam na myśli okręty oczywiście :-)
Sven - na tym pięknym zdjęciu z LIFE autentycznie jest zaprezentowany "Quincy", nie "Vincennes". Te dwa okręty rożniły się odrobinkę pomostami i da się je odróżnić.

--
MacGregor

 
11-01-10 09:41  Odp: Krążowniki typu NEW ORLEANS
Sleepwalker 

Na Forum:
Relacje w toku - 2
 

Wiem MacGregor, że nigdy nie był zainstalowany na New Orleansach. Chodziło tylko o generalną budowę dalmierza, a tak się składa, że o schemat Mk 37 najłatwiej.

--
God created Arrakis to train the faithful.

 
11-01-10 11:19  Odp: Krążowniki typu NEW ORLEANS
MacGregor 



Na Forum:
Galerie - 1


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 1
 

Ok, jasne - i nie obawiaj się, że zasmiecasz MI wątek! to nie mój wątek a NASZ WSPÓLNY! Im więcej wiedzy tym lepiej. Nawet jak nie jest o "Orleansach", to i tak zawsze dowiadujemy się czegoś ciekawego.

--
MacGregor

 
11-01-10 13:34  Odp: Krążowniki typu NEW ORLEANS
Sven 

Na Forum:
Relacje w toku - 8
Relacje z galerią - 2
Galerie - 6


 - 3

Zgadza się, ale w dalmierzu Mk31 było chyba nieco inaczej, zresztą oddaję znowu głos Friedmanowi:

"Następnym zagadnieniem jest połączenie małej wagi dalmierza Mk31 z nowym dalocelownikiem Mk8 w ciężkich krążownikach typu New Orleans, oraz zmodernizowanych pancernikach typu New Mexico. Dalmierz posiadał stereoskopowe soczewki obserwacyjne, które są podobne do dalocelownika. W przeciwieństwie do wcześniejszych dalmierzy posiadał oddzielne stanowiska dla instruktora i obsługi namierzania. Podobnie jak dalmierze Mk6, oraz Mk8 automatycznie otrzymywał dane namierzania z dalocelowników. Podobnie jak w wersji Mk6 były obliczane poprawki na odchylenia czopów dział znajdujących się w łożach. W przeciwieństwie do wcześniejszych dalocelowników nie posiadały żyroskopów; zostały one usunięte dla oddzielnej stabilizacji pionowej tak jak w dalocelowniku Mk8. Okręt z dalocelownikiem Mk8 mógł strzelać automatycznie „on level” lub „cross level” (nie wiem co to znaczy), tj. gdy działa były ustawione w odpowiedniej pozycji. Ten rodzaj kierowania ogniem pokazuje, że synchronizacja niekiedy wykazuje opóźnienia, szczególnie wtedy gdy jest to potrzebne dla odwrócenia położenia dział gdy wieże znajdą się w krańcowym położeniu na rolkach. Dlatego też opracowano nowy rodzaj synchronizacji, oraz eksperymentowano ze wzmacniaczami elektronicznymi dla instalacji krążowników i pancerników.

Dalmierz Mk31 był także wykorzystywany dla kierowania ogniem dział artylerii średniej na zmodernizowanych pancernikach typu New Mexico. Dalocelowniki i stabilizatory pionowe były podłączone tylko do ich systemów kierowania ogniem artylerii głównej; w tym sensie system ten bardzo zbliżył się do ideału konsolidacji. Tak więc dalmierze Mk31 dla kierowania ogniem artylerii średniej w tych okrętach wymagały własnych dalocelowników (Mk VII), oraz własnych chyłomierzy poprzecznych (cross levelling; peryskop umieszczony z boku, widoczny przez jego pionową obudowę). Następny model dalmierza krążowników, Mk34 został po raz pierwszy zainstalowany na krążownikach lekkich typu Brooklyn, oraz na krążowniku ciężkim USS Vincennes (CA-44). Dalmierz ten był dość znacznie modernizowany przed i w czasie wojny gdzie zmieniano jego dalocelowniki i inne elementy powodujące zwiększanie masy całego systemu. "

Oraz chyba ostateczne wyjaśnienie:

"W 1939 roku dalmierz Mk34 został zmodernizowany, gdy soczewki obserwacyjne zostały zastąpione przez 18-stopowy stereoskopowy dalocelownik, a dalocelownik pomocniczy zlikwidowano. Zostało to przeprojektowane tak by móc otrzymywać dane z dalocelownika i je porównywać z obserwacjami, oraz móc pracować ze stabilizacją pionową okrętu. W ten sposób system był kompatybilny z brytyjskim DCT, jednakże US Navy kontynuwała swoje zainteresowanie w pomiarach odległości pomiędzy celem a rozbryzgami pocisku."

Jak coś pokręciłem w tłumaczeniu to proszę o skorygowanie, strasznie trudne są te wszystkie terminy techniczno-wojskowe.
--

Sven

HMS Ark Royal

Post zmieniony (11-01-10 13:57)

 
11-01-10 20:30  Odp: Krążowniki typu NEW ORLEANS
Sven 

Na Forum:
Relacje w toku - 8
Relacje z galerią - 2
Galerie - 6


 - 3

W LIFE można znaleźć mnóstwo bardzo ciekawych zdjęć okrętów. Znalazłem parę fotek Tuscaloosy, chyba nie są one zbyt znane, nie ma ich nawet w żadnym Pictorialu, a jakość niektórych z nich jest doskonała:

http://images.google.com/hosted/life/f?q=heavy+cruiser+source:life&prev=/images%3Fq%3Dheavy%2Bcruiser%2Bsource:life%26hl%3Dpl%26sa%3DG&imgurl=ebef2e175211b2ce


http://images.google.com/hosted/life/f?q=heavy+cruiser+source:life&prev=/images%3Fq%3Dheavy%2Bcruiser%2Bsource:life%26hl%3Dpl%26sa%3DG&imgurl=41f027d31f2faf80

http://images.google.com/hosted/life/f?q=heavy+cruiser+source:life&prev=/images%3Fq%3Dheavy%2Bcruiser%2Bsource:life%26hl%3Dpl%26sa%3DG&imgurl=c363a0d7dff31e19

http://images.google.com/hosted/life/f?q=heavy+cruiser+source:life&prev=/images%3Fq%3Dheavy%2Bcruiser%2Bsource:life%26hl%3Dpl%26sa%3DG&imgurl=80cd668ee07dfcf3

http://images.google.com/hosted/life/f?q=heavy+cruiser+source:life&prev=/images%3Fq%3Dheavy%2Bcruiser%2Bsource:life%26hl%3Dpl%26sa%3DG&imgurl=ed9c52f305442419

http://images.google.com/hosted/life/f?q=William+D.+Leahy+source:life&prev=/images%3Fq%3DWilliam%2BD.%2BLeahy%2Bsource:life%26ndsp%3D21%26hl%3Dpl%26sa%3DN%26start%3D21&imgurl=69df032aa8f71f30

http://images.google.com/hosted/life/f?q=US+cruiser+source:life&prev=/images%3Fq%3DUS%2Bcruiser%2Bsource:life%26ndsp%3D21%26hl%3Dpl%26sa%3DN%26start%3D84&imgurl=ee376c5b8d54c705

http://images.google.com/hosted/life/f?q=US+cruiser+source:life&prev=/images%3Fq%3DUS%2Bcruiser%2Bsource:life%26ndsp%3D21%26hl%3Dpl%26sa%3DN%26start%3D84&imgurl=86f0465be3d91350

http://images.google.com/hosted/life/f?q=US+cruiser+source:life&prev=/images%3Fq%3DUS%2Bcruiser%2Bsource:life%26ndsp%3D21%26hl%3Dpl%26sa%3DN%26start%3D84&imgurl=e15dabebad8b4e87

http://images.google.com/hosted/life/f?q=US+cruiser+source:life&prev=/images%3Fq%3DUS%2Bcruiser%2Bsource:life%26ndsp%3D21%26hl%3Dpl%26sa%3DN%26start%3D84&imgurl=15b44999b06574d5

a tu prezydent F.D.Roosevelt w kajucie Tuscaloosy :

http://images.google.com/hosted/life/f?q=US+cruiser+source:life&prev=/images%3Fq%3DUS%2Bcruiser%2Bsource:life%26ndsp%3D21%26hl%3Dpl%26sa%3DN%26start%3D84&imgurl=34af437fd33b7d6b
--

Sven

HMS Ark Royal

Post zmieniony (11-01-10 21:07)

 
11-01-10 22:11  Odp: Krążowniki typu NEW ORLEANS
MiKo   

"Okręt z dalocelownikiem Mk8 mógł strzelać automatycznie „on level” lub „cross level” (nie wiem co to znaczy), tj. gdy działa były ustawione w odpowiedniej pozycji."

Mówiąc ogólnie, jak ja to rozumiem... okręt poruszając się na fali wkonuje różne dzikie harce (przechyły boczne, wzdłużne i "myszkowanie" - czyli drobne zmiany kursu wynikające z przechyłu steru podczas "kołysania"). Przekłada się to na konieczność poprawek w podniesieniu i kierunku (abstrahując od ruchów celu). Ponieważ ciężko było utrzymać ciągłe nadążanie w obu kierunkach korygujące własne "harce", strzelano więc w stałym punkcie podniesienia - "level", lub kierunku - "cross-level".


Wracając do wielkości okienek - na którymś zdjęciu (zdaje się New Orleans z oderwanym dziobem) widać, iż mają one swojego rodzaju "żaluzje", ale są one po wewnętrznej stronie i trochę jednak nie pasują do fotek Quincego.

 
11-01-10 23:09  Odp: Krążowniki typu NEW ORLEANS
MacGregor 



Na Forum:
Galerie - 1


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 1
 

Sven - za te zdjęcia masz u mnie wielką nagrodę - nie wiem jaką jeszcze :-)

Miko - cała piątka starszych okrętów miała inny układ okienek - te dwa ostatnie też inny. Tu właśnie jest sęk, że żaden z pięciu starszych braci nie przekłada się na "Quincy" i "Vincennes"...

--
MacGregor

 
12-01-10 03:52  Odp: Krążowniki typu NEW ORLEANS
Sleepwalker 

Na Forum:
Relacje w toku - 2
 

Że wrócę na moment do systemu celowania. Wydaje się że nazewnictwo oryginalne bardziej oddaje nianse konstrukcyjne systemu celowniczego. Całość wieżyczki, to director - czyli z grubsza tłumacząć celownik. Był to dość skomplikowany system bowiem składało się na niego kilka głównych elementów składowych. Dowódca operujący lunetą obserwacyjną (spotting glass), jeden załogant obsługujący teleskop, bądź peryskop dający namiar na cel (pointer), drugi załogant obsługujący podobne urządzenie ale dające wysokość celu (trainer) i trzeci obsługujący sam dalmierz (rangefinder), czyli to co wystaje po bokach wieżyczki.
Dane z poszczególnych stanowisk automatycznie, bądź ręcznie były wprowadzane do przelicznika celowniczego i na tej podstawie plus dane o warunkach atmosferycznych obliczano kąt nachylenia i kierunek ustawienia dział.

--
God created Arrakis to train the faithful.

 
12-01-10 17:31  Odp: Krążowniki typu NEW ORLEANS
Sven 

Na Forum:
Relacje w toku - 8
Relacje z galerią - 2
Galerie - 6


 - 3

Jeszcze kilka ujęć Quincy w Brooklyn Navy Yard

http://images.google.com/hosted/life/f?q=Brooklyn+Navy+Yard+source:life&prev=/images%3Fq%3DBrooklyn%2BNavy%2BYard%2Bsource:life%26ndsp%3D21%26hl%3Dpl%26sa%3DN%26start%3D168&imgurl=3363627ddf5ad03b

http://images.google.com/hosted/life/f?q=Brooklyn+Navy+Yard+source:life&prev=/images%3Fq%3DBrooklyn%2BNavy%2BYard%2Bsource:life%26ndsp%3D21%26hl%3Dpl%26sa%3DN%26start%3D84&imgurl=0b6fdffab407f9c7

http://images.google.com/hosted/life/f?q=Brooklyn+Navy+Yard+source:life&prev=/images%3Fq%3DBrooklyn%2BNavy%2BYard%2Bsource:life%26ndsp%3D21%26hl%3Dpl%26sa%3DN%26start%3D63&imgurl=b0181bcbf1f01537

tutaj w głębi też tak jakby widać min Quincy

http://images.google.com/hosted/life/f?q=Brooklyn+Navy+Yard+source:life&prev=/images%3Fq%3DBrooklyn%2BNavy%2BYard%2Bsource:life%26ndsp%3D21%26hl%3Dpl%26sa%3DN&imgurl=65148bb6c769ee2d

Jeszcze raz Roosevelt na Tuscaloosa:

http://www.flickr.com/photos/16884329@N06/2590920376/sizes/o/

oraz New Orleans:

http://images.google.com/hosted/life/f?q=US+Navy+cruiser+source:life&prev=/images%3Fq%3DUS%2BNavy%2Bcruiser%2Bsource:life%26ndsp%3D21%26hl%3Dpl%26sa%3DN%26start%3D42&imgurl=a84feccb86e296b5

http://images.google.com/hosted/life/f?q=Brooklyn+Navy+Yard+source:life&prev=/images%3Fq%3DBrooklyn%2BNavy%2BYard%2Bsource:life%26ndsp%3D21%26hl%3Dpl%26sa%3DN%26start%3D168&imgurl=879421c57fef739d

No i dodatek specjalny znaleziony na LIFE, mi się bardzo podoba ta flota naftalinowa w Bayonne Navy Yard, zwłaszcza Alaska (o ile się nie mylę):

http://images.google.com/hosted/life/f?q=Navy+Yard+source:life&prev=/images%3Fq%3DNavy%2BYard%2Bsource:life%26ndsp%3D21%26hl%3Dpl%26sa%3DN%26start%3D147&imgurl=51ceaf0cc8a52c40

http://images.google.com/hosted/life/f?q=Navy+Yard+source:life&prev=/images%3Fq%3DNavy%2BYard%2Bsource:life%26ndsp%3D21%26hl%3Dpl%26sa%3DN%26start%3D147&imgurl=75c5b183a996420f

http://images.google.com/hosted/life/f?q=Navy+Yard+source:life&prev=/images%3Fq%3DNavy%2BYard%2Bsource:life%26ndsp%3D21%26hl%3Dpl%26sa%3DN%26start%3D147&imgurl=9135d8b96af48d28

http://images.google.com/hosted/life/f?q=Navy+Yard+source:life&prev=/images%3Fq%3DNavy%2BYard%2Bsource:life%26ndsp%3D21%26hl%3Dpl%26sa%3DN%26start%3D147&imgurl=22ea29b407bbdc20

Swoją drogą na LIFE jest ogrom znakomitych zdjęć okrętów amerykańskich, także w kolorze.

--

Sven

HMS Ark Royal

Post zmieniony (12-01-10 21:07)

 
13-01-10 10:34  Odp: Krążowniki typu NEW ORLEANS
Sven 

Na Forum:
Relacje w toku - 8
Relacje z galerią - 2
Galerie - 6


 - 3

Nie może też zabraknąć zdjęć z budowy New Orleansa, tutaj stocznia, która go zbudowała, Brooklyn Navy Yard, udostępniła w sieci ok. 65 tych zdjęć, oraz wiele innych zdjęć historycznych (w sumie 524 zdjęcia):

http://www.flickr.com/photos/brooklynnavyyard/

* Plany z Damage Report San Francisco po uszkodzeniach jakie okręt odniósł w czasie ciężkich walk pod Guadalcanal. Jest to swego rodzaju "inwentaryzacja" okrętu na koniec 1942 roku, czyli orientacja jaką wtedy miał konfigurację:

http://www.researcheratlarge.com/Ships/CA38/Plate2.jpg

http://www.researcheratlarge.com/Ships/CA38/Plate3.jpg

Sam raport ze zdjęciami jest tutaj:

http://www.researcheratlarge.com/Ships/CA38/GuadalcanalDamageRpt.html

* Damage Report dla Quincy, Astorii i Vincennes:

http://www.dcfp.navy.mil/mc/museum/War_Damage/30.pdf

* Damage Report dla Minneapolis/Chestera, zdjęcia i plany:

http://www.dcfp.navy.mil/cgi-bin/WarGallery.cgi?page=1&category=36&cols=3&PgConst=9

z czego najbardziej interesujące są plany Minneapolis zawierające unikalny przekrój wręgowy:

http://www.dcfp.navy.mil/cgi-bin/WarGalleryPop.cgi?id=198

sam raport:

http://www.dcfp.navy.mil/mc/museum/War_Damage/36.pdf


Booklet of General Plans Astorii, stan na 1941 r.:

http://www.hnsa.org/doc/plans/index.htm

--

Sven

HMS Ark Royal

Post zmieniony (13-01-10 11:21)

 
13-01-10 14:27  Odp: Krążowniki typu NEW ORLEANS
Sleepwalker 

Na Forum:
Relacje w toku - 2
 

Ten tymczasowy dziób USS Minneapolis z pni palmowych robi wrażenie :-)

--
God created Arrakis to train the faithful.

 
13-01-10 15:03  Odp: Krążowniki typu NEW ORLEANS
Sven 

Na Forum:
Relacje w toku - 8
Relacje z galerią - 2
Galerie - 6


 - 3

Ponieważ strona na której były podane blue printy stoczniowe Tuscaloosy już nie istnieje wklejam te rysunki ze swoich zbiorów






Jeszcze wracając do okienek znalazłem takie coś:

http://images.google.com/hosted/life/f?q=cruiser+source:life&prev=/images%3Fq%3Dcruiser%2Bsource:life%26ndsp%3D21%26hl%3Dpl%26sa%3DN%26start%3D147&imgurl=5dcc9cd0a0c0517c

http://images.google.com/hosted/life/f?q=US+Cruiser+source:life&prev=/images%3Fq%3DUS%2BCruiser%2Bsource:life%26ndsp%3D21%26hl%3Dpl%26sa%3DN%26start%3D42&imgurl=7a5675ee43bfabb7

Jest to zdjęcie wnętrza mostka nawigacyjnego amerykańskiego krążownika z jakiejś starszej serii niż NO, być może jest to Indianapolis: zdjęcie nie jest prawidłowo opisane. Ale widać konstrukcję okuć okien mostka. Nie ma żadnych rolet/zasuw. Zdjęcia pochodzi z lipca 1942.

na LIFE jest cała seria zdjęć tego krążownika, być może to zdjęcie pomogłoby na jego identyfikację:

http://images.google.com/hosted/life/f?q=cruiser+source:life&prev=/images%3Fq%3Dcruiser%2Bsource:life%26ndsp%3D21%26hl%3Dpl%26sa%3DN%26start%3D126&imgurl=d55c8d84b046c1d3
--

Sven

HMS Ark Royal

Post zmieniony (13-01-10 18:01)

 
13-01-10 20:49  Odp: Krążowniki typu NEW ORLEANS
El Diablo 

 

Ale pod każdym oknem jest korbka, co znaczy , że szyby były otwierane jak w samochodzie. Ciekawe... tego nie wiedziałem.

--
Pozdrawiam - El Diablo
----------------------------------
Militaria - Modele...

 
13-01-10 22:54  Odp: Krążowniki typu NEW ORLEANS
MacGregor 



Na Forum:
Galerie - 1


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 1
 

Sven - ten tajemniczy starszy krążownik to USS "Portland", którego w LIFE znalazłem ok. 90 zdjęć jak dotąd. Zdjęcia te jednak na pewno nie pochodzą z lipca 1942 - są nieco wcześniejsze - może z końca 1941 lub z początku 1942, ale do maja włącznie. Dowodem na to jest malowanie samolotów pokładowych - gwiazda z czerwonym kołem nie była już malowana od czerwca 1942 roku (Bitwa o Midway) - w maju jeszcze tak (Bitwa na Morzu Koralowym). Podobnie czerwono-białe pasy na sterze kierunku samolotów pokładowych.
LIFE okazuje się kopalnią zdjęć bez dna :-)

Na czterech zdjęciach z "Portlandem" w roli głównej znajduje się USS "Astoria" w pięknych i dynamicznych ujęciach na wzburzonej fali. Nie wiem, jak wkleić te zdjęcia - coś mi image-shock nie działa jak kiedyś, coś tam pozmieniali i nie umiem z niego korzystać...

Przy okazji zdjęć "Quincy" z LIFE warto zwrócić uwagę na malowanie tego okrętu. Jak do tej pory bowiem nie znalazłem ANI JEDNEGO zdjęcia "Quincy" pokazującego go w tym kamuflażu atlantyckim (Ms-2), czyli pas na kadłubie Dark Gray (lub Ocean Gray) i górne pionowe powierzchnie albo Ocean Gray albo Light Gray. Tymczasem te zdjęcia właśnie pokazują wyraźnie, że "Quincy" w okresie, kiedy operował na Atlantyku w 1941 roku nosił właśnie ten kamuflaż! Takie samo malowanie nosił lotniskowiec "Yorktown" CV-5, który w tej "szacie" zatonął pod Midway.

Dlaczego podałem aż trzy kolory? Bowiem używano ich w zestawach dwubarwnych, ale zamiennie. Gdy pas dolny był w kolorze Dark Gray, wszystko powyżej malowano Ocean Gray (tak malowany był właśnie "Yorktown"). Kiedy pas był w kolorze Ocean Gray - góra w Light Gray. Tak chyba malowany był "Quincy" widoczny na zdjęciach w nocy...

Ciekawe, czy "Vincennes" operujący razem z "Quincy" na Atlantyku malowany był tak samo?

--
MacGregor

 
13-01-10 23:20  Odp: Krążowniki typu NEW ORLEANS
Sven 

Na Forum:
Relacje w toku - 8
Relacje z galerią - 2
Galerie - 6


 - 3

Najlepiej zdjęcia z LIFE linkować w pełnym rozmiarze, jak to robiłem powyżej, poprzez przeglądarkę google: przeszukuje ona LIFE, gdy wpiszesz np. "US Navy source:life".

I wtedy znajdujemy np. takie coś:

http://images.google.com/hosted/life/f?q=US+Navy+source:life&prev=/images%3Fq%3DUS%2BNavy%2Bsource:life%26ndsp%3D21%26hl%3Dpl%26sa%3DN%26start%3D105&imgurl=c7fe8d00e75e5d7f

--

Sven

HMS Ark Royal

Post zmieniony (13-01-10 23:25)

 
13-01-10 23:57  Odp: Krążowniki typu NEW ORLEANS
MacGregor 



Na Forum:
Galerie - 1


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 1
 

No to lecimy z USS "Astoria":



--
MacGregor

 
14-01-10 18:24  Odp: Krążowniki typu NEW ORLEANS
Maverick 

Na Forum:
Relacje w toku - 8
Galerie - 5
 

Grześ, lepiej powiedz, kiedy opracujesz to "cudo"?!:)

 
14-01-10 18:45  Odp: Krążowniki typu NEW ORLEANS
MacGregor 



Na Forum:
Galerie - 1


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 1
 

Ja? A kto w dzisiejszych czasach kupiłby takie brzydkie, szare i smutne COŚ...

--
MacGregor

 
14-01-10 19:24  Odp: Krążowniki typu NEW ORLEANS
GrzechuO   

El Diablo napisał: "Ale pod każdym oknem jest korbka, co znaczy , że szyby były otwierane jak w samochodzie. Ciekawe... tego nie wiedziałem."

Rzeczywiście... Chyba nigdy czegoś podobnego nie widziałem, a przynajmniej nie pamiętam.
Bardzo frapujące :/
Na szybko do głowy przyszły mi dwa zastosowania:
1. faktycznie opuszczano szyby - np. podczas przygotowania do walki. Szkło odłamków nie zatrzyma, a samo, rozpryskując się, może dodatkowo narobić niezłego 'bałaganu'.
2. zamiast opuszczanych szyb podnoszono stalowe osłony zatrzymujące odłamki (chociaż takiej fotki nigdy nie widziałem...).

Miałem też przez chwilę trzecią teorię, ale wersja zapewnienia luksusu obsadzie w gorącym klimacie nie pasuje mi nawet do Amerykanów (chociaż pewnie także temu służyły ewentualnie opuszczane szyby).

Czy ktoś ze znawców tematu mógłby coś rozjaśnić w tej kwestii?

--
Pozdrówka

GrzechuO

 
14-01-10 21:14  Odp: Krążowniki typu NEW ORLEANS
MacGregor 



Na Forum:
Galerie - 1


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 1
 

Diabli wiedzą jakie myśli przyświecaly Amerykanom, kiedy w latach trzydziestych na wielu okrętach (także niszczycielach!) zabudowywali pięknie przeszklone okienkami pomosty bojowe. Ze względów praktycznych to beznadziejny pomysł, toż to okręty wojenne, a nie statki spacerowe. Ale generalnie, zanim wybuchła wojna, trzeba im oddać, że dowódcy mieli niezły komfort widokowy dzięki temu w czasie wszelkich manewrów i ćwiczeń...

A że to kiepski jednak pomysl był, sami się przekonali po bitwach w 1942 roku, kiedy ocalałe i pokiereszowane okręty szły na remonty w 1943 roku do stoczni w USA. Każdy od razu tracił te przeszklone galerie, wymieniano całe pomosty na nowe, zwarte i z okrągłymi bulajami mającymi osłony metalowe od środka lub z zewnątrz. Wszystkie pozostałe "przy życiu" okręty typu "New Orleans" także utraciły przeszklone pomosty. Nowe okręty już takowych nie miały od początku. Jednak ciewaym odstępstewm były pięknie przeszklone galerie na pancernikach typu "Iowa" (1944-45), jednak tu pomyśleli o zabezpieczeniu - zastosowano opancerzone płyty, które opuszczano w warunkach bojowych.




--
MacGregor

 
15-01-10 13:32  Odp: Krążowniki typu NEW ORLEANS
Sven 

Na Forum:
Relacje w toku - 8
Relacje z galerią - 2
Galerie - 6


 - 3

Wygrzebałem kolejne zdjęcia Astorii:

http://images.google.com/hosted/life/f?q=US+Navy+source:life&prev=/images%3Fq%3DUS%2BNavy%2Bsource:life%26ndsp%3D21%26hl%3Dpl%26sa%3DN%26start%3D126&imgurl=03a9dc17bd4cf757

http://images.google.com/hosted/life/f?q=US+Navy+source:life&prev=/images%3Fq%3DUS%2BNavy%2Bsource:life%26ndsp%3D21%26hl%3Dpl%26sa%3DN%26start%3D126&imgurl=5d6de4eb9be056d9

http://images.google.com/hosted/life/f?q=US+Navy+source:life&prev=/images%3Fq%3DUS%2BNavy%2Bsource:life%26ndsp%3D21%26hl%3Dpl%26sa%3DN%26start%3D126&imgurl=b9d1ad502ee3be84

http://images.google.com/hosted/life/f?q=US+Navy+source:life&prev=/images%3Fq%3DUS%2BNavy%2Bsource:life%26ndsp%3D21%26hl%3Dpl%26sa%3DN%26start%3D126&imgurl=fa5d9c89683c387e

http://images.google.com/hosted/life/f?q=Bob+Landry+source:life&prev=/images%3Fq%3DBob%2BLandry%2Bsource:life%26ndsp%3D18%26hl%3Den%26safe%3Dactive%26sa%3DN%26start%3D54&imgurl=04e8d0e2471cc2b0

http://images.google.com/hosted/life/f?q=Bob+Landry+source:life&prev=/images%3Fq%3DBob%2BLandry%2Bsource:life%26ndsp%3D18%26hl%3Den%26safe%3Dactive%26sa%3DN%26start%3D72&imgurl=be0953c395a948c2

http://images.google.com/hosted/life/f?q=Bob+Landry+source:life&prev=/images%3Fq%3DBob%2BLandry%2Bsource:life%26ndsp%3D21%26hl%3Dpl%26sa%3DN%26start%3D189&imgurl=daa716caabaf64fc

http://images.google.com/hosted/life/f?q=us+navy+1942+source:life&prev=/images%3Fq%3Dus%2Bnavy%2B1942%2Bsource:life%26ndsp%3D21%26hl%3Dpl%26sa%3DN%26start%3D105&imgurl=c65979dea01a543b

http://images.google.com/hosted/life/f?q=us+navy+1942+source:life&prev=/images%3Fq%3Dus%2Bnavy%2B1942%2Bsource:life%26ndsp%3D21%26hl%3Dpl%26sa%3DN%26start%3D147&imgurl=2d4cba0b7130d2c3

http://images.google.com/hosted/life/f?q=us+navy+1942+source:life&prev=/images%3Fq%3Dus%2Bnavy%2B1942%2Bsource:life%26ndsp%3D21%26hl%3Dpl%26sa%3DN%26start%3D168&imgurl=955afe94660703ed

http://images.google.com/hosted/life/f?q=us+navy+1942+source:life&prev=/images%3Fq%3Dus%2Bnavy%2B1942%2Bsource:life%26ndsp%3D21%26hl%3Dpl%26sa%3DN%26start%3D147&imgurl=cf71b6ea0d85efcc

http://images.google.com/hosted/life/f?q=us+navy+1942+source:life&prev=/images%3Fq%3Dus%2Bnavy%2B1942%2Bsource:life%26ndsp%3D21%26hl%3Dpl%26sa%3DN%26start%3D147&imgurl=a6cdac0d0b65efff


a tu sterówka chyba Portlanda:

http://images.google.com/hosted/life/f?q=US+Navy+source:life&prev=/images%3Fq%3DUS%2BNavy%2Bsource:life%26ndsp%3D21%26hl%3Dpl%26sa%3DN%26start%3D126&imgurl=85cfea656f1ffcad

Nie wiem, być może się mylę, ale patrząc na dźwig przypomina mi to jakiegoś New Orleansa...

http://images.google.com/hosted/life/f?q=Bob+Landry+source:life&prev=/images%3Fq%3DBob%2BLandry%2Bsource:life%26ndsp%3D21%26hl%3Dpl%26sa%3DN%26start%3D147&imgurl=3bdf92ef00636641

albo to: wydaje się, że dźwig z samolotem jest zamontowany z boku, czyżby także jakiś New Orleans?

http://images.google.com/hosted/life/f?q=Bob+Landry+source:life&prev=/images%3Fq%3DBob%2BLandry%2Bsource:life%26ndsp%3D21%26hl%3Dpl%26sa%3DN%26start%3D168&imgurl=c6cad58833f1cb80

jednak to zdjęcie wyjaśnia, że to nie jest żaden NO: inna kratownica dźwigu, raczej taka jak na krążownikach starszego typu, być może jest to Portland:

http://images.google.com/hosted/life/f?q=Bob+Landry+January+1942+source:life&prev=/images%3Fq%3DBob%2BLandry%2BJanuary%2B1942%2Bsource:life%26ndsp%3D21%26hl%3Dpl%26sa%3DN%26start%3D105&imgurl=82aafaeac48136ff

--

Sven

HMS Ark Royal

Post zmieniony (16-01-10 14:21)

 
17-01-10 17:37  Odp: Krążowniki typu NEW ORLEANS
MacGregor 



Na Forum:
Galerie - 1


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 1
 

Sven, to NA PEWNO jest jeden z "New Orleans" class :-)
Kratownica dźwigu, którego widać jedynie fragment wcale nie jest taka, jak na "Portlandzie", czy "Northampton" - przyjżyj się uważnie - ma okrągłe otwory u podstawy bocznej ścianki ramienia, czy jak to nazwać - dokłądnie jak na "New Orleans". Poza tym ten "orelingowany" fragment pokładu na krawędzi - na "Portland" i "Northampton" były tam osłony ppancerne - tylko na "Orleansach" nie było tam osłony w tym czasie, a tylko wysunięty pomościk z relingiem. A wnioskując z zamazanego przez wojennego cenzora numeru samolotu, pod którym umieszczona była nazwa okrętu - widac wyraźnie na plamie, że nazwa była "jednosłowna", w dodatku dość krótka, co dla mnie stanowi podstawę, by uznać, że te trzy ostatnie linki pokazują dokładnie "Astorię" gdzieś na początku 1942 roku.

--
MacGregor

 
17-01-10 17:53  Odp: Krążowniki typu NEW ORLEANS
Sven 

Na Forum:
Relacje w toku - 8
Relacje z galerią - 2
Galerie - 6


 - 3

Wciąż mam wątpliwości, muszę jeszcze raz przejrzeć te wszystkie zdjęcia bo...jest ich znacznie więcej, pokazujących właśnie ten moment samolotu na dźwigu z różnych ujęć. Właśnie początkowo ten reling odróżniający pancerne osłony odłamkowe od krążowników starszego typu nakierował mnie na NO. Ale na innych zdjęciach z tej akcji zdaje się, że zobaczyłem dźwig na środku, taki jak np na Northamptonie. Strasznie te zdjęcia są pomieszane ze sobą i nie podpisane, nie łatwo o ich identyfikację, bo są to ujęcia fragmentaryczne aczkolwiek niezwykle dokładne. A jak dodać do tego ich ogromną ilość do przejrzenia to można dostać oczopląsu i pomieszania...

Zresztą ta wątpliwość w wyglądzie kratownic wynika np. z tego porównania: po lewej dźwig z SF po prawej wykadrowany fragment ostatniego zdjęcia. NO na górnej części kratownicy dźwigu nia miały takich skosów-ścianek a były one charakterystyczne dla krążowników starszego typu. Tylko, że właśnie nie ma osłon pancernych i dźwig zdaje się być z boku. Więc co to może być (dotyczy 2 zdjęć od dołu)?




Ale jeżeli chodzi o 3 zdjęcie od dołu to masz rację.

--

Sven

HMS Ark Royal

Post zmieniony (17-01-10 18:18)

 
17-01-10 19:10  Odp: Krążowniki typu NEW ORLEANS
MacGregor 



Na Forum:
Galerie - 1


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 1
 

Sven, nie jestem oczywiście pewien na 100%, czy to jeden z "Orleansów", ale na pewno nie jest to żaden starszy krążownik typu "Portaland" czy "Northampton" ani nawet "Pensacola". Konstrukcja dźwigu na tych starszych była zupełnie inna, podstawa także, nie było tam w ogle okrągłych otworów. Tu na tym zdjęciu wszystko wygląda natomiast jak z "Orleansa" z wyjątkiem... tego ramienia dźwigu. Jest jednak jakby zbyt masywny w stosunku do tych znanych z "Orleansów". Co to więc jest? Nie wiem... Ale na pewno nie żaden ze starszych krążowników.

--
MacGregor

 
17-01-10 19:50  Odp: Krążowniki typu NEW ORLEANS
Sven 

Na Forum:
Relacje w toku - 8
Relacje z galerią - 2
Galerie - 6


 - 3

Myślę jednak, że może być to Portland: ta platforma z relingami jest prawd. platformą znajdującą się na środku/wysuniętą w stosunku do hangaru, ma ona po bokach relingi:

http://images.google.com/hosted/life/f?q=Bob+Landry+January+1942+source:life&prev=/images%3Fq%3DBob%2BLandry%2BJanuary%2B1942%2Bsource:life%26ndsp%3D21%26hl%3Dpl%26sa%3DN%26start%3D126&imgurl=9f408a8b2027eec3

http://images.google.com/hosted/life/f?q=Bob+Landry+January+1942+source:life&prev=/images%3Fq%3DBob%2BLandry%2BJanuary%2B1942%2Bsource:life%26ndsp%3D21%26hl%3Dpl%26sa%3DN%26start%3D168&imgurl=33a2f1c035c831c0

No i pasuje kratownica dźwigu: ma na części górnej i dolnej ścianki/skosy.

Jak porównamy to z 2 ostatnimi zdjęciami które wstawiłem wcześniej to widać, że poza zewnętrznym relingiem coś jeszcze wystaje, a na przedostatnim zdjęciu widać tak jakby fragment tej osłony przeciodłamkowej w głębi po lewej stronie.
Zdjęcia te po prostu mają "ucięte" boki cofniętego hangaru, dlatego widać tam niemal wyłącznie tą platformę z relingami.

--

Sven

HMS Ark Royal

Post zmieniony (17-01-10 19:54)

 
17-01-10 20:02  Odp: Krążowniki typu NEW ORLEANS
MacGregor 



Na Forum:
Galerie - 1


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 1
 

Sven - pięknie, ale naprawdę dobrze przypatrz się na sam dźwig i jego podstawę na "Portlandzie" czy "Northamptonie". Jest ZUPEŁNIE INNA!!! To nie ten dźwig a zatem i nie te okręty...

--
MacGregor

 
17-01-10 21:05  Odp: Krążowniki typu NEW ORLEANS
Sven 

Na Forum:
Relacje w toku - 8
Relacje z galerią - 2
Galerie - 6


 - 3

Tutaj jest jeden z Northamptonów, Chester, 1943 rok, kratownica dźwigu u dołu (ścianki/skosy) dźwigu pasują, choć nie ma powyżej tych skosów ścianek mniejszych, też skośnych:

http://www.navsource.org/archives/04/027/0402742.jpg

A tutaj Pensacola, 1945 rok, też kratownica u dołu pasuje, ale też brak tych drugich skosów..

http://www.navsource.org/archives/04/024/0402434.jpg

Ale patrząc na zdjęcia przedwojenne Northamptonów kratownica tego dźwigu była faktycznie inną.

albo tutaj:

Indianapolis 1934

http://www.navsource.org/archives/04/035/0403537.jpg

I tutaj, Indianapolis 1943

http://www.navsource.org/archives/04/035/0403514.jpg

Czyli kratownica po modernizacjach też była zmieniana.

To ostatnie zdjęcie ma idealnie taką samą kratownicę u dołu jak na tych zdjęciach z LIFE.

I jeszcze porównanie: po lewej Indianapolis, po prawej jedno ze zdjęć z LIFE:



Kratownice dźwigów są identyczne. Czyli że w czasie wojny na krążownikach starszego typu, niż NO kratownice dźwogów lotniczych były zmieniane.


--

Sven

HMS Ark Royal

Post zmieniony (17-01-10 21:56)

 Tematy/Start  |  Wyświetlaj drzewo   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 4Strony:  1  2  3  4  ->  => 

 Działy  |  Chcesz sie zalogowac? Zarejestruj się 
 Logowanie
Wpisz Login:
Wpisz Hasło:
Pamiętaj:
   
 Zapomniałeś swoje hasło?
Wpisz swój adres e-mail lub login, a nowe hasło zostanie wysłane na adres e-mail zapisany w Twoim profilu.


© konradus 2001-2024