POJAZDY WOJSKOWE I CYWILNE   
Regulamin i rejestracja regulamin forum  jak wstawiac grafike, linki itp do wiadomosci grafika i linki w postach

Tematyka związana z pojazdami cywilnymi, wojskowymi, bronią pancerną, dokumentacja, historia, linki i pogawędki w stylu "Wittmann - pogromca T34"...

Uwaga! W tym dziale NIE WPISUJEMY postow "kartonowych".


 Działy  |  Tematy/Start  |  Nowy temat  |  Przejdź do wątku  |  Szukaj  |  Widok rozszerzony (50 postów/stronę)  |  Zaloguj się   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 2Strony:  1  2  -> 
03-02-23 16:50  Sherman IC Firefly - kształt wejść mechanika i strzelca
jhradca 



Na Forum:
Relacje w toku - 5
 

Od pewnego czasu kleję firefly-a Ic z Answera. Model będzie malowany z wykorzystaniem żywicznych kół itp. Kadłub i wieża są wstępnie zrobione. Jednak mam problem z kształtem osłon wejść mechanika i strzelca. Na stronie shadock dotyczącej shermana wskazano, że poszczególne fabryki stosowały różne kształty tych osłon w zależności od modelu shermana. Sherman Ic był budowany na wersji M4a1 a Vc na wersji M4a4. Oznacza to, że osłony w wersji Vc mają osłony typu "wide" bardziej prostokątne a Ic typu "narrow" bardziej zaokrąglone z przodu.

Answer proponuje kształt wejść zgodny z wersją narrow stosowaną w shermanach M4a1co wydaje się słuszne. Jednak w modelach plastikowych czołgów Ic a w szczególności czołgu o nazwie Rycerz osłony mają kształt typu wide czyli taki jakie miały shermany M4a4 i firefly Vc. Zdjęcia czołgu rycerz nie pomagają w identyfikacji. W wielu pozycjach o shermanie często pokazywane są tylko osłony wide albo znacznie starsze z odlewanymi klapkami wizjerów. Jeśli ktoś z Was dysponuje wiedzą/materiałami/zdjęciami w tym temacie, to prosiłbym o pomoc w usunięciu wątpliwości, która wersja jest właściwa.

--

Post zmieniony (03-02-23 16:54)

 
04-02-23 17:13  Odp: Sherman IC Firefly - kształt wejść mechanika i strzelca
Rajkub 
moderator




Na Forum:
Relacje w toku - 3
Relacje z galerią - 9
Galerie - 1


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 4
 

Grupa: WAK

No to wpadłeś jak śliwka w kompot ;-)
Niestety w ramach M4A1 jak i w M4A4 było sporo wersji kadłubów. Z różnymi osłonami przekładni, sprzęgła, z różnymi włazami, z różnymi "basztami" kierowcy i strzela przedniego - w Fireflayach chyba na jego miejscu były dodatkowe pociski,. Zresztą wersje z poszerzoną górą kadłuba, gdzie nie było "wybrzuszenia" na stanowisko kierowcy z tego co wiem nie było w polskich jednostkach. Pozostają tylko chyba poszukiwania konkretnych wozów. Mam nadzieję, że pomogą Ci koledzy , którzy zjedli zęby na Schermanach.

--
Pozdrawiam, Rajkub
__________________
niedokończona opowieść M3A1WHITE

 
04-02-23 19:48  Odp: Sherman IC Firefly - kształt wejść mechanika i strzelca
jhradca 



Na Forum:
Relacje w toku - 5
 

Niestety kwestia "baszt" czy też wybrzuszeń włazów strzelca i kierowcy oznacza także inne linie spawów przedniego pancerza. W wersji wide np . linia spawów idzie pośrodku pancerza pomiędzy basztami. W wersji narrow są dwie linie spawów na styku z wewnętrzną linią baszt bo pancerz czołowy z robiono z większej ilości płyt. Ponieważ model będzie malowany linia spawów jest istotna. Są tylko 3 zdjęcia Rycerza. Żadne z nich nie nadaje się do analizy pod tym kątem. Mam kilka pozycji o shermanach i przekopałem internet i generalnie shermany M4a4 i Firefly Vc miały przekładnie skręcane a baszty generalnie typu wide czyli taki prostokąt z zaokrąglonymi kantami, M4 czy M4a1 i Firefly Ic miały przekładnię tzw ostronosą odlewaną a baszty początkowo okrągłe z przodu z odlewanym ruchomym wizjerem a potem typ narrow czyli z takimi jakby ścięciami na bokach. Były i kanciaste ale w M4a3 a tych nie przerabiano na Firefly bo nie miały żyroskopu westinghouse a to był warunek przeróbki. Czołg Answera to Ic i to czołg chyba dość nowej produkcji bo właz dowódcy został wyposażony w angielską wersję stosowaną w angielskich czołgach.

--
Wicher 1:100 cz.3 , Wicher 1:100 cz.2 , Wicher 1:100 cz.1

 
05-02-23 10:24  Odp: Sherman IC Firefly - kształt wejść mechanika i strzelca
Rajkub 
moderator




Na Forum:
Relacje w toku - 3
Relacje z galerią - 9
Galerie - 1


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 4
 

Grupa: WAK

Pozostaje chyba samemu wybrać na zasadzie analizy i stopnia prawdopodobieństwa. Opieranie się np. na innych modelach w "150%" wiernych oryginałowi to może być tylko powielanie czyichś błędów.
To samo z barwnymi planszami, czy też malowanymi obrazami. Często roją się od błędów.
Trzymam kciuki za efekt końcowy.

--
Pozdrawiam, Rajkub
__________________
niedokończona opowieść M3A1WHITE

 
11-02-23 16:30  Odp: Sherman IC Firefly - kształt wejść mechanika i strzelca
Agand 

 

jhradca - zaszedłem tu przez przypadek, ale jak już jestem to swoje 3 grosze dorzucę.


1. warunkiem przeróbki nie było posiadaanie żyroskopu wstinghousa (po pierwszych próbach wywalono je, bo 'bażant' był za ciężki), warunkiem był silnik benzynowy i szerokie jarzmo osłony działa (temu Shermanów III (M4A2) nie przerabiano na firefl'e - dieslem były napędzane). I tu wychodzi czemu firely'e I nie miały najwcześniejszych 'okrągłych' driver hoodów - po prostu najwcześniejsze wersje M4 nie miały odpowiedniej wieży.

2. M4A1 nigdy nie przerabiano na fireflye, przerabiano tylko M4, M4 Hybrid (Firefly IC) i M4A4 (Firefly VC) - literka C oznaczała, że to właśnie Firefly - znaczy uzbrojeniem był 'bażant').
Shermany anglicy oznaczanli tak:
I - M4/M4 Hybrid, II - M4A1, III - M4A2, IV - zarezerwowane dla M4A3 - których nigdy nie kupiono, V - M4A4
Ostatnia literka znaczyła że:
- bez literki - standardowa armata ameryanska 75 mm
- literka A - standardowa amerykanska armata 76 mm (duże wieże)
- literka B - haubica 105 mm
- literka C - angielski 'bażant' - 17pdr

jeszcze czasem na końcu była literka Y - to oznaczało podwozie typu HVSS (z amortyzacją poziomą) - tych nigdy też na firefly'e nie przerabiano z powodu jak niżej - magazyny amunicji z płaszczem wodnym
M4 Hybrid - to M4 z przyspawaną odlewaną przednią płytą pancerną przyponinającą przód M4A1 (acz nie całkiem do końca)

3. M4A3 (z kanciatymi hoodami) - nie służyły w armii brytyjakiej, z tego co mi wiadomo jedynie francuzi je kupili od jankesów.

4. Shermany z 'poszerzoną' górną płytą kadłuba jak to Rajkub określił - to późniejsze wersje shermanów ze zmodyfikowanym kadłubem - wiązało się to z modyfikają wprowadzającą magazyny amunicji z płaszczem wodnym, przy okazji zmieniono kąt nachylenia przedniej płyty pancerza stąd 'poszerzenie', ja bym powiedizał wydłużenie górnej płyty. Nie przerabianano ich na firefly'e bo - amunicja by sie nie zmieściła w magazynach (znacznie większa niz standardowa amerykańska, a poza tym angole już miały cometa w próbach (ze zmniejszoną wersją bażanta) i ostro pracowały nad centurionem z tym samym działem, szkoda im więc było zachodu na przerabianie magazynów amunicji.

5. Rycerz z KH wydaje się mieć prawidłowe hoody, natomiast armatę trza bedzie od nowa wyrysowac, bo ta w wycinance bardziej rynne przypomina niż działo - przynajmniej tak na pierwszy rzut oka na wycinanke w 2D. 'Bazanty' miały jednak lufę stożkową.
Przyjrzyj się tez wiezy. Powinna być asymetryczna w rzucie z góry - z prawej strony z przodu ciut szersza - zmodyfikowany odlew grubszy z tej strony, żeby po wyskrobaniu od środka nie spawać dodatkowych płyt na zewnątrz wzmacniających pocienienie w wyskrobanym miejscu (na M4A4 - Vc - były przyspawane, bo miały niezmodyfikowane wieże)

Reszty detali wycinanki nie analizowałem, to się nie będę wypowiadać

--

Post zmieniony (11-02-23 16:59)

 
11-02-23 19:09  Odp: Sherman IC Firefly - kształt wejść mechanika i strzelca
jhradca 



Na Forum:
Relacje w toku - 5
 

Agand bardzo Ci dziękuję za wyjaśnienia. Te wejścia strzelca i mechanika
w wycinance są jak te opisane na zdjęciu czyli narrow. One są takie quasi okrągłe a raczej ze ściętymi kantami. A większość modeli plastikowych pokazuje włazy w czołgu Rycerz jako wide. Ja zrobiłem "wide". Jakie Twoim zdaniem są bardziej prawdopodobne ? Propozycja Answeru moim zdaniem budzi wątpliwości bo chociażby na okładce pokazuje dodatkowe wzmocnienie wieży z prawej strony, której ten czołg chyba nie miał.

--
Wicher 1:100 cz.3 , Wicher 1:100 cz.2 , Wicher 1:100 cz.1

 
11-02-23 21:35  Odp: Sherman IC Firefly - kształt wejść mechanika i strzelca
Agand 

 

Czekaj, czekaj

Na okładki to Ty się wew ogóle nie oglądaj - najczęściej 'artysty' malują 'po zażyciu' niewiele się na realia obglądując (a przynajmniej nie bardzo).

Rycerz miał kadłub M4 późniejszej serii czyli ze 'sciętym' pod kątem 10 stopni kuprem. Logika by wykazywała, że hoody powinny być takie jak na Twoim dolnym zdjęciu powyżej, ale.... Najlepiej by było zajrzeć do Armor Ghoto Gallery 21 Sherman Firefly Ic - tam powinny być 'obzdjęciowane'. Niestety pozda domem jestem (i jakies 4 miesiące jeszcze będę) - to sknem nie mogę służyć.
Jedyne muzealne zdjęcia firely Ic jakie posiadam - też pokazują hoody jak na Twoim dolnym zdjęciu (wież wcześniejszej serii z dospawanym dodatkowym pancerzem z prawej strony), a na 'bojowych' to mało widać bo niezbyt wyraźne są, a po drugie - tyle tam różności naćpane (odatkowe ogniwa, zapasowe koła, siatki maskujące i jeszcze allach wie co (albo i wszystko razem), że połapać się trudno, bo wszystko pozasłaniane.

Na zdjęciach modeli - bym się nie opierał, bo modele są jakie są, ale tu akurat prawdę po większej części mówią.

Jeszcze jedna uwaga - właśnie skan wycinanki obglądłem - zaślepka na browninga w płycie czołowej - to też fantazja, W rzeczywistości po wymontowaniu karabina - cały 'kaptur'/sponson się zoastawał, tylko 'klocek' wspawywano od przodu. Tym spsobem kawał blachy spawany od przoduna hoodzie strzelca musiał być wycięty na dole, żeby się w ten 'kaptur' wpasować.

jakby tak zacząć analizować - to pewnie więcej kwiatków by się jeszcze znajdło, ale mi się nie bardzo chce - a i czasu też nie za bardzo. ;P

--
Pozdrówka
Agand

 
13-02-23 15:46  Odp: Sherman IC Firefly - kształt wejść mechanika i strzelca
jhradca 



Na Forum:
Relacje w toku - 5
 

Dzięki jeszcze raz za poświęcenie uwagi moim wątpliwościom. Niestety mam to wydawnictwo ale dotyczące Vc . Nigdzie nie ma do kupienia tej dotyczącej Ic. Jeszcze poszukam ale już podjąłem decyzję. Czołgi M4 praktycznie na każdym zdjęciu mają baszty typu narrow czyli ścięto-zaokrąglone. Przekladnie też z reguły są jednoczęściowe wiecej "tępych" niż "ostronosych". Wieża na 99, 9 % ma to lekkie wybrzuszenie z prawej strony bo zgodnie ze stroną the.shadock.free.fr tylko w M4 stosowano wieże bez portu pistoletowego z nadlewem. Co do do zaślepienia kaemu to też na to zwróciłem uwagę. Model będzie malowany więc nie mam problemu z usuwaniem baboli. Szkoda, że dokumentacja zdjęciowa akurat tego konkretnego czołgu jest taka mocno ograniczona.Na razie skupię się na wieży, więc jeszcze będę miał czas na powtórną zmianę.

--
Wicher 1:100 cz.3 , Wicher 1:100 cz.2 , Wicher 1:100 cz.1

 
13-02-23 16:12  Odp: Sherman IC Firefly - kształt wejść mechanika i strzelca
Agand 

 

Jak bedziesz pacykować - pomyśl o Trzyncu z pulku Skorpin - trzeba dorobic zasobnik z Shermana III za radiostacja (spokojnie można wykorzystac z WAKowego Shermanka, i wyrzutnie granatów dymnych z prawej strony wieży.
w obu wersjach trzeba przerobić filtry powietrza na kwadratowe. Lufę i tak trzeba od nowa zrobić albo wykorzystać tę z Firefly'a V od Hala.

Za to na bank na Trzyncu byla angielska wiezyczka dowodcy (jak w wycinance) , na Rycerzu - zdania są podzielone, większość jednak twierdzi, że oryginalna amerykanska.

Z hakiem do holowania działa - zrobisz jak zechcesz, na większości zdjęć jest zdemontowany - są tylko fundamenty po obu stronach drzwiczek do silnika

Literki nazwy i trójkąt na wieży - czerwone
No i na końcu zostanie Ci wymalowanie ladnego czarnego skorpiona

Będzie inny niż wszyskie

--
Pozdrówka
Agand

 
13-02-23 19:40  Odp: Sherman IC Firefly - kształt wejść mechanika i strzelca
jhradca 



Na Forum:
Relacje w toku - 5
 

Wielkie dzięki za poświęcenie czasu. Filtry zmienię. Wieżyczkę w Rycerzu ponoć wymieniono na angielską pod sam koniec wojny przed paradą. Na jednym ze zdjęć z parady kształt włazu potwierdzałby istnienie brytyjskiej wieżyczki. Tak wstępnie to wygląda:

Lufa drewniana:

Baszty:


--

Post zmieniony (13-02-23 19:42)

 Tematy/Start  |  Wyświetlaj drzewo   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 2Strony:  1  2  -> 

 Działy  |  Chcesz sie zalogowac? Zarejestruj się 
 Logowanie
Wpisz Login:
Wpisz Hasło:
Pamiętaj:
   
 Zapomniałeś swoje hasło?
Wpisz swój adres e-mail lub login, a nowe hasło zostanie wysłane na adres e-mail zapisany w Twoim profilu.


© konradus 2001-2024