walkiria
Na Forum: Relacje w toku - 4 Relacje z galerią - 18 Galerie - 1
|
Witajcie
Dziś chciałbym Wam przedstawić testowe klejenie modelu MiG29 w wersji UB (wersja treningowa/dwumiejscowa) przeskalowanego z 1:50 do @1:33. Oryginalny model pochodzi z serii "Mikrolotnictwo" nr 9-10/2012.
Czemu zabawa w przerabianie? A no z tego prostego powodu, że dostępne są jedynie 2 opracowania tej wersji samolotu. Niestety oba opracowania mają pewne niedociągnięcia:
1. GPM - wydanie w "żółtej okładce" + lifting w "zielonej okładce" - kwestia dyskusyjna dysz wylotowych
2. Super Model - wersja UB jest wariantem wykonania wersji "zwykłej" i poza zmienionym segmentem kokpitu, reszta pozostaje ta sama - wersja UB ma inną "nasadę" stateczników pionowych.
Stąd pomysł na przeskalowanie modelu z WAK. Z racji budowy modelu i zakładanych grubości tektury, zmiana skali pociągnęła za sobą konieczność pewnych zmian w budowie modelu (klejenie na jedną wręgę i drobne zmiany w "płycie centralnej"). Jak się okazało podczas klejenia, niestety opracowanie WAK także nie jest pozbawione wad i "baboli" aktora. Część z nich może wynikać, ze zmiany skali, ale graficzne "grzyby" i błędne siatki to już tylko i wyłącznie zasługa autora. Tak wiem, 2 modele (F16 i MiG29) razem kosztują 30zł, ale bla bla bla itd. Cenie nie powinna usprawiedliwiać partactwa autora lub korekty (o ile w ogóle była, bo model ma już kilka lat, a errat brak).
Poniżej zdjęcia z budowy modelu testowego dla sprawdzenia "sklejalności" po przeskalowaniu - stąd brak retuszu i widoczne miejscami szpary.
Budowę modelu zacząłem od płyty centralnej, czyli prawie do końca samolotu
I kolejne segmenty
Nos
Wszystkie segmenty kadłuba razem - by kadłub nie stracił sztywności, fragmenty wręg segmentów kokpitów zostały jedynie nacięte, a nie wycięte. Dzięki temu kadłub nie utracił sztywności, a przy klejeniu kokpitów łatwiej je będzie wyciąć ostatecznie.
Dysze wylotowe silników - po zmianie skali okazało się, że część wew. wydrukowania na cienkim papierze jest za krótka i konieczne było jej wydłużenie
Gondole silników - ich klejenie rozpocząłem od tyłu i posuwałem się w kierunku wlotów
Górne obudowy silników
Detale "końcówki" kadłuba
Skrzydła - nie wklejałem usztywnienia na końcach dźwigarów, bo są tak delikatne, że nie służą niczemu, a na pewno niczego nie usztywniają
Stateczniki pionowe - najpierw do kadłuba przykleiłem szkielet stateczników, a następnie na niego nasunąłem oba elementy poszycia sklejone w jedną "kopertę".
Stateczniki poziome - niestety "oryginalnie" pozbawione jakichkolwiek usztywnień. O ile w 1:50 może to dobry pomysł, w 1:33 konieczne okazało się wklejenie do wnętrza usztywnionych dźwigarów
Kokpity pilotów - zamienione strony L/P w panelach bocznych
Luki podwozia - z racji iż model będzie "w locie" trzeba było pozaklejać pola klapami - z klapami głównego podwozia trzeba trochę pokombinować.
Uzbrojenie
"Oszklenie" - na rynku dostępna jest jedynie wytłoczka do modelu GMP, robiona a jakże przez GPM :). Początkowo podchodziłem do tego sceptycznie, ale ostatecznie udało się ją zaadaptować do modelu i wyszło nie najgorzej
Dodatkowy zbiornik paliwa - nie bardzo przypadł mi on do gustu, więc póki co nie jest przyklejony
Efekt końcowy, czyli gotowy model.
Mimo problemów z uzyskaną kolorystyką wydruków (sprzęt drukujący coś nie domagał - chyba nadszedł czas zmienić tonery ) nie wyszło tragicznie ;).
Porównanie z modelem MiG29 z Małego Modelarza, sklejonego jakiś czas temu
I na koniec wspominane we wstępie babole/grzyby
1. jak dla Mnie dyskusyjna kolorystka modelu - w modelu występują 3 kolory:
- błękitny
- szary
- granatowy wpadający w fiolet
2. błędy w malowaniu (kolorystyce) niektórych części, np.
- szara cz. '10' - a powinna być błękitna
- w całości szara cz. '26' - a od dołu wydaje mi się, że też powinna być błękitna
- jedna z gwiazd na symbolu Kościuszkowskim na grzbiecie nie ma białego obrysu
- "anteny" pod nosem chyba miały być w kolorze granatowym, nie jasno szarym
- ucięte malowanie / zmiana kolorów na styku części '9a L/P' z '8a L/P'
- małe pola na owiewce cz. '38' mają inny kolor (ostry błękit zamiast bladego)
- ramka owiewki w całości w kolorze szarym (mimo łaty kamuflażu na kadłubie w kolorze granatowym)
3. błędy w oznaczeniu
- panele boczne kokpitów cz. '30 L/P' i '31 L/P' są błędnie opisane - zamienione strony L/P
- cz. '13 L/P' od strony nosa i '12 L/P' od strony wylotów mają w złym miejscu linie orientacyjne - przesunięte względem linii na wrędze.
4. błędy w częściach
- cz. '4a P' - błędnie rozrysowana
- cz. '5' - niepotrzebna sklejka
- cz. '41 L/P' są rozrysowane lustrzanie (lub rysunek montażowy jest lustrzany)
- cz. '30 L/P' - panele instrumentów są naniesione chyba z złym miejscu - są za bardzo przesunięte w tył
To było by na tyle.
Post zmieniony (17-06-19 20:25)
|