FORUM MODELARZY KARTONOWYCH   
Regulamin i rejestracja regulamin forum  jak wstawiac grafike, linki itp do wiadomosci grafika i linki w postach

FORUM GŁÓWNE
Modele kartonowe, ich budowa, technika, problemy, recenzje, nowości oraz wszystkie tematy związane z Naszym Hobby :-)


Projekt Grupowy:  50 lat Małego Modelarza  
Na tapecie:  Akcja sprzątania forum. W czynie społecznym, bez nagród i medali :>  
Na tapecie:  Projekt 50 lat Małego Modelarza - apel o uzupełnienie brakujących zdjęć.  


 Działy  |  Tematy/Start  |  Nowy temat  |  Przejdź do wątku  |  Szukaj  |  Widok rozszerzony (50 postów/stronę)  |  Zaloguj się   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 1 
17-05-18 20:33  SIKORSKI S-16 Answer (opis modelu)
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 33


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 20


 - 9

SIKORSKI S – 16

Budując głównie modele samolotów wczesnego okresu polskiego lotnictwa wojskowego, zwróciłem uwagę na wydany przez Answer model samolotu Sikorski S-16.

Użytkowane jako myśliwce eskortowe, wywiadowcze i do szkolenia znajdowały się m.in. na wyposażeniu oddziałów EWK (Eskadry Powietrznych Okrętów) – ciężkich bombowców „Ilia Muromiec”, na których latali również Polacy w służbie cara Mikołaja II.

Ponieważ staram się budować aeroplany w miarę wierne oryginałowi (świadomy niedoskonałości swojego warsztatu) dokonałem szczegółowej analizy prezentowanego modelu pod kątem zgodności z oryginalną konstrukcją.

Samolot Sikorski S-16 (zwany „lekkim”, „rosyjskim skautem”) był szesnastą konstrukcją Igora I. Sikorskiego zaprojektowanym i budowanym w AO RBWZ (Oddział Lotniczy Rosyjsko-Bałtyckiej Fabryki Wagonów) w Piotrogrodzie.
Swoje kolejne konstrukcje Sikorski oznaczał cyframi arabskimi, fabryka natomiast rzymskimi i nr. fabrycznym.

Okładka przedstawia S-16 (seryjny) z końca 1916 r. będący na wyposażeniu EWK. Rysunek wiernie oddaje prawidłowy wygląd samolotu lecz brak jest lekkiego wzniosu górnego płata i ruchu rotacyjnego silnika przy pokazanych obrotach śmigła.
Przedstawiony na okładce samolot nie jest jednak tym samym, jaki otrzymujemy do sklejenia.

Wydany model to hybryda „okładkowego” S-16 (ser.) i zmodyfikowanego S – 16(z).
W opisie czytamy - „ Tę jednostkę latającą budowano w St.Petersburgu w ogólnej ilości 34 szt. ale zbudowano go w 5 wersjach różniących się wyposażeniem oraz napędem”.
Budowano w Piotrogrodzie (31 sierpnia 1914 r. po wybuchu I WŚ nazwę miasta zmieniono) a wersji (modyfikacji) było nie 5 a 4 (chyba, że za piątą uznamy zastosowanie w jednym egz. pływaków).
Różniły się one nie tylko wyposażeniem i typem silników (jak napisano), ale wymiarami i dość istotnymi szczegółami konstrukcji.

Różnice poszczególnych modyfikacji

Uwaga:
- wszystkie modyfikacje : cięciwa i profil górnego/ dolnego płata był taki sam
- wznios płatów we wszystkich modyfikacjach z wyjątkiem nr.154, 155 i 156
- S-16 (nr. 154, 155, 156) – płaty bez wzniosu (nr. 154 - skrzydła górnego płata odchylone do tyłu)
- S-16a (nr. 210) różnił się masą własną, masą w locie i max. ładownością , konstrukcją wewnętrzną kratownicy przodu kadłuba
Z powyższego zestawienia wynikają najważniejsze różnice :
- wymiary (rozp./dł.)
- wymiary płata dolnego (krótszy od górnego lub taki sam)
- ilość lotek i systemu ich wychylania
- kształt krawędzi statecznika pionowego
- kształt kadłuba

Model można wykonać :

- tak jak jest wydany czyli będzie to „mieszanka” S-16(ser.) z S-16(z)
- S-16 (ser.) z EWK ( wymaga to jednak daleko idących poprawek i malowania modelu )
Pomijam wykonanie jako S-16(z). Prócz wielu poprawek (w tym skrócenia rozpiętości górnego płata o 1,5 cm, zamiany burtowego kaemu Vickers na Colt zamontowany na górnym płacie) tylko jeden egz. tej modyfikacji przez krótki okres czasu (loty próbne w EWK) był w malowaniu Imperialnych Sił Powietrznych Rosji.
Przejęty przez bolszewików wraz z pozostałymi S-16(z) (razem 15 egz.) został przemalowany . Z nich tylko siedem było eksploatowanych w latach 1919-22 i to wyłącznie przez RKKWF (Robotniczo-Chłopską Czerwoną Flotę Powietrzną).

S-16(z) RKKWF 1919 r.

W opisie podano, że model został opracowany na podstawie modelu samolotu Sikorski S-16 z muzeum lotnictwa w New England (Connecticut) USA.


Muzealny model S-16 prezentuje się świetnie ale nie jest odwzorowaniem oryginału.
Porównania wydanego modelu z S-16(ser.) dokonałem opierając się na najbardziej wiarygodnych rosyjskich źródłach i jednej polskiej publikacji:
1.„Sikorskij S-16 Ruskij skaut” – W.Miechiejew (Moskwa 1994)
2.„Ruskije samolioty 1914-1917” – M.Masłow (Moskwa 2006)
3.„Istoria konstrukcji samoliotow w SSSR do 1938 g.” – W.Szarow (Moskwa 1978)
4.„Bajewyje awiacionnyje gruppy pierwoj mirawoj wajny” – M.Chajrulin/W.Kulikow (Sankt-Peterburg 2015)
5.„Rosijskije liotcziki-istrieblitieli pierwoj mirawoj wajny” – M.Chajrulin/W.Kulikow (Sankt-Peterburg 2014)
6.„Wozdusznyj korabl – Ilija Muromiec” – M.Chajrulin (Moskwa 1998)
7."Wojenliety pogibszej Imperii" - M.Chajrulin, W.Kondratiew (Moskwa 2008)
8.„Samoloty myśliwskie I Wojny Światowej” – W.Bączkowski (W-wa 2000)

Z analizy planów, rzutów sylwetek, zdjęć archiwalnych i szczegółowego opisu konstrukcji oraz historii powstania i użytkowania widać różnice w stosunku od oryginału.
Jeżeli chcemy mieć model S-16(ser.) – jak na archiwalnych zdjęciach:


należy dokonać niezbędnych poprawek (w wydawnictwie na wewnętrznej stronie okładki zamieszczono cztery zdjęcia wykonanego modelu, pokazane niżej):

1.Zrobić wznios obu płatów


2.Cofnąć płat dolny (krawędź natarcia górnego/dolnego nie licowała ze sobą)


3. Dolny płat wykonać bez lotek
(na zdj. modelu brak lotek na dolnym płacie - w modelu są)


4.Zmienić kształt końców górnego/dolnego płata i krawędzi spływu lotek
(lotki wystawały poza obrys krawędzi spływu płata dolnego)


5. W miejsce wyoblenia górnej części kadłuba wykonać płaskie pokrycie


6. Wykonać zaoblenie osłony silnika


7.Zmienić kształt krawędzi natarcia statecznika pionowego i steru kierunku


8. Zmienić przebieg cięgien wychylenia lotek statecznika poziomego


9.Zmienić umiejscowienie zastrzałów statecznika poziomego i belki płozy


10. Koła podwozia wykonać bez osłon (dysków)
Osłony (dyski) wykonane ze sklejki (nie płótna) były montowane w celu poprawy własności aerodynamicznych wyłącznie w modyfikacji S-16(z)


11. W kokpicie dorobić n/w elementy wyposażenia (są widoczne):
- pasy pilota
- siedzisko dla obserwatora (bez pasów)
Wszystkie modyfikacje S-16 były w swoim założeniu samolotami jednoosobowymi, jednakże za fotelem pilota „wygospodarowano” miejsce dla drugiego lotnika. Siedział on niejako na plecach pilota na plecionym siedzisku i nie miał pasów bezpieczeństwa.


- zbiornik paliwa


- bęben na taśmę amunicyjną kaemu

 
18-05-18 16:46  Odp: SIKORSKI S-16 Answer (opis modelu)
MARIUSZ 
moderator




Na Forum:
Relacje w toku - 5
Relacje z galerią - 20
Galerie - 9


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 4


 - 10

Grupa: ŁSM

Ryszardzie - Szacun !
Orzekam Twoje zaszczytne stanowisko Naczelnego Konsultanta do spraw konstrukcji lotniczych z lat od początków do lat 20-tych XX wieku.
Twoja wiedza broni się sama - coś wspaniałego!

--
Pozdrawiam wszystkich ! MARIUSZ

Mam profil na FB.

 
18-05-18 22:19  Odp: SIKORSKI S-16 Answer (opis modelu)
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 33


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 20


 - 9

Mariusz - bez przesady proszę !
A w temacie to za kilka dni pozwolę sobie zamieścić w dziale "Lotnictwo" pełną historię konstrukcji, modyfikacji i użycia S-16 w EWK i RKKWF.

 
21-05-18 18:43  Odp: SIKORSKI S-16 Answer (opis modelu)
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 33


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 20


 - 9

Historia powstania S-16
http://www.konradus.com/forum/read.php?f=13&i=8850&t=8850&filtr=0&page=1

 Tematy/Start  |  Wyświetlaj drzewo   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 1Strony:  1 

 Działy  |  Chcesz sie zalogowac? Zarejestruj się 
 Logowanie
Wpisz Login:
Wpisz Hasło:
Pamiętaj:
   
 Zapomniałeś swoje hasło?
Wpisz swój adres e-mail lub login, a nowe hasło zostanie wysłane na adres e-mail zapisany w Twoim profilu.


© konradus 2001-2024