FORUM MODELARZY KARTONOWYCH   
Regulamin i rejestracja regulamin forum  jak wstawiac grafike, linki itp do wiadomosci grafika i linki w postach

FORUM GŁÓWNE
Modele kartonowe, ich budowa, technika, problemy, recenzje, nowości oraz wszystkie tematy związane z Naszym Hobby :-)


Projekt Grupowy:  50 lat Małego Modelarza  
Na tapecie:  Akcja sprzątania forum. W czynie społecznym, bez nagród i medali :>  
Na tapecie:  Projekt 50 lat Małego Modelarza - apel o uzupełnienie brakujących zdjęć.  


 Działy  |  Tematy/Start  |  Nowy temat  |  Przejdź do wątku  |  Szukaj  |  Widok rozszerzony (50 postów/stronę)  |  Zaloguj się   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 4Strony:  1  2  3  4  ->  => 
24-07-10 00:32  [Relacja] USS "The Sullivans" - (DD-537) - 1:150
GreGory 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
 

Witam.

To moja pierwsza relacja z budowy. Długo się wahałem, zanim zdecydowałem się zaistnieć na forum ze swoją relacją.
Tematem tej relacji jest amerykański niszczyciel z II wojny światowej klasy Fletcher - USS "The Sullivans" DD-537. Zbudowany (tak jak i USS "Heermann") przez Bethlehem Steel Corporation w San Francisco. Początkowo nazywał się USS "Putnam" - jednak 6 lutego 1943 r. zmieniono nazwę na USS "The Sullivans", na cześć pięciu braci Sullivan, którzy zginęli na krążowniku przeciwlotniczym USS "Juneau", zatopionym przez japoński okręt podwodny podczas I bitwy pod Guadalcanalem. Była to największa ofiara wojskowych poniesiona przez jedną amerykańską rodzinę w czasie II Wojny światowej.
Sylwetka oraz logo okrętu poniżej.



Na forum są wspaniałe relacje USS Leutze (DD-481) oraz USS Heermann (DD-532). To one skłoniły mnie do wybrania tego "zgrabnego okręcika". "Nowością" relacji jest skala 1:150 oraz model Fletchera. Nie spotkałem innych wydań Fletcher-ów, niż to z "Modelika", "ModelCard" i od Halińskiego - okładki tych opracowań poniżej.



To świetnie wydany USS "Heermann" Halińskiego posłuży mi jako podstawa mojego "Sullivans-a", jednak przedstawia on stan okrętu z 1943 roku, a mój "The Sullivans" ma przedstawiać okręt po modernizacji (wg stanu na sierpień 1945 r.). Zatem wiele elementów bedę musiał zmienić lub opracować samodzielnie. Wspieram się również innymi publikacjami. Najciekawsze z nich, to: Anatomy of the Ship "The Destroyer The Sullivans", Warship Nr 8 - "Fletcher DDs In action", Warship's Data 01 - "USS Kidd (DD-661)". Okładki publikacji poniżej.



Powodem zastosowania skali 1:150 jest ilość posiadanego miejsca na półce... A tak serio - możliwość "łatwiejszego" wykonania detali, a "The Sullivans" - bo miał ciekawą historię i chyba na tym forum nikt go jeszcze nie robił. Model będzie malowany i waloryzowany. Wykonuję go dla własnej przyjemności, a nie na konkurs. Jest to mój wielki eksperyment, dlatego Wybaczcie mi błędy, które na pewno się pojawią.
Oprócz materiałów "papieropochodnych" zastosuję również inne tworzywa. Tempo relacji będzie uwarunkowane możliwościami czasowymi, a relacja prowadzona będzie także na innych forach modelarskich.
Proszę o wyrozumiałość dla moich "wypocin", zwłaszcza ze strony "starych wyjadaczy" i moderatorów. Będę wdzięczny za wszelką pomoc, porady i oczywiście konstruktywną krytykę. Myślę, że zaistnienie na forum będzie silną motywacją do pracy, co pozwoli mi doprowadzić budowę do końca.


Dane techniczne:

- Wyporność: 2.050 t (standard); 2.500 t (całkowita)
- Długość: 114.7 m
- Szerokość: 12,1 m
- Zanurzenie: 4,2 m
- Moc-Napęd: 60.000 KM (45 MW); 2 kotły
- Prędkość: 38 węzłów (~70 km/h)
- Zasięg: 6.500 mil morskich (~12.000 km) przy 15-węzłach (28 km/h)
- Załoga: 329 oficerów i marynarzy

Uzbrojenie (stan na 1945):
5 × 5" (127 mm) Mk30, 14 × 40 mm plot "Boffors" (3 x 2 Twin Mk1 oraz 2 x 4 Quad Mk2), 6 × 20 mm plot "Oerlikon" Twin Mk 24, 5 × 21" (533 mm) wyrzutni torped (1×5) Mk14, 6 x miotacze bomb głęb. Mk6, 2 x zrzutnie bomb głębinowych Mk3

Kamuflaż:
"The Sullivans" nosił co najmniej trzy różne schematy kamuflażu pomiędzy jego wprowadzeniem do służby w lutym 1943, a ostatecznym wycofaniem ze służby 7 stycznia 1965 roku.
Od lutego 1943 do remontu w sierpniu 1945, malowany był według schematu Measure 11 (overall Sea Blue, 5-S).
Podczas remontu, schemat ten zastąpiono przez Measure 22 (Navy Blue, 5-N i Haze Gray, 5-H). Wszystkie poziome powierzchnie zostały Deck Blue, 20-B.

Dane modelu:

- Długość: 75,63 cm
- Szerokość: 8,0 cm
- Stan na sierpień 1945 roku.
- Schemat malowania: Measure 22 Graded System (fotografie poniżej).



Może to i mało efektowny kamuflaż, ale łatwiejszy do wykonania w przypadku całkowicie malowanego modelu.
Jeśli jeszcze Was nie zraziłem tym długim wstępem, to zapraszam do śledzenia moich poczynań. Będę rad z każdych odwiedzin.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Po zgromadzeniu materiałów, przystąpiłem do budowy. Jak wcześniej wspomniałem podstawą była "kartonówka" USS Hermann - wyd. Haliński (1:200). Zeskanowałem arkusze i powiększyłem do skali 1:150 za pomocą CorelDraw. Było z tym nieco zabawy, ale efekt był jak dla mnie zadowalający. Wydrukowałem elementy szkieletu (wręgi, podłużnice i wodnice) na papierze 180 g/m2, nakleiłem je na tekturę modelarską 2 mm przy użyciu kleju butaprenowego "Patex" szybkoschnący i wyciąłem nożykami "Olfy". Po wstępnym spasowaniu na sucho i przeszlifowaniu, krawędzie wzmocniłem superglutem. Dzięki temu znacznie się usztywniły. Z tektury 1 mm wyciąłem również "surowy" pokład, aby spasować go na sucho ze szkieletem. Ten etap prac przedstawiają fotki poniżej.



Pozdrawiam.

-----------------------------------------------

W stoczni: [Relacja] USS "The Sullivans" - (DD-537) - 1:150

Post zmieniony (31-07-10 00:30)

 
24-07-10 08:26  Odp: [Relacja] USS "The Sullivans" - (DD-537) - 1:150
vansen 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
 

No to otwieram listę stałych oglądaczy tej relacji. Powodzenia!!

--

 
26-07-10 23:37  Odp: [Relacja] USS "The Sullivans" - (DD-537) - 1:150
GreGory 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
 

Witam

Kolejnym etapem było sklejenie tego wszystkiego do "kupy". Użyłem supergluta do wstępnego, punktowego przyłapania elementów szkieletu. Przykleiłem też punktowo surowy pokład, aby nic mi się nie "rozjechało". Muszę przyznać, że nie było to takie proste, ponieważ szkielet jest zaprojektowany z dzieloną wodnicą. Łatwiej byłoby spasować szkielet przy dzielonej podłużnicy, ale ostatecznie jakoś się udało. Dla wzmocnienia, za pomocą strzykawki i przyciętej tępo igły, zalałem połączenia wikolem (oprócz pokładu). Szkielet uzyskał na tym etapie dość dużą sztywność i nie skręcił się. Potem kolejne szlifowanie, lekkie poprawki geometrii, szlifowanie i szkielet jest już prawie gotowy do oklejania.




Teraz pozostało mi zdecydować się na metodę wykonania kadłuba, tak aby poszycie nie zapadało się (podposzycie, wzmocnienia paskami tektury, a może pianka...).

Długo nie mogłem się zdecydować. W końcu wybrałem jednak sposób opisany na forum m.in. przez Witka i Mrymackiego, tzn. wypełnienia całego kadłuba suchą pianką. Jako wypełnienie zastosowałem styrodur, który pozyskałem od zaprzyjaźnionej firmy reklamowej. Styrodur, to rodzaj twardego styropianu, o bardzo drobnych ziarnach, dzięki czemu świetnie nadaje się do szlifowania, a powierzchnia po szlifowaniu jest w miarę jednorodna i gładka. Nie trzeba go również sezonować (jak w przypadku pianki montażowej) i nie ma właściwie niebezpieczeństwa zwichrowania kadłuba (teoretycznie). Po prostu wycina się nożykiem klocki i wkleja w przerwy między wręgami. Klocki te wklejałem przy użyciu wikolu i kleju do kasetonów styropianowych. Nie należy tu używać klejów agresywnych (butapren, superglue lub na bazie nitro, benzyny itp.). Kleje te rozpuszczają styrodur.

Kadłub zacząłem wypełniać od części podwodnej, wklejając segmentami co 2-gi i ścinając nadmiar materiału nożykiem tak, aby pozostawić ok. 1 mm naddatku w stosunku do wręgi. Dzięki temu mogłem nadawać wstępny kształt bryły kadłuba, aby mniej było później szlifowania. Zdjęcia poniżej, przedstawiają początkowy etap wklejania styroduru i formowania kadłuba.



Pozdrawiam

-----------------------------------------------

W stoczni: [Relacja] USS "The Sullivans" - (DD-537) - 1:150

Post zmieniony (31-07-10 00:32)

 
27-07-10 00:18  Odp: [Relacja] USS "The Sullivans" - (DD-537) - 1:150
smarqu 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Galerie - 9


 - 3

A ja za vansen-em

--
Nie umiem kleić ładnie ale to lubię :D
Pozdrawiam.

 
27-07-10 14:23  Odp: [Relacja] USS Sullivans DD-537 1:150
Witek 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 1
Galerie - 1
 

No i szykuje się następna ciekawa relacja. Mam nadzieje że będziesz w miarę systematycznie aktualizował relacje nie tak jak ja.:-)

--
Pozdrawiam Witek
Na warsztacie Yamato , Scorpion, Amerigo Vespucci, Akizuki

-----------------------------------
Samoloty. Okręty, Pojazdy
-----------------------------------

 
29-07-10 01:44  Odp: [Relacja] USS "The Sullivans" - (DD-537) - 1:150
GreGory 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
 

Witam

Część podwodna kadłuba jest już prawie wypełniona. Teraz jest on wystarczająco sztywny i się nie skręca. Na zdjęciach poniżej widać efekt tych prac.



Aby wypełnić część nadwodną, delikatnie odkleiłem pokład i analogicznie jak poprzednio - klocek za klockiem wypełniałem styrodurem przestrzenie międzywręgowe, obcinając od razu zgrubnie nadmiar materiału nożykiem. Pewną trudnością bryły kadłuba jest pokład - nie jest płaski jak deska, lecz lekko wypukły, a jednocześnie posiadający "łódkowaty" kształt. Jakoś jednak sobie z tym poradziłem. Ten etap przedstawiają fotki poniżej.



Pozdrawiam

-----------------------------------------------

W stoczni: [Relacja] USS "The Sullivans" - (DD-537) - 1:150

Post zmieniony (31-07-10 00:33)

 
29-07-10 12:05  Odp: [Relacja] USS Sullivans DD-537 1:150
air_22 



Na Forum:
Relacje z galerią - 2
Galerie - 9


 - 1

GreGory a skad wziąć styrodur?

 
29-07-10 12:12  Odp: [Relacja] USS Sullivans DD-537 1:150
Kharn 



Na Forum:
Relacje z galerią - 1
 

@air_22 w marketach budowlanych sprzedawany jest w arkuszach tak jak normalny styropian.

 
29-07-10 12:57  Odp: [Relacja] USS Sullivans DD-537 1:150
TomS 



Na Forum:
Relacje z galerią - 1
Galerie - 1


 - 1

Można pytać też o XPS, czasem o Austrotherm XPS, polistyren ekstrudowany...

Post zmieniony (29-07-10 12:58)

 
29-07-10 17:20  Odp: [Relacja] USS "The Sullivans" - (DD-537) - 1:150
GreGory 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
 

Witam

air_22 - ja nie kupowałem styroduru, tylko "wysępiłem" odpady od jednej z firm reklamowych, która zajmuje się wycinaniem liter przestrzennych (między innymi ze styroduru). Litery takie wycinają z płyt o wymiarach 120x60 cm i różnych grubościach,
więc zawsze zostają jakieś odpady, które oni wyrzucają - wystarczy tylko pogadać z pracownikami takiej firmy.

Pozdrawiam

-----------------------------------------------

W stoczni: [Relacja] USS "The Sullivans" - (DD-537) - 1:150

Post zmieniony (31-07-10 00:35)

 Tematy/Start  |  Wyświetlaj drzewo   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 4Strony:  1  2  3  4  ->  => 

 Działy  |  Chcesz sie zalogowac? Zarejestruj się 
 Logowanie
Wpisz Login:
Wpisz Hasło:
Pamiętaj:
   
 Zapomniałeś swoje hasło?
Wpisz swój adres e-mail lub login, a nowe hasło zostanie wysłane na adres e-mail zapisany w Twoim profilu.


© konradus 2001-2024