GreGory
Na Forum: Relacje w toku - 1
|
Witam.
To moja pierwsza relacja z budowy. Długo się wahałem, zanim zdecydowałem się zaistnieć na forum ze swoją relacją.
Tematem tej relacji jest amerykański niszczyciel z II wojny światowej klasy Fletcher - USS "The Sullivans" DD-537. Zbudowany (tak jak i USS "Heermann") przez Bethlehem Steel Corporation w San Francisco. Początkowo nazywał się USS "Putnam" - jednak 6 lutego 1943 r. zmieniono nazwę na USS "The Sullivans", na cześć pięciu braci Sullivan, którzy zginęli na krążowniku przeciwlotniczym USS "Juneau", zatopionym przez japoński okręt podwodny podczas I bitwy pod Guadalcanalem. Była to największa ofiara wojskowych poniesiona przez jedną amerykańską rodzinę w czasie II Wojny światowej.
Sylwetka oraz logo okrętu poniżej.
Na forum są wspaniałe relacje USS Leutze (DD-481) oraz USS Heermann (DD-532). To one skłoniły mnie do wybrania tego "zgrabnego okręcika". "Nowością" relacji jest skala 1:150 oraz model Fletchera. Nie spotkałem innych wydań Fletcher-ów, niż to z "Modelika", "ModelCard" i od Halińskiego - okładki tych opracowań poniżej.
To świetnie wydany USS "Heermann" Halińskiego posłuży mi jako podstawa mojego "Sullivans-a", jednak przedstawia on stan okrętu z 1943 roku, a mój "The Sullivans" ma przedstawiać okręt po modernizacji (wg stanu na sierpień 1945 r.). Zatem wiele elementów bedę musiał zmienić lub opracować samodzielnie. Wspieram się również innymi publikacjami. Najciekawsze z nich, to: Anatomy of the Ship "The Destroyer The Sullivans", Warship Nr 8 - "Fletcher DDs In action", Warship's Data 01 - "USS Kidd (DD-661)". Okładki publikacji poniżej.
Powodem zastosowania skali 1:150 jest ilość posiadanego miejsca na półce... A tak serio - możliwość "łatwiejszego" wykonania detali, a "The Sullivans" - bo miał ciekawą historię i chyba na tym forum nikt go jeszcze nie robił. Model będzie malowany i waloryzowany. Wykonuję go dla własnej przyjemności, a nie na konkurs. Jest to mój wielki eksperyment, dlatego Wybaczcie mi błędy, które na pewno się pojawią.
Oprócz materiałów "papieropochodnych" zastosuję również inne tworzywa. Tempo relacji będzie uwarunkowane możliwościami czasowymi, a relacja prowadzona będzie także na innych forach modelarskich.
Proszę o wyrozumiałość dla moich "wypocin", zwłaszcza ze strony "starych wyjadaczy" i moderatorów. Będę wdzięczny za wszelką pomoc, porady i oczywiście konstruktywną krytykę. Myślę, że zaistnienie na forum będzie silną motywacją do pracy, co pozwoli mi doprowadzić budowę do końca.
Dane techniczne:
- Wyporność: 2.050 t (standard); 2.500 t (całkowita)
- Długość: 114.7 m
- Szerokość: 12,1 m
- Zanurzenie: 4,2 m
- Moc-Napęd: 60.000 KM (45 MW); 2 kotły
- Prędkość: 38 węzłów (~70 km/h)
- Zasięg: 6.500 mil morskich (~12.000 km) przy 15-węzłach (28 km/h)
- Załoga: 329 oficerów i marynarzy
Uzbrojenie (stan na 1945):
5 × 5" (127 mm) Mk30, 14 × 40 mm plot "Boffors" (3 x 2 Twin Mk1 oraz 2 x 4 Quad Mk2), 6 × 20 mm plot "Oerlikon" Twin Mk 24, 5 × 21" (533 mm) wyrzutni torped (1×5) Mk14, 6 x miotacze bomb głęb. Mk6, 2 x zrzutnie bomb głębinowych Mk3
Kamuflaż:
"The Sullivans" nosił co najmniej trzy różne schematy kamuflażu pomiędzy jego wprowadzeniem do służby w lutym 1943, a ostatecznym wycofaniem ze służby 7 stycznia 1965 roku.
Od lutego 1943 do remontu w sierpniu 1945, malowany był według schematu Measure 11 (overall Sea Blue, 5-S).
Podczas remontu, schemat ten zastąpiono przez Measure 22 (Navy Blue, 5-N i Haze Gray, 5-H). Wszystkie poziome powierzchnie zostały Deck Blue, 20-B.
Dane modelu:
- Długość: 75,63 cm
- Szerokość: 8,0 cm
- Stan na sierpień 1945 roku.
- Schemat malowania: Measure 22 Graded System (fotografie poniżej).
Może to i mało efektowny kamuflaż, ale łatwiejszy do wykonania w przypadku całkowicie malowanego modelu.
Jeśli jeszcze Was nie zraziłem tym długim wstępem, to zapraszam do śledzenia moich poczynań. Będę rad z każdych odwiedzin.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Po zgromadzeniu materiałów, przystąpiłem do budowy. Jak wcześniej wspomniałem podstawą była "kartonówka" USS Hermann - wyd. Haliński (1:200). Zeskanowałem arkusze i powiększyłem do skali 1:150 za pomocą CorelDraw. Było z tym nieco zabawy, ale efekt był jak dla mnie zadowalający. Wydrukowałem elementy szkieletu (wręgi, podłużnice i wodnice) na papierze 180 g/m2, nakleiłem je na tekturę modelarską 2 mm przy użyciu kleju butaprenowego "Patex" szybkoschnący i wyciąłem nożykami "Olfy". Po wstępnym spasowaniu na sucho i przeszlifowaniu, krawędzie wzmocniłem superglutem. Dzięki temu znacznie się usztywniły. Z tektury 1 mm wyciąłem również "surowy" pokład, aby spasować go na sucho ze szkieletem. Ten etap prac przedstawiają fotki poniżej.
Pozdrawiam.
-----------------------------------------------
W stoczni: [Relacja] USS "The Sullivans" - (DD-537) - 1:150
Post zmieniony (31-07-10 00:30)
|