FORUM MODELARZY KARTONOWYCH   
Regulamin i rejestracja regulamin forum  jak wstawiac grafike, linki itp do wiadomosci grafika i linki w postach

FORUM GŁÓWNE
Modele kartonowe, ich budowa, technika, problemy, recenzje, nowości oraz wszystkie tematy związane z Naszym Hobby :-)


Projekt Grupowy:  50 lat Małego Modelarza  
Na tapecie:  Akcja sprzątania forum. W czynie społecznym, bez nagród i medali :>  
Na tapecie:  Projekt 50 lat Małego Modelarza - apel o uzupełnienie brakujących zdjęć.  


 Działy  |  Tematy/Start  |  Nowy temat  |  Przejdź do wątku  |  Szukaj  |  Widok rozszerzony (50 postów/stronę)  |  Zaloguj się   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 2Strony:  1  2  -> 
22-03-14 19:26  [G] Ö-1 Tummelisa z Modelika - szwedzki samolot szkolny z lat XX-tych XX wieku
Batonus 



Na Forum:
Relacje w toku - 12
Relacje z galerią - 25
Galerie - 16


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 1


 - 10

Grupa: QWKAK

Ruszyła seria prostych druciaków. Na pierwszy ogień - Ö1 Tummelisa z Modelika, maleńki szwedzki samolot szkolny z lat 20-tych XX wieku.
Model mieści się zaledwie na dwóch arkuszach A4, więc chciałem go potraktować jako weekendowy, ale oczywiście śmiały plan spełzł na niczym, kiedy wykopałem z internetu zdjęcia, a jest ich całkiem sporo - bo egzemplarz będący tematem wycinanki wciąż lata. Budowa zajęła mi więc 27 dni, rozwleczone na przestrzeni dwóch miesięcy.

Uwagi ogólne
Model jest bardzo dobrze spasowany, klei się świetnie. Został zaprojektowany przez Amerykanina (Gabriel Panait) który pewnie nie będzie tego czytał, więc można trochę po nim pojechać :-)
Jeżeli przyjąć, że zamysłem autora było zrobienie wycinanki dla dzieci o poziomie zaawansowania zero, to wszystko jest OK.
Ale dla modelarza oczekującego jakiegoś minimum zgodności z oryginałem - zastosowane uproszczenia mogą albo wkurzać, albo przy maksymalnym zastosowaniu wrodzonego optymizmu - stanowić wyzwanie, i tak właśnie to potraktowałem, stosując wiele uzupełnień, przeróbek i upodobnień do oryginału.

O wydaniu
Model ma już swoje kilka lat, został wydrukowany w kolorze "prosiaczkowy róż" - to trzeba zaakceptować, jeżeli się nie chce malować go w całości. Oryginał jest żółtawy, w kolorze płótna. Za to zupełnie nie rozumiem użycia koloru granatowego na zastrzały - taki kolor nie występuje na żadnym z dostępnych zdjęć tego egzemplarza, więc wszędzie zamieniłem go na szary, jaki jest w oryginale.

Szczegóły
Pierwsze wyzwanie to wnętrze kabiny i występujące w nim elementy. Orczyk i poprzeczka steru kierunku to brązowe prostokąty, więc zrobiłem je z drutu, dodając pedały i uchwyt drążka. Na wewnętrznych ścianach kabiny doszły wzmocnienia.
Deska rozdzielcza jest w całości do wymiany, ma nieprawidłowy kształt.
W kabinie nie ma ani jednego przyrządu pomiarowego, które autor po prostu pominął - więc dorobiłem dwa zegary, występujące w oryginale.



Skrzydła - autor pisze, że przy tak małych wymiarach nie jest potrzebne jakiekolwiek ożebrowanie, więc je również pominął. Nie sposób się z tym zgodzić, więc dorobiłem żeberka, oddzieliłem też powierzchnie lotek w skrzydłach i statecznikach i zamocowałem na zawiasach.
Po analizie zdjęć w rejonie zamocowania płata górnego okazało się, że naciągi przebiegają przez bardzo dobrze widoczne na zdjęciach oryginału rowki w kadłubie, które autor jednak pominął. Niestety było za późno, u mnie linki biegną po powierzchni kadłuba w części krytej sklejką.
Pominięte też zostały całkowicie cięgna lotek i ich mocowania, więc je dorobiłem z zapasu koloru.
I tu zrobiłem błąd, który może czujne oko wychwyci - cięgna od spodu stateczników powinny być wpuszczone w kadłub a nie w statecznik.


Kadłub - w części przed silnikiem ma nieprawidłowy kształt - brakuje trapezoidalnego wcięcia, dość dużego i bardzo dobrze widocznego na zdjęciach i konieczna jest korekta.
Bardzo mnie ubawiło zdjęcie tej klapki, położonej na skrzydle - autor wziął ją za element powierzchni skrzydła. Trzeba to zamalować. Za to na kadłubie prawie w ogóle nie widać tych klapek, więc je dorobiłem, podobnie jak pominięte w opracowaniu rury wydechowe.


Silnik - jest zrobiony w zasadzie od podstaw. Czołowy stożek trzeba skorygować, w oryginale jest niemal płaskim kołem.
Uwaga: to silnik rotacyjny, więc ma się obracać wraz ze śmigłem. Na szczęście nie haczy o obudowę ;-) która jest glutowana i szlifowana, pomalowana metalizerem.
Śmigło - sklejone warstwowo z kartonu, zaglutowane i oszlifowane.


Płoza ogonowa - część z wycinanki można wyrzucić. W oryginale jest znacznie większa i ma kształt zbliżony do połówki łzy - można ją dorobić z zapasu koloru i drutu.

Podwozie - na zdjęciach widać szczegóły - zawieszenie na skórzanych paskach amortyzujących, zrobiłem je z cienkiego paska brązowego kartonu.


Model jest cały polakierowany najpierw błyszczącym humbrolem bezbarwnym, a potem matowym lakierem akrylowym. Tylko akryl gwarantuje, że nie wyłażą białe plamy. W moim przypadku wszelkie próby lakierów nie akrylowych kończyły się dotąd białymi plamami, również na plastiku.

A teraz do rzeczy - it's show time!
Experymentowałem z różnymi tłami, chyba najlepiej wychodzi na czystej bieli.












No i oczywiście nieco zdjęć z lat dwudziestych:







--

Post zmieniony (04-02-22 23:34)

 
22-03-14 19:40  Odp: [G] Ö-1 Tummelisa z Modelika - szwedzki samolot szkolny z lat XX-tych XX wieku
stachooo 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 23
Galerie - 22


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 16


 - 4

Fajny, też go popełniłem. Pamiętam, że namęczyłem się z zastrzałami. Faktycznie, te z wycinanki - granatowe - kompletnie nie pasują. Szare wyglądają lepiej. Widzę, że wzbogaciłeś kabinkę - u mnie standard, ta z wycinaki jest strasznie uboga. Gratuluję modelu!

--
Pozdrawiam, Stachu

Samoloty z kartonu - mój blog modelarski

Samoloty z kartonu - Facebook

Caponowanie to jest dodawanie elementu baśniowego do modelarstwa.

 
22-03-14 21:51  Odp: [G] Ö-1 Tummelisa z Modelika - szwedzki samolot szkolny z lat XX-tych XX wieku
Kilmister 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 9
Galerie - 25


 - 3

Kapitalny, a tymi zdjęciami "z lat dwudziestych" kupiłeś mnie kompletnie. Super. Gratuluję.
Bohdan

--
Born to lose - Lived to win

Ukończone: Kirovec K-700A, Biełaz-7555, LIAZ 100.55D, Mercedes GP 1908, Wall-e, Spit Mk. Vb Trop, Pe-3, F6F-3 Hellcat, Tomahawk Mk. IIb, Ła-5, Hurricane Mk. I, Westland Whirlwind Mk.I, A6M2 "Zero", Ił-2 Sturmovik, B-25 Mitchell Mk.II, PZL 50A "Jastrząb", Bf 109G-6, Bf 109F-4, SB2U-2 Vindicator, B5N2 Kate, Ki-61 HIEN, Ju88C-6, Ki-43 Oskar, Reggiane Re-2000, KRAZ-260, Spit Mk Vb

 
22-03-14 21:57  Odp: [G] Ö-1 Tummelisa z Modelika - szwedzki samolot szkolny z lat XX-tych XX wieku
marek1 



Na Forum:
Relacje w toku - 3
Relacje z galerią - 13
Galerie - 5


 - 14

Witam,bardzo łedne wykonanie,ile razy ktoś pokazuje taki samolot ,natychmiast mam ochote na taki,gratuluje ,pozdrawiam Marek

--
W budowie | R17 Halny Błyskawica 44 | IJN Hiei

Ostatni obiekt westchnieńWarspite] Modele pozaregulaminoweŻaglowce
Garland

Trałowceproj 254
Ostatnie moje zabawy starym 'RC"Prdro Gual

R/G Kuter Elko 80 I Statek Ewa I Czołg T55A I Statek Ratowniczy R 27 Cyklon I Schnellboot S132 WAK I Ścigacz S2 I ORP Dragon i ORP Dzik I ORP Grom 1940 I kuter Vosper 72 I ORP Garland

 
22-03-14 22:15  Odp: [G] Ö-1 Tummelisa z Modelika - szwedzki samolot szkolny z lat XX-tych XX wieku
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 33


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 20


 - 9

Ładny, Silnik i śmigło super !
PS - "zawieszenie na skórzanych paskach amortyzujących" . Raczej nie paski skórzane a sznury gumowe.

 
23-03-14 11:07  Odp: [G] Ö-1 Tummelisa z Modelika - szwedzki samolot szkolny z lat XX-tych XX wieku
Batonus 



Na Forum:
Relacje w toku - 12
Relacje z galerią - 25
Galerie - 16


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 1


 - 10

Grupa: QWKAK

Ryszard - tak, masz rację. Tu była guma, zasugerowałem się innymi druciakami z I W.Ś. gdzie stosowano paski ze skóry.

--
Fejs - zbuk: Tomek Szejnoch, w robocie: Cutty Sark
Zazdroszczę owadom - w makro są doskonałe.

 
23-03-14 12:08  Odp: [G] Ö-1 Tummelisa z Modelika - szwedzki samolot szkolny z lat XX-tych XX wieku
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 33


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 20


 - 9

Sznury gumowe były zwykle (ale nie zawsze) w oplocie (białego koloru - oczywiście na początku użytkowania).
To taki drobiazg gwoli ścisłości historycznej. W niczym nie ujmuje piękności i precyzji wykonania owego "ptaszka".
PS - a w jakich to "druciakach" amortyzacja była z pasków skóry ? Nie słyszałem.
Jedynie Ilia Muromiec miał osłonę opon kół i dekle ze skóry.

 
23-03-14 12:37  Odp: [G] Ö-1 Tummelisa z Modelika - szwedzki samolot szkolny z lat XX-tych XX wieku
OSTOJA 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 39
Galerie - 11


 - 17

Piękny model. śmigło ekstra. Brakuje mi zdjęcia z obracającym się śmigłem. :-)

--
STEP BY STEP
Pośpiech jest wskazany tylko przy jedzeniu ze wspólnej miski.

 
23-03-14 14:05  Odp: [G] Ö-1 Tummelisa z Modelika - szwedzki samolot szkolny z lat XX-tych XX wieku
Batonus 



Na Forum:
Relacje w toku - 12
Relacje z galerią - 25
Galerie - 16


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 1


 - 10

Grupa: QWKAK

Bardzo proszę:



Musiałem skorzystać z photobucketa bo na fotosiku nie ma możliwości wstawienia ruchomego gifa.
Tu za to nie da się zrobić automatycznie miniaturki, więc zapycham serwer pełnym obrazem.

Ryszard: widocznie zasugerowałem się wyglądem tych pasków na różnych zdjęciach. Wszędzie wygląda to jak skóra, nigdzie jak guma. Ale skoro piszesz, że raczej nie była to skóra to pewnie tak było. Nie jestem fachurą od druciaków, tylko je kleję ;-)

--
Fejs - zbuk: Tomek Szejnoch, w robocie: Cutty Sark
Zazdroszczę owadom - w makro są doskonałe.

 
24-03-14 11:48  Odp: [G] Ö-1 Tummelisa z Modelika - szwedzki samolot szkolny z lat XX-tych XX wieku
Doody 



W Rupieciarni:
Do poprawienia - 1
 

Cha cha cha Super! :-)

--
Pozdrawiam Darek

 Tematy/Start  |  Wyświetlaj drzewo   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 2Strony:  1  2  -> 

 Działy  |  Chcesz sie zalogowac? Zarejestruj się 
 Logowanie
Wpisz Login:
Wpisz Hasło:
Pamiętaj:
   
 Zapomniałeś swoje hasło?
Wpisz swój adres e-mail lub login, a nowe hasło zostanie wysłane na adres e-mail zapisany w Twoim profilu.


© konradus 2001-2024