FORUM MODELARZY KARTONOWYCH   
Regulamin i rejestracja regulamin forum  jak wstawiac grafike, linki itp do wiadomosci grafika i linki w postach

FORUM GŁÓWNE
Modele kartonowe, ich budowa, technika, problemy, recenzje, nowości oraz wszystkie tematy związane z Naszym Hobby :-)


Projekt Grupowy:  50 lat Małego Modelarza  
Na tapecie:  Akcja sprzątania forum. W czynie społecznym, bez nagród i medali :>  
Na tapecie:  Projekt 50 lat Małego Modelarza - apel o uzupełnienie brakujących zdjęć.  


 Działy  |  Tematy/Start  |  Nowy temat  |  Przejdź do wątku  |  Szukaj  |  Widok rozszerzony (50 postów/stronę)  |  Zaloguj się   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 4Strony:  1  2  3  4  ->  => 
22-08-05 09:41  [Relacja] Filigranowy TU-22 M3 BF-C - Hobby Model część 1
BERP 



Na Forum:
Relacje w toku - 8
Relacje z galerią - 2
Galerie - 3
 

Witam wszystkich ponownie

Przeglądając forum doszedłem, że jest stosunkowo mało relacji z budowy samolotów o tematyce współczesnej, dlatego zachęcony poprzednią relacją i akceptacją z Waszej strony zdecydowałem się Wam przedstawić relację z budowy modelu współczesnego. Mam spore obawy czy zainteresuje Was coś takiego jak TU-22 M3 BACKFIRE-C Hobby Model 1:33

Jest to czteromiejscowy całkowicie metalowy samolot bombowy- nosiciel rakiet dalekiego zasięgu o zmiennej geometrii skrzydeł. Kadłub o konstrukcji półskorupowej składa się z czterech segmentów technologicznych: nosowego, przedniego, środkowego i tylniego. Skrzydła o zmiennej geometrii w czasie lotu składają się z centropłata, dwóch części wewnętrznych, węzłów obrotu i części ruchomych. Kesony skrzydeł są hermetyczne i stanowią integralne zbiorniki paliwa. Usterzenie poziome płytowe, z dwiema symetrycznymi częściami poruszanymi niezależnie siłownikami hydraulicznymi. Usterzenie pionowe składa się z części dolnej zawierającej zbiornik paliwa, i górnej z zespołem anten na szczycie.
Podwozie w układzie trójpodporowym, ze sterowanymi kołami przednimi. Podwozie przednie dwukołowe. :Podwozie główne sześciu kołowe, chowane do wewnętrznych części skrzydeł w kierunku kadłuba.
Zespół napędowy składa się z dwóch turboodrzutowych silników NK-25 o ciągu max z dopaleniem równym 25 ton. Kabina załogi jest hermetyczna, wentylowana przeznaczona dla dowódcy samolotu i drugiego pilota, radiotelegrafisty oraz nawigatora, Dwaj ostatni obsługują również uzbrojenie. Uzbrojenie samolotu składa się z 1-3
pocisków H-22 M przenoszonych w komorze kadłubowej i na dwóch belkach podskrzydłowych. Uzbrojenie bombowe o masie 24 ton może składać się z bomb o wagomiarze 100, 250, 1500 i 3000 kg różnych typów. Tylnia wieżyczka wyposażona jest w działko GSZ-23 z 1200 nabojami.
Długość- 42,46 m
Rozpiętość- 34,28/23,3 m
Rozbieg- 2100 m
Wysokość- 11,05 m
Prędkość max- 2300 km/h


Sam model wydany jest na 21 arkuszach ma ponad 230 części (można dostać oczopląsu tak to jest ponumerowane) zaopatrzony w dwie strony z rysunkami ! tylko dwie :-) Autor w opisie zaznacza, że nie jest to łatwy model i polecany jest dla kogoś kto miał już styczność z tym sportem. Projektowany ręcznie z dosyć grubymi liniami obrysu, przesunięcia koloru praktycznie wszędzie na plus całość na grubym kartonie.
Przy przeglądaniu od razu rzuca się w oczy ogromna ilość sklejek, które nie są w tym samym kolorze jak części pod, które będą podklejane za to minus. Elementy są naprawdę oogggrrroommne w kolorystyce 50% białego oj będzie trzeba się nastawać żeby to wszystko było po zakończeniu czyste. Wszystko jest klejone na jedną wręgę, których jest stosunkowo mała ilość. Druga część kadłuba pudełkowa moim zdaniem nie gwarantuje w poprawnego wykonania modelu przy tak ogromnych elementach (może zapadać się papier) dlatego dodam tam parę swoich umocnień. Kabina bardzo uboga, ale samolocik ma tak małe okienka, że praktycznie nic tam nie będzie widać więc było to zamierzone. Skrzydła ruchome, ale nie równocześnie.
Przystępując do budowy musiałem zaopatrzyć się w spora ilość tektury, ponieważ opracowanie ma masę elementów, które trzeba podkleić. Podczas budowy nie napotkałem na jakieś błędy poza drobną sprawą, która będzie pokazana na zdjęciu, ale jeszcze nie mam pewności czy to błąd 1 mm czy tak ma być zobaczymy jak wytnie się elementy kadłuba. Szkielet po złożeniu a raczej jego 1/3 jest ogromna !!!!! (czegoś takiego jeszcze nie robiłem) i wygląda jak szkielet statku. W domu pytali się czy znów robię coś, co pływa. Podczas budowy szkieletu wymyśliłem również nowy sposób wycinania wręg jest to wycinanie na „świeżym powietrzu” :-) polecam wszystkim, którzy mają takie warunki. Zagrożenia to wszędobylski wiatr i pies, który wszystko wącha :-)



widoczne brakujące 2 mm w podłużnicy

początek moich umocnień, całość będzie miała 130 cm !!!!

Pozdrawiam

Śmigam na rowerku po górach tttrrrrr ....;-)

Post zmieniony (22-08-05 10:16)

 
22-08-05 11:41  Re: [Relacja] Filigranowy TU-22 M3 BF-C
BERP 



Na Forum:
Relacje w toku - 8
Relacje z galerią - 2
Galerie - 3
 

BeBe miałem robić B-1B ale napotkałem na spore problemy w zdobyciu go i do tego jeszcze te różne odcienie poszycia :-( . Przyjacielu ale musisz mieć konkret dom jak planujesz budowę tylu takich kolosów myślę, że druga połowa może być delikatnie mówiąc zdziwiona, zaskoczona !

Pozdrawiam

Śmigam na rowerku po górach tttrrrrr ....;-)

 
22-08-05 14:13  Re: [Relacja] Filigranowy TU-22 M3 BF-C - Hobby Model
BERP 



Na Forum:
Relacje w toku - 8
Relacje z galerią - 2
Galerie - 3
 

Powiem tak obawiam się tego modelu jak nie wiem, co …..a moje nerwy nie należą do najmocniejszych w chwili obecnej. Wszystkie elementy są tak ogromne !! do tego ta długość łatwo będzie zgubić symetrię, dlatego będę podklejał, co się da począwszy od szkieletu poprzez wszystkie większe płaszczyzny skrzydła (wyrysowane po przekątnej na A3!!! ogrom), stateczniki itd. Papier jest gruby, ale nie zaszkodzi na zaś.

Przeglądając projekty Hobby Model znalazłem tam sporo zajefajnych tematów, których nie ma żadne inne wydawnictwo szkoda tylko, że nie mają strony www. z ofertą a jak jeszcze ktoś wpadłby na pomysł poprawienia niektórych starszych projektów i wydanie ich w opracowaniu komputerowym z waloryzacją to byłoby bosko!!!!!!!!!!
Mam nadzieję, że w Porąbce albo Oleśnicy będzie jakieś stoisko gdzie będzie można zakupić coś z ich oferty.
Buka jestem pełen podziwu, dla JAKa-52 przeglądałem go ostatni w sklepie jego papier jest tak miękki, że …… świetnie Ci wyszedł nie wspominając już o kołach.

Rafał przytaszczę na spotkanie to, co się da mam nadzieje, że będzie, co oglądać z moich wypocin. Kurcze a mi się wydawało, że podwodniaka robiłem całą wieczność (było szybko ????)

Pozdrawiam

Śmigam na rowerku po górach tttrrrrr ....;-)

 
23-08-05 09:23  Re: [Relacja] Filigranowy TU-22 M3 BF-C - Hobby Model
BERP 



Na Forum:
Relacje w toku - 8
Relacje z galerią - 2
Galerie - 3
 

Cześć

Buka Ty to masz nosa nie są to modele dla ludzi o słabych nerwach :-) model jest naprawdę wymagający. Już tradycyjnie ( w moim przypadku) występują różnice w poszczególnych elementach z poszczególnych arkuszy. Już się nie denerwuje jestem przyzwyczajony. Wczoraj rozpocząłem budowę przedniej części kadłuba środkowa -szkielet wysycha. Od razu po wycięciu elementów problem zaczął stwarzać gruby papier, który będzie tak bardzo pomocny przy większych częściach nawet ślina nie pomagała. Plus grubego papieru na tym etapie to taki, że można go szlifować jak drewno niestety trzeba było tu i ówdzie zrobić to.
Trzeba się ostro napracować żeby dobrze bez załamani zwinąć pierwszy element w ładny „szpic” Obrys poszczególnych elementów to dosyć gruba kreska, dlatego tnę przez środek linii inaczej powstaje wrażenie nienaturalnie grubych linii na łączeniach elementów. Wręga nr 4 jest 1 mm za mała w swym obrysie, ale to praktycznie nie przeszkadza. Strzałka na wrędze to dół przy pierwszych wręgach nie mogłem się zdecydować. Autor nic w instrukcji nie napisał o obciążeniu przodu nie wiem czy jest to konieczne, ale na wszelki wypadek zapakowałem w wręgę nr 3 małą niespodziankę :-) .Cały spód kadłuba jest biały, więc nieodzowne jest mydło i woda średnio trzeba myć dłonie, co jeden segment dla ludzi kochających silne wrażenia i ryzyko, co dwa . :-) ;-) :-)



Pozdrawiam

Śmigam na rowerku po górach tttrrrrr ....;-)

 
23-08-05 10:17  Re: [Relacja] Filigranowy TU-22 M3 BF-C - Hobby Model
BERP 



Na Forum:
Relacje w toku - 8
Relacje z galerią - 2
Galerie - 3
 

100% racji dziób winno wykonać się na końcu !!! tak też zawsze robiłem dlaczego teraz jest inaczej ? sam nie wiem. Model jest tak ogromny ,że sklejenie pierwszych 4 elementów można uznać za początek więc odkładam go (można do niego coś jeszcze napakować bo nie jest zamknięty) i biorę się za segmenty zaczynające się od kabiny które będą doklejone do tego co zrobiłem na styk wręga do wręgi.
Jezu to TU-160 białe jak śnieg to jest jazda ile trzeba mydła :-) . Ciekawe czy ktoś z forumowiczów go zrobił.
Dzięki za radę.

Śmigam na rowerku po górach tttrrrrr ....;-)

 
23-08-05 11:50  Re: [Relacja] Filigranowy TU-22 M3 BF-C - Hobby Model
BERP 



Na Forum:
Relacje w toku - 8
Relacje z galerią - 2
Galerie - 3
 

No właśnie też o tym pomyślałem i tak na wszelki wypadek pokryłem wszystkie arkusze czymś, co nazywa się FIKSATYWA używana przez plastyków do zabezpieczania rysunków w węglu. Bomba preparat nie zmienia koloru arkuszy, nie powoduje falowania papieru, wysycha błyskawicznie ale nie chroni całkowicie od zabrudzeń :-) .Tego Brico-color jeszcze nie próbowałem a pewnie warto .Zmienia kolor wydruku? śmierdzi ?
Pozdrawiam

Śmigam na rowerku po górach tttrrrrr ....;-)

 
23-08-05 15:14  Re: [Relacja] Filigranowy TU-22 M3 BF-C - Hobby Model
BERP 



Na Forum:
Relacje w toku - 8
Relacje z galerią - 2
Galerie - 3
 

Buka zero problemu ja tylko założyłem ten wątek, który jest tak naprawdę NASZ wspólny tego bym sobie życzył dlatego mile widziane jest tu wszystko co związane z modelarstwem :-) .Zresztą warto przypominać niektóre sprawy takie np. sposoby i specyfiki do zabezpieczanie papieru.

Mieszkanie mam spore, co nie zmienia faktu, że model będzie pewnie wisiał bo gdzie ja znajdę taką półkę, która pomieści rozpiętość takich skrzydeł. No chyba, że postawię go w biurze tu jest miejsca jak na boisku piłkarskim.

Pozdrawiam

Śmigam na rowerku po górach tttrrrrr ....;-)

 
25-08-05 09:44  Re: [Relacja] Filigranowy TU-22 M3 BF-C - Hobby Model
BERP 



Na Forum:
Relacje w toku - 8
Relacje z galerią - 2
Galerie - 3
 

Cześć

Cały czas działam i posuwam się do przodu, choć idzie to bardzo mozolnie za sprawą trudności w czytaniu rysunków pomocniczych jakoś są mało jasne dla mnie. Wykonałem kolejne dwa segmenty i wnętrze jednej z kabin. Moje prywatne podkreślam zdanie jest takie, że nie da się wykonać poprawnie modelu (bez zapadania się poszycia itd. zbyt mało wręg) bez wzmocnienia wszystkiego, co się da. Mogę tylko podać przykład segment 47, którym jest zaraz za kabiną pilota ma długość około 30 cm, wysokość 11cm, szerokość 7 cm i jest zbudowany tylko na dwóch wręgach ! Dodatkowo mają zostać później doklejone do jego boków wloty powietrza obawiam się, że może zapadać się tam papier dlatego umacniam :-). Praktycznie ostatnie trzy dni to przemyślenia i próby różnych wzmocnień tak by to pogodzić ze sztywnością i sposobem klejenia, jaki zaproponował autor. Jeszcze jedna sprawa papier jest tak sztywny, że każda próba zaokrąglenia go itp. pozostawia już na stałe ślady, trudno jest to odkształcić w drugą stronę. Model jak dla mnie jest extremalnie trudny!!!!!!!!!!!!!!! Ciekawe, co z tego wyjdzie.

Przykro mi, że brak foto, ale mam problemy z aparatem, które do poniedziałku znikną a wtedy wszystko pokażę.

Pozdrawiam

Śmigam na rowerku po górach tttrrrrr ....;-)

 
29-08-05 09:30  Re: [Relacja] Filigranowy TU-22 M3 BF-C - Hobby Model
BERP 



Na Forum:
Relacje w toku - 8
Relacje z galerią - 2
Galerie - 3
 

Cześć

Oto wspominany wcześniej segment nr 47, który postanowiłem wzmocnić od środka tak by się nie zapadał dodatkowo na środku dodałem jeszcze jedną wręgę.



Po wykonaniu tego dokleiłem koleiny element, który jest w innym odcieniu :-( , jest to miejsce gdzie ma zostać wklejona druga kabina niestety nie ma na ten temat żadnego rysunku poglądowego, dlatego cały czas kombinuje na sucho jak ją umiejscowić, wydaje się to banalne, ale nie jest. Po sklejeniu tych dwóch segmentów postanowiłem wyciąć miejsce gdzie ma zostać wklejona komora podwozia okazało się, że jest ona za długa dwa minimetry w stosunku do tego, co ma zostać wklejone. Cała wnękę okleiłem tekturą, bo zacząłem obawiać się, że po postawieniu wszystkiego podwozie wpadnie do środka :-)



- chciałem zobaczyć jak to będzie wstępnie wyglądało razem .... musiałem przykleić się do sufiyu żeby zrobić zdjęcia :-)



Praktycznie wszędzie między segmentami i nie tylko występują spore, bo dochodzące do 1mm przesunięcia nawiasem mówiąc jeszcze czegoś takiego wcześniej nie widziałem w takiej ilości.

Troszkę zmęczony wiecznym kombinowanie i domyślaniem się, co jak i gdzie zabrałem się ponownie za wzmacnianie głównego kadłuba ( zaznaczone na czerwono)
Dodatkowo wpadłem na pomysł jak wzmocnić „zaokrąglenia” tak by wszystkie elementy zbiegały się idealnie, ale to pokażę za dwa dni jak nie napotkam na coś nowego, co mnie przystopuje.


Śmigam na rowerku po górach tttrrrrr ....;-)

 
29-08-05 09:56  Re: [Relacja] Filigranowy TU-22 M3 BF-C - Hobby Model
BERP 



Na Forum:
Relacje w toku - 8
Relacje z galerią - 2
Galerie - 3
 

:-) spinacze to dobra sprawa w tym przypadku ja wycinam kilka części do przodu żeby zobaczyć jak to się ma do siebie, ale tak serio to może …..ktoś nie będzie miał z nim problemu, sam już nie wiem może nie potrafię składać modeli, ale jest kilka takich błędów, które nie wynikają z braku doświadczenia tylko opracowania albo druku. Informuje o nich może to komuś ułatwi budowę nie przeszkadzają mi jakoś bardzo, bo wszystko ma wynagrodzić wielkość !!!

Pozdrawiam

Śmigam na rowerku po górach tttrrrrr ....;-)

 Tematy/Start  |  Wyświetlaj drzewo   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 4Strony:  1  2  3  4  ->  => 

 Działy  |  Chcesz sie zalogowac? Zarejestruj się 
 Logowanie
Wpisz Login:
Wpisz Hasło:
Pamiętaj:
   
 Zapomniałeś swoje hasło?
Wpisz swój adres e-mail lub login, a nowe hasło zostanie wysłane na adres e-mail zapisany w Twoim profilu.


© konradus 2001-2024