FORUM MODELARZY KARTONOWYCH   
Regulamin i rejestracja regulamin forum  jak wstawiac grafike, linki itp do wiadomosci grafika i linki w postach

FORUM GŁÓWNE
Modele kartonowe, ich budowa, technika, problemy, recenzje, nowości oraz wszystkie tematy związane z Naszym Hobby :-)


Projekt Grupowy:  50 lat Małego Modelarza  
Na tapecie:  Akcja sprzątania forum. W czynie społecznym, bez nagród i medali :>  
Na tapecie:  Projekt 50 lat Małego Modelarza - apel o uzupełnienie brakujących zdjęć.  


 Działy  |  Tematy/Start  |  Nowy temat  |  Przejdź do wątku  |  Szukaj  |  Widok rozszerzony (50 postów/stronę)  |  Zaloguj się   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 3Strony:  1  2  3  ->  => 
22-03-05 18:31  [Galeria] Sd.Kfz. 252 z GPM
Wakamij 



Na Forum:
Relacje w toku - 3
Galerie - 4
 

Witam ponownie,

Sam w to nie wierzę, ale po tak krótkim czasie od ukończenia Fw-190 (krótka prezentacja którego spoczywa sobie gdzieś w czeluściach forum) udało mi się skończyć kolejny model. Tym razem jest to transporter amunicji Sd.Kfz. 252 wydany przez GPM. Tak na marginesie, jest to chyba pierwsza prezentacja tego modelu...


Najpierw wypada powiedzieć parę słów o samym pojeździe. Jak już wcześniej wspomniałem, pojazd ten jest transporterem amunicji, przeznaczonym do współdziałania z działami szturmowymi Stug III. Zadaniem tych niewielkich, ale za to opancerzonych pojazdów, było dostarczanie amunicji do „Stugów”, bezpośrednio na polu walki. Transporter powstał na skróconym podwoziu D7, pochodzącym z tzw. Ciągnika jednotonowego. Dodatkowo, z uwagi na ograniczoną nośność podwozia konieczne stało się zaprojektowanie opancerzonej przyczepki, służącej do przewożenia zapasu amunicji. Pojazd był obsługiwany przez dwóch artylerzystów, jako że artyleria szturmowa przypisana została nie do Panzerwaffe, ale do artylerii.

Równolegle z Sd.Kfz. 252 powstał również bazujący na nim pojazd dowodzenia Sd.Kfz 253. Te dwa pojazdy wraz z wspomnianymi Stug III stanowiły chyba pierwszy w świecie kompletny system uzbrojenia, to znaczy działo szturmowe, pojazd dowodzenia i transporter amunicji. Wszystkie te pojazdy zgrupowane były w samodzielnych kompaniach artylerii szturmowej, które przydzielane były poszczególnym jednostkom w zależności od potrzeb. Po raz pierwszy takich kompanii użyto (z doskonałym zresztą skutkiem) podczas kampanii francuskiej (jednak jeszcze bez Sd.Kfz. 232, które nie został na czas ukończone). W pełni już wyekwipowane kompanie dział szturmowych zostały wykorzystane podczas ataku na Związek Sowiecki, w pełni potwierdzając słuszność przyjętych wcześniej założeń. Nieraz tylko wykorzystanie kompanii „stugów” umożliwiało przełamanie obrony przeciwnika.

Szybko jednak okazało się, że o ile sam pomysł wykorzystania opancerzonego transportera amunicji był bardzo dobry, to jednak wybrany pojazd okazał się być zbyt mały oraz nie radził sobie w trudnych warunkach terenowych. Dość szybko Sd.Kfz. 252 zaczął być zastępowany przez odpowiednio przystosowaną wersje cięższego transportera SD.Kfz 251. do 1943 roku praktycznie wszystkie Sd.Kfz 252 wykruszyły się ze stanu jednostek. Natomiast pojazd dla wsparcia którego stworzono transporter amunicji, czyli Stug III został zastąpiony przez nowa konstrukcję, o zupełnie innym przeznaczeniu (Stug 40 i Stuh 42).

 
22-03-05 18:32  Re: [miniprezentacja] Sd.Kfz. 252 z GPM
Wakamij 



Na Forum:
Relacje w toku - 3
Galerie - 4
 
() - kliknij dopiero po wczytaniu całego wątku () - kliknij dopiero po wczytaniu całego wątku
A teraz po tych nieco nudnawych wynurzeniach wypada powiedzieć kilka słów o samym modelu.
Po pierwsze, mimo że mały, model jest bardzo skomplikowany i wyjątkowo trudny do sklejenia – wcześniej kleiłem Panterę Halińskiego i muszę przyznać, że transporter okazał się być o wiele bardziej skomplikowany od czołgu... Przerażająca jest ilość drobnych części, przykładowo, pojedyncze koło napędowe to coś około 100 elementów!
Model posiada kompletne odwzorowanie wnętrza i chociaż przedział silnika jest nieco uproszczony to wnętrze robi wrażenie niesamowicie „upakowanego” różnymi duperelami.
Poszczególne elementy spasowane są na ogół bardzo dobrze, chociaż panowie z GPM-u nie ustrzegli się kilku pomyłek, wynikających najprawdopodobniej z pośpiechu przy wydawaniu modelu. Oto lista błędów, na jakie się natknąłem:
- źle spasowane poszycie przegrody oddzielającej silnik od przedziału załogi – zostaje tam szpara, na szczęście właściwie niewidoczna,
- źle zaprojektowane osadzenie kół jezdnych na drążkach skrętnych (w szczególności dotyczy to środkowego rzędu kół – ty trzeba również nieco zwęzić część f) – trzeba tu bardzo uważać, bo błędy w wycinance spowodują, że nie da się prawidłowo założyć gąsienic na koła – długość osi trzeba dobrać indywidualnie,
- błotniki nie są dopasowane do krzywizna kadłuba – szczególnie widoczne jest to między kołami skrętnymi a gąsienicami,
- duży pojemnik na prawym błotniku (ten z szufladkami) wymaga niestety sztukowania, inaczej między pojemnikiem a kadłubem powstaje szpara,
- zawieszenie przednich kół jest o jakieś 3-4 mm za wysokie – trzeba zmniejszyć jego wysokość dostosowując ją do wysokości pojazdu ze zmontowanym zawieszeniem gąsienicowym,
- górne włazy przedziału załogowego powinny być wklejone odwrotnie, niż wynika to z instrukcji, wystarczy spojrzeć na zamieszczone w wycinance zdjęcie prawdziwego pojazdu...
- występują błędy w kolorystyce – niektóre elementy są wyraźnie ciemniejsze niż reszta modelu.
Więcej grzechów projektantów nie stwierdziłem.

 
22-03-05 18:33  Re: [miniprezentacja] Sd.Kfz. 252 z GPM
Wakamij 



Na Forum:
Relacje w toku - 3
Galerie - 4
 
() - kliknij dopiero po wczytaniu całego wątku
No dobrze, wystarczy już narzekania, czas teraz na pochwały – Poza wymienionymi wyżej mankamentami, model jest dobrze spasowany, naniesiono na niego wyjątkowo udaną waloryzację, jest bardzo szczegółowy, czyli taki, jaki ja lubię najbardziej.
Szczególne pochwały należą się projektantom za opony – to powinien być wzór dla wszystkich, jak robić kartonową imitacje opon – te opony wyglądają jak prawdziwe, a nie jak siekierką ciosane kloce, jakie występują w innych modelach – za to należą się GPM-owi ogromne brawa.
Oczywiście nie byłbym sobą, gdybym czegoś w modelu nie zmienił... Po pierwsze, dodałem na wszystkich włazach małe klameczki, jakie powinny się tam znaleźć. Następnie beznadziejnie wyglądające imitacje siatek na przedziale silnikowym podmieniłem na winylowe, pochodzące z jakiegoś modelu plastikowego. Zmodyfikowałem nieco nożyce do cięcia drutu, aby nie wyglądały tak płasko. Zmieniłem nieznacznie konstrukcję wewnętrznego rzędu kół nośnych – zrezygnowałem z wklejenia części WC1f, które tak naprawdę do niczego nie są potrzebne...
Dwie „najpoważniejsze” zmiany to uplastycznione gąsienice (chociaż nadal bazujące na wycinance) oraz zbudowane od podstaw zapinki narzędzi, wzorowane na elementach fototrawionych – oryginalne części kartonowe był tyk kiepskie, że nie warto o nich nawet wspominać.

Na koniec pozostaje mi wyjaśnić jeszcze jedną sprawę – niektórzy być może zadają sobie pytanie, jak można ukończyć na tyle złożony model w tak krótkim czasie. Wyjaśnieniem tej zagadki jest przemeblowanie – podczas likwidacji starej szafy natknąłem się na podejrzanie wyglądające pudełko po butach (jakieś takie dobrze zabezpieczone było...). Po uważnym rozbrojeniu znaleziska, oczom moim ukazał się wykonany kadłub, część kół i przyczepka do Sd.Kfz 252. Skoro model był w połowie gotowy (zabrałem się za niego ponad rok temu, jednak po jakimś czasie się zniechęciłem i model wylądował w składziku nigdy nie dokończonych papiórów :-) Skoro jednak miałem wykonany w jakichś 60% model, to zrobiło mi się go trochę żal, dlatego postanowiłem go niezwłocznie ukończyć, czego żałosne efekty widać na zdjęciach.

Pozdrawiam,
Wakamij

 
22-03-05 18:45  Re: [miniprezentacja] Sd.Kfz. 252 z GPM
Sokół 

Na Forum:
Relacje w toku - 1
 

pikny :-)

 
22-03-05 18:49  Re: [miniprezentacja] Sd.Kfz. 252 z GPM
MarekB 



Na Forum:
Relacje w toku - 7
Relacje z galerią - 4
Galerie - 2
 

"czego żałosne efekty widać na zdjęciach."
faktycznie zalosne, ja tez cce tak zalosnie kleic ;]

*********
5914289

PROJEKT WŁASNY
Maz-537G + naczepa MAZ/ChMZAP-5247G
Niemiecka wyrzutnia rakiet NEBELWERFER
Rosyjski pojazd inżynieryjny BAT-M
Polski lekki czołg ANDERS
AMERYKAŃSKI CIĄGNIK M4 + LONG TOM

 
22-03-05 18:49  Re: [miniprezentacja] Sd.Kfz. 252 z GPM
messer 



Na Forum:
Relacje w toku - 4
Relacje z galerią - 20
Galerie - 26


 - 46

Model ciekawie wygląda, tylko pogratulować.
Mam nadzieje, że kiedyś pokażesz się z nim na Chocimskiej :)

 
22-03-05 19:29  Re: [miniprezentacja] Sd.Kfz. 252 z GPM
Fiban 

Na Forum:
Relacje w toku - 1
 

Dla mnie bomba, robi naprawde pozytywne wrazenie. Bardzo bym chcial poogladac wnetrze tego pojazdu i za markiemb, tez bym chcial tak zalosnie kleic :)

 
22-03-05 20:46  Re: [miniprezentacja] Sd.Kfz. 252 z GPM
QN 



Na Forum:
Relacje w toku - 3
Relacje z galerią - 23
Galerie - 8


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 1


 - 3

Wakamij, miałem juz okazję widzieć na żywo Twoją Panterę i Hunta. Z chęcią bym również zobaczył FW-190 i Sd.Kfz 252 :))
Zdjęcia zdjęciami, ale zobaczyć to na własne oczy - to dopiero by oczy nacieszyło. Mam nadzieję, że przy najbliższej okazji będziesz mógł je przytargać na Chocimską.

Pozdrawiam


------------------------------------------------------------------------

 
23-03-05 07:56  Re: [miniprezentacja] Sd.Kfz. 252 z GPM
Sławomir Bloch 



Na Forum:
Relacje z galerią - 1
Galerie - 77


 - 28

Faktycznie Kolego Wakamij-to jest tak fantastyczna robota, że może być tak "żałośnie" sklejona jak sam piszesz.

Efektownego modelowania!
Pozdrawiam. Sławomir Bloch!

----------------------------
Broń pancerna

 
23-03-05 18:48  Re: [miniprezentacja] Sd.Kfz. 252 z GPM
Michał 



Na Forum:
Relacje w toku - 4
Galerie - 2


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 1
 

CZAD! :]

Pozdrawiam!
Michał

 Tematy/Start  |  Wyświetlaj drzewo   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 3Strony:  1  2  3  ->  => 

 Działy  |  Chcesz sie zalogowac? Zarejestruj się 
 Logowanie
Wpisz Login:
Wpisz Hasło:
Pamiętaj:
   
 Zapomniałeś swoje hasło?
Wpisz swój adres e-mail lub login, a nowe hasło zostanie wysłane na adres e-mail zapisany w Twoim profilu.


© konradus 2001-2024