FORUM MODELARZY KARTONOWYCH   
Regulamin i rejestracja regulamin forum  jak wstawiac grafike, linki itp do wiadomosci grafika i linki w postach

FORUM GŁÓWNE
Modele kartonowe, ich budowa, technika, problemy, recenzje, nowości oraz wszystkie tematy związane z Naszym Hobby :-)


Projekt Grupowy:  50 lat Małego Modelarza  
Na tapecie:  Akcja sprzątania forum. W czynie społecznym, bez nagród i medali :>  
Na tapecie:  Projekt 50 lat Małego Modelarza - apel o uzupełnienie brakujących zdjęć.  


 Działy  |  Tematy/Start  |  Nowy temat  |  Przejdź do wątku  |  Szukaj  |  Widok rozszerzony (50 postów/stronę)  |  Zaloguj się   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 4Strony:  1  2  3  4  ->  => 
06-02-05 12:57  [relacja] Supermarine Spitfire Mk. VIII (KŚ 5) - eksperyment
Łukasz K. 



Na Forum:
Relacje w toku - 7
Relacje z galerią - 2
Galerie - 1
 

Ta budowa nie ma na celu wyprodukowania jakiegoś super wypasionego modelu. Jest to rodzaj eksperymentu, dlatego nie będzie wiele odejść od standardu. Podstawowe przyczyny rozpoczęcia modelu to:

1. Przetestowanie lakieru akrylowego w sprayu (wynik eksperymentu)

2. Sprawdzenie sklejalności modelu (w przyszłości zamierzam zrobić go na full-wypas).

3. Mam potrzebę zobaczenia szybszych efektów mojej pracy. Usterzenie w Ju 88 zajęło mi kilka dni... :) Potrzebny był mi jakiś prosty model.

No dobrze, a teraz do rzeczy. Model kupiłem kiedyś w kiosku, troszkę pogięty... Dlatego też wziąłem go na eksperyment; docelowy Spit będzie z KEL (ewentualnie z Kartonowego Hobby, ale raczej nie).



Jest to nr 5 Kartonowego Świata (16 kwietnia 2003) - Supermarine Spitfire Mk. VIII w malowaniu Royal Australian Air Force, projektu Marka Pacyńskiego. Był to osobisty samolot Clive'a Caldwella. Dostrzegłem dwa prawdopodobne błędy w malowaniu (opieram się na czasopiśmie Lotnictwo Aviation International z grudnia 1994 - jest tam artykuł poświęcony Caldwellowi i kilka zdjęć) - numer samolotu jest za mały, a zamiast oznaczeń zwycięstw nad samolotami włoskimi (było ich 3 i pół) są niemieckie. To kolejny powód dla wybrania tego modelu na eksperymentalny model odstresowujący. ;-)





Powyżej przednia część kadłuba - udało się jakoś pokonać spore problemy z wielkością wręg (chociaż i tak musiałbym je zmieniać - nie lubię metody "wręga do wręgi", a tak jest to zaprojektowane - ja robię na "jedną wręgę i pasek łączący") i nieprawidłowym kształtem segmentów. Wycięcia na spodniej stronie należy wycinac po zewnętrznej stronie linii - ja wycinałem bliżej wewnętrznej strony i w efekcie praktycznie nie mam charakterystycznych dla Spita krzywizn.




Oto tylny fragment...




Przy łączeniu przodu z tyłem też trzeba było poodcinać przeszkadzające fragmenty... Chyba w każdym segmencie musiałem to robić!






Następnie wziąłem się za kabinę zeskanowaną ze Spita z KH, wydrukowaną na laserze i pomalowaną akwarelką. Pasy wymieniłem na aluminiowe. Reszta standardowa.




Przykleiłem kabinę do tylnego segmentu kadłuba...




To ostatni przed ogonem segment. Dokładne formowanie...






I montaż. Na razie to koniec.

 
06-02-05 13:13  Re: [relacja] Supermarine Spitfire Mk. VIII (KŚ 5) - eksperyment
messer 



Na Forum:
Relacje w toku - 4
Relacje z galerią - 20
Galerie - 26


 - 46

Gratuluje Swinger cierpliwości, pomimo błędów w wycinance nieźle Ci to wychodzi.

off topic: Właśnie w ramach odpoczynku od Peżocika spróbowałem i wziąłem się za Bristola Beaufightera tegoż autora. Też kleje na jedną wręge i pasek łączący, bo każda wręga z innej parafii. Na razie pierwsze dwa segmenty kadłuba po sklejeniu zostały rozdarte na części pierwsze i sklejone od nowa, bo nawet segmenty do siebie nie pasują.

 
06-02-05 16:51  Re: [relacja] Supermarine Spitfire Mk. VIII (KŚ 5) - eksperyment
Kuba G. 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
 

A ja mam pytanko,a nawet dwa
-czemu cocpit jest zielony
-i czym malujesz pasy i inne metale?
Oprócz tych pytań to NO COMMENT 8-0

 
06-02-05 18:39  Re: [relacja] Supermarine Spitfire Mk. VIII (KŚ 5) - eksperyment
Łukasz K. 



Na Forum:
Relacje w toku - 7
Relacje z galerią - 2
Galerie - 1
 

Marek napisał: "Drobna uwaga: wręgi w moich modelach są projektowane na styk. Przy tej wielkości (tej skali modeli) wręcz wymagane jest korygowanie ich wielkości (kątów pod jakimi mają być wklejone w poszczególne segmenty) za pomoca papieru ściernego. To jest zwykłe modelarskie ABC i nie stanowi to żadnej wady modelu "

W takim razie sąsiadujace wręgi w miejscach zwężania się kadłuba powinny mieć różną wielkość. Ale co tam, wręgi to akurat najmniejszy problem, można opiłować, tylko trzeba zrobić to równo, gdy wręga jest za duża. Gorzej, że poszycie się nie schodzi. Gdybym chciał uniknąć sytuacji ze zdjęcia trzeciego (tzn. gdyby segment trzeci miał pasować do drugiego), to trzeci segment musiałby być uformowany mniej więcej tak:

Widać, że wręga ma inny kształt.

To natomiast jest już chyba ewidentny błąd:

Te wręgi mają sąsiadować ze sobą. :)


Takie niedopatrzenia utrudniają budowę... Sam tego nie wymyśliłem; Paweł na Kartonworku skleił kilka tych Spitów, i miał problemy w tych samych miejscach. Początkującemu nie poleciłbym tego modelu, bo jednak trzeba trochę wprawy, by dokonać poprawek.

"-czemu cocpit jest zielony"

Powinien być szarozielony, ale nie chciało mi się mieszać.

"-i czym malujesz pasy i inne metale?"

Tutaj tempera, z tym że jeżeli to mają być elementy, które będą dotykane, to używam akryli (nie ścierają się).

 
06-02-05 18:59  Re: [relacja] Supermarine Spitfire Mk. VIII (KŚ 5) - eksperyment
Kuba G. 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
 

A czy ta tempera czyma sie w miare np drutów bo tak sobie planowałem kupic i się cały czas przekonuje do nich.
Gjenialnie ci to wychodzi , co bedziesz przewidywal w tym "eksperymentalnym standardzie"
Wnęki podwozia?:-)

 
06-02-05 20:20  Re: [relacja] Supermarine Spitfire Mk. VIII (KŚ 5) - eksperyment
Łosiu 

Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 3
Galerie - 1


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 2
 

Pytanie do Swingera
Jak wrażenia z lakierowania??

Rozumiem że pryskałeś przed sklejeniem (przed wycięciem) - były jakieś różnice w działaniu kleju i przy retuszu?? Pryskasz też po sklejeniu?? i co z BCG??

Michał

 
06-02-05 23:12  Re: [relacja] Supermarine Spitfire Mk. VIII (KŚ 5) - eksperyment
Łukasz K. 



Na Forum:
Relacje w toku - 7
Relacje z galerią - 2
Galerie - 1
 

Hm, po kolei:

- "A czy ta tempera czyma sie w miare np drutów bo tak sobie planowałem kupic i się cały czas przekonuje do nich."

- Trzyma się dość słabo, ale jeżeli nie będziesz tego drutu dotykał, to będzie OK. Można jednak kupić sobie np. biały i czarny akryl i mieszać któryś z temperą - to załatwi sprawę.

- "Gjenialnie ci to wychodzi , co bedziesz przewidywal w tym "eksperymentalnym standardzie" Wnęki podwozia?:-)"

- Przewiduję oddzielne powierzchnie sterowe, a wnęki podwozia raczej też (ale jeżeli już, to bez szczegółów wewnętrznych). :)

- "Jakoś wszyscy projektują w przypadku przejść między segmentami dwie jednakowe wręgi, dlaczego tylko w przypadku moich modeli ma stanowić to element ich dyskwalifikacji? . . "

- Ja tego wcale nie powiedziałem! Staram się być obiektywny. :)

- "Mój brat sklejał Fokkera EIII. i też nie narzekał w trakcie budowy."

- Rzeczywiście, w Fokkerze praktycznie wszystko pasowało.

- "Te klamerki to jest chyba już standartw klejeniumodeli. Możesz powiedzieć co nie co o ich budowie?? Niedługo wypróbuje coś takiego ale w barwach radzieckich."

- Te klamry u góry to zagięty i pomalowany drucik miedziany. Zaginam go w ten sposób, że kładę go na macie, przyciskam końcówkę ostrzem skalpela (ale ustawionym na płask), po czym ciągnę pozostałą część drutu do góry. W miejscu przyciśnięcia robi się eleganckie zagięcie. I tak cztery razy, w odpowiednio dobranych odległościach. Klamry dolne natomiast to po prostu złożone prostokąciki z folii alu.

- "Jak wrażenia z lakierowania??
Rozumiem że pryskałeś przed sklejeniem (przed wycięciem) - były jakieś różnice w działaniu kleju i przy retuszu?? Pryskasz też po sklejeniu?? i co z BCG??"

- Lakierowanie, no cóż, spodobało mi się, teraz będę tak traktował każdy model. Różnic przy działaniu kleju na razie nie zauważyłem (budaś i ponal - bo BCG jeszcze tu nie używałem - ale sprawdzę na ścinku i odpowiem przy najbliższej okazji), retusz trzyma się normalnie. Karton też nie zachowuje się chyba szczególnie inaczej, po prostu ma trwalszą powierzchnię i się nie mechaci. Pryskałem przed wycięciem. Być może prysnę też po sklejeniu modelu, ale to jeszcze będę testował na jakimś wraku. Dam znać.

- "Mowiac poważnie. Zamiast narzekać przestancie kupować te "modele". Ja tak zrobiłem i luzik. Jest tylu dobrych projektantów ktorzy robia modele gdzie wszytstko pasuje :)"

- Hehe, wśród 50tek Marek jest praktycznie monopolistą, a i tematy tych modeli są bardzo ciekawe.

- "Takie błędy jak są opisane w wielu relacjach na temat moich modeli to cecha 99% sklejanych modeli. To, że tyle tych relacji jest świadczy też o tym, że moje modele są zauważane i cieszą się sporym zainteresowaniem. Widok 200 sklejonych modeli mojego projektu (...)"

- To prawda, że wiele innych modeli ma podobne błędy - chociaż wydaje mi się, że są to jednak głównie modele projektowane ręcznie, a Twoje są z kompa, więc takie błędy jak niepasujące segmenty nie powinny się tu chyba zdarzać? Co do tych 200 modeli - ja właśnie odczuwam wrażenie, że może właśnie dlatego zdarzają się te błędy... Ehm, jak to się mówi: gdzie się człowiek spieszy, tam się diabeł cieszy.

 
07-02-05 09:26  Re: [relacja] Supermarine Spitfire Mk. VIII (KŚ 5) - eksperyment
Thunder909 

 

 
07-02-05 09:52  Re: [relacja] Supermarine Spitfire Mk. VIII (KŚ 5) - eksperyment
konradus 
satrapa ;>




W Rupieciarni:
Do poprawienia - 1
 

Do Thunder909 i MarkaP. - Chłopaki, bardzo Was proszę, OBU ;-) to jest wątek Swingera i nie smiećcie tutaj jakimiś dwupłatami i P-40 ;-) Idzcie sobie do HP, załóżcie wątek i dajcie sobie po razie ;-) Tu będę wywalał wszystko co nie dotyczy ściśle budowy Swingera i proszę mi nie udowadniać, że dotyczy, bo wszystko zależy od interpretacji. Zobaczcie jak ładnie świeci słoneczko i idzcie wypijcie cieplutkie mleczko ;-)

 
07-02-05 11:18  Re: [relacja] Supermarine Spitfire Mk. VIII (KŚ 5) - eksperyment
Kuba G. 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
 

A ja znowu pomęcze Swingera :
- mógł byś dac moze jakąś małą foteczke tego sprayu bo chciał bym się upewnic czy to ten sam o którym myśle ( kolorowa etykietka z napisem czerwonym "Color spray" jedno pod drugim szystko w czerwonej ramce a nad tym napis kolorowy :"DUPLI-COLOR"
- jak ten sam to pytanko czy walisz od razu mat
-czy ci się nie kleił z deczka papiur jak go dotykałeś bo mi nawet po 24 godzinach się lepił do paluchów z letka
-i z nowy kabina była malowana czy od razu drukowana na zielono (chyba ża czarno białe i malniente na zieloned)
Mam nadziej że wybaczysz gniecienie twojej osoby :-)

 Tematy/Start  |  Wyświetlaj drzewo   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 4Strony:  1  2  3  4  ->  => 

 Działy  |  Chcesz sie zalogowac? Zarejestruj się 
 Logowanie
Wpisz Login:
Wpisz Hasło:
Pamiętaj:
   
 Zapomniałeś swoje hasło?
Wpisz swój adres e-mail lub login, a nowe hasło zostanie wysłane na adres e-mail zapisany w Twoim profilu.


© konradus 2001-2024