FORUM MODELARZY KARTONOWYCH   
Regulamin i rejestracja regulamin forum  jak wstawiac grafike, linki itp do wiadomosci grafika i linki w postach

FORUM GŁÓWNE
Modele kartonowe, ich budowa, technika, problemy, recenzje, nowości oraz wszystkie tematy związane z Naszym Hobby :-)


Projekt Grupowy:  50 lat Małego Modelarza  
Na tapecie:  Akcja sprzątania forum. W czynie społecznym, bez nagród i medali :>  
Na tapecie:  Projekt 50 lat Małego Modelarza - apel o uzupełnienie brakujących zdjęć.  


 Działy  |  Tematy/Start  |  Nowy temat  |  Przejdź do wątku  |  Szukaj  |  Widok rozszerzony (50 postów/stronę)  |  Zaloguj się   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 10Strony:  1  2  3  4  5  ->  => 
20-04-03 12:17  [Relacja/Galeria] Polski czołg lekki 7TP dwuwieżowy - cz.1
StuGu 
moderator




Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 13
 

Grupa: GEKO

Witam,

W końcu zacząłem kleić model czołgu 7TP w wersji dwuwieżowej, o którym pisałem już wcześniej w innym wątku. Postanowiłem relacjonować w miarę czasu i możliwości moje zmagania z tą konstrukcją.

Na początek trochę o szkielecie... Trochę już pisałem we wspomnianym wątku o tym, że szkielet jest... za mały!!! Niestety, koledzy, którzy wcześniej skleili ten model (bądź wersję jednowieżową), potwierdzili moje spostrzeżenia. Początkowo myślałem, że podkleiłem elementy szkieletu zbyt cienką tekturą (ok. 0,7-0,8 mm), ale po przyłożeniu poprzecznej wręgi W4 (widoczna na jednym ze zdjęć) do poszycia, okazało się, że różnica wynosi trochę ponad 1 mm z każdej strony, a więc w sumie poszycie jest szersze od szkieletu o ok. 2-2,5 mm! Mówiąc krótko - opadły mi ręce - na samym początku takie problemy?? Nosiłem się już z zamiarem rzucenia tego modelu w diabły, po co mam się denerwować - a jak to nie koniec niemiłych niespodzianek??? Ostatecznie jednak postanowiłem pozostać przy raz wybranym temacie, jednakże na jakiś czas odłożyłem składanie szkieletu na dalszy plan. Podkleiłem tylko jego boczne ścianki dodatkową warstwą tektury i wyciąłem otwory na ośki kół i wózków. Ponieważ wykonuje wersję z wnętrzem, przed złożeniem "do kupy":) szkieletu, należy mieć wykonane podzespoły makiety silnika i stanowiska kierowcy. Zacząłem więc moje zmagania z silnikiem.... c.d.n.

StuGu

Relacja w toku - Charron-Nakaszidze / StuG Ausf. F

Relacja/galeria - ChTZ-16 / FAI-M / T-50 / T-37A Modelik / Pz.Inż. 130 / Ha-Go / T-37A Orlik / L6/40 / 7TP Dwuwieżowy

Post zmieniony (08-12-04 22:55)

 
20-04-03 12:41  Re: [foto-relacja z budowy] 7TP Dwuwieżowy
StuGu 
moderator




Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 13
 

Grupa: GEKO


Po dłuuuugim i bezowocnym myśleniu:)), a tak naprawdę korzystając z chwili wolnego czasu postanowiłem zabrać się za silnik. Będzie on w całości malowany, bo kolor zaproponowany przez wydawnictwo jest jakiś taki "mało silnikowy":)) Mówiąc poważnie, pomaluję go na szaro, bez tego brzydkiego niebieskiego odcienia:)) Oczywiście wszystkie wypustki, śrubki itp. mam zamiar uwypuklić (lub "uwklęśnić":))), aby podnieść wrażenie artystyczne całego silnika:) Zrobiłem dotychczas niewiele - jedynie dwa główne elementy i dodatkowo dwie rury, które mają być przytwierdzone do jego boków.

W planach mam m.in. zastąpienie rysunku siatek na chłodnicach metalową siatką o drobnych, kwadratowych oczkach, a także (jeśli starczy zapału), wykonanie "przestrzennych" wiatraków chłodzących:)) Czy mi się to uda - zobaczymy. Na razie pierwsze zdjęcie (nuuuuuuda, nic ciekawego, ale tylko tyle dopiero skleiłem - szybkościowcem to nie jestem:)) - elementy sklejone i do sklejenia w najbliższym czasie.

Pozdrawiam

StuGu

Relacja w toku - Charron-Nakaszidze / StuG Ausf. F

Relacja/galeria - ChTZ-16 / FAI-M / T-50 / T-37A Modelik / Pz.Inż. 130 / Ha-Go / T-37A Orlik / L6/40 / 7TP Dwuwieżowy

Post zmieniony (27-01-05 11:30)

 
20-04-03 14:09  Re: [foto-relacja z budowy] 7TP Dwuwieżowy
PzKpfw 

 

Swietnie Grzegorz , dobry pomysl z tym publikowaniem relacji z budowy ....
Kiedys Konrad , potem Batonus .... teraz TY . ...bardzo fajnie ! po to jest ta strona !
Poza tym , ...bedziesz robil nity ( z maku ) na calym czolgu :-)))) ?!

Pozdrowienia
PzKpfw
-------------------
Bron pancerna

 
20-04-03 15:01  Re: [foto-relacja z budowy] 7TP Dwuwieżowy
JAH 

Na Forum:
Relacje w toku - 5
Galerie - 1
 

Taka relacja to mi się podoba. Życzę powodzenia.

 
20-04-03 17:12  Re: [foto-relacja z budowy] 7TP Dwuwieżowy
StuGu 
moderator




Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 13
 

Grupa: GEKO

Jeszcze raz powtórzę, że nity wykonuje metodą wyciskową, natomiast z maku robiłem dotychczas śruby...

Nie wiem niestety, kiedy będę miał sposobność wykonać kolejne zdjęcia, gdyż aparat mam w domu okazyjnie - od brata - który jest u mnie nieregularnie i dlatego ilość oraz termin ukazania się fotek może powodować opóźnienia i nieregularność kolejnych odsłon relacji. Wybaczcie, nie moja wina.

Pozdrawiam

StuGu

Relacja w toku - Charron-Nakaszidze / StuG Ausf. F

Relacja/galeria - ChTZ-16 / FAI-M / T-50 / T-37A Modelik / Pz.Inż. 130 / Ha-Go / T-37A Orlik / L6/40 / 7TP Dwuwieżowy

 
21-04-03 18:38  Re: [foto-relacja z budowy] 7TP Dwuwieżowy
Kacper   

StuG!
Wziąłbyś się i pchnął trochę robotę do przodu! ;)
Naród czeka!!!
A tak poważnie, to od dawna czekałem na artykuł "czołgisty" traktujący o budowie modelu od podstaw. Choć kleję samoloty, sam się przymierzam do wykonania w końcu jakiegoś jeżdżadła i myślę, że nie za trudny będzie PZInż 130 z MM.
Czekam więc, aż zaczniesz kleić koła i gąsienice, bo mimo wielokrotnie opisywanego przez różnych Forumowiczów sposobu na nie, nadal boję się ich tknąć.

Pozdrawiam,
Kacper

 
22-04-03 20:50  Re: [foto-relacja z budowy] 7TP Dwuwieżowy
PzKpfw 

 

Grzesiek , nie badz zly...ale w/g mnie to Twoje zdjcia ( srob w kolach T-28 ) na Konradusie to pierwsze jakie zostaly oficjalnie udokumentowane ...
Dzis wiem,skad wzial sie ten pomysl ..... ( ksiazka ) ale Ty pierwszy pokazales to
zdjeciowo w necie ...i proponuje nazwac to ........ metoda StuG-a ale tylko dla nas
modelarzy z internetu , bo byc moze ta metoda byla duzo wczesniej znana . ....
ale nie dla mnie i nie dla wielu innych starszych modelarzy .

Pozdrowienia
PzKpfw
-------------------
Bron pancerna

 
18-05-03 00:02  Re: [foto-relacja z budowy] 7TP Dwuwieżowy
StuGu 
moderator




Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 13
 

Grupa: GEKO

Witam,

Po dosyć długiej przerwie prezentuję dalszy postep prac...
Na dzień dzisiejszy mam prawie skończony silnik wraz z chłodnicami, brakuje tylko wszystkich rurek, które wykonuje się z materiałów "niekartonowych".



W połowie prac nad silnikiem dostałem skany monografii czołgu 7TP od Aganda i Andrzeja S., którym od razu chcę ogromnie podziękować za pomoc! Korzystając także z obecności Aganda na GG, pogaworzyliśmy trochę i okazało się, że kolor silnika zaproponowany przez GPM nie ma za wiele wspólnego z tym prawdziwym. Ponieważ czołgi 7TP były wyposażone w wysokoprężne jednostki napędowe (w skrócie DIESLE:)), miały one inne "malowanie" niż silniki benzynowe, używane w armii polskiej tamtego czasu. Np. korpus silnika, jak i wszelkie rury były malowane na czarno. Poza tym, posiłkując się zdjęciem prawdziwego silnika 7TP, stwierdziłem, że wiele elementów było w kolorze "metalicznym" - jakim dokładnie - trudno stwierdzić - w każdym razie niemalowane lub też malowane na stalowo/srebrno/itd/itp:)) Postanowiłem więc przemalować w całości silnik, czego efekt widać na wszystkich 3 zdjęciach. Wykonałem również przy pomocy taśmy maskującej i Ponalu - wypukłe linie, które były zaznaczone na czarno na częściach modelu (być może to miejsca łączenia poszczególnych modułów korpusu silnika - mniejsza o to:) Samodzielnie wykonałem dwa (prymitywne bo prymitywne - ale są) elementy - pompę wodną i rozrusznik. Przy okazji odkryłem błąd w opracowaniu... Według autora obie rury po bokach górnej częsci korpusu silnika (na tej części "metalicznej") to rury wydechowe, które potem połączone są z tłumikiem rurami... Po dokładnej analizie zdjęć i rysunków zamieszczonych we wspomnianych monografiach okazało się, że jedna to rzeczywiście rura wydechowa (ta cała czarna), a druga (ta ze "srebrną" końcówką) to rura odprowadzająca wodę z głowicy do chłodnic. W końcu do chłodnic woda (czy inna ciecz chłodząca) powinna być doprowadzana i odprowadzana dwoma różnymi przewodami, a w modelu są tylko pojedyncze (na dole). Zdjęcia i rysunki w monografii zresztą wyraźnie pokazują umieszczenie przewodów...

Kolejnym etapem budowy modułu silnika było wykonanie dwóch chłodnic. Patrząc na ich części składowe od razu postanowiłem, że wiatraki wykonam jako "przestrzenne", bo płaski rysunek - zresztą nie najlepszy - zupełnie mi nie odpowiadał. Wyciąłem więc rysunki wiatraków, wyciąłem otwór w środku, który miał być zakończeniem ich ośki, a wszystkie łopaty wyciąłem, wcześniej je podklejając cienkim kartonem. Naklejałem je na oś systemem - najpierw 4 na krzyż, potem kolejne 4 w drugi krzyż, a potem między nimi kolejne 8. W sumie więc wyszło po 16 łopat. Nie liczyłem ile było ich w rzeczywistych wiatrakach - to mało istotne jak dla mnie. W każdym razie wyglądają chyba nie najgorzej (zdjęcie drugie)

Same chłodnice - jako rysunek kratek też mnie nie satysfakcjonował, więc wyciąłem go, a na jego miejsce wkleiłem kawałki metalowej siatki, którą kiedyś sprezentował mi orlik (Dzięki!!!!!!!!!!). Następnie - aby nie było prześwitu, zakleiłem je kawałkiem pomalowanego na czarno papierka. Też nie wyszło to źle (zdjęcie trzecie)

Obudowy chłodnic pomalowałem w całości na ciemno-szaro, uwypuklając wcześniej przy pomocy Ponalu śrubki (po 4 na każdą obudowę -widać je na zdjęciu- wokół wiatraków:).

Teraz powoli posuwam się naprzód jeśli chodzi o kadłub, ale o tym nastepnym razem...

StuGu

Relacja w toku - Charron-Nakaszidze / StuG Ausf. F

Relacja/galeria - ChTZ-16 / FAI-M / T-50 / T-37A Modelik / Pz.Inż. 130 / Ha-Go / T-37A Orlik / L6/40 / 7TP Dwuwieżowy

 
18-05-03 09:55  Re: [foto-relacja z budowy] 7TP Dwuwieżowy
Lukano 



Na Forum:
Relacje z galerią - 1
Galerie - 2
 

Te rury po bokach głowicy silnika (pomalowanej na srebrno) moim zdaniem to są:
- pierwsza to wlot mieszanki paliwowo- powietrznej do silnika, kolektor ssący. Silnik musi mieć, co spalać. A innego sposobu dostarczenia jej do wszystkich cylindrów nie widzę na tym modelu.
- druga to kolektor wydechowy, czyli wylot spalin.
Pod tą czarną rurą jest chyba jeszcze jakiś wylot, moim zdaniem tam bardziej pasuje wylot układu chłodzącego.
Chyba, że ten silnik to jakiś wyjątek. Z zawodu wyuczonego jestem mechanikiem, ale może się mylę. Może ktoś jeszcze się wypowie??

Radomski Klub Modelarsko - Historyczny SOKÓŁ

 
18-05-03 10:01  Re: [foto-relacja z budowy] 7TP Dwuwieżowy
StuGu 
moderator




Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 13
 

Grupa: GEKO

Lukano - zdjęcie w monografii pokazuje, że ta dłuższa rura ze srebrną końcówką połączona jest także z pompą wodną - więc chyba nie dostaje się tam mieszanka paliwowo-powietrzna. Sam już się gubię, szczególnie po Twoim poście:) No ale bazuję na opisie silnika z monografii, a tam jak byk pisze o tej rurce - "przewód odprowadzający wodę z głowicy":) Cóż, nieważne;))

StuGu

Relacja w toku - Charron-Nakaszidze / StuG Ausf. F

Relacja/galeria - ChTZ-16 / FAI-M / T-50 / T-37A Modelik / Pz.Inż. 130 / Ha-Go / T-37A Orlik / L6/40 / 7TP Dwuwieżowy

 Tematy/Start  |  Wyświetlaj drzewo   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 10Strony:  1  2  3  4  5  ->  => 

 Działy  |  Chcesz sie zalogowac? Zarejestruj się 
 Logowanie
Wpisz Login:
Wpisz Hasło:
Pamiętaj:
   
 Zapomniałeś swoje hasło?
Wpisz swój adres e-mail lub login, a nowe hasło zostanie wysłane na adres e-mail zapisany w Twoim profilu.


© konradus 2001-2024