FORUM MODELARZY KARTONOWYCH   
Regulamin i rejestracja regulamin forum  jak wstawiac grafike, linki itp do wiadomosci grafika i linki w postach

FORUM GŁÓWNE
Modele kartonowe, ich budowa, technika, problemy, recenzje, nowości oraz wszystkie tematy związane z Naszym Hobby :-)


Projekt Grupowy:  50 lat Małego Modelarza  
Na tapecie:  Akcja sprzątania forum. W czynie społecznym, bez nagród i medali :>  
Na tapecie:  Projekt 50 lat Małego Modelarza - apel o uzupełnienie brakujących zdjęć.  


 Działy  |  Tematy/Start  |  Nowy temat  |  Przejdź do wątku  |  Szukaj  |  Widok rozszerzony (50 postów/stronę)  |  Zaloguj się   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 4Strony:  1  2  3  4  ->  => 
14-11-22 16:31  [R] ORP Podhalanin (Quest) i ORP Ślązak (Answer) 1:200
piotrkt 

Na Forum:
Relacje w toku - 3
Relacje z galerią - 10
Galerie - 1


 - 5

Witam!
Po szczęśliwym zakończeniu budowy ORP Garland (relacja TUTAJ), po chwili odpoczynku, mój wzrok zaczął coraz częściej padać na przedwojenne torpedowce ORP Podhalanin i ORP Ślązak:



Oba modele opracowane przez pana Grzegorza Nowaka w skali 1:200 i wydane w 2003 roku. Przed przystąpieniem do budowy, z racji wiekowego kartonu, oba modele pokryłem od strony druku jedną warstwą lakieru Capon.
Budowę rozpocząłem od wykonania szkieletu ORP Podhalanin. Wypełniając przestrzeń kadłuba, podobnie jak w Garlandzie zastosowałem dla treningu kilka technik (doklejanie tekturowych pasków, wypełnianie gąbką florystyczną i wypełnianie przestrzeni arkuszami tektury (burty w części dziobowej). Oklejanie poszycia dna poza małymi korektami elementów poszycia, przebiegło bezproblemowo:








Gorzej było z burtami.





Po raz kolejny (w Garlandzie wyszło podobnie) aby spasować ze sobą wszystkie poszycia burt musiałem odsłonić krawędź górnego pokładu.
Po wykonaniu kadłuba Podhalanina zdecydowałem się na odłożenie go na bok i wykonanie kadłuba ORP Ślązak aby na późniejszych etapach wykonywać oba modele jednocześnie. W tym przypadku całość kadłuba wypełniłem gąbką florystyczną po czym zeszlifowałem jej nadmiar i pokryłem szpachlą do drewna. Po oszlifowaniu i uzupełnieniu większych ubytków gąbki mogłem przystąpić do oklejania poszycia dna.








Podobnie jak w przypadku Podhalanina oklejanie nie przysporzyło problemów i podobnie jak w przypadku Podhalanina musiałem znowu odsłaniać krawędź górnego pokładu, tak aby wszystkie burty zeszły się właściwie.







Miałem więc gotowe dwa gotowe kadłuby i mogłem przystąpić do dalszej budowy, w obu stoczniach jednocześnie.
Do chwili obecnej wykonałem na obu modelach rufową zrzutnię, napęd, wyrzutnię torped oraz kilka drobiazgów widocznych na poniższych zdjęciach:














Na tę chwilę to tyle, pewnie co jakiś, bliżej nie określony czas będę odświeżał relację.



Pozdrawiam.

--

 
14-11-22 18:20  Odp: [R] ORP Podhalanin (Quest) i ORP Ślązak (Answer) 1:200
IJN Łukasz 



Na Forum:
Relacje w toku - 5
Relacje z galerią - 1
Galerie - 18


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 1
 

Dolny pokład też musiałeś odsłonic?

--
Optymista myśli, że świat stoi do niego otworem,
Pesymista wie co to za otwór ...


W stoczni:
IJN Fuyuzuki

Galerie :

IJN Chikuma ,
IJN Ise , IJN Akagi , IJN Yahagi , IJN Yugumo , IJN Hiei , IJN Ishigaki , IJN Shimushu , IJN Tama , IJN Kiji ,
IJN Kitakami , IJN Akitsushima , IJN Akizuki , IJN Hiburi ,
IJN Hatsushimo , IJN Isuzu .

 
14-11-22 18:58  Odp: [R] ORP Podhalanin (Quest) i ORP Ślązak (Answer) 1:200
piotrkt 

Na Forum:
Relacje w toku - 3
Relacje z galerią - 10
Galerie - 1


 - 5

Nie, z dolnym pokładem nie było problemu. Pozdrawiam.

 
21-12-22 10:14  Odp: [R] ORP Podhalanin (Quest) i ORP Ślązak (Answer) 1:200
piotrkt 

Na Forum:
Relacje w toku - 3
Relacje z galerią - 10
Galerie - 1


 - 5

Witam, delikatna aktualizacja tematu. Modele wzbogaciły się o żurawiki dziobowe i armaty 75 mm, dodatkowo ORP Podhalanin zyskał nadbudówkę przy kominie wraz z relingami. Efekty poniżej:















Do następnej aktualizacji!

 
21-12-22 10:27  Odp: [R] ORP Podhalanin (Quest) i ORP Ślązak (Answer) 1:200
Lukee 

 

Armatki jak i reszta drobnicy super.
Tylko zastanawia mnie jak można wiedząc, że jest błąd przy części dziobowej kadłuba walnąć go drugi raz? JAk przy pierwszym ewidentnie coś jest za długie lub za krótkie to przy drugim już bym wyrównał szkielet tak by wszystko się zeszło... Tak mi się przynajmniej wydaje chyba, że przyczyna jest jakaś inna.
Ale myślę, że wyposażenie skutecznie odciągnie uwagę od tej krawędzi pokładu 😁

 
21-12-22 10:44  Odp: [R] ORP Podhalanin (Quest) i ORP Ślązak (Answer) 1:200
piotrkt 

Na Forum:
Relacje w toku - 3
Relacje z galerią - 10
Galerie - 1


 - 5

Hej. Przy drugim modelu (Ślązak) górny pokład podkleiłem o połowę cieńszą tekturą (0,5 mm) ale niewiele to pomogło. Generalnie, podglądając relacje i zdjęcia wcześniej sklejonych modeli, nie zauważyłem tego problemu i winy doszukiwałem się bardziej w swoich umiejętnościach niż w opracowaniu. Zresztą w ORP Garland wyszło mi dokładnie tak samo i nie wiem naprawdę w czym tkwi mój błąd. Na 3 sklejone kadłuby okrętów (to są moje pierwsze w życiu okręty) we wszystkich wystąpił ten sam błąd. Bardzo mnie to dziwi i irytuje, ale masz rację, wiedząc o problemie można było trochę przyciąć wręgi dziobowe...

 
23-12-22 17:48  Odp: [R] ORP Podhalanin (Quest) i ORP Ślązak (Answer) 1:200
Borowy 



Na Forum:
Relacje z galerią - 13
Galerie - 3


 - 2

Witam. Moja ulubiona klasa okrętów z tamtych lat. Kilka z nich skleiłem. Ładnie wygląda to co już wykonałeś.

--


Wykonane:
ORP Błyskawica , ORP Piorun , Torpedowce Kit i Bezszumnyj , Torpedowiec A-56 , Torpedowiec ORP Kujawiak , ORP Burza - stan na 1943 r , Pz.Kpfw. III Ausf J , T-34 , IS-2, Komuna Paryska , Sherman M4A3 , Star 25 - samochód pożarniczy , Zlin 50L/LS , Gaz AA , PzKpfw. VI Tiger I Ausf. H1, Krupp Protze OSP,

W budowie:


Pozdrowienia z krainy podziemnej pomarańczy !

 
01-01-23 22:48  Odp: [R] ORP Podhalanin (Quest) i ORP Ślązak (Answer) 1:200
piotrkt 

Na Forum:
Relacje w toku - 3
Relacje z galerią - 10
Galerie - 1


 - 5

Witam wszystkich w nowym, 2023 roku życząc przy okazji spełnienia wszystkich modelarskich planów. Dzisiaj, w Nowy Rok, wrzucam małą aktualizację wątku. Modele wzbogaciły się w okresie świątecznym o wyposażenie w okolicy komiana jak i o same kominy. W przypadku ORP Ślązak, w oko rzuca się mały błąd w projekcie, mianowicie zabudowanie wejścia pod kominem, co akurat zostało prawidłowo zaprojektowane w Podhalaninie. Jeśli nie zabraknie mi samozaparcia, to postaram się to poprawić, bo jednak rzuca się to w oko. Dobrze to widać na szóstym zdjęciu. Kilka zdjęć z wykonywania detali oraz końcowy stan aktualny przedstawiam poniżej. Pozdrawiam!









 
01-01-23 23:44  Odp: [R] ORP Podhalanin (Quest) i ORP Ślązak (Answer) 1:200
żółtodziób 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 1
 

Dumam nad tym twoim pokładem i przyszło mi do głowy co następuje:
może za mało pianki* zeszlifowałeś, przez co wzrósł obwód po wrędze, a ponieważ burty pasowałeś stykiem do poszycia dna, to ci zjechały burty w dół (?) może przy dłuższym obwodzie wręgów w rejonie fordeku ten błąd się uwypuklił
EDIT : * czy tam innej szpachlówki
oraz drugi pomysł - za grby karton użyty do podklejenia wodnicy. pół milimetra tu i pół tam to razem 2 milimetry haha

--

Post zmieniony (01-01-23 23:49)

 
09-01-23 19:03  Odp: [R] ORP Podhalanin (Quest) i ORP Ślązak (Answer) 1:200
piotrkt 

Na Forum:
Relacje w toku - 3
Relacje z galerią - 10
Galerie - 1


 - 5

Żółtodziób, dziękuję za szukanie przyczyny nieschodzenia się poszycia burt, oczywiście uwzględnię Twoje uwagi i sugestie w następnych modelach.

Przy okazji chciałem zwrócić się do okrętowców o poradę dotyczącą łańcuchów kotwicznych na Podhalaninie i Ślązaku. Autor opracowania zamieścił rysunek wskazujący, że kotwice powinny zostać połączone łańcuchem przeciągniętym przez kabestan:



Wydaje mi się to conajmniej dziwne, chyba, że kotwice były tak spinane podczas rejsów a w razie potrzeby ich zrzucenia wyglądało to inaczej...
Zacząłem przeglądać zdjęcia oraz posiadaną dokumentację ale nabrałem jeszcze więcej wątpliwości.

W zeszycie nr 25 cyklu "Okręty Polskiej Marynarki Wojennej", pan Grzegorz Nowak zamieścił rysunek poglądowy Podhalanina, z którego wynika, że kotwice mają być spięte łańcuchem dodatkowo z wykorzystaniem dziobowych knag:



Na pokładzie dziobowym widoczne są również dwa otwory, które można by zidentyfikować jako kluzy można więc założyć, że to z nich wychodzą łańcuchy. Uwzględniając kluzy, rozkład łańcuchów mógłby wyglądać np. tak:




Dodatkowo w tym samym zeszycie zamieszczone jest zdjęcie planów stoczniowych okrętów typu A 80 z którego wynikałoby, że łańcuchy wychodzą z burt...


Faktycznie, na burcie jest zaznaczone miejsce, które mogłoby być kluzą kotwiczną, wtedy łańcuch mógłby wychodzić z burty, jak na planie stoczniowym, tylko po co wtedy kabestan na pokładzie... Poza tym żadne historyczne zdjęcie tego nie potwierdza.



Pomożecie?

--

Post zmieniony (09-01-23 19:06)

 Tematy/Start  |  Wyświetlaj drzewo   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 4Strony:  1  2  3  4  ->  => 

 Działy  |  Chcesz sie zalogowac? Zarejestruj się 
 Logowanie
Wpisz Login:
Wpisz Hasło:
Pamiętaj:
   
 Zapomniałeś swoje hasło?
Wpisz swój adres e-mail lub login, a nowe hasło zostanie wysłane na adres e-mail zapisany w Twoim profilu.


© konradus 2001-2024