FORUM MODELARZY KARTONOWYCH   
Regulamin i rejestracja regulamin forum  jak wstawiac grafike, linki itp do wiadomosci grafika i linki w postach

FORUM GŁÓWNE
Modele kartonowe, ich budowa, technika, problemy, recenzje, nowości oraz wszystkie tematy związane z Naszym Hobby :-)


Projekt Grupowy:  50 lat Małego Modelarza  
Na tapecie:  Akcja sprzątania forum. W czynie społecznym, bez nagród i medali :>  
Na tapecie:  Projekt 50 lat Małego Modelarza - apel o uzupełnienie brakujących zdjęć.  


 Działy  |  Tematy/Start  |  Nowy temat  |  Przejdź do wątku  |  Szukaj  |  Widok rozszerzony (50 postów/stronę)  |  Zaloguj się   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 1 
24-11-21 15:56  [Relacja] Rosyjski samochód pancerny Charron-Nakaszidze - W.M.C 2015/03
StuGu 
moderator




Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 13
 

Grupa: GEKO

Witajcie,

Aby nie wywaliło Wam korków w uszach od nadmiernego czekania spieszę donieść, że prace modelarskie znowu ruszyły:-)

Pozostajemy w krainie brzydactwa, chociaż wchodzimy na zdecydowanie wyższy poziom detalizacji.

Panie i Panowie, a oto bohater :-)



Pierwszy rosyjski samochód pancerny, skonstruowany przez oficera carskiej armii Michaiła Nakaszidze, zbudowany w kilku (podobno 10) egzemplarzach we francuskich zakładach Société Charron, Girardot & Voigt znajdujących się w Puteaux.
Więcej o tej konstrukcji można poczytać w sieci, acz materiałów jest niewiele:-) Trochę zdjęć, trochę pisaniny.

Tym bardziej jestem zbudowany tym, co zaprezentował autor opracowania - Aleksandr Fabricznyj z Rosji.
Dość mocna detalizacja, zarówno z góry jak i dołu, z którego niewiele przecież będzie widać. Oczywiście można się doszukać pewnych uproszczeń, ale model wygląda naprawdę imponująco:-)
Zastanawia mnie jedynie kolor nadwozia. Samochód jest bardzo ciemny, reszta elementów jest szara, mniej lub bardziej. Jedynie siedziska i skrzynki amunicyjne odznaczają się na tym tle żywszymi kolorami. A przecież na wielu zdjęciach pojazd wygląda jakby był pomalowany jasną farbą, chociaż egzemplarz, który zarekwirowali Niemcy faktycznie jest w podobnej tonacji. Być może to właśnie ten?;-)

Modelarsko jest to dla mnie nowe doświadczenie, gdyż nie miałem sposobności sklejać niczego z tego wydawnictwa. Patrząc na ich ofertę stwierdzam, że celują w nietuzinkowe tematy, a Charron-Nakaszidze jest jednym z najlepszych przykładów:-)

Instrukcja składa się wyłącznie z rysunków montażowych w postaci renderów. Jest ich dużo i są raczej czytelne i zrozumiałe. Ale zobaczymy jak będzie w trakcie budowy. Zacząłem budowę - jak każe instrukcja - od ramy pojazdu.
Musze przyznać, że w pojazdach kołowych ten etap to dla mnie mordęga – wiotkie lub drobne części, które w dodatku mają tendencję do wichrowania się. A z tyłu głowy zawsze mam świadomość, że tego praktycznie nie będzie widać😊











Nie widziałem sensu retuszowania elementów ramy i innych podzespołów, gdyż jak wspomniałem, niewiele z tego będzie można dostrzec na gotowym modelu. Zapewne nieco przybrudzę podwozie, więc tym bardziej założenie wydaje się słuszne. Podobnie jak w FAI pomaluję całość po złożeniu, jeszcze nie wiem, czy na czarno:-)

O początku nie jest łatwo, bo od razu mamy do czynienia z małymi elementami - np. śrubki 1mm:-) Z jednej strony chciałbym ten etap mieć za sobą, ale z drugiej powiedziałem sobie, że trzeba to zrobić porządnie - wszak od prawidłowego wykonania ramy dużo zależy. Na razie niby niewiele się dzieje, a jednak kilka wieczorów już zaliczyłem :-)

Miejmy nadzieję, że ominą mnie przestoje. Na razie jestem pozytywnie nastawiony, bo wszystko pasuje i nie widzę na razie powodów do gruntownych przeróbek:-) Trzymajcie kciuki:-)

--
StuGu

Relacja w toku - Charron-Nakaszidze / StuG Ausf. F

Relacja/galeria - ChTZ-16 / FAI-M / T-50 / T-37A Modelik / Pz.Inż. 130 / Ha-Go / T-37A Orlik / L6/40 / 7TP Dwuwieżowy

 
25-11-21 08:52  Odp: [Relacja] Rosyjski samochód pancerny Charron-Nakaszidze - W.M.C 2015/03
StuGu 
moderator




Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 13
 

Grupa: GEKO

Zebrało się znaczne i zacne grono obserwatorów, w dodatku upierdliwych, bo sypią pytaniami jak z rękawa:-) Fajnie, że jesteście:-)

Piotr - tak, elementy konstrukcyjne ramy są wypełnione tekturą. Praktycznie nie ma tam pustych przestrzeni. Uznałem, że to jedyny sposób by zapobiec ewentualnemu zwichrowaniu całego podzespołu. Łatwiej jest też operować całością, gdy masz pewność, że nic Ci się nie zapadnie pod paluchem modelarskim:-)

brzydal - tak jak napisałem - acz może nieprecyzyjnie się wyraziłem - rama będzie malowana. Całość "chyba raczej na pewno nie", tak jak to u mnie bywa:-). No chyba, że totalnie coś sknocę i będę do tego kroku zmuszony:-) Póki co uskuteczniam mój specyficzny standard plus:-)

W uzupełnieniu rysu historycznego tej konstrukcji dodam, że określenie "samochód pancerny" jest tutaj miniaalnie na wyrost. Właściwie tylko wieża z karabinem maszynowym była opancerzona jako tako - 7mm blachy. Reszta budy to bodajże 4 mm. Praktycznie kierowca i dowódca byli pierwszymi kamikadze w armii carskiej:-)

--
StuGu

Relacja w toku - Charron-Nakaszidze / StuG Ausf. F

Relacja/galeria - ChTZ-16 / FAI-M / T-50 / T-37A Modelik / Pz.Inż. 130 / Ha-Go / T-37A Orlik / L6/40 / 7TP Dwuwieżowy

 
15-01-22 18:40  Odp: [Relacja] Rosyjski samochód pancerny Charron-Nakaszidze - W.M.C 2015/03
StuGu 
moderator




Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 13
 

Grupa: GEKO

Trochę czasu upłynęło, więc aby nie rozsiewać w narodzie plotek i niedomówień, czas na kolejną odsłonę relacji:-)

Rozpoczęło się bardzo żmudne wycinanie, formowanie i sklejanie drobnych elementów podwozia samochodu, które w większości nie będą widoczne na gotowym modelu. A to nieco odbiera początkowy animusz:-)


Jak widać rendery pokazują elementy w bardzo dużym powiększeniu i można się nieźle zdziwić, gdy trzeba np. zwinąć mikroskopijną tulejkę, podczas gdy na rysunku jest ona ogromna i wydaje się łatwa do zrobienia:-)

Ułożenie części na arkuszach również nie pomaga.

O ile mogę zrozumieć walkę o upchanie części na arkuszu (chociaż bardzo ciężko się to wycina), to chaotyczne ich umiejscowienie jest bardzo irytujące. Popatrzcie na elementy 52B (czyli pisane cyrylicą "W"), 49D czy 49G. Wycinanie każdego paska osobno to mordęga i po prostu strata czasu.

Przednie koła można wykonać skrętne, chociaż w instrukcji i na rysunkach nie zostało to uwzględnione.

Długo zastanawiałem się, czy jest sens bawić się w ruchome elementy - w końcu model kartonowy jest z natury statyczny i wszelkie bajery zazwyczaj są sztuką dla sztuki. W końcu machnąłem ręką i wziąłem się do roboty:-)
Mosiężny drut 0,5 mm zapomniałem rozhartować nad ogniem i trochę zajęło mi nadanie mu odpowiedniego kształtu:-)
Kawałki izolacji pomogły w ustabilizowaniu ramion , na których to wszystko się ruszało i pozostało to złożyć cały „mechanizm”. Wyszło jak wyszło, w każdym razie działa:-)


Tylne koła były napędzane łańcuchami, które w modelu przedstawione są w sposób bardzo uproszczony. Ale trudno się dziwić - ich również nie będzie widać:-)





Ponownie zaświtała mi w łepetynie szalona myśl, by łańcuchy nieco poprawić, ulepszyć, nadać im trójwymiarowości. Nie przypuszczałem, że zabawa z nimi zajmie mi tyle kolejnych wieczorów.
Wyrysowałem sobie wszystko od nowa, włącznie z kołami zębatymi.
Zdjęcia pokazują chronologię prac i raczej nie ma co strzępić ryja na tłumaczenia:-) Ale jeśli ktoś czegoś nie zrozumie, niech pyta😊
Na koniec przetarłem ogniwa łańcucha oraz zęby kół metalizerem i kolejny podzespół został ukończony:-)


Rama została wzbogacona głównie o resory oraz przednią oś.









Musze dosztukować jeszcze kilka elementów na rogach tyłu ramy, aby miało to sens i części nie były do ramy przyklejone na styk:-) I znowu - widać tego nie będzie, ale człowieka męczy:-)


Obecnie powstaje silnik.

Ciężko powiedzieć, czy tak właśnie wyglądał, bo nie natrafiłem na żadne wiarygodne źródło mówiące jaki typ został wykorzystany w tym samochodzie. Sklejam więc to, co jest zamieszczone w wycinance, dodając od siebie jakieś śruby nity, przetłoczenia. Strasznie to nużące, a efekt jakiś taki mało spektakularny:-)

--
StuGu

Relacja w toku - Charron-Nakaszidze / StuG Ausf. F

Relacja/galeria - ChTZ-16 / FAI-M / T-50 / T-37A Modelik / Pz.Inż. 130 / Ha-Go / T-37A Orlik / L6/40 / 7TP Dwuwieżowy

 
15-01-22 19:39  Odp: [Relacja] Rosyjski samochód pancerny Charron-Nakaszidze - W.M.C 2015/03
StuGu 
moderator




Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 13
 

Grupa: GEKO

Nie do końca malowany:-)
Tylko od pasa w dół, podobnie jak FAI-M:-)
Ale nigdy nie móg "nigdy":-)

--
StuGu

Relacja w toku - Charron-Nakaszidze / StuG Ausf. F

Relacja/galeria - ChTZ-16 / FAI-M / T-50 / T-37A Modelik / Pz.Inż. 130 / Ha-Go / T-37A Orlik / L6/40 / 7TP Dwuwieżowy

 
15-09-22 13:00  Odp: [Relacja] Rosyjski samochód pancerny Charron-Nakaszidze - W.M.C 2015/03
StuGu 
moderator




Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 13
 

Grupa: GEKO

Coś tam się robi, ale projekt praktycznie zawieszony na rzecz budowy StuGa z WAKu, która to budowa lepiej idzie, ale też z dużymi przerwami i oporami:-) Gdyby nie SnE to w ogóle by pewnie wszystko zawisło. Za dużo mam teraz na głowie, ale na pewno wrócę do tematu:-) Skoro FAI-M wykopałem po 12 latach, to czemu nie Charrona?:> Obyśmy w zdrowie dożyli:-)

--
StuGu

Relacja w toku - Charron-Nakaszidze / StuG Ausf. F

Relacja/galeria - ChTZ-16 / FAI-M / T-50 / T-37A Modelik / Pz.Inż. 130 / Ha-Go / T-37A Orlik / L6/40 / 7TP Dwuwieżowy

 Tematy/Start  |  Wyświetlaj drzewo   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 1Strony:  1 

 Działy  |  Chcesz sie zalogowac? Zarejestruj się 
 Logowanie
Wpisz Login:
Wpisz Hasło:
Pamiętaj:
   
 Zapomniałeś swoje hasło?
Wpisz swój adres e-mail lub login, a nowe hasło zostanie wysłane na adres e-mail zapisany w Twoim profilu.


© konradus 2001-2024