FORUM MODELARZY KARTONOWYCH   
Regulamin i rejestracja regulamin forum  jak wstawiac grafike, linki itp do wiadomosci grafika i linki w postach

FORUM GŁÓWNE
Modele kartonowe, ich budowa, technika, problemy, recenzje, nowości oraz wszystkie tematy związane z Naszym Hobby :-)


Projekt Grupowy:  50 lat Małego Modelarza  
Na tapecie:  Akcja sprzątania forum. W czynie społecznym, bez nagród i medali :>  
Na tapecie:  Projekt 50 lat Małego Modelarza - apel o uzupełnienie brakujących zdjęć.  


 Działy  |  Tematy/Start  |  Nowy temat  |  Przejdź do wątku  |  Szukaj  |  Widok ze stronicowaniem  |  Zaloguj się   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
21-06-21 19:06  [R] SCHARNHORST – Military Model 2-3/2010 – 1:200
Winek 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 7
Galerie - 12


 - 10

Witam Kolegów

Niemalże od 10-ciu lat przymierzam się do tego modelu, czyli po roku od powrotu do modelarstwa kartonowego. Oczywiście można to uznać za „odgrzewany kotlet”, ale każdy z nas ma taki model, o którym zawsze marzy. Ten jest właśnie jednym z takich marzeń, o czym pisałem dawno, zaraz po przystąpieniu do Forum Konradus.
Kiedy w młodzieńczych latach czytałem o wyczynach tego okrętu w działaniach operacyjnych podczas II Wojny Światowej oraz o jego osiągach technicznych byłem pod ogromnym wrażeniem. Stąd wywodzi się mój szczególny stosunek do tej jednostki.
Większość miłośników marynistyki i nie tylko, bardziej interesuje się większym Bismarkiem, lecz dla mnie osobiście historie Scharnhorst’a i jego bliźniaka Gnaisenau’a są wiele ciekawsze.

Trochę historii i danych Schlachtschiff / Battleship SCHARNHORST.

W konsekwencji prowadzonej po zakończeniu Wielkiej Wojny 1914-1918 polityki światowej i ukrywanego przez wszystkich wyścigu zbrojeń, powstał w hitlerowskich Niemczech projekt budowy dużych okrętów. Po doświadczeniach z budowy pierwszych, ciężkich okrętów, Niemcy przystąpili do budowy nowoczesnych pancerników, które miały im zagwarantować przewagę na morzach.
Budowę okrętu jako „pancernika E” rozpoczęto od położenia stępki w dniu 15.06.1935 r. w stoczni Kriegsmarinewerft w Wilhelmshaven. Kadłub zwodowano 03.10.1936 r. nadając mu nazwę SCHARNHORST. Po pracach wyposażeniowych i próbach zdawczo-odbiorczych okręt przekazano do służby 07.01.1939 r.

Okręt był wielokrotnie przebudowywany i modernizowany w każdym roku służby. Największą zmianę przeszedł w okresie 06-09.1939 r. kiedy wymieniono stewę dziobowej i przebudowano dziobową części kadłuba, co wpłynęło na nowy wygląd sylwetki okrętu.
W kolejnych latach zmianie ulegały elementy konstrukcyjne nadbudówek, masztów, hangaru lotniczego, wymieniane były radary, urządzenia kierowania ogniem, dodano wyrzutnie torped, zmieniano konfigurację uzbrojenia przeciwlotniczego i sprzętu ratunkowego. Okręt wiele razy był przemalowywany w celu zmiany ochronnego kamuflażu.

Wyporność (oficjalna) 26 000 t
Wyporność (po przebudowie, pełna) 38 703 t
Długość całkowita (po przebudowie) 235,4 m
Szerokość 30 m
Zanurzenie (po przebudowie, pełne) 9,93 m
Moc maszyn (maksymalna) 161 764 KM (3 turbiny parowe, 12 kotłów)
Prędkość maksymalna 31,65 w (niektóre źródła podają, że przed zatopieniem, uciekając przed RN osiągnął nawet 33 w)
Załoga pod koniec służby 60 oficerów oraz 1908 podoficerów i marynarzy

Uzbrojenie i wyposażenie (pod koniec służby w 1943 r.):
9 x 280 mm (3 x III)
12 x 150 mm (4 x II, 4 x I)
14 x 105 mm (7 x II)
16 x 37 mm (8 x II)
30 x 20 mm (10 x I, 5 x IV)
6 x wyrzutnia torped 533 mm (2 x III)
Wodnosamolot 3 x Arado AR-196 startujący z katapulty
Dalmierze 2 x 10,5 m, 5 x 6 m, 1 x 3 m, 2 x 10,5 m w wieżach B i C, przenośne 1,25 m
Radary FuMO 27 / FuMO 26, FuMB 4, FuMB 7, FuMB 6, FuMB 3
Reflektory bojowe 5 x 1,6 m
Pancerze burtowe – 350 – 35 mm w różnych rejonach kadłuba
Grodzie wewnętrzne – 200 – 20 mm (poprzeczne i wzdłużne)
Pancerze pokładów – 110 – 50 mm
Pancerze stanowisk dowodzenia i kierowania ogniem – 350 – 14 mm
Pancerze uzbrojenia – 360 – 20 mm

Scharnhorst od początku II WŚ 1939-1945 operował na wodach Morza Bałtyckiego, Morza Północnego, bezkresnych wodach Oceanu Atlantyckiego, Morza Norweskiego i Morza Barentsa gdzie zakończył swój żywot.
Brał udział w wielu operacjach morskich, między innymi:
07-11.1939 Patrol na Atlantyku – zatopienie HMS Rawalpindi
06.1940 Operacja Juno – zatopienie HMS Glorius, HMS Andent i HMS Acasta
01-03.1941 Operacja Berlin – zatopienie 8 statków (ok. 50 000 BRT)
02.11942 Operacja Cerberus – powrót na wody niemieckie
03.1943 – trzecia, tym razem udana próba przejścia na wody norweskie, dołączenie do Tirpitz’a
09.1943 Operacja Sizilien – rajd na Spitsbergen
12.1943 Operacja Ostfront – nieudany atak na konwój JW-55B, podczas tej operacji, w dniu 26.12.1943 r. został zatopiony przez brytyjskie okręty



Stało się, zabrałem się do roboty.

Postawiłem sobie wyzwanie zbudowania modelu w całkowitym standardzie, zgodnie z opracowaniem Wydawnictwa Andrzeja Halińskiego (pomimo zakupionych wcześniej u Wydawcy metalowych luf), z uplastycznieniem wybranych modułów o ewentualne szczegóły oraz doposażeniem w brakujące elementy tam gdzie będzie to możliwe.

Na początek okładka



Oczywiście od długiego czasu zbierałem literaturę, poszukiwałem informacji na temat okrętu, przeglądałem fora modelarskie wyszukując relacji z budowy tego konkretnego modelu, analizowałam wycinankę i zgromadzony materiał.

Zdobyłem następujące materiały pomocnicze / bibliograficzne:
FEDEROWICZ Przemysław – Okręty Wojenne numer specjalny 25, Pancerniki typu “Scharnhorst” – wydawnictwo Okręty Wojenne, Tarnowskie Góry 2008
MOTYKA Mariusz, NOWAK Grzegorz – Super Drawings in 3D The Battleship Scharnhorst – oficyna wydawnicza KAGERO, Lublin 2010
KOOP Gerhard, SCHMOLKE Klaus-Peter – Vom Original zum Modell: Schlachtschiff Scharnhorst – Bernard &Greafe Verlag, Bonn 1991
DRAMIŃSKI Stefan – The Battleship SCHARNHORST Anatomy of the ship – Osprey Publishing, Oxford UK / New York USA, 2021


Oprócz powyższych częściowo wykorzystywałem inne wydawnictwa udostępnione przez życzliwych:
TROJCA Halina I Waldemar – Nautilus 03 Pancerniki Scharnhorst Gneisenau – Wydawnictwo Militaria, Warszawa 1994
BREYER Siegfried – The German Battleship SCHARNHORST – Schiffer Publishing Ltd, West Chester,
BURT R.A. – Warships fotofax, German Battleships 1897-1945 – Arms and Armour Press Limited, London 1989, [str. 29 i 45]
Autor nieznany – Morskaja Kollekcja Specjalnyj wypusk nr 1 Linkory tipa Scharnhorst Priłożennije k żurnalu „Modelist-Konstruktor”
SULIGA Sergiej Wasiliewicz – Linkory “Scharnhorst” I “Gnaisenau” Kolekcja Arsenał – Moskwa, 2006
MAŁOW Arsenij, PATIANIN Sergiej, SULIGA Sergiej – Linkory Fiurera Gławnyj kalibr Krigsmarine – Moskwa, 2008


STERN Robert C. – German Battleships of World War Two in action Warships number 23 – Sqadron/Signal Publications Inc., Carrolton, 2004
ELFRAHT Ulrich – Die Deutsche Kriegsmarine Band 1 – Weltbild Verlag GmbH, Augsburg, 1994, [str. 36-41 + inne]


Ponadto, istnieje jeszcze kilka innych wydawnictw, do których nie udało mi się dotrzeć, a ewentualnie mogłyby coś wnieść:
ASSMUSSEN J. & LEON E. – German Naval Camouflage
BACHER Steve – „Scharnhorst and Gneisenau”
FEDEROWICZ Przemysław – Okręty Świata Warship of the World 13 Niemieckie Pancerniki typu “Scharnhorst” – 2001
PACHOLSKI Łukasz – artykuł w Morza Statki i Okręty nr 1/2011
SHOKER Randall S. – Battleship Scharnhorst The Crew Photo Album by Randall S. Shoker
SKWIOT Mirosław – Gun Power 17 Niemiecka artyleria okrętowa vol. 1 – AJ-Press
SKWIOT Mirosław – Gun Power 18 Niemiecka artyleria okrętowa vol. 2 – AJ-Press
SKWIOT Mirosław – Gun Power 19 Niemiecka artyleria okrętowa vol. 3 – AJ-Press
SKWIOT Mirosław – Gun Power 20 Niemiecka artyleria okrętowa vol. 4 – AJ-Press
Warship Pictorial 36 – Kriegsmarine Scharnhorst
Warship Pictorial 39 – German Battleship 1939-1945

Dosyć pomocne okazały się znalezione w internecie poniższe linki do informacji i zdjęć:
ModelWarships
World War Photos
Axishistory
Historyphotos

DOSKONAŁYM MATERIAŁEM POMOCNICZYM SĄ RELACJE NA FORACH MODELARSKICH:
KONRADUS - Kojak cz. 1 – od 14.11.2005 do 15.03.2006, nie dokończony – dalej cz. 2

KONRADUS - Kojak cz. 2 – od 09.03.2006, galeria 08.03.2010, do 24.05.2010

KONRADUS - Stanisław – od 26.12.2010

KARTONÓWKI - Jareczek – 25.11.2012 galeria wydania z 2005

KONRADUS – martanek41 – od 10.10.2013

KONRADUS - Stefino_cz – od 20.10.2013

CZECHY – Stefino – 05.10.2013


W procesie analizy dokumentacji, na planach okrętu z okresów 1939 i 1943 naniosłem zmiany jakim okręt ulegał w kolejnych remontach modernizacyjnych.



Dodatkową sprawą jest caponowanie wszystkich arkuszy co dokumentuję poniższym zdjęciem



Kolejnym działaniem był podział wszystkich arkuszy z częściami na pakiety odpowiadające poszczególnym akapitom instrukcji.



Model będzie wykonywany niejako od tyłu – najpierw drobne wyposażenie, później większe segmenty, na końcu kadłub i montaż całości.
Stosowana przeze mnie technika jest już Kolegom znana z poprzednich moich relacji.

Po opisanych czynnościach przygotowawczych łącznie z opracowaniem tego wstępu mogę w końcu przystąpić do rzeczywistego cięcia i wykonywania poszczególnych elementów modelu.

Do rozpoczęcia właściwej relacji regulamin Forum wymaga wykazania się wykonaniem jakiejkolwiek czynności. Może powyższy tekst oraz prace przygotowawcze spełniają ten warunek?

Zapraszam Kolegów do obserwacji i przekazywania uwag.

--
Pozdrowienia dla wszystkich

Winek (WiesławK)

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
22-06-21 15:52  Odp: [R] SCHARNHORST – Military Model 2-3/2010 – 1:200
Winek 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 7
Galerie - 12


 - 10

Witam Kolegów

Dziękuję Wam Koledzy za obecność na widowni.
Nie chciałbym Was zawieść za wyrażoną wiarę w moje możliwości. Będę się starał.
Mam nadzieję na merytoryczną pomoc w trudnych momentach.

Kondzik – faktycznie sprawa malowania nie jest jasna, poniżej moje wypociny w tym temacie; jedno jest pewne – model nie jest z okresu zatopienia; jeśli chodzi o materiały pomocnicze służę pomocą;

Występuje kilka problemów, które chciałbym z Waszą pomocą jakoś rozwiązać.
Pierwszy z nich dotyczy malowania okrętu w samym tylko 1943 r.
Autorzy wycinanki Military Model, Panowie Marcin Dworzecki i Marcin Grygiel, informują w opisie, że „model przedstawia pancernik Scharnhorst według stanu z początku 1943 r.” Całkiem to możliwe, chociaż przeglądając dokumentację można się pogubić. Jakieś zdjęcie sprzed lat lub rysunek źle opisane wprowadzają w błąd powielany później przez wszystkim, którzy na tym będą się opierali w swoich nowych opracowaniach.

P.Fedorowicz w wydaniu specjalnym nr 25 Okrętów Wojennych zamieszcza zdjęcia - jedno ze stycznia 1943 r. bardzo odpowiadające opracowanemu modelowi, natomiast drugie, opisane trochę na wyrost jako wygląd okrętu w Norwegii, podczas gdy jest to kamuflaż powstały dopiero w połowie 1943 r.



Na okładce tego opracowania zamieszczony został rysunek Pana G.Tomczaka przedstawiający jeszcze inne malowanie okrętu w Norwegii. Może i tak w jakimś momencie było chociaż nigdzie nie znajduję dowodu na pomalowany ciemnym szarym pokład od dziobu do falochronu. Zwracam również uwagę na jasnoszary kolor dachów wież głównej i średniej artylerii.



Panowie M. Motyka i G. Nowak w wydanym pięknie albumie rysunków 3D podają schemat malowania datując go całkowicie nieprawidłowo na grudzień 1943 r. Owszem, odpowiada on schematowi z początku 1943 r. ale w żadnym wypadku nie z grudnia.



Panowie G.Koop i K-P. Schmolke w swoim albumie pokazują schemat malowania zbieżny z wizją Pana G.Tomczaka jednak bez kontrowersyjnego ciemnego pokładu:



W ostatnio wydanej anatomii okrętu Pan S.Dramiński przedstawia schematy malowania z marca i grudnia 1943 r. Odpowiadają one innym wizerunkom. Ciekawostką są natomiast żółte dachy wież głównej i średniej artylerii spotykane również w innych opracowaniach.



W wydawnictwie Warship Pictorial 36 Kriegsmarine Scharnhorst przedstawiono schemat malowania z grudnia 1943 r. zbieżny z innymi, udokumentowany kilkoma zdjęciami datowanymi na okres 09-12.11943 r.



Na wspomnianym w pierwszym poście portalu historyphotos.org zamieszczone są zdjęcia okrętu, które na podstawie innych opracowań można z dużym przybliżeniem datować na 1943 r. od stycznia, poprzez marzec, do czerwca. Na pierwszym zdjęciu dachy wież są jasne, ale czy żółte jak w niektórych opisach? Drugie zdjęcie przedstawia okręt prawdopodobnie w marcu 1943 r. i też z jasnymi dachami wież artylerii. Na trzecim i czwartym zdjęciu wykonanym prawdopodobnie w czerwcu 1943 r. widnieje jeszcze stary kamuflaż i tu również dachy wież wydają się jasne. Jeśli byłe jasnoszare lub nawet żółte to kiedy w 1943 r. były ciemnoszare jak w wycinance i niektórych opracowaniach dotyczących tego okrętu? Albo to tylko złudzenia.



W książce German Naval Camouflage przedstawione zostały schematy malowania okrętu:
- z przełomu 1942/1943 r. gdzie dachy wież są również żółte,
- z maja 1943 r. również z żółtymi dachami wież oraz całkowicie jasnym pokładem,
- z września 1943 r. już po przemalowaniu na ostatni w jego żywocie kamuflaż podobny do innych wcześniej przedstawionych:



Uznany autorytet w temacie kamuflaży okrętów A.Bonomi przestawia dwa schematy malowania okrętu w 1943 r.
Jeden ukazuje kolorystykę z okresu marzec-lipiec 1943 r., z którą opracowany model jest całkowicie zgodny. Gdzie jednak jasne dachy wież widoczne na wielu zdjęciach z tamtego okresu?
Drugi, po przemalowaniu właśnie w połowie 1943 r., z którym okręt pływał do swojego końca.



I bądź tu człowieku mądry. Kto ma rację w kwestii dachów wież i koloru pokładu w części dziobowej?
Jeśli model okrętu jest z początku 1943 r. to znaczy kiedy tak wyglądał jak w wycinance?
W styczniu, kiedy jeszcze pływał po Bałtyku i miał jasne dachy wież?
W lutym w Wilhelmshaven przed wypłynięciem do Norwegii kiedy widać dachy wież ciemne?
Po przejściu do Norwegii kiedy również posiadał jasne dachy wież aż do czerwca?

Wycinanka posiada poznaną kolorystykę burt, tu wszyscy są zgodni. Niewiadomy jest kolor dachów wież artylerii – w wycinance jest ciemny. Czy trzeba będzie przerobić na jasny? Mam jeszcze czas na podjęcie ostatecznej decyzji. Pokład zdecydowanie pozostaje jasny w całości.


Tyle w sprawie malowania. Przynajmniej na tę chwilę.

--
Pozdrowienia dla wszystkich

Winek (WiesławK)

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
23-06-21 12:32  Odp: [R] SCHARNHORST – Military Model 2-3/2010 – 1:200
Winek 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 7
Galerie - 12


 - 10

Witam Kolegów

Dziękuję wszystkim Kolegom za obecność i aktywność na widowni.

Ryszard – faktycznie sylwetka okrętu jest niezwykle ciekawa i proporcjonalnie piękna; zresztą kolejne okręty Bismark i Tirpitz miały też podobną architekturę; to jeden z powodów mojego zainteresowania się tą konstrukcją; na temat ogólnej prawidłowości malowania okrętów Kriegsmarine trudno mi się wypowiadać gdyż nie badałem tak dokładnie tego tematu skupiając się jedynie na Scharnhorście; książka ASSMUSSEN’a i LEON’a też nie rozwiązuje mojego problem; jeszcze poczekam, może coś się wyklaruje.

Kondzik – przez wiele lat byłem w podobnym błędzie i nawet zapowiadałem niektórym Kolegom, że będę budował model odpowiadający oryginałowi w chwili jego zatopienia; niestety przyjmując zasadę standardu wykonania modelu z wycinanki MM musiałem pogodzić się z faktem odmienności wyglądu; ta wersja malowania jest również ciekawa ze względu na stonowany wygląd okrętu co wydaje się, że podnosi jego potęgę; „jak się nie ma co się lubi to się lubi co się ma” (czyż nie?); podany przez wątek przeglądałem już kiedyś i teraz powtórnie; z niego czerpałem niektóre zdjęcia i plansze; nie znajduję tam rozwiązania problemu koloru dachów wież artyleryjskich; ostateczną decyzję podejmę jak się będę brał za te elementy

Cordel – podobno ładny kamuflaż z końca żywota Scharnhorst’a to element sztuki i gustu, o których się nie dyskutuje; jednym się może podobać (mnie się też podoba), innym nie (znam takich); powtórzę jak napisałem powyżej - ta wersja malowania jest również ciekawa ze względu na stonowany wygląd okrętu co wydaje się, że podnosi jego potęgę; „jak się nie ma co się lubi to się lubi co się ma” (czyż nie?).

Stary – faktycznie, chciałbym do tego modelu jeszcze bardziej się przyłożyć niż do wcześniejszych; boję się jedynie żeby nie przedobrzyć jak to się często zdarza w życiu zgodnie z prawami Murphy’ego.


Teraz chciałbym się w końcu wziąć za klejenie – zastanawiam się od czego faktycznie zacząć, mam ochotę na zawsze męczące szalupy lub samolot; w wycinance jest tylko jeden a na pokładzie były łącznie 3; w ramach uplastycznienia modelu chciałbym zrobić otwarty hangar czego wycinanka nie przewiduje i tam umieścić dwa samoloty ze złożonymi skrzydłami. To tak na przyszłość, muszę najpierw skopiować części samolotu.

Do kolejnego wejścia.

--
Pozdrowienia dla wszystkich

Winek (WiesławK)

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
28-06-21 18:33  Odp: [R] SCHARNHORST – Military Model 2-3/2010 – 1:200
Winek 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 7
Galerie - 12


 - 10

Witaj Pietro127

Nie mogę otworzyć Twojej relacji. Daj taki link, który jest bezpośrednio do relacji.
Na chwilę obecną kleję katapultę. Wątpliwości rozwiązuję na bieżąco ale dziękuję za możliwość wymiany informacji w przyszłości.
Z pewnością skorzystam.
Jeśli będę mógł czymś służyć Tobie, jestem do dyspozycji.

Powodzenia w budowie!

Próba przetłumaczenia przez Google (Pokus o preklad Google):
Nemôžem otvoriť tvoj príbeh. Dajte odkaz, ktorý smeruje priamo k vášmu vzťahu.
Momentálne lepím katapult. Pochybnosti riešim pravidelne, ale ďakujem vám za možnosť výmeny informácií v budúcnosti.
Určite to využijem.
Ak vám môžem niečím slúžiť, som vám k dispozícii.

Veľa šťastia pri stavbe!

--
Pozdrowienia dla wszystkich

Winek (WiesławK)

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
29-06-21 17:11  Odp: [R] SCHARNHORST – Military Model 2-3/2010 – 1:200
Winek 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 7
Galerie - 12


 - 10

Witam Kolegów

Dziękuję za obecność.
Mam przyjemność zaprezentować pierwszy sklejony moduł przyszłego modelu, katapultę samolotu pokładowego. Jeszcze bez wózka, podpór pływaków i głównej podpory na której spoczywa na hangarze. To będzie później.

Katapulta na tle rysunków montażowych instrukcji klejenia…




oraz na tle Anatomy of the schip, na podstawie której trochę zmodyfikowałem wycinankę przez dodanie kilku elementów.




W oryginale (wycinanka) przewidywała pełny podest z narysowaną kratownicą, ja zrobiłem z niego konstrukcję belkową i dodałem papierowe, laserowe podesty siatkowe. Oprócz tego dodane liny napędowe wózka, imitacja przewodów ciśnieniowych na belce katapulty, rury ciśnieniowe z butli. Katapulta jest obracana czego wycinanka nie przewidywała.

Kilka zbliżeń:





I jeszcze odpowiedzi:

Kudłaty – właśnie już coś pocięte i sklejone; wcześniej pokazałem jak pociąłem 29 arkuszy wycinanki.

Spychacz – dziękuję bardzo za pomoc, z podanym wcześniej skrótem nie poradziłem sobie; chętnie pooglądam jeszcze jedną relację.

Ehouli – tekst i treść zrozumiałe, bardzo dziękuję za zaangażowanie; wycinanka przewiduje kamuflaż z I połowy 1943 r. kiedy okręt był ciemnoszary, część dziobowa i rufowa kadłuba jasnoszare; wątpliwe są tylko dachy wież artylerii tu będę wybierał pomiędzy ciemnoszarą jak w wycinance – jasnoszarą – zółtą; reszta bez zmian; w 1943 r. wieże z pewnością nie były niebieskie a kolory kadłuba nie miały odcienia zielonego; to chyba błąd programu. Przepraszam, zostawiam tekst po polsku bo nie wiem na jaki język miałbym go ewentualnie przetłumaczyć, używam tylko Google.

Czas na kolejne moduły, jeszcze nie zdradzę co to będzie.

Do następnego….

--
Pozdrowienia dla wszystkich

Winek (WiesławK)

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
16-09-21 12:11  Odp: [R] SCHARNHORST – Military Model 2-3/2010 – 1:200
Winek 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 7
Galerie - 12


 - 10

Witam Kolegów

Dwa miesiące przerwy, trzy tygodnie pracy i mogę w końcu zaprezentować kolejne moduły do modelu.
Zapraszam szanowne grono obserwatorów do czytania, oglądania i komentowania.

Zabrałem się za wyrzutnie i magazyny pokładowe torped.
Analizując oryginalne zdjęcie wyrzutni (poniżej) oraz posiadaną dokumentację (wycinanka, Anatomy…, Kagero 3D) postanowiłem skleić wyrzutnie torped w wyglądzie zbliżonym do Anatomy of the schip. Na zdjęciu po lewej rysunek z Anatomy…, po prawej rysunek z instrukcji wycinanki, na środku sklejone wyrzutnie.
Na Kagero nie ma co liczyć, coraz bardziej jestem zawiedziony tym wydaniem pod względem zgodności z oryginalnym wyglądem prezentowanych w nim konstrukcji. Samo opracowanie jest bardzo efektowne, rysunki 3D wspaniałe, ale jako dokumentacja modelarska nie bardzo. Może później będzie lepiej.




Przyjęta koncepcja wymagała wzbogacenia wycinanki o dodatkowe elementy.
W ten sposób opracowałem i wykonałem obrotowe jarzma podstaw, dodałem częściowo ażurowe podesty wewnętrzne oraz takie same stopnie wejściowe na wyrzutnie, dorobiłem zawiasy tylnych pokryw, dodałem drobne wyposażenie na stanowisku sterowania oraz na samych rurach wyrzutni (m.in. przyrządy celownicze), do torped dodałem wąsy czujek wybuchowych, jeden z magazynów został częściowo otwarty i umieściłem tam dwie torpedy.
Długo zastanawiałem się i badałem temat widocznej w przedniej części wyrzutni charakterystycznej osłony. Na tym zdjęciu jest, podobno dodana w 1941 r., na innych jej brakuje. Ostatecznie osłon nie wykonałem. Byłaby to chyba zbyt duża zmiana dla przyjętego standardu wycinanki.

Kilka ujęć gotowych wyrzutni:






Magazynki pokładowe torped:




I jeszcze same torpedy. To ich jedyne ujęcia w całości, gdyż zostały wklejone do wyrzutni i magazynu bez możliwości wyjęcia. Zdjęcie pierwsze ma być dowodem wykonania wszystkich 8-miu torped zgodnie z wycinanką.




Mam nadzieję na więcej czasu i dalsze prace bez wymuszonych przerw.
Zabieram się za mało lubiany temat – tratwy, łodzie i szalupy. Chyba, że jeszcze coś się odmieni.

--
Pozdrowienia dla wszystkich

Winek (WiesławK)

Odpowiedz na tę wiadomość 
 Tematy/Start  |  Wyświetlaj drzewo   Nowszy wątek  |  Starszy wątek