FORUM MODELARZY KARTONOWYCH   
Regulamin i rejestracja regulamin forum  jak wstawiac grafike, linki itp do wiadomosci grafika i linki w postach

FORUM GŁÓWNE
Modele kartonowe, ich budowa, technika, problemy, recenzje, nowości oraz wszystkie tematy związane z Naszym Hobby :-)


Projekt Grupowy:  50 lat Małego Modelarza  
Na tapecie:  Akcja sprzątania forum. W czynie społecznym, bez nagród i medali :>  
Na tapecie:  Projekt 50 lat Małego Modelarza - apel o uzupełnienie brakujących zdjęć.  


 Działy  |  Tematy/Start  |  Nowy temat  |  Przejdź do wątku  |  Szukaj  |  Widok rozszerzony (50 postów/stronę)  |  Zaloguj się   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 1 
08-03-21 20:54  [R] Lebed VII (Sopwith Tabloid) 1 : 33 Modelik Nr 27/11
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 33


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 20


 - 9

Witam,
Zamieszczam kilka fotek drugiego "latawca", którego budowa niezależnie od "Haroldka" jest już na pewnym etapie.
Oczywiście dwupłat i miał dwie różne nazwy w zależności od kraju w którym był budowany.
Dla zwycięzcy, który odgadnie nazwę wirtualny uścisk dłoni :-)


PS - po odgadnięciu zagadki tytuł wątku oczywiście ulegnie zmianie.



Post zmieniony (08-03-21 22:03)

 
08-03-21 21:17  Odp: [R] Zagadka - jaki to samolot ?
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 33


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 20


 - 9

Trafiony - zatopiony !
Lebied' VII rosyjska wersja SS (Sopwith Scout) "Tabloid"
Gratuluję i ściskam serdecznie prawicę !

 
23-03-21 20:30  Odp: [R] Lebed VII (Sopwith Tabloid) 1 : 33 Modelik Nr 27/11
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 33


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 20


 - 9

Wieczór dobry,

Można powiedzieć, ze maluch ukończony.


Kilka słów o projekcie i samym modelu

Projekt modelu jest mocno uproszczony - sądzę, że taki był zamysł autora, samolocik miał być nieskomplikowany, łatwy w budowie, jednym słowem dla każdego !

Raptem dwie karki i np. sześć żeberek (chyba cztery na górny płat a dwa na dolny)
Jak to zwykle bywa w SWL coś dodano, zmieniono a żeberek zrobiono pięćdziesiąt o ile dobrze pamiętam :-)

Ale zacznijmy od początku
Wyraźnie widać, że projektant wzorował się na planach opublikowanych (co słusznie zauważył Ceva) w "Modelist-Konstruktor" (1985 r.) i wszystko byłoby OK, gdyby plany te odzwierciedlały rosyjską wersję Sopwitha "Talboid" wyprodukowaną w Towarzystwie Aukcyjnym Lebiediewa oznaczoną jako Lebed' VII.
Pierwowzór skonstruowany w 1913 r. był 2 os. samolotem sportowym z silnikiem Gnome 80 KM a wzorowane na nim seryjne samoloty nazwane "Tabloid' były 1 os. z mocniejszym silnikiem (Gnome 100 KM). Używane były jako samoloty zwiadowcze ("Scout") i lekkie bombowce a niektóre uzbrojono w kaem Lewis mocowany na górnym płacie.
Właśnie takiego wojskowego malucha zakupił pan Lebiediew i bez licencji (lub z, ale potem cofniętą - o nim samym, jego fabryce i co tam robiono w następnym wpisie).


"Modelist-Konstruktor"

Jak wspomniałem "coś" dodano, 'coś" zmieniono a bazą źródłową (prócz archiwalnych zdjęć) były poniższe publikacje:

Nawiasem mówiąc to w książce "Ruskijie samoliety 1914-1917" jest błędny podpis pod zdjęciem


Kilka zdjęć z kolejnych etapów budowy

Kadłub
Gdzie tylko możliwe wszędzie wkleiłem tekturkę piwną jako usztywnienie i dorobiłem dodatkowe wręgi. Kadłub jest mocny, czuje się go w ręku i nie ma obaw by coś uszkodzić, zgnieść.
Jeden fotel (pasów nie było) a drążek ze sterownicą ustawiony centralnie - sterowanie odbywało się przez wyginanie końców górnych skrzydeł (później dopiero przebudowywano i dorabiano lotki, cięgna). Podłoga - dorobiono greting i kilka elementów w kokpicie oraz wlew paliwa do baku.
Osłona silnika - kilkakrotne zalewanie SG, szlifowanie i potem malowanie akrylowym, srebrnym mazakiem.


Płaty
Konstrukcja wewnętrzna płatów - drut na krawędzi natarcia i miedziany na krawędzi spływu. Główny dźwigar to też drut z grubego spinacza. Dorobiono kilkadziesiąt żeberek. Końce to tektura szlifowana.
W miejscu łączenia centropłata ze skrzydłami wklejona rurka plastikowa (niebieska) na dźwigar - taka sama wklejona w kadłub na dźwigary L/P dolnego skrzydła. Całość oklejona kalką techniczną a potem malowanym batystem.


Śmigiełko drewniane. Stelaż podwozia i rozpórki malowane na szaro - były to rury stalowe oprofilowane drewnem i obciągnięte płótnem. Tylko płozy antykapotażowe były drewniane. Oryginał miał napis na lewej burcie Lebied' VII (VII oznaczenie kolejnej konstrukcji, typu w fabryce) a pod nim XXI i skrót bukw od Korpuśny Rozpoznawczy Odział Awiacyjny. Na prawej burcie był tylko napis Lebed' VII (ja z rozpędu zrobiłem takie same napisy na obu burtach tak jak jest w projekcie).


Potem już było z górki...






Pozdrawiam wszystkich,
Ryszard

Post zmieniony (23-03-21 20:32)

 Tematy/Start  |  Wyświetlaj drzewo   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 1Strony:  1 

 Działy  |  Chcesz sie zalogowac? Zarejestruj się 
 Logowanie
Wpisz Login:
Wpisz Hasło:
Pamiętaj:
   
 Zapomniałeś swoje hasło?
Wpisz swój adres e-mail lub login, a nowe hasło zostanie wysłane na adres e-mail zapisany w Twoim profilu.


© konradus 2001-2024