FORUM MODELARZY KARTONOWYCH   
Regulamin i rejestracja regulamin forum  jak wstawiac grafike, linki itp do wiadomosci grafika i linki w postach

FORUM GŁÓWNE
Modele kartonowe, ich budowa, technika, problemy, recenzje, nowości oraz wszystkie tematy związane z Naszym Hobby :-)


Projekt Grupowy:  50 lat Małego Modelarza  
Na tapecie:  Akcja sprzątania forum. W czynie społecznym, bez nagród i medali :>  
Na tapecie:  Projekt 50 lat Małego Modelarza - apel o uzupełnienie brakujących zdjęć.  


 Działy  |  Tematy/Start  |  Nowy temat  |  Przejdź do wątku  |  Szukaj  |  Widok rozszerzony (50 postów/stronę)  |  Zaloguj się   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 2Strony:  1  2  -> 
14-02-21 22:54  [R/G] Knoller CII z Answera
Batonus 



Na Forum:
Relacje w toku - 12
Relacje z galerią - 25
Galerie - 16


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 1


 - 10

Grupa: QWKAK

Pozostajemy w temacie drutolotów. Znowu nie pancernik, bo wciąż w tle świeci się czerwony alarm - miejsce w mieszkaniu.



Samolot wizualnie ciekawszy niż LVG B.I bo fajnie pomalowany w lozenge, jednak o niezbyt błyskotliwej historii - wyprodukowano ok 120 sztuk, z których żadna nawet nie została zmontowana i uruchomiona, bo przy pierwszym locie testowym skrzydła się złożyły i załoga zginęła. Zamówienia odwołano.
Unikam więc rozważań nad zdjęciami frontowymi typu taki karabin czy inny, rurka z tej strony czy z tamtej, typy silników i różne drobne szczegóły.
Budowa tego modelu sprowadza się w takim razie do wykonania kopii egzemplarza muzealnego, który jest w muzeum w Pradze i w internecie jest sporo jego zdjęć. Niestety, zdjęcia kokpitu pokazujące cokolwiek są tylko dwa, a od tego zaczyna się cała zabawa. Do tego kilka zdjęć samej tablicy przyrządów.
Może dlatego, że samolot wisi podwieszony pod sufitem w muzeum i dostęp do wnętrza jest po prostu niemożliwy.
Zabawa ta jest zresztą dość ambitna biorąc pod uwagę, że instrukcji w zasadzie nie ma a rysunki nie za wiele pokazują, więc dużo czasu traci się na domysłach. Na szczęście jestem w kontakcie z autorem (Piwofil), bez tego nie byłoby szans na poprawne złożenie tego wszystkiego.

Budując wnętrze posiłkowałem się tymi zdjęciami:



Wygląd tablicy różni się od tego z opracowania więc postarałem się upodobnić model do oryginału, zastąpiłem też pomarańczową deskę wydrukowaną jasną "sklejką" i dorobiłem mosiężne przełączniki, korbki itp..
Oto początkowe fazy montażu szkieletu. Wniosek jest jeden - zalecana w opisie kolejność klejenia według numeracji części to bardzo zły pomysł. Trzeba w głowie sobie dokładnie ułożyć co kiedy przykleić, na jakim etapie przewlekać poszczególne linki ale najpierw rozpracować przebieg wszystkich naciągów wewnątrz, a tego rysunki nie wyjaśniają.



Tutaj testowa metoda wykonania foteli (to był fotel! Jak z salonu meblowego za Ludwika XVI, z podłokietnikami) - w 100% z kartonu. Tekturka piwna nasączona BCG, sfazowana na brzegach, potem "obijanie" skórą czyli cieńszym papierem barwionym na brązowo + guziki, wszystko na BCG. Wgłębienia pod guziki wygniatałem stępionym szpikulcem zrobionym z dawnej lotki po rozmiękczeniu BCG.
Na zdjęciach oryginału skóra jest ciemna ze starości, moja jasna, bo samolot będzie nowy :-)



I tak to wygląda na dzisiaj:



--

Post zmieniony (03-04-21 17:04)

 
15-02-21 15:46  Odp: [R] Knoller CII z Answera
Batonus 



Na Forum:
Relacje w toku - 12
Relacje z galerią - 25
Galerie - 16


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 1


 - 10

Grupa: QWKAK

Co to znaczy schodkowo?
Pogrupowanie w pary - tak, wiem o tym i starałem się tak zrobić, ale najwyraźniej zostało za mało miejsca żeby te przerwy były widoczne.

--
Fejs - zbuk: Tomek Szejnoch, w robocie: Cutty Sark
Zazdroszczę owadom - w makro są doskonałe.

 
27-02-21 21:06  Odp: [R] Knoller CII z Answera
Batonus 



Na Forum:
Relacje w toku - 12
Relacje z galerią - 25
Galerie - 16


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 1


 - 10

Grupa: QWKAK

Prace nieco się posunęły naprzód. Udoskonalam koła szprychowe, więc będzie głównie o tym.
W odróżnieniu od LVG B.I postanowiłem zrobić pierścienie piasty z otworkami na szprychy, jak w prawdziwych kołach. Oto kolejne fazy powstawania:
- dziurki w pierścieniach są wzmocnione cyjanoglutem,
- do ukształtowania obręczy użyłem stalowego kółka na klucze, które obcęgami pozbawiłem jednego zwoju,
- tym razem otworów jest dokładnie 40, trzeba pasek na obręcz podzielić na 41 części. Dobrym sposobem jest wyliczenie pojedynczej odległości między szprychami, odznaczyć ją, a pozostały odcinek podzielić na 40, co jest o wiele łatwiejsze,
- zgodnie z koreańskim przysłowiem: MANRI KILDO HAN KORYMYRO SIDZAKTWENDA (każda najdalsza droga zaczyna się od jednego kroku) - każde koło szprychowe zaczyna się od jednej szprychy. Potem leci trochę klątw, bo szprychy odskakują na wszystkie strony z pincety i trzeba zawczasu wyprodukować ich trochę więcej,
- ostrzegam przed stosowaniem takiej taśmy izolacyjnej - zostawia klej na oponie, musiałem czyścić rozpuszczalnikiem. Zwykła taśma malarska do mocowania służy o wiele lepiej.



Potem przyszedł czas na bieżnik i tu zagwozdka:
- czy bieżnik na pewno był? W samolotach z tego czasu to dość dziwne (ale może za mało wiem)
- czy opony były szare czy jednak czarne? W 1916 r. powinny być jeszcze szare
- jeżeli szare, to dlaczego w egzemplarzu muzealnym są czarne? Przyjąłem, że nie są to oryginalne opony, tylko zamontowane na potrzeby ekspozycji, o szare może być trudno w tych czasach (może na specjalne zamówienie)
- znalazłem tylko dwa czarno - białe zdjęcia oryginału z czasów wojny. I właśnie - tego nie jestem pewien. Może to pierwsze pochodzi z okresu renowacji samolotu, która nie wiem kiedy się odbyła - może w czasach, kiedy fotografia kolorowa jeszcze była trudno dostępna. Opony na nim są czarne. Na tym drugim - raczej szare,
- na pierwszym zdjęciu bieżnik na pewno jest, na drugim - nie wiadomo chociaż jest tam jakaś krawędź która na to wskazuje.
Postanowiłem więc zrobić bieżnik na szarych oponach.



Myślałem, że uproszczę go bo jest dość upierdliwy ale skoro się dało wyciąć dokładnie jak w oryginale - wyciąłem skalpelem z paska kartonu i przykleiłem glutem.
Koła nałożone próbnie luzem, dlatego za długa oś wystaje bokami.



I na koniec wygląd modelu na dzisiaj, doszło całe płótno drukowane w lozenge i oblachowanie silnika, które jak zwykle postanowiłem trochę uplastycznić.



--
Fejs - zbuk: Tomek Szejnoch, w robocie: Cutty Sark
Zazdroszczę owadom - w makro są doskonałe.

 
27-02-21 23:26  Odp: [R] Knoller CII z Answera
Batonus 



Na Forum:
Relacje w toku - 12
Relacje z galerią - 25
Galerie - 16


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 1


 - 10

Grupa: QWKAK

Dzięki!
Mam wrażenie, że to są różne maszyny. A piszą wszędzie, że jedna zmontowana się rozbiła i zabiła załogę. Innych nie zmontowali. Kłamią?
I coś tam jest nad górnym płatem, czego w opracowaniu oczywiście nie ma... i nadal nie wiem, czy był bieżnik ;-)
Jak zwykle, zdjęcia niszczą mój misternie zbudowany świat przekonania, że to jest takie proste i jednoznaczne.

--
Fejs - zbuk: Tomek Szejnoch, w robocie: Cutty Sark
Zazdroszczę owadom - w makro są doskonałe.

 
28-02-21 11:12  Odp: [R] Knoller CII z Answera
Batonus 



Na Forum:
Relacje w toku - 12
Relacje z galerią - 25
Galerie - 16


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 1


 - 10

Grupa: QWKAK

Informacja o rozbiciu maszyny w locie testowym i odwołaniu zamówień pochodzi z opracowania i z Wikipedii. Być może ta pierwsza została pobrana z drugiego źródła i się powieliło :-)
Ja ściągnąłem z Twojego linku tylko zdjęcia C II i one się różnią między sobą i to mocno, nie tylko malowaniem.
Kolor opon uważałem dotąd za dość wyraźny wyznacznik, skoro czarne z sadzą stosowano dopiero od któregoś roku (chyba 1916) dlatego chciałem to rzetelnie ustalić. Reszty nie chciałem uznawszy, że w powietrzu znalazł się tylko jeden egzemplarz, który się rozbił a jako wzór do modeli mamy ten z Pragi. Jak zwykle, mogę te rozważania sobie wsadzić... w kokpit. Chcę wiernie odtworzyć model, ten egzemplarz ma numer 119.15 czyli ten z Pragi, który zapewne był pierwowzorem projektu. Jedyne odstępstwo jak dotąd to kolor opon, bo czarne dla tego okresu wydały mi się nieprawdopodobne. Jeżeli to błąd, to chyba wybaczalny ;-)

--
Fejs - zbuk: Tomek Szejnoch, w robocie: Cutty Sark
Zazdroszczę owadom - w makro są doskonałe.

 
12-03-21 23:32  Odp: [R] Knoller CII z Answera
Batonus 



Na Forum:
Relacje w toku - 12
Relacje z galerią - 25
Galerie - 16


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 1


 - 10

Grupa: QWKAK

Czas na silnik Austro - Daimler. To jak zwykle najbardziej wymagający element, decydujący znacznie o efekcie końcowym. Wbrew pozorom będzie go widać w całości, jak się zajrzy między oblachowanie - postanowiłem więc go nieco uplastycznić. No, powiedzmy - zbudować od podstaw ;-) z niewielkim wykorzystaniem oryginalnych części.
Inspiracją były grafiki i zdjęcia z netu, dość dokładnie pokazujące szczegóły. Oczywiście te silniki różnią się między sobą, ale tych różnic nie ma aż tyle - są przede wszystkim wersje z czterema i dwoma zaworami na cylindrach. Mój egzemplarz miał ewidentnie dwa, więc znalazłem zdjęcia takiego właśnie silnika (tu na zdjęciach jest taki i taki) a grafiki dokładnie pokazują kształty i co i jak jest połączone:



Niestety okazało się (w którymś już z kolei modelu), że płaszczyzna posadowienia silnika jest w opracowaniu za wysoko, dzięki czemu blok trzeba znacząco obniżyć - ale przy zaglądaniu z góry, nie będzie się to aż tak rzucać w oczy.
Podjąłem też wyzwanie zrobienia nazwy (z drutu 0,15 mm) , bo to będzie najbardziej widoczny element. Może litery nie są zbyt równe, ale grunt że się zmieściły - mają ok 1 mm wysokości. Najtrudniej było umieścić poprzeczkę w "A", która ma ok 0,3 mm długości.
Oto kolejne fazy powstawania silnika:



I cały silnik po wszystkich zabiegach usyfiająco - urealniających:




--
Fejs - zbuk: Tomek Szejnoch, w robocie: Cutty Sark
Zazdroszczę owadom - w makro są doskonałe.

 
15-03-21 22:47  Odp: [R] Knoller CII z Answera
Batonus 



Na Forum:
Relacje w toku - 12
Relacje z galerią - 25
Galerie - 16


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 1


 - 10

Grupa: QWKAK

Zamykam etap zwany "piramidką", wraz ze wszystkim co się pod nią kryje. Posiadanie dokładnych zdjęć oryginału jest przekleństwem, bo nie można przejść obok nich obojętnie - trzeba odwzorować szczegóły albo zginąć :-)

Szczegóły wyglądają tak. Złota farba na chłodnicy wygląda dość tandetnie, bo to była na 99% konstrukcja mosiężna. Ta "rakieta" (grawitacyjny zbiornik oleju) podwieszona pod belką łączącą skrzydła też maźnięta byle srebrzanką - ale widocznie przyjęto, że ma się błyszczeć i być czysto.



U mnie na dzisiaj wygląda tak, widać że retusz jeszcze będzie konieczny:




--
Fejs - zbuk: Tomek Szejnoch, w robocie: Cutty Sark
Zazdroszczę owadom - w makro są doskonałe.

 
16-03-21 09:21  Odp: [R] Knoller CII z Answera
Batonus 



Na Forum:
Relacje w toku - 12
Relacje z galerią - 25
Galerie - 16


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 1


 - 10

Grupa: QWKAK

Z części z opracowania, z drutem w środku. Klejone cyjanoglutem, łączenia zalane dodatkowo wikolem.

--
Fejs - zbuk: Tomek Szejnoch, w robocie: Cutty Sark
Zazdroszczę owadom - w makro są doskonałe.

 
16-03-21 10:02  Odp: [R] Knoller CII z Answera
Batonus 



Na Forum:
Relacje w toku - 12
Relacje z galerią - 25
Galerie - 16


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 1


 - 10

Grupa: QWKAK

Byłem pewien, że jest. I zauważyłem to dopiero po przyklejeniu :-(

--
Fejs - zbuk: Tomek Szejnoch, w robocie: Cutty Sark
Zazdroszczę owadom - w makro są doskonałe.

 
27-03-21 13:09  Odp: [R] Knoller CII z Answera
Batonus 



Na Forum:
Relacje w toku - 12
Relacje z galerią - 25
Galerie - 16


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 1


 - 10

Grupa: QWKAK

Dzięki! Widzę, że te obszycia brzegów kabiny bardzo się różniły. Ten pan ma tak gruby wał przed sobą, że pewnie lądowanie bez silnika mu nie straszne ;-)
Budowa już dobiega końca, więc mam pytanie jeszcze do Fachowca - robić karabin czy nie? W muzealnym egzemplarzu nie ma śladu karabinu i to zrozumiałe, bo wersja jest rozpoznawcza. Jednak jest stelaż, więc chyba czemuś to miało służyć. W opracowaniu karabin jest, a więc i pokusa zrobienia go.

--
Fejs - zbuk: Tomek Szejnoch, w robocie: Cutty Sark
Zazdroszczę owadom - w makro są doskonałe.

 Tematy/Start  |  Wyświetlaj drzewo   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 2Strony:  1  2  -> 

 Działy  |  Chcesz sie zalogowac? Zarejestruj się 
 Logowanie
Wpisz Login:
Wpisz Hasło:
Pamiętaj:
   
 Zapomniałeś swoje hasło?
Wpisz swój adres e-mail lub login, a nowe hasło zostanie wysłane na adres e-mail zapisany w Twoim profilu.


© konradus 2001-2024