FORUM MODELARZY KARTONOWYCH   
Regulamin i rejestracja regulamin forum  jak wstawiac grafike, linki itp do wiadomosci grafika i linki w postach

FORUM GŁÓWNE
Modele kartonowe, ich budowa, technika, problemy, recenzje, nowości oraz wszystkie tematy związane z Naszym Hobby :-)


Projekt Grupowy:  50 lat Małego Modelarza  
Na tapecie:  Akcja sprzątania forum. W czynie społecznym, bez nagród i medali :>  
Na tapecie:  Projekt 50 lat Małego Modelarza - apel o uzupełnienie brakujących zdjęć.  


 Działy  |  Tematy/Start  |  Nowy temat  |  Przejdź do wątku  |  Szukaj  |  Widok rozszerzony (50 postów/stronę)  |  Zaloguj się   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 2Strony:  1  2  -> 
09-01-20 16:15  [R] Friedrichshafen FF-33E BLM Puck, 1920 r. (1 : 33) Answer 12/2006 i GPM 19/2006
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 33


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 20


 - 9

Witam sympatyków latających etażerek,
Jak już wspomniałem SWL pozostają w tematyce wodno-powietrznej i po wypadzie nad Adriatyk (Lohner T1 127 i Macchi M.5 "Sea Dragon") wracają nad chłodny Bałtyk a konkretnie nad Zatokę Pucką.

FF 33 kilka lat temu zacząłem i go nie dokończyłem - z jakich powodów już nie pamiętam :-)
Był to model wydany przez GPM a tym razem na macie znalazł się "answerowski"- nie będzie to więc kontynuacja a budowa od początku i model "nie odpoczynkowy" :-)
Co można powiedzieć po porównaniu modelu (różnych projektantów) z obu tych wydawnictw ?
Powiem tak - dużo, np. w "answerowskim" budowa wnętrza kokpitów to jakiś s-f, ale nie będę się na ten temat rozpisywał na wstępie.
Model przedstawia słynnego "Woelfchen" ("Wilczek") - samolot rozpoznawczy niemieckiego krążownika pomocniczego z I WŚ SMS "Wolf" ("Wilk") wsławionego ponad rocznym rajdem korsarskim na Oceanie Indyjskim i Pacyfiku.
Samolot będzie w malowaniu polskiego lotnictwa morskiego z BLM (Baza Lotnictwa Morskiego) w Pucku - 1920 r.
FF-33E będący na stanie BLM miał oznaczenie "8" i występował w dwóch wersjach malowania - wcześniejszym (1920 r.) i późniejszym (1923 r.)
Ten "mój" będzie wcześniejszy.
Odnośnie malowania, oznaczeń itd. (moje śledztwo w tym temacie ) - opiszę w następnej odsłonie relacji.
Jak zwykle przy budowie pomocne będą źródła i materiały, które posiadam m.in:

Tak więc startujemy - na początek pływaki

Sam szkielet wzmocniłem z obu stron 1 mm tekturą piwną wg instrukcji wręgi miały być podklejone blokiem technicznym (oznaczenie jedna gwiazdka - chyba, że jest to pomyłka w druku)

Krawędzie pokładu i dna pływaka także wzmocnione tekturką co prócz usztywnienia znacznie ułatwi oklejanie szkieletu burtami.
Do następnego spotkania,
Serdecznie pozdrawiam - Ryszard

Post zmieniony (25-01-20 11:09)

 
09-01-20 18:52  Odp: [R] Friedrichshafen FF-33E BLM Puck, 1920 r. (1 : 33) Answer 12/2006
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 33


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 20


 - 9

Dziękuję za zainteresowanie :-)
Halogen - bazować będę na "Wilczku" (FF-33) a mam zamiar zrobić FF-33E w pierwszym malowaniu z banderą MW na kadłubie.

Prócz zmienionego malowania, dodanych "kilku" szczegółów, pewnych poprawek będą zmiany jakie posiadał egz. z BLM w stosunku do "niemieckiego" (im.in. inne łopaty śmigła, piasta śmigła w osłonie, inny "nos" etc.)
ABC - czyli to moja pomyłka ale ja zawsze staram się maksymalnie gdzie można wszystko usztywnić i wzmocnić :-)
Czy coś nie pasuje, jest za długie, za krótkie itp. jak to się mówi "mnie nie stanowi", robię po "swojemu".
Ukłony - Ryszard

 
09-01-20 21:47  Odp: [R] Friedrichshafen FF-33E BLM Puck, 1920 r. (1 : 33) Answer 12/2006
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 33


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 20


 - 9

Grigorij - lekka przesada co do oceny mojej skromnej osoby :-)
"...komentarz Haklogena beznadziejny i nie na miejscu."
Powiem tak - uważam, że jest jak najbardziej "na miejscu" i nic "beznadziejnego" w nim nie dostrzegam
"Powodzenia w budowie, może z Answerem się uda ;)"
Dzięki. Z GPM też by się udało, co ma się nie udać:-)

 
25-01-20 11:06  Odp: [R] Friedrichshafen FF-33E BLM Puck, 1920 r. (1 : 33) Answer 12/2006
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 33


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 20


 - 9

Dzień dobry,
Do pierwszego wpisu dodałem zdjęcie okładki GPM. Wydanie otrzymałem od Pawła O. za co bardzo dziękuję !
Jednym słowem będzie do budowa z dwóch wydań, dwóch różnych projektantów i dodatkowo ze zmianami, uzupełnieniami i odmiennym od wydanych malowaniem :-)
Ukończyłem pływaki i dorobiłem ringi na linki cumownicze

Wzorując się na zdjęciach archiwalnych zrobiłem dwa wózki

Koziołki (ten na zdjęciu to pożyczony od "Morskiego Smoka") pod pływaki i ogon zrobię jak będzie już kadłub z dolnym płatem


Pozdrawiam,
Ryszard

 
01-02-20 18:47  Odp: [R] Friedrichshafen FF-33E BLM Puck, 1920 r. (1 : 33) Answer 12/2006 i GPM 19/2006
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 33


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 20


 - 9

Wieczór dobry,
Zabrałem się za kadłub.
Konstrukcja kratownicy kadłuba w przedniej i tylnej części to wręgi osadzone na podłużnicy - ja swoim zwyczajem zabudowałem tekturą piwną spód, boki i górę i gdzie było to możliwe powklejałem tekturowe wzmocnienia.
Po przeszlifowaniu okleiłem boki kartką papieru.

Sama kratownica części "mieszkalnej" została zmieniona wg poniższych rysunków

W kokpitach dokonałem pewnych zmian - w BLM egz. FF33E miał radiostację i nie było dublowanych (w kokpicie obserwatora) urządzeń sterowniczych



Nie ustrzegłem się błędów - pierwsza wręga też powinna być wycięta w środku (ażurowa) a w części kratownicy z obu stron zbiornika paliwa powinny być dwie a nie jedna belka w położeniu odwróconej litery "v" (do poprawy).
Na dzień dzisiejszy to by było na tyle, jak mawiał pewien profesor mniemanologii stosowanej Jan Stanisławski :-)
Serdecznie pozdrawiam,
Ryszard

Post zmieniony (01-02-20 18:49)

 
07-03-20 09:44  Odp: [R] Friedrichshafen FF-33E BLM Puck, 1920 r. (1 : 33) Answer 12/2006 i GPM 19/2006
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 33


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 20


 - 9

Dzień dobry,
Dawno mnie nie było ale w międzyczasie budowa trochę posunęła się do przodu.
Po pierwsze - zrobiłem nowy kadłub do którego wykorzystałem niektóre elementy z poprzedniego.
Spowodowane to było moją dinozaurową nieporęcznością a mianowicie wylaniem na kadłub szklanki herbaty! Po wypruciu z niego wszystkiego co jeszcze nadawało się do użycia został wyrzucony i nie zrobiłem zdjęcia by jak najszybciej zapomnieć o tej katastrofie :-)
Tak to teraz wygląda - powiedzmy, że kadłub z usterzeniem jest w połowie ukończony (pozostały drobne poprawki, podmalowania i zrobienie prądnicy po prawej burcie etc.)


Kilka uwag odnośnie malowania i krótka historia FF-33E "8"

W Bazie Lotnictwa Morskiego (BLM) utworzonej 1 lipca 1920 r. w Pucku na wyposażeniu były m.in. 4 .wodnosamoloty pływakowe Friedrichshafen różnych wersji :
FF-33H (bez numeracji BLM) - myśliwski
FF-33E „8” (oznaczenie BLM) - patrolowy
FF-33L „9” - eskortowy
FF-49B „1” - wywiadowczy dalekiego zasięgu

Prócz FF- 33H niewywiezionego przez Niemców, który był zdekompletowany i został odbudowany, pozostałe półlegalnie zakupiono w sierpniu 1920 r. w Wolnym Mieście Gdańsk w prywatnej firmie spedycyjnej inż. Utgoffa.
Traktat Wersalski zabraniał Niemcom handlu sprzętem wojskowym, więc oficjalnie zakładano cywilne linie lotnicze i samoloty wojskowe (jako cywilne) przelatywały głównie do Szwecji. Do Pucka zakupione wodnosamoloty dostarczyli niemieccy piloci, którzy wracali do Gdańska samochodami lub pociągiem.
Korupcja w Departamencie III Żeglugi Powietrznej w Warszawie była powodem, że za wodnosamoloty przepłacono średnio po ok. 50-60% za egzemplarz.

FF-33 E w trakcie użytkowania w latach 1920 – 1924 miał dwa rodzaje malowania i oznakowania :

I WERSJA MALOWANIA (1920 – 1922 r.)

kolor ciemnoszary – kadłub, płetwa podkadłubowa (pod statecznikiem pionowym) pływaki i część przykadłubowa górnej powierzchni dolnego płata
kolor jasnoszary – górne powierzchnie płatów i statecznika poziomego
kolor cellowanego płótna lnianego – dolne powierzchnie płatów i statecznika poziomego
biały – statecznik pionowy, ster kierunku (po zamalowaniu czarnego krzyża)
Krzyże na płacie górnym i dolnym również zostały zamalowane białą farbą.
Dziwne jest stwierdzenie w książce „Lotniczy Puck 1911-1950”- A.Olejko, J.Wróbel, M.Konarski (Rzeszów 2012) na str. 208 że:
„na dolnych powierzchniach dolnego i górnych górnego płata znajdowały się białe koła [!] po zamalowanych niemieckich znakach rozpoznawczych”
Na białych pasach od krawędzi natarcia do krawędzi spływu namalowane były czarne krzyże i nielogiczne jest stwierdzenie, że po ich zamalowaniu widoczne były białe koła.
Koła byłyby niewidoczne jako wpisane w białe prostokąty.

Oznakowanie – nie było szachownic na kadłubie, sterze kierunku i górnych pow. górnego płata. Czy były malowane na dolnych pow. dolnego płata ?
Brak w źródłach jednoznacznego stwierdzenia.
Po obu stronach kadłuba namalowana była bandera MW z orłem a przed nią biały numer „8” nadany w BLM.
(w tym okresie BLM podległa D-cy Wybrzeża Morskiego, była częścią składową tworzącej się MW i jako znaku rozpoznawczego używała bandery MW a nie biało-czerwonych szachownic).

Przykłady malowania FF-33E:

1. Firma Techmod – model plastikowy 1 : 48



Dwa kolorowe rzuty sylwetek FF-33E w pierwszym wariancie malowania jakie można spotkać w publikacjach o polskim lotnictwie morskim


II WERSJA MALOWANIA (1922-1924 r.)

Po remoncie FF-33E „8” został przemalowany.
(wg „Lotniczy Puck 1911-1950”- A.Olejko, J.Wróbel, M.Konarski (Rzeszów 2012)
Kadłub (prócz przodu), górne/dolne (!) pow. płatów, statecznika poziomego, statecznika pionowego i steru kierunku pomalowano jaśniejszym odcieniem farby szaroniebieskiej (dolne pow. płatów/statecznika poziomego - jaśniejszy odcień farby szaroniebieskiej !!!)

Odmienna wersja koloru dolnych (!) powierzchni widoczna jest na poniższym rysunku wg książki „Polski samolot i barwa 1918-1939” – T.Królikiewicz (Piekary Śląskie 2009) str. 216.

Sądzę, że dolnych powierzchni nie malowano i pozostawiono naturalne cellonowane płótno (koszt farby, dodatkowe obciążenie).

Przód kadłuba, pływaki i część pow. górnej dolnych płatów przy kadłubie były ciemnoszare (lub granatowe, czarne ?)
Cyfra „8” została namalowana czarną farbą, usunięto banderę MW z obu burt kadłuba.
Namalowano szachownice na sterze kierunku, górnych pow. górnego płata i dolnych pow. dolnego płata (jeżeli autorzy podają, że szachownice namalowano również na dolnych pow. dolnego płata to świadczyć to może, że we wcześniejszej wersji malowania ich tam nie było !) .
Usunięcie oznaczeń lotnictwa morskiego – bander MW wiązało się rozporządzeniem określającym podporządkowanie lotnictwa BLM na przełomie 1921/22 r. nie MW a Departamentowi IV Żeglugi Powietrznej MSW.




Pozdrawiam,
Ryszard

 
17-04-20 10:18  Odp: [R] Friedrichshafen FF-33E BLM Puck, 1920 r. (1 : 33) Answer 12/2006 i GPM 19/2006
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 33


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 20


 - 9

Dzień dobry,
Budowa z wolna idzie do przodu, a poniżej to co przybyło

Żebra - szablon naklejony na 0,5 mm preszpan. Nie wycinałem szczelin na płaski dźwigar (dla mnie to b.trudne i pracochłonne przy blisko 100 żeberkach) a zrobiłem wycięcie na dole każdego żeberka.
Cięciwa żebra jest duża więc na tak małym odcinku krzywizna żebra jest prawie niedostrzegalna. Płaski dźwigar jest naklejony na odpowiedniej grubości tekturę - tak by licował z dolną krawędzią żeberek.
Wywierciłem otwory we wszystkich żebrach - prócz bagnetów łączących dolne skrzydła z kadłubem a górne ze sobą w otwory wsunięte zostały druty o śr. 1 mm.
Z góry między żebrami jako dodatkowe usztywnienie wkleiłem kwadratowe kawałki preszpanu.
Koniec skrzydeł - tektura piwna odpowiednio oszlifowana.
Całość konstrukcji płatów (żebra, dźwigar) naklejane były na kalce technicznej umocowanej na "kopycie", którego górna powierzchnia jest łukowato wyprofilowana co pozwala przesuwając po niej żebro ustalić miejsce położenia żeber.

Płaty zostały oklejone (jak na razie tylko dolny) pomalowanym farbami akrylowymi batystem.

Wózki zrobiłem już wcześniej a teraz po przeanalizowaniu oryginalnych zdjęć

skleiłem dwa "koziołki" i podporę pod tył kadłuba

W celu zamocowania pływaków zrobiłem specjalną podstawkę i podobną gdy będę mocował górny płat i stójki.

Sama operacja mocowania wsporników pływaków do kadłuba i skrzydeł była sporą "rozrywką" :-)
Poniżej "Friedrich" już w "kapciach" na wspomnianej drugiej podstawce.

I na koniec FF wraz z wózkami, "koziołkami" i tylna podporą



Kłaniam się i pozdrawiam wszystkich,
Ryszard

Post zmieniony (17-04-20 10:19)

 
27-04-20 20:38  Odp: [R] Friedrichshafen FF-33E BLM Puck, 1920 r. (1 : 33) Answer 12/2006 i GPM 19/2006
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 33


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 20


 - 9

Witam,
C.D. "Friedricha"

90 szt "śrub" i tyleż samo zaczepów na odciągi

prawie 6 m malowanej nici

zaczep - po obcięciu końca nitki, kropelki kleju i malowanie

6 szt przednich rozpórek - w sumie będzie 16 szt (12 w komorze płatów i 4 pod centropłatem)

Namęczyłem się nad kołpakiem osłoną piasty śmigła ale widzę, że trzeba będzie go poprawić (zmniejszyć). Mam nadzieje, że da się go przerobić i nie będę musiał robić nowego :-)
Zdrowia =życzę,
Ryszard

 
29-04-20 09:11  Odp: [R] Friedrichshafen FF-33E BLM Puck, 1920 r. (1 : 33) Answer 12/2006 i GPM 19/2006
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 33


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 20


 - 9

"To wygląda jak długa sprężynka o maleńkiej średnicy."
Tak, to jest sprężynka ale stosuję też cienkie rureczki (izolacja przewodów) bo takie "śruby" najlepiej się sprawdzają w mojej metodzie robienia naciągów:
- w dolnym płacie wklejam zaczepy (bez linek)
- w górnym płacie wklejam zaczepy z zamocowanymi już do nich linkami i "śrubami"
- wstawiam do dolnego płata rozpórki i nakładam na nie górny płat
- na luźne linki zwisające z zaczepów górnego płata nasuwam "śruby"
- linkę przewlekam przez oczko zaczepu w dolnym płacie i przez 'śrubę" (rurkę)
- po wybraniu luzu i naciągnięciu linki dozuję odrobinę kleju CA w miejsce styku rurki z zaczepem
- jak klej chwyci obcinam koniec linki wystający z rurki i w to miejsce dozuję odrobinę kleju wikolowatego
- całość maluję farbką akrylową (srebrna zmieszana z czarną)

Przy łączeniach dwóch linek robię " śruby" też z rurek z drucianymi oczkami z obu stron - jak niżej w komorze płatów Lohner T1

 
02-05-20 16:21  Odp: [R] Friedrichshafen FF-33E BLM Puck, 1920 r. (1 : 33) Answer 12/2006 i GPM 19/2006
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 33


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 20


 - 9

Czołem Panowie i Panie Marku,
Średnica wewnętrzna - nie wiem, nie mam suwmiarki ale swobodnie wsuwa się igła 0,45 mm.

Nawlekanie - nitka wiskozowa malowana akrylową farbką ma umoczony w SG koniec i potem obcinam go na skos skalpelem.
Sztywny koniec nitki trzymam pesetą i wsuwam w rureczkę leżącą swobodnie na blacie stołu :-)
CD budowy
Zrobiłem stelaż do mocowania górnego płata i teraz trwa zabawa z przymiarką do umiejscowienia rozpórek w komorze płatów

Pozdrawiam serdecznie,
Ryszard
PS - Marek, napisz na rkolodziejski3@wp.pl o jakiej średnicy potrzebujesz i do czego. Mam różnych rozmiarów i mogę podesłać :-)

 Tematy/Start  |  Wyświetlaj drzewo   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 2Strony:  1  2  -> 

 Działy  |  Chcesz sie zalogowac? Zarejestruj się 
 Logowanie
Wpisz Login:
Wpisz Hasło:
Pamiętaj:
   
 Zapomniałeś swoje hasło?
Wpisz swój adres e-mail lub login, a nowe hasło zostanie wysłane na adres e-mail zapisany w Twoim profilu.


© konradus 2001-2024