Ryszard
Na Forum: Relacje w toku - 20 Galerie - 33
W Rupieciarni: Do poprawienia - 20
- 9
|
Dzień dobry,
Dawno mnie nie było ale w międzyczasie budowa trochę posunęła się do przodu.
Po pierwsze - zrobiłem nowy kadłub do którego wykorzystałem niektóre elementy z poprzedniego.
Spowodowane to było moją dinozaurową nieporęcznością a mianowicie wylaniem na kadłub szklanki herbaty! Po wypruciu z niego wszystkiego co jeszcze nadawało się do użycia został wyrzucony i nie zrobiłem zdjęcia by jak najszybciej zapomnieć o tej katastrofie :-)
Tak to teraz wygląda - powiedzmy, że kadłub z usterzeniem jest w połowie ukończony (pozostały drobne poprawki, podmalowania i zrobienie prądnicy po prawej burcie etc.)
Kilka uwag odnośnie malowania i krótka historia FF-33E "8"
W Bazie Lotnictwa Morskiego (BLM) utworzonej 1 lipca 1920 r. w Pucku na wyposażeniu były m.in. 4 .wodnosamoloty pływakowe Friedrichshafen różnych wersji :
FF-33H (bez numeracji BLM) - myśliwski
FF-33E „8” (oznaczenie BLM) - patrolowy
FF-33L „9” - eskortowy
FF-49B „1” - wywiadowczy dalekiego zasięgu
Prócz FF- 33H niewywiezionego przez Niemców, który był zdekompletowany i został odbudowany, pozostałe półlegalnie zakupiono w sierpniu 1920 r. w Wolnym Mieście Gdańsk w prywatnej firmie spedycyjnej inż. Utgoffa.
Traktat Wersalski zabraniał Niemcom handlu sprzętem wojskowym, więc oficjalnie zakładano cywilne linie lotnicze i samoloty wojskowe (jako cywilne) przelatywały głównie do Szwecji. Do Pucka zakupione wodnosamoloty dostarczyli niemieccy piloci, którzy wracali do Gdańska samochodami lub pociągiem.
Korupcja w Departamencie III Żeglugi Powietrznej w Warszawie była powodem, że za wodnosamoloty przepłacono średnio po ok. 50-60% za egzemplarz.
FF-33 E w trakcie użytkowania w latach 1920 – 1924 miał dwa rodzaje malowania i oznakowania :
I WERSJA MALOWANIA (1920 – 1922 r.)
kolor ciemnoszary – kadłub, płetwa podkadłubowa (pod statecznikiem pionowym) pływaki i część przykadłubowa górnej powierzchni dolnego płata
kolor jasnoszary – górne powierzchnie płatów i statecznika poziomego
kolor cellowanego płótna lnianego – dolne powierzchnie płatów i statecznika poziomego
biały – statecznik pionowy, ster kierunku (po zamalowaniu czarnego krzyża)
Krzyże na płacie górnym i dolnym również zostały zamalowane białą farbą.
Dziwne jest stwierdzenie w książce „Lotniczy Puck 1911-1950”- A.Olejko, J.Wróbel, M.Konarski (Rzeszów 2012) na str. 208 że:
„na dolnych powierzchniach dolnego i górnych górnego płata znajdowały się białe koła [!] po zamalowanych niemieckich znakach rozpoznawczych”
Na białych pasach od krawędzi natarcia do krawędzi spływu namalowane były czarne krzyże i nielogiczne jest stwierdzenie, że po ich zamalowaniu widoczne były białe koła.
Koła byłyby niewidoczne jako wpisane w białe prostokąty.
Oznakowanie – nie było szachownic na kadłubie, sterze kierunku i górnych pow. górnego płata. Czy były malowane na dolnych pow. dolnego płata ?
Brak w źródłach jednoznacznego stwierdzenia.
Po obu stronach kadłuba namalowana była bandera MW z orłem a przed nią biały numer „8” nadany w BLM.
(w tym okresie BLM podległa D-cy Wybrzeża Morskiego, była częścią składową tworzącej się MW i jako znaku rozpoznawczego używała bandery MW a nie biało-czerwonych szachownic).
Przykłady malowania FF-33E:
1. Firma Techmod – model plastikowy 1 : 48
Dwa kolorowe rzuty sylwetek FF-33E w pierwszym wariancie malowania jakie można spotkać w publikacjach o polskim lotnictwie morskim
II WERSJA MALOWANIA (1922-1924 r.)
Po remoncie FF-33E „8” został przemalowany.
(wg „Lotniczy Puck 1911-1950”- A.Olejko, J.Wróbel, M.Konarski (Rzeszów 2012)
Kadłub (prócz przodu), górne/dolne (!) pow. płatów, statecznika poziomego, statecznika pionowego i steru kierunku pomalowano jaśniejszym odcieniem farby szaroniebieskiej (dolne pow. płatów/statecznika poziomego - jaśniejszy odcień farby szaroniebieskiej !!!)
Odmienna wersja koloru dolnych (!) powierzchni widoczna jest na poniższym rysunku wg książki „Polski samolot i barwa 1918-1939” – T.Królikiewicz (Piekary Śląskie 2009) str. 216.
Sądzę, że dolnych powierzchni nie malowano i pozostawiono naturalne cellonowane płótno (koszt farby, dodatkowe obciążenie).
Przód kadłuba, pływaki i część pow. górnej dolnych płatów przy kadłubie były ciemnoszare (lub granatowe, czarne ?)
Cyfra „8” została namalowana czarną farbą, usunięto banderę MW z obu burt kadłuba.
Namalowano szachownice na sterze kierunku, górnych pow. górnego płata i dolnych pow. dolnego płata (jeżeli autorzy podają, że szachownice namalowano również na dolnych pow. dolnego płata to świadczyć to może, że we wcześniejszej wersji malowania ich tam nie było !) .
Usunięcie oznaczeń lotnictwa morskiego – bander MW wiązało się rozporządzeniem określającym podporządkowanie lotnictwa BLM na przełomie 1921/22 r. nie MW a Departamentowi IV Żeglugi Powietrznej MSW.
Pozdrawiam,
Ryszard
|