FORUM MODELARZY KARTONOWYCH   
Regulamin i rejestracja regulamin forum  jak wstawiac grafike, linki itp do wiadomosci grafika i linki w postach

FORUM GŁÓWNE
Modele kartonowe, ich budowa, technika, problemy, recenzje, nowości oraz wszystkie tematy związane z Naszym Hobby :-)


Projekt Grupowy:  50 lat Małego Modelarza  
Na tapecie:  Akcja sprzątania forum. W czynie społecznym, bez nagród i medali :>  
Na tapecie:  Projekt 50 lat Małego Modelarza - apel o uzupełnienie brakujących zdjęć.  


 Działy  |  Tematy/Start  |  Nowy temat  |  Przejdź do wątku  |  Szukaj  |  Widok rozszerzony (50 postów/stronę)  |  Zaloguj się   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 1 
07-10-19 13:57  [R] HMS Leopard 1790
Patryk.K 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 7
Galerie - 4


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 5


 - 1

Brytyjski okręt liniowy czwartej rangi HMS Leopard w skali 1:100



Witajcie Kochani! :-D

Taak! Pingwin Rico wraca na stare śmieci!

Ukłony w stronę starej ekipy, która być może jeszcze mnie pamięta.
Ściskam dłonie nowym osobom, które w czasie mojej nieobecności znalazły się „na Czarnym”.
Moderatorzy – proszę o usunięcie tematów z Rupieciarni i Galerii MM. Niestety nie mam czasu tego poprawić.

W tym momencie „nowi” pewnie zastanawiają się, co to za agent przylazł, a „starzy” się dziwią, że jestem z powrotem. :-D

Ku nowym osobom – ja tu kiedyś szalałem ze swoją flotą i innymi takimi. Byłem ciut rozpoznawany. ;-)))

Ku starym przyjaciołom – impulsem do powrotu była wrześniowa, przełomowa impreza pod nazwą „Międzynarodowy Przegląd Modelarski. Czwarty Poland Model Show” w mieście Bielsko-Biała. Od siedmiu (!) lat nigdzie się nie wystawiałem, a tu nagle trafiły mi się – dwa złote medale i jeden srebrny. Poznałem też kilka wspaniałych osób. Tam postanowiłem, że wrócę do żagli, wrócę na Konradusa. Pani Pingwinowa też już się upominała o łajbę, więc trzeba było coś skończyć, a coś zacząć. Tak się złożyło, że z powodzeniem ukończyłem parowóz Ol49 w 1:45 oraz plastikowy Tr6 w H0 i po odkurzeniu biurka mogę położyć stępkę pod nowy okręt.

Pomimo sporej ilości „półkowników” leżących nawet kilkanaście lat, padło na model wydawnictwa Bumażnoje Modelirowanie wypuszczony na rynek w tym roku. Zwabił mnie nie tyle sam okręt, co jego malowanie, no i po części też flota pod banderą której pływał. ;-) Od zawsze pieruńsko podobało mi się malowanie w żółto-czarne pasy idące wzdłuż burt. Jak dobrze pamiętam, to do tej pory z modeli żaglowców w takim malowaniu pojawił się HMS Victory (Shipyard), HMS Mercury (Shipyard) i La Belle Poule (Shipyard). Czyli co? Trójpokładowy liniowiec i dwie fregaty. Brakowało czegoś pomiędzy! :-D

I oto na początku roku wyłonił się HMS Leopard. Ze starej greki taki trochę lew (leōn), a trochę lampart (pardos). Jest to brytyjski okręt liniowy czwartej rangi (British Fourth Rate ship of the Line) zwodowany 24.04.1790 roku w angielskiej stoczni Sheerness Dockyard w Sheerness w hrabstwie Kent. Do powyższej rangi zaliczano okręty, które posiadały od 50 do 60 dział na swoich pokładach. Wraz z kilkoma innymi okrętami (Portland, Isis, Renown, Bristol, Hannibal, Adamant, Leander, Assistance i Europa) pod względem budowy należał do zunifikowanej klasy Portland (Portland Class). Projekt tej klasy zawierał m.in. określoną liczbę dział na okręcie, liczbę załogi, daną długość pokładu działowego czy określoną długość stępki.

Nasz Leopard postrzelał sobie w następujących sytuacjach:
• 18.02.1797 – przejął francuski okręt korsarski Le Victorieux o 4 działach
• 26.10.1798 – przejął francuski okręt korsarski L'Apollon o 16 działach
• 03.09.1800 – przejął francuski okręt korsarski, bryg La Clarisse o 14 działach
• 22.06.1807 – otworzył ogień w stronę amerykańskiej fregaty Chesapeake o 36 działach

Ostatnia sprawa określana mianem incydentu była jednym z powodów do podjęcia wojny pomiędzy Stanami Zjednoczonymi, a Wielką Brytanią w 1812 roku (War of 1812).

Marynista Marek Fornal ładnie, skrótowo ujął w czym rzecz:
„W 1807 r. uczestniczył w poszukiwaniu dezerterów z Royal Navy, którzy uciekli podczas blokady francuskich liniowców w Zatoce Chesapeake. Ostrzelał i zatrzymał 36-działową ciężką fregatę USS „Chesapeake”, na której znajdowali się dezerterzy. Amerykanie nie zgodzili się na przeszukanie swojej jednostki, ale nie byli gotowi do podjęcia walki i poddali się po kilku salwach „Leoparda”. Dezerterzy zostali ujęci, a incydent „Leopard” – „Chesapeake” spowodował zaostrzenie stosunków między Wielką Brytanią a Stanami Zjednoczonymi.”

W tym samym roku, co rozpoczęcie wojny (1812) z Leoparda usunięto działa i został on przekształcony na wojskowy transportowiec. Po dwóch latach od objęcia swojej nowej funkcji, popłynął w trasę z Wielkiej Brytanii do Quebecu (Kanada) wioząc na pokładach 475 Królewskich Szkotów, którymi określano żołnierzy brytyjskiego pułku Royal Scots. W czasie tej podróży w gęstej mgle okręt wpadł na mieliznę u brzegów kanadyjskiej wyspy Anticosti. Na szczęście nikt nie zginął, ale uszkodzenia okrętu były na tyle poważne, że nie udało się go uratować.



Wracając do samego wydania modelu, to pod względem graficznym jest trochę przaśne. ;-) Najbardziej boli mnie w oczy cieniowanie na ściankach działowych, gretingach czy koszu dziobowym. Na pokładach nie mamy waterwajsów. Autor nie jest konsekwentny, bo wykończenia ambrazur i pokrywy wykonał na czerwono, a nadburcia wewnętrzne są w kolorze drewna. Powinien zrobić albo czerwone ambrazury i nadburcia, albo drewniane nadburcia i drewniane ambrazury, bo teraz to się żadnego schematu nie trzyma. Górne wykończenie burt okrętu wydrukowano na fioletowo, chociaż powinien to być niebieski.
Szkoda również, że nie pomyślano o rysunkach armat, żeby można było sobie je wykonać z innego materiału, niż karton. Same schematy montażu są dość duże i wyraźne, tak jak i olinowanie, także nie przewiduję kłopotów w budowie pod tym względem. Poskąpiono grubszego papieru na podposzycie, także wszystkie jego elementy trzeba będzie podklejać lub kserować.
Wycinankowy model wyposażony jest w czerwoną flagę (Red Ensign), choć według mnie powinna być biała (White Ensign). Tym bardziej, że według źródeł w początkowym okresie eksploatacji okrętu (02.1794 - 02.1796) na pokładzie obecny był Joseph Peyton w randze Wiceadmirała Białej Eskadry (Vice-Admiral of the White). Nie jestem w tym jakimś specjalistą i mogę się mylić, ale raczej wywieszę sobie białą banderę. :-)

Model będę sklejał w standardzie, także nie oczekujcie przemalowania wykończeń na niebiesko czy wnętrza na czerwono, tym bardziej, że po ostatnich dwóch parowozach czerwonego mam dość. :-D
Najwyżej będzie kolorowo i wesoło. Przymykam oko na wiele aspektów. ;-)
Korzystam z akcesoriów wycinanych laserowo od Grzesia Pomorskiego z GPMu.

Tak już na poważnie zaczynając model, to w wycinance podłużnice należy podkleić na karton 2 milimetry. Naklejenie dwóch elementów na niepodzielonym kartonie to żadna sztuka, natomiast GPM podłużnice wyciął w dwóch egzemplarzach, które trzeba skleić ze sobą. Przyklejenie rufy na dwu-milimetrowy styk do reszty podłużnicy, to kiepski pomysł, dlatego wpadłem na coś innego, nie ingerując zbytnio w sam szkielet.



Od strony wewnętrznej, gdzie nałożymy klej i skleimy ze sobą elementy, wyrżnąłem miejsca na prostokątne sklejki. Powiedzmy, że zdjąłem z połowę grubości materiału. Sklejki z ciemniejszego kartonu przykleiłem na „wikol”, a gdy wysechł, to powierzchnię zalałem cyjanoakrylem i wyszlifowałem. O solidność konstrukcji nie należy się obawiać, gdyż jest to to wytrzymałe. :-)



No to na razie niech będzie tyle, bo post i tak za długi. ;-)

Do następnego!

--
Osobnik kolejowo - morski.
"Szkutnicy to ludek pracowity i dokładny"
"Pamiętaj, że to pingwin, a nie dzięcioł. Dziobek inny to i dzięciolenie wolniej idzie..."
http://kartonowakolej.pl/

Żagle: Pospeshniy 1845, Jacht holenderski 1768, Lexington 1776, HMS Alert 1777, JKM Wodnik 1623
Kolej: Ol49 1:45, Tr203 1:45, tabor "Cukrowni Kruszwica" H0e, Wagon 1Aw H0e

 
08-10-19 06:57  Odp: [R] HMS Leopard 1790
Patryk.K 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 7
Galerie - 4


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 5


 - 1

Dziękuję za wszystkie komentarze i kibicowanie.
Po modelowaniu przy parowozach, jak słyszę słowo waloryzacja, to mnie dźwiga. ;-)
Także może i jest pole do popisu, ale się popisywał nie będę. :-D
Na pewno nie zamierzam się tu stresować.
Ojciec - dziękuję za pozwolenie na odejście. :-D

--
Osobnik kolejowo - morski.
"Szkutnicy to ludek pracowity i dokładny"
"Pamiętaj, że to pingwin, a nie dzięcioł. Dziobek inny to i dzięciolenie wolniej idzie..."
http://kartonowakolej.pl/

Żagle: Pospeshniy 1845, Jacht holenderski 1768, Lexington 1776, HMS Alert 1777, JKM Wodnik 1623
Kolej: Ol49 1:45, Tr203 1:45, tabor "Cukrowni Kruszwica" H0e, Wagon 1Aw H0e

 
08-10-19 18:22  Odp: [R] HMS Leopard 1790
Patryk.K 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 7
Galerie - 4


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 5


 - 1

Łoo, jakie miłe przyjęcie mnie, szaraczka. ;-)
Dziękuję też wszystkim już za prawie tysiąc odsłon tematu!

Podłużnice złożone ze sobą i wyszlifowane.
Wręcz wygłaskane. :-)
Spontanicznie wpadł mi do głowy pomysł, by podejść do tematu trochę inaczej.
Na elementy punktowo nałożyłem trochę kleju* i dopasowałem, jednocześnie łącząc je ze sobą.
Niedługo po tym, na krawędziach pozalewałem części cyjanoakrylem.

Zalety sposobu?

1. Elementy nie ulegają zwichrowaniu
2. Nie trzeba przykładać tego książkami i czekać, aż klej całkowicie wyschnie

*Używam polimerowego (zawiera wodę) Technicqll 100ml R-440



Swoją drogą, gdyby ktoś się martwił o jakość elementów z GPM, to nie ma powodów, bo pasują idealnie. :-)





--
Osobnik kolejowo - morski.
"Szkutnicy to ludek pracowity i dokładny"
"Pamiętaj, że to pingwin, a nie dzięcioł. Dziobek inny to i dzięciolenie wolniej idzie..."
http://kartonowakolej.pl/

Żagle: Pospeshniy 1845, Jacht holenderski 1768, Lexington 1776, HMS Alert 1777, JKM Wodnik 1623
Kolej: Ol49 1:45, Tr203 1:45, tabor "Cukrowni Kruszwica" H0e, Wagon 1Aw H0e

 
27-10-19 22:36  Odp: [R] HMS Leopard 1790
Patryk.K 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 7
Galerie - 4


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 5


 - 1

Siema!
W głośnikach leci Taco H. a my jedziemy dalej. :-)

@Siwy o właściwościach kartonu po użyciu cyjanoakrylu wiem. Mimo wszystko sobie nim lepię. ;-)
Nie przeszkadza mi on.

Na podłużnicach doszły takie wklejki. Nazwałbym je stabilizatorami wręg. Nawet ciekawy element. ;-) Dotychczas się nie spotkałem z takim rozwiązaniem. Na plus.







Przed przyklejeniem warto sobie element 11 przeciąć w miejscu, które wskazuje ołówek.



Na dziobie uwagę zwraca pierwsza wręga i jej dodatkowy element. Nie zgrywa się otwór na bukszpryt. Ja postanowiłem powiększyć otwór we wrędze, tym bardziej, że kolorowa ścianka, którą potem mamy przykleić jest identyczna, jak część II (1). Zobaczymy. ;-)







Potem przyszły wręgi, a między nimi wymyśliłem wstawki/dystanse, coby mi się wręgi nie wygły. ;-)
Elementy wycinankowe podklejone preszpanem. Części miałem na składzie, bo wykorzystałem elementy laserowe, więc drukowane w wycinance zostały wolne.





No i całość. Dzisiaj skończyłem zalewać klejem i szlifować. Resztę ewentualnych niedoróbek poprawimy w czasie klejenia podposzycia.





Spokojnego tygodnia i do następnego!
:-)

--
Osobnik kolejowo - morski.
"Szkutnicy to ludek pracowity i dokładny"
"Pamiętaj, że to pingwin, a nie dzięcioł. Dziobek inny to i dzięciolenie wolniej idzie..."
http://kartonowakolej.pl/

Żagle: Pospeshniy 1845, Jacht holenderski 1768, Lexington 1776, HMS Alert 1777, JKM Wodnik 1623
Kolej: Ol49 1:45, Tr203 1:45, tabor "Cukrowni Kruszwica" H0e, Wagon 1Aw H0e

 
11-11-19 12:35  Odp: [R] HMS Leopard 1790
Patryk.K 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 7
Galerie - 4


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 5


 - 1

Cześć Petrov. Ja też powoli zaczynam siebie podziwiać za odwagę. ;-)
No, ale chciałbym mieć na półce taki liniowiec, więc co zrobić... ;-)

Doszedł pokład, nad którym musiałem się trochę pogłowić.
Na początku raczej zastanawiałem się dlaczego kolorowa część jest tak podzielona.



Zrozumiałem, gdy przymierzyłem elementy wycinane laserowo do szkieletu.



Według mnie elementy do podklejenia również trzeba było podzielić wzdłuż, a nie poprzecznie. Tym bardziej, że na A3 spokojnie by weszły, skoro weszły części wydrukowane.
Ja elementy laserowe pociąłem analogicznie do projektu kolorowego wydruku, ale trzeba uważać, bo w ten sposób wydrukowany -> podklejony pokład ma dwa łatwe miejsca do zagięcia. Ja sobie je zalałem od spodu superglue.

Zaprojektowanych elementów do podklejenia kolorowego pokładu nie zamontujemy na szkielecie, bo przeszkadzają żeberka wręg. Można by w pokładzie wyciąć większe wcięcia na te żeberka, ale wtedy kolorowy element będziemy zmuszeni nakleić operując na szkielecie. Ja się trochę bałem, że wyjdzie pofalowany. Z drugiej strony, jeśli podkleimy kolorowy pokład na boku i wytniemy wcięcia na żeberka, to będziemy mieli niechciane prostokątne otwory. Dlategóż zdecydowałem się pociąć pokład wzdłuż na trzy części, tak jak sugerowały jego kolorowe elementy. Poza tym takie pokrojenie pokładu dało dobry rezultat, bo element laserowy i wydruk, tak jakby nie zgrywały się ze sobą. ;-)



W międzyczasie zdążyłem sobie upaćkać pokład, ale nie martwię się tym, bo będzie to zakryte i jeszcze dojdą działa. Natomiast teraz bardziej uważam i jednak cieszę się, że podkład mi się nie pofalował. :-)



Niekiedy numeracja części w stosunku do instrukcji się nie zgadza.



Jak wcześniej narzekałem na cieniowanie, to uważam, że nie jest ono takie tragiczne. :-)



Coś mi aparat kolory farby uwypukla. Trzeba pobawić się ustawieniami albo robić przy świetle naturalnym, bo teraz wychodzi jakbym prawie żółtym retuszował, a mimo wszystko staram się zbliżyć do koloru wycinanki.





Dzięki, że jesteście!

--
Osobnik kolejowo - morski.
"Szkutnicy to ludek pracowity i dokładny"
"Pamiętaj, że to pingwin, a nie dzięcioł. Dziobek inny to i dzięciolenie wolniej idzie..."
http://kartonowakolej.pl/

Żagle: Pospeshniy 1845, Jacht holenderski 1768, Lexington 1776, HMS Alert 1777, JKM Wodnik 1623
Kolej: Ol49 1:45, Tr203 1:45, tabor "Cukrowni Kruszwica" H0e, Wagon 1Aw H0e

 
22-12-19 13:48  Odp: [R] HMS Leopard 1790
Patryk.K 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 7
Galerie - 4


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 5


 - 1

Szczała! :-D

Jakoś nie mam w zwyczaju pisać często-gęsto. No nic. ;-)

Jeśli chodzi o grafikę, to obu modelom do ideału daleko.
Natomiast w Leopardzie, w porównaniu do Mordaunta graficznie lepszy jest pokład, a elementy drewniane np. wyposażenia pokładu są jaśniejsze. Rzeźby i ornamenty są złoto-brązowe, a nie ordynarnie żółte. No i trochę lżej zaznaczyli gradient/cieniowanie, bo Mordaunt pod tym względem jest tragiczny.

Ale wracając do naszego okrętu.
Przez ostatni miesiąc robiłem podposzycie. Szarpnąłem się na wykonanie go z wycinanki, więc jest wyłącznie papierowe.
Wykonanie "paska" podposzycia składało się mniej więcej z następujących kroków:
Podklejenia kartką z drukarki. Wycięcia i uformowania do pożądanego kształtu na kadłubie. Docięcia jeśli wystawał za wręgi. Przyklejenia na SG do szkieletu. Zalania SG po obwodzie paska, wyszlifowania "dremelem" i następnie dokończenia ręcznie papierem ściernym.
No i tak pasek po pasku, od dziobu po rufę. :-)
Gdzieniegdzie są lekkie pofalowania, ale nie ma krowich żeber i to jest dla mnie najważniejsze.
Powiem szczerze, że projekt podposzycia jest wykonany dość poprawnie. Może w czterech miejscach musiałem co nieco dosztukować.

Poszycie jest cieniutkie, jak płatki róż, lecz twarde i napięte, jak bycze jaja. :-D

Model prezentuje się na ponad stuletniej pruskiej cegle z miejscowej parowozowni. Noo kawał papieru.
Zaufałem swoim umiejętnościom i się nie zawiodłem. Jestem zadowolony. :-)































Dziękuję za wpadnięcie do mojego tematu w czasie świątecznych przygotowań. :-)

Trzymta sie!

--
Osobnik kolejowo - morski.
"Szkutnicy to ludek pracowity i dokładny"
"Pamiętaj, że to pingwin, a nie dzięcioł. Dziobek inny to i dzięciolenie wolniej idzie..."
http://kartonowakolej.pl/

Żagle: Pospeshniy 1845, Jacht holenderski 1768, Lexington 1776, HMS Alert 1777, JKM Wodnik 1623
Kolej: Ol49 1:45, Tr203 1:45, tabor "Cukrowni Kruszwica" H0e, Wagon 1Aw H0e

 Tematy/Start  |  Wyświetlaj drzewo   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 1Strony:  1 

 Działy  |  Chcesz sie zalogowac? Zarejestruj się 
 Logowanie
Wpisz Login:
Wpisz Hasło:
Pamiętaj:
   
 Zapomniałeś swoje hasło?
Wpisz swój adres e-mail lub login, a nowe hasło zostanie wysłane na adres e-mail zapisany w Twoim profilu.


© konradus 2001-2024