Warning: Division by zero in /home/konradus/domains/konradus.com/public_html/forum/read.php on line 218

Warning: Division by zero in /home/konradus/domains/konradus.com/public_html/forum/read.php on line 223

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/konradus/domains/konradus.com/public_html/forum/read.php:218) in /home/konradus/domains/konradus.com/public_html/forum/read.php on line 354

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/konradus/domains/konradus.com/public_html/forum/read.php:218) in /home/konradus/domains/konradus.com/public_html/forum/read.php on line 362
WWW.KONRADUS.COM - FORUM MODELARZY KARTONOWYCH - [R] - EUROFIGHTER TYPHOON - Bronze Tiger 1:33, IPMS
           

FORUM MODELARZY KARTONOWYCH   
Regulamin i rejestracja regulamin forum  jak wstawiac grafike, linki itp do wiadomosci grafika i linki w postach

FORUM GŁÓWNE
Modele kartonowe, ich budowa, technika, problemy, recenzje, nowości oraz wszystkie tematy związane z Naszym Hobby :-)


Projekt Grupowy:  50 lat Małego Modelarza  
Na tapecie:  Akcja sprzątania forum. W czynie społecznym, bez nagród i medali :>  
Na tapecie:  Projekt 50 lat Małego Modelarza - apel o uzupełnienie brakujących zdjęć.  


 Działy  |  Tematy/Start  |  Nowy temat  |  Przejdź do wątku  |  Szukaj  |  Widok ze stronicowaniem  |  Zaloguj się   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
25-06-19 22:46  [R] - EUROFIGHTER TYPHOON - Bronze Tiger 1:33, IPMS
walkiria 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 13
Galerie - 1
 

Witajcie

Chciałbym Wam przedstawić relację z budowy modelu EUROFIGHTER TYPHOON z wydawnictwa IPMS-AUSTRIA (opracowanie modelu GELI) w skali 1:33. Wbrew pewnym komentarzom, nie jest to prymitywny model niepodobny do niczego. Fakt nie jest to poziom detalizacji EF2000 z GMP chociaż pewne rozwiązania w obu modelach są podobne, czasami nawet bardzo (źródło inspiracji?). Ogólnie model prezentuje się całkiem OK. W Moim odczuciu poziom podobny do modelu F16D z WAK, szkoda, że cenowo po przeliczeniu na zł to już inna liga :( (~20~26€ w niemieckich/austriackich sklepach + wysyłka). Ja Swój model dostałem więc darowanemu koniowi nie zagląda się w zęby. Co do samego modelu to mimo iż tygrysie malowanie bardzo Mi się podoba, to wydanie w jednolitym szarym kolorze (lotnictwo austriackie) chyba jest łatwiejsze do sklejenia. Może to dziwnie brzmi, ale po prostu w malowaniu tygrysim wszystkie linie podziałów/gięcia i blach są bardzo słabo widoczne. W szarym kamuflażu wszystkie linie są czarne i je po prostu widać. Tu czasami trzeba dobrze poszukać by odnaleźć linie gięcia.



Poniżej zdjęcia z kilku ostatnich "sesji" klejenia modelu. Sam kadłub modelu można podzielić w pewnym sensie na 2 segmenty: segment "rurowy" z kokpitem i nosem, oraz segment centralny z silnikami.

Budowę rozpocząłem od segmentu środkowego, posuwając się ku tyłowi (póki co nie wycinałem białych fragmentów poszycia pod wnęki na rakiety):








Segmenty części "centralnej" samolotu








Po sklejeniu części "centralnej" w jeden element, przyszedł czas na segment "rurowy" z kokpitem pilota. Budowę zacząłem od zabudowy kokpitu. Na pierwszy ogień poszła centralna konsola z tablicą przyrządów i HUD.



Następnie "limuzyna" i boczne panele


Oba elementy razem


Po zabudowie "limuzyny" przyszedł czas na poszycie. Z racji iż model jest na jedną wręgę, ostatni element poszycia nie ma zaślepiającej wręgi (jest klejony do czołowego segmentu części centralnej). Tzn. jest odpowiednia wręga, ale należy ją wkleić głębiej, by zachować miejsce dla sklejki. Sam kokpit wkleiłem dopiero po sklejaniu kilku elementów poszycia kadłuba.








"przejście" kadłub - nos (taki zawias jako "urozmaicenie")





Po sklejeniu segmentów kadłuba części centralnej wyciąłem białe pola na wnęki na rakiety i wkleiłem odpowiednio uformowane elementy





Przednie wnęki wkleiłem jeszcze przed ostateczną zabudową elementami z wlotami powietrza - rozwiązanie to okazało się wygodniejsze niż wpychanie rynienki do wyciętych wnęk jak miało to miejsce w przypadku tylnych wnęk.




Segment łączący część rurową kadłuba z częścią centralną. Podzielony na 2 elementy - górny (samo poszycie) i dolny z kanałami wlotowymi




Przyłożone do siebie oba "kawałki" kadłuba - wychodzi już charakterystyczny zarys sylwetki samolotu



Póki co to by było na tyle. Cześć

--

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
02-07-19 08:23  Odp: [R] - EUROFIGHTER TYPHOON - Bronze Tiger 1:33, IPMS
walkiria 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 13
Galerie - 1
 

Witajcie

W ciągu ostatnich dni prace posunęły się trochę do przodu. Po segmentach kadłuba przyszedł czas na "dodatki" do niego.

Na "pierwszy ogień" poszedł podkadłubowy wlot (wloty) powietrza do silników. Składa się on z 2 elementów - wewnętrznej z przegrodą i 2 kanałami, oraz zewnętrznego elementu poszycia.









Całość uzupełnia mały szkielet formujący wlot.


Pasowanie do kadłuba



Przed przyklejeniem wlotu do reszty, scalone ze sobą zostału oba fragmenty kadłuba (część centralna i nosowa).



Przyklejony wlot powietrza i oprowilowanie wlotu od strony rurowej kadłuba z dodatkowym wlotem po lewej stronie.




Wystające z kadłuba fragmenty dźwigarów zostały wzmocnione drewnianymi wstawkami


Po wlocie powietrza przyszedł czas na grzbiet. Klejenie rozpocząłem od nosa posuwając się ku tyłowi. Z racji iż ostatnie 2 fragmenty wystają poza obrys kadłuba, wstępnie wykonałem dysze wylotowe, by sprawdzić pasowanie (na tym etapie łatwiej jest wyciąć cyrklem i oszlifować otwory na dysze, niż po wklejeniu ostatnich elementów grzbietu).








Kokpit pilota oklejnony został czarnymi wstawkami poszycia, doszła też osłona tablicy przyrządów.



Cześć

--

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
03-07-19 13:20  Odp: [R] - EUROFIGHTER TYPHOON - Bronze Tiger 1:33, IPMS
walkiria 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 13
Galerie - 1
 

@Rzeznik - model jest w skali 1:33, a porównując części z GPM wymiary wychodzą podobne, więc gabaryty też powinny mieć podobne (wymiary na okładce GPM: dł. 48cm, rozp. 33cm, wys. 16cm)

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
04-07-19 22:47  Odp: [R] - EUROFIGHTER TYPHOON - Bronze Tiger 1:33, IPMS
walkiria 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 13
Galerie - 1
 

Witajcie

Prac przy modelu ciąg dalszy - dziś skrzydła.

Na krawędzi styku skrzydeł z kadłubem dodałem wzmocnienia z tektury by uniknąć pofalowania poszycia i zwiększyć powierzchnię klejenia poszycia skrzydeł.




Całe poszycie skrzydła to 1 element. Najpierw skleiłem je w "kopertę", a po wyprofilowaniu przejścia skrzydło - kadłub przykleiłem do kadłuba. Mimo dość skomplikowanego kamuflażu (liczne pręgi), spasowanie wyszło całkiem nieźle. Nieznacznie się tylko rozjeżdża przy dyszach wylotowych.




Obecna sylwetka samolotu (statecznik pionowy póki co jedynie nasunięty na szkielet dla przymiarki)







OCZY tygrysa


Cześć.

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
07-07-19 23:24  Odp: [R] - EUROFIGHTER TYPHOON - Bronze Tiger 1:33, IPMS
walkiria 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 13
Galerie - 1
 

Cześć

Prace suną się dalej do przodu. Po przyklejeniu statecznika pionowego, przyszedł czas na "drobnicę" i mniejsze elementy kadłuba.

Dodatkowy wlot powietrza u nasady statecznika




Nos - liczne "pierścionki" dość dobrze odzwierciedlają krzywiznę osłony. Trochę szkoda, że linie podziału wyszły tak widoczne



Fotel pilota z poduszką by sobie 4 liter nie poobijał :)


Zasobnik prawego skrzydła


Zasobnik lewego skrzydła


Dodatkowe oprofilowanie u nasady prawego skrzydła



"przetłoczenia" na dolnych powierzchniach skrzydeł przy kadłubie - w opracowaniu wzmocnienie z tektury składa się z 2 elementów, ja po prostu nakleiłem część poszycia w całości na tekturę dzięki temu, po profilowaniu nie wychodzi styk połączenia obu części wzmocnień



Detale kokpitu + wklejony fotel



Sylwetka modelu na chwilę obecną (po złożeniu "na sucho" wszystkich elementów wymiary modelu to: długość 49cm, rozpiętość 34cm, wysokość ogona 13cm)








"Drobnicy" jeszcze trochę będzie, ale to już następnym razem :).

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
11-07-19 21:45  Odp: [R] - EUROFIGHTER TYPHOON - Bronze Tiger 1:33, IPMS
walkiria 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 13
Galerie - 1
 

Cześć

Co dziś? W sumie niewiele, chociaż pracy trochę było :)

Po pierwsze - osłony mechanizmów sterowana lotkami w skrzydłach



a tak to wygląda na skrzydłach:



Po drugie - dysze wylotowe. Na wcześniej uformowane walce trzeba dokleić poszczególne elementy "żaluzji":




a tak to wygląda w kadłubie



To było na tyle. Na razie

--

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
14-07-19 19:28  Odp: [R] - EUROFIGHTER TYPHOON - Bronze Tiger 1:33, IPMS
walkiria 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 13
Galerie - 1
 

Witajcie

Prac nad modelem ciąg dalszy.

Po dyszach wylotowych przyszedł czas by "zamknąć" kokpit pilota. Na stronie IPMS można co prawda zamówić gotową dedykowaną owiewkę, ja jednak wykorzystałem dostępna u Nas owiewkę do Eurofihtera z GPM.

Kilka słów o samej owiewce:
jak ktoś się zastanawiał jak wygląda to wygląda tak:


Składa się ona z 2 kawałków podzielonych na wiatrochron i resztę oszklenia. Sama jakość owiewki jak dla Mnie dyskusyjna. Odnoszę wrażenie jakby tłoczył ją ktoś inny. Po pierwsze nie jest przejrzysta, a lekko mleczna (jakby zaparowana). Po drugie folia wydaje się cieńsza niż w innych owiewkach robionych w GPM. I kolejne, we wszystkich owiewkach GPM jakie mam i z jakimi się spotkałem wytłoczka ma płaską ramkę, w tej wokół jest naddatek w wyraźnymi odciśnięciami sitka do podciśnienia (podobnie spotkałem w owiewkach robionych w MODEL-KOM). Jak dla mnie szkoda, że owiewa została podzielona na 2 segmenty. Na pewno jest to wygodniejsze dla tych co chcą zrobić wersję z otwartą kabiną, ale z drugiej strony trochę trudniej trafić ramką na odpowiednią krzywiznę i ją przykleić we właściwym miejscu.

GPM'owską owiewkę bez większych wysiłku udało się dopasować do modelu:




Przy okazji klejenia oszklenia, do kadłuba przykleiłem dodatkowe pow. "płetwy" przy kadłubie oraz obudowę sondy do tankowania w powietrzu.

"kacze" stateczniki
szkielet samych stateczników składa się z wzmocnienia mocującego oś dźwigaru; poszycie to proste "koperty"

dźwigar wykonałem z wykałaczki - w modelu wykonanie powinno być w drutu osadzonego w papierowej tulejce dla ruchomych stateczników, ale zrezygnowałem z tego, bo zwykle po czasie takie ruchome rzeczy lubią się psuć :(

a tak to wygląda na kadłubie




przy okazji "wykańczania" kadłuba zamaskowałem wnękę na przednie podwozie stosowna pokrywa z okolicznościowym napisem



Dodatkowe zbiorniki paliwa - one także posiadają tygrysi kamuflaż i okolicznościowy dopisek "BAVARIANTIGERS". Mimo cętkowanego malowania, wzór składa się w całość bez większych przesunięć.





A tak wygląda mniej więcej prawie gotowy model (na zdjęciach nie ma jeszcze doklejonych dodatkowych zbiorników paliwa i belek mocujących)














Rozmiary modelu w porównaniu do maty OLFA CM-A3


Pozostało jeszcze dopracowanie kilku detali, między innymi:
- przyklejenie do skrzydeł belek i zbiorników paliwa
- zastanawiam się także nad dorobieniem jakiś rakiet by wnęki na kadłubie nie ziały pustką. Może pożyczę je od modelu z GPM, jeszcze nie wiem. Ale jakiś pomysł w głowie świta :)

Do następnego

Odpowiedz na tę wiadomość 
 Tematy/Start  |  Wyświetlaj drzewo   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 

 Działy  |  Chcesz sie zalogowac? Zarejestruj się 
 Logowanie
Wpisz Login:
Wpisz Hasło:
Pamiętaj:
   
 Zapomniałeś swoje hasło?
Wpisz swój adres e-mail lub login, a nowe hasło zostanie wysłane na adres e-mail zapisany w Twoim profilu.


© konradus 2001-2018