FORUM MODELARZY KARTONOWYCH   
Regulamin i rejestracja regulamin forum  jak wstawiac grafike, linki itp do wiadomosci grafika i linki w postach

FORUM GŁÓWNE
Modele kartonowe, ich budowa, technika, problemy, recenzje, nowości oraz wszystkie tematy związane z Naszym Hobby :-)


Projekt Grupowy:  50 lat Małego Modelarza  
Na tapecie:  Akcja sprzątania forum. W czynie społecznym, bez nagród i medali :>  
Na tapecie:  Projekt 50 lat Małego Modelarza - apel o uzupełnienie brakujących zdjęć.  


 Działy  |  Tematy/Start  |  Nowy temat  |  Przejdź do wątku  |  Szukaj  |  Widok rozszerzony (50 postów/stronę)  |  Zaloguj się   Poprzednie wiadomości  |  Następne wiadomości 
 Strona 1 z 2Strony:  1  2  -> 
03-02-19 17:24  [R]Messerschmitt BF109 G6 Ericha Hartmanna - Kartonowa Kolekcja 1-2/2016
RoyalHeros 

Na Forum:
Relacje w toku - 1
 

Witam wszystkich forumowiczów,długo biłem się z myślami czy w ogóle jest sens zakładania relacji stosunkowo prostego modelu.Jednakże zakładam ją jako element motywujący oraz by przede wszystkim poradzić się Was,co i jak wykonać w razie problemów,gdyż jest to mój drugi w życiu model kartonowy który sklejam.A więc do dzieła.Konstruktywna krytyka,celne uwagi,wskazówki i komentarz mojej pracy,tego oczekuję od Was.

Okładka Modelu "Kartonowej Kolekcji" Autorstwa pana Pawła Mistewicza 1-2/2016


Otóż na warsztat wziąłem sobie Messerschmitt'a G6


Ericha 'Bubi' Hartmana

W Maskowaniu podczas jego służby na węgrzech,z słynnym "czarnym tulipanem" na dziobie.


Jest on jednym z najsłynniejszych pilotów II WŚ posiadający aż 352 zestrzelenia na swym koncie głównie maszyn radzieckich.
Wybrałem tę maszynę ze wględu na sentyment,otóż skleiłem taki modelik w skali 1:72,bodajże Revella będąc dzieckiem jednak nigdy go nie pomalowałem,pozostał cały zielony chyba do dziś,bo gdzieś się zapodział w moim domu rodzinnym,po latach znalazłem czas i chęci aby skleić ten sam samolot z kartonu.O modelarstwie kartonowym myślałem już od lat,ale wiadomo,uroki kawalerskiego życia robią swoje :),a teraz jest bardziej stabilne życie i czas oraz może moja roczna latorośl będzie w przyszłości spoglądać na ten model z taką samą fascynacją jak ja spoglądałem na modele mojego ojca.

Zaznaczam iż jest to mój drugi model kartonowy który kleję w swoim życiu,Pierwszy był J2m3 "Raiden" "Małego Modelarza" 03/1984,pochwalę się tą pokraką kiedyś.

Na początek rys historyczny mojej ulubionej wersji Messerschmitt'a czyli wersji G-6.Bez jakiegoś "wikipidijnego" biadolenia,bo to każdy zainteresowany sobie znajdzie w sieci jak będzie chciał,trochę ode mnie.

Otóż cechą charakterystyczną tej wersji były dwa "garby" na nosie maszyny,były to osłony km 13mm, MG 131.Niemieccy inżynierowie w pewnym momencie uświadomili sobie że nie mają mocy przerobowych,by wdrażać nowe konstrukcje samolotów tłokowych gdy równolegle trwały prace nad rakietowymi i odrzutowymi oraz FW190,dlatego cały czas ulepszano 109,samolot i jego kadłub w założeniu były dostosowane do karabinów 7,92mm - MG 17,MG131 były poprostu większe i nie było dla nich miejsca,tym bardziej że G-6 miał działko 20(standardowo) lub nawet 30mm strzelające przez wał śmigła,była to cecha charakterystyczna myśliwców niemieckich w późniejszym okresie wojny,uzbrojenie strzelające na wprost pozwalające ostrzeliwać celnie wroga na różnych dystansach,działka umożliwiały rażenie bombowców a KM,wstrzelanie się w cel i zaoszczędzenie amunicji na cięższe maszyny przeciwnika przy walce z myśliwcami eskorty,w przeciwieńswie np. do doktryny amerykańskiej,która stawiała na gęsty ogień broni mało kalibrowej,która pokrywała ogniem większe pole co zwiększało szansę przy horyzontalnej walce kołowej i wertykalnej energetycznej na trafienie.Wynikało to z faktu iż alianci głownie musieli chronić swoje bombowce przed myśliwcami osi oraz wywalczać przewagę powietrzną z myśliwcami wroga,a niemcy musieli stawiać ma uzbrojenie uniwersalne które pozwalało razić rózne cele.Ciekawostką jest fakt iż rodzina wersji "G" nie była zestandaryzowana w ujęciu jednolitego wyposażenia i używanego modelu silnika,otóż modele produkowane w różnych zakładach potrafiły się znacząco różnić pod względem wyposażenia wewnętrznego,silnika,koła ogonowego etc.pomimo tego samego oznaczenia wersji,spowodowane to było nasilającymi się nalotami i zdecentralizowaniem produkcji poprzez rozproszenie jej na wiele mniejszych zakładów.



Co do samej jakości wycinanki,druk jest bardzo szczegółowy,opracowany komputerowo,linie podziału są cienkie można ciąć po nich lub tuż obok.


Przeglądając arkusz,szczerze miałem niemałe wątpliwości czy dam radę,pomimo tego iż instrukcja montażu/sklejaniajest dość wyczerpująca,bogata jak i zarówno w poglądowe rzuty i schematy,tak i opis jest raczej skierowany dla początkujących adeptów formowania kartonu.


Jednak nie poleciłbym go na pierwszy model,podczas sklejania elementu poszycia z kabiną,stwierdziłem że wiele rzeczy jest tutaj niepotrzebnie skomplikowanych i zamiast jednego wielokrotnie giętego i owijanego wokół kabiny poszycia.


Można to było wykonać osobno,oczywiście doświadczeni modelarze to sobie nawet rozetną po swojemu,ale amatorzy którzy robią wszystko wdł. instrukcji autora,niepotrzebnie się nagimnastykują,a można to zrobić prościej,mam model Me-109 G2 z "Orlika 11/2015" i chciałem go właśnie skleić ale nie mogłem się oprzeć malowaniu G-6 Hartmanna, w "Orliku" jest to rozwiązane o wiele przystępniej.Jeżeli zaczynacie polecam Tą G6 z "KK" lecz jako drugi model,może nawet trzeci lub czwarty.

Model można wykonać w wersji ubogiej,jak i "waloryzowanej" z pełną mechanizacją powierzchni sterowych,wnękach na KM'y itd. - tą wersję "pełną" chcę właśnie wykonać.

Klejenie zacząłem od kabiny która jest otwartym od góry pudełkiem do którego wklejamy kolejne elementy - nie ma co porównywać do modeli Pana
Halińskiego,jeżeli chodzi o poziom detali,tutaj możemy mówić o pewnej umowności a nie realistycznym oddaniu detali kabiny,ale ja sklejałem kabinę z takimi umownymi detalami pierwszy raz,może nie wyszło idealnie,ale myślę że co najmniej poprawnie.


Po raz pierwszy korzystałem z skalpela z OLFy,bo "Raiden'a" skleiłem używając nożyków do tapet,i żałuję że zacząłem wycinanie od drobnego wyposażenia kabiny - musiałem się trochę oswoić z tym narzędziem,i wyczuć je,ale to niebo a ziemia w porównaniu do noża do tapet.


Najtrudniej było z deską z manometrami itd.,ale jakoś dałem rady.
Próbowałem dodać coś od siebie,ten przewód na prawej burcie wykonałem z kolorowego żóltego spinacza,ma 1,1mm wydaje mi się że jest trochę za duży ale autor sugeruję coś ok. 1mm,na zdjęciach wyszedł trochę neonowy zółty,podobniejak gałka przepustnicy na lewej burcie wykonaej z kulki,naboju atramentowego jest odrobinę zbyt dużą,ale niech będzie,następnym razem wykonam gałkę z Wikolu i wszelkie druty odpowiednio dopasuje,bo po prostu za bardzo uwierzyłem autorowi,na moje oko,drut z którego wykonujemy ten żółty przewód powinien mieć maksymalnie ok 0,8mm.Próbowałem też uplastycznić linki wychodzące z przekładni przepustnicy - to cienkie,lekko zretuszowane paski kartonu które ledwo co widać i na prawej burcie dodałem przewody z cienkiego aluminiowego druta,jestem z tego średnio zadowolony,ale trochę eksperymentuję a więc i popełniam błedy.

I klejąc właśnie kabinę popełniłem pierwszy DUŻY błąd.


Wyznaczyłem sobie oś symetri tablicy z przyrządami,lecz ostatecznie wkleiłem ja lekko przechyloną na lewą burtę,próbowałem wyciągnąć to lekko rozszerzając karton opinający tą tablicę ale wyszło średnio,bo nie chciałem zdeformować kształtu poszycia.Ten błąd będzie raczej mało widoczny ponieważ chcę model podwiesić w pokoju pod sufitem i przez to wykonuję wersje z zamkniętą kabiną lecz ja o tym wiem i Wy o tym wiecie że jest ona wklejona krzywo..Mam pytanie,jak wy wklejacie swoje tablice,bo tutaj właśnie wyszło to o czym pisałem wcześniej połączone z brakiem doświadczenia - zbędne skomplikowanie - gdyby tablica była podklejona na jakiś statyw,którego przecież nie byłoby widać,np. oparty o obudowę działka 20mm lub dwa osobne statywy podklejone od wewnętrznej strony kabiny to byłoby łatwiej,a tak tablicę trzeba wkleić na styk górną krawędzią do wewnętrznej części poszycia,równocześnie z jednej i drugiej strony by kabinę "zamknąć".Doświadczeni modelarze napewno maja na to jakieś panaceum,ale dla kogoś bez wypracowanego warsztatu i metod jest to problematyczne i dla mnie zbędnie skomplikowane,a tak jak pisałem my początkujący traktujemy instrukcję autora z prawdę objawioną,kolejnym razem będę uważał.
Chciałem również wyciąć otwory w pedałach orczyka,oraz charakterystycznej żebrowanej podpórki pod nogi wokól drążka,lecz bałem się iż moje umiejętności nie podołają temu wyzwaniu by zrobić to estetycznie a tusz w drukarce się skończył i pomimo zeskanowania arkuszy nie miałbym szansy tego naprawić dlatego zostawiłem to jak jest.

A oto jak prezentuje się gotowy fragment poszycia z kabiną.


W najbliższym czasie zabiorę się za przednią część poszycia,aktualizacja wkrótce.
Pozdrawiam

 Odpowiedz na tę wiadomość  |  Tematy/Start  |  Wyświetlaj płasko   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 

 Tematy Autor Odsłon Data
 [R]Messerschmitt BF109 G6 Ericha Hartmanna - Kartonowa Kolekcja 1-2/2016  nowe
RoyalHeros 5653 03-02-19 17:24
 Odp: [R]Messerschmitt BF109 G6 Ericha Hartmanna - Kartonowa Kolekcja 1-2/2016  nowe
MarioTechNet 425 03-02-19 18:39
 Odp: [R]Messerschmitt BF109 G6 Ericha Hartmanna - Kartonowa Kolekcja 1-2/2016  nowe
InTrUdEr 323 04-02-19 09:16
 Odp: [R]Messerschmitt BF109 G6 Ericha Hartmanna - Kartonowa Kolekcja 1-2/2016  nowe
mirosław 333 04-02-19 10:22
 Odp: [R]Messerschmitt BF109 G6 Ericha Hartmanna - Kartonowa Kolekcja 1-2/2016  nowe
skarczew 338 04-02-19 23:06
 Odp: [R]Messerschmitt BF109 G6 Ericha Hartmanna - Kartonowa Kolekcja 1-2/2016  nowe
Jarpen 351 05-02-19 20:17
 Odp: [R]Messerschmitt BF109 G6 Ericha Hartmanna - Kartonowa Kolekcja 1-2/2016  nowe
skarczew 324 06-02-19 01:38
 Odp: [R]Messerschmitt BF109 G6 Ericha Hartmanna - Kartonowa Kolekcja 1-2/2016  nowe
Jarpen 298 06-02-19 13:08
 Odp: [R]Messerschmitt BF109 G6 Ericha Hartmanna - Kartonowa Kolekcja 1-2/2016  nowe
skarczew 371 06-02-19 14:28
 Odp: [R]Messerschmitt BF109 G6 Ericha Hartmanna - Kartonowa Kolekcja 1-2/2016  nowe
Endrju 520 06-02-19 17:02

 Działy  |  Chcesz sie zalogowac? Zarejestruj się 
 Logowanie
Wpisz Login:
Wpisz Hasło:
Pamiętaj:
   
 Zapomniałeś swoje hasło?
Wpisz swój adres e-mail lub login, a nowe hasło zostanie wysłane na adres e-mail zapisany w Twoim profilu.


© konradus 2001-2024