FORUM MODELARZY KARTONOWYCH   
Regulamin i rejestracja regulamin forum  jak wstawiac grafike, linki itp do wiadomosci grafika i linki w postach

FORUM GŁÓWNE
Modele kartonowe, ich budowa, technika, problemy, recenzje, nowości oraz wszystkie tematy związane z Naszym Hobby :-)


Projekt Grupowy:  50 lat Małego Modelarza  
Wstawianie zdjęć na forum: tutoriale i miejsce na testy
Roboczy spis relacji: 1. OKRĘTY , 2. SAMOLOTY , 3...


 Działy  |  Tematy/Start  |  Nowy temat  |  Przejdź do wątku  |  Szukaj  |  Widok bez stronicowania (rolka)  |  Zaloguj się   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Widok z podziałem na strony: strona 2 z 3Strony:  <-  1  2  3  -> 
10-06-18 21:50  Odp: [R] Nieuport 80E2 skala 1:48
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 21
Galerie - 21


 - 9

Witaj,
Poszperałem w swoich kilkusetnym zdjęciowym bałaganie i tak na szybko kilka Nieuportów.

Nieuport 80E2 nr. 11000 10.EW
(w "Polski samolot i barwa 1918-1939" - T.Królikiewicz kolorowa grafika ma błędny podpis "Nieuport 81D2" - winno być 80E2).
Samolot ma namalowane godło 10.EW a źródła podają, że był używany jako łącznikowy w 12.EW (?)

Nieuport 83E1 - Francuska Szkioła Pilotów - 1919 r.

Nieuport 83E1 nr.10555 "21" - Francuska szkoła Pilotów (1919-1920), potem jako "2" - Szkoła Lotnicza Bydgoszcz (1921-1922).
Zwróć uwagę na kokardy - tylko na lotkach.

Nieuport 81D2 - Szkoła Pilotów Bydgoszcz - 1921 r.

Nieuport 81D2 - Szkoła Pilotów Bydgoszcz - 1921 r.
Na lewym dolnym płacie niedomalowane w środku koło a znaki są od krawędzi natarcia do krawędzi spływu.
Moje uwagi odnośnie malowania - następnym razem.
Pozdrawiam,
Ryszard

Post zmieniony (10-06-18 21:52)

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
10-06-18 21:54  Odp: [R] Nieuport 80E2 skala 1:48
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 21
Galerie - 21


 - 9

Na przedostanim zdjęciu na drugim tle szkolny Caudron G.III.

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
11-06-18 09:32  Odp: [R] Nieuport 80E2 skala 1:48
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 21
Galerie - 21


 - 9

Malowanie.
Poprzednio napisałem błędnie, że boczne powierzchnie przodu kadłuba to była sklejka w naturalnym kolorze, jednakże po szczegółowej analizie archiwalnych zdjęć widać, że była to opłótniona sklejka a płótno malowane.


Zwróć uwagę, że w Twoim modelu ("14" jak i z godłem 10.EW) nie powinno być bocznych osłon wiatrochronu przedniego kokpitu

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
12-06-18 00:27  Odp: [R] Nieuport 80E2 skala 1:48
Paweł~ 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
 



Ryszard dziękuję bardzo za poświęcony czas i cenne uwagi. Co do sklejki na kadłubie Nieuport 23, to miał on boki kabiny kryte sklejką. Fragment zdjęcia, który pokazałeś dotyczył Nieuporta 18, który był inną konstrukcją. Szukając w internecie zachowanych do dzisiaj szkolnych Nieuportów powstałych na bazie Nieuporta12, znalazłem takie zdjęcia rekonstrukcji japońskiego egzemplarza. Zakładając, że jest to rzetelna rekonstrukcja Nieuport w naturalnych barwach miał kadłub w trzech odcieniach: od przodu kolor blachy, potem ciemnej sklejki i reszta w naturalnej barwie płótna. Nawet zakładając, że sklejka była kryta płótnem, to po co ją malować? I to jeszcze na jasno brązowo. Po co malować blachę fragmentami na brązowo i a już tym bardziej po co na srebrno?





Zabawa w interpretację zdjęć czarno-białych.

Zdjęcie nr 1 Nie. 23 nr 17 wg interpretacji samolot w naturalnych barwach: blacha, sklejka, płótno? Oczywiście samolot jest już dosyć zużyty i brudny, ale można dopatrzyć się tych subtelności.

zdjęcie nr 2 przedstawia Nie.23 po remoncie w Bydgoszczy. Samolot w jednolitej jasnej barwie szarej. Prawdopodobnie osłona silnika niemalowana. Widać brak granicy pomiędzy sklejką a płótnem na wysokości drugiej kabiny przy jednolitej barwie kadłuba.

zdjęcie nr 3 czyli nasza "14". No właśnie dlaczego srebrno- szary, a nie analogicznie jak "17" powyżej? Widać granicę pomiędzy materiałami. Blacha z przodu, raczej niemalowana, potem ciemniejszy pas sklejki i reszta płótno? Ten lakier, który stosowali w fabryce Nieuporta z domieszką proszku aluminiowego - z tego co czytałem był rodzajem impregnatu do płótna, więc może nie nadawał się do malowania innych powierzchni niż płótno. Nawet zakładając, że sklejka była kryta płótnem, to dlaczego na zdjęciu jest wyraźny inny odcień tego fragmentu płótna? Jeśli ta farba kryła jednolicie to cały kadłub, bez blach powinien być w jednym odcieniu.

Jeśli na podstawie tych 3 zdjęć wyjdziemy z założenia, że na kadłubach niemalowanych fabrycznie samolotów, co do zasady powinny być mniej lub bardziej widoczne różnice w odcieniu blachy, sklejki i płótna to... niestety przeczy temu zdjęcie ...
4. Jeżeli założymy, że jest w naturalnych barwach (jak na sylwetce bocznej) to dlaczego nie widać żadnej różnicy pomiędzy blachą a sklejką. Wygląda to jakby przód kadłuba do linii sklejki pomalowano jednolicie na jakiś ciemny kolor. Pytanie po co? Bez lepszej jakości zdjęcia (jeśli takie w ogóle istnieje) można tylko zgadywać.

źródła zdjęć: internet, Lotnictwo z Szachownica nr 1.

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
13-06-18 18:30  Odp: [R] Nieuport 80E2 skala 1:48
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 21
Galerie - 21


 - 9

Ciąg dalszy "zabawy" z Nieuportami.
Znane są trzy archiwalne zdjęcia Nieuporta 23 (80E2) nr. 9609 "14"

oraz poniższe - ten sam typ -. 80E2 (dwa pierwsze to "4" a trzecie nr. 9637)

Nieuport 23 powstał na bazie Nieuporta 12.
Poniżej dwie repliki muzealne Nieuporta 12:

Uważam, że cały kadłub był kryty płótnem w tym przednia część ze sklejki.
Całość była malowana na kolor srebrno-szary (farba z domieszka proszku aluminiowego).
Piszesz - "Po co malować blachę fragmentami na brązowo i a już tym bardziej po co na srebrno?"
Nikt nie malował blachy na srebrno - miała naturalny kolor.
Natomiast niektóre elementy z blachy aluminiowej były malowane. Np. górna powierzchnia przed wiatrochronem pierwszego kokpitu - niwelowanie odblasku blachy (np. na brązowo) i osłona cylindrów silnika (np. na czerwono)
W Nieuporcie 23 "14" osłona silnika była malowana na czerwono.
Poniżej inny Nieuport ze Szkoły Pilotów w Bydgoszczy z wyraźnie widoczną pomalowaną (prawdopodobnie również na czerwono) osłoną silnika

W szkole były też użytkowane Caudrony G.III, które miały osłony malowane na czerwono lub niebiesko


Reasumując uważam (oczywiście mogę się mylić) :
- Nieuport 23 80E2 "14" - osłona silnika czerwona, cały samolot w kolorze srebrno-szarym.
Pozdrawiam,
PS - o nr. 11000 z godłem 10.EW następnym razem

Post zmieniony (13-06-18 18:32)

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
13-06-18 22:29  Odp: [R] Nieuport 80E2 skala 1:48
Paweł~ 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
 

Dziękuję za kolejną partię analizy.
Szczerze pisząc wolałbym żeby "14" była srebrno szara.



Ale punktem wyjścia dla mnie do wątpliwości to zdjęcia, które pokazałeś. Zwróć jeszcze raz uwagę na ciemny pas na kadłubie, który wyraźnie odcina się od reszty, wskazujący na inny materiał. Zdjęcia, które pokazałeś dowodzą tego, że malowane samoloty miały kadłub w jednolitej barwie, nie ma tam takiego wyraźnego kontrastu, ani tak ostrej granicy między sklejką a płótnem. Pomalowana sklejka i płótno ma podobny odcień na zdjęciach (oczywiście biorąc poprawkę na zabrudzenia).
Andrzej Morgała Samoloty Wojskowe w Polsce 1918 -1924 na stronie 204 podaje w opisie tego samolotu : " Kadłub - kratownicowy. Pokrycie części przedniej - sklejką, tylnej płótnem".

Niewątpliwie było w naszym lotnictwie wiele szarych szkolnych Nieuportów, Jeśli były niemalowane, to właśnie "14" ma cechy wskazujące na sklejkę i płótno w naturalnej barwie.
Co do czerwonej maski silnika pełna zgoda (na pewno nie była to naturalna blacha). Co do malowania blachy na srebrno i brązowo, to bardziej polemizowałem z interpretacją sylwetek bocznych, niż z tobą : ).

Znalazłem takie sylwetki boczne. Moim zdaniem górna sylwetka przedstawia naszą "14" w naturalnych barwach, ze sklejką na kadłubie ( tylko dziwna interpretacja koloru płótna - takie szare) a dolna Nieuporta nr 11000 - przód czyli blacha i sklejka pomalowana jakimś ciemnym kolorem prawdopodobnie brązowym. Jak na tym zdjęciu.


Oczywiście zdaje sobie sprawę, że interpretacji, tez i antytez w takich przypadkach może być tyle, co modelarzy. Ale fajnie jest to z kimś obgadać : ).

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
14-06-18 19:17  Odp: [R] Nieuport 80E2 skala 1:48
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 21
Galerie - 21


 - 9

"Co do malowania blachy na srebrno i brązowo..."
Pisałem poprzednio, że na srebrno nie malowano !
"... nie ma tam takiego wyraźnego kontrastu, ani tak ostrej granicy między sklejką a płótnem."
Jest - na poniższym zdjęciu (zwróć uwagę na łby gwoździ/śrub na granicy sklejki) - co świadczy, że tak samo miał Nieuport 80E2 nr.11000 z 12.EW z godłem 10.EW
Rozbity Nieuport 23 obok w/w nr.11000

Jeżeli górna pokrywa kadłuba przed pierwszym kokpitem była w nr. 11000 malowana na brązowo (antyodblask) to logiczne wydaje się, że powierzchnie boczne kadłuba - sklejkę też pomalowano na ten sam kolor.
Moje zdanie o malowaniu "14" znasz a niżej malowanie (wg mnie) nr. 1000

- osłona silnika srebrna
- panele boczne j.w (na grafikach są ciemniejsze - zabrudzenia od silnika/spalin)
- kadłub cz. przednia - sklejka malowana na brązowo i pow. przed kokpitem
- kadłub: naturalny kolor płótna
- ster kierunku" srebrno-szary
- pow. górne/dolne płatów, statecznika poziomego: naturalny kolor płótna
Reasumując:
"14" przód sklejka kryta płótnem i całość malowana na srebrno-szary
Nr. 11000 - przód sklejka - nie kryta płótnem i malowana na brązowo
Pozostaje pytanie - dlaczego malowane płótno na sklejce jest ciemniejsze ?
Pozdrawiam,
Ryszard

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
14-06-18 19:22  Odp: [R] Nieuport 80E2 skala 1:48
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 21
Galerie - 21


 - 9

I jeszcze zdjęcie innej francuskiej konstrukcji SPAD SA 2

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
15-06-18 00:38  Odp: [R] Nieuport 80E2 skala 1:48
Paweł~ 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
 

W kwestii tego malowania blachy, spójrz na swój post z 11-06-18 09:32 druga grafika. Użyłeś tam opisu "blacha malowana na kolor srebrno szary". Nie wiem może to był skrót myślowy, ale dla mnie akurat w tej kwestii to mało istotne - zostawmy to. Blachy fabrycznie nie były malowane. Po remontach zdaje się, że tak - patrz zdjęcie nr 2 pięć postów wyżej. Pisząc o tym, że na malowanym kadłubie nie widać różnicy miałem na myśli zdjęcia samolotu o numerze 4. Stąd konkluzja, że kadłub pomalowany jednolicie na srebrno szary kolor nie ma widocznej granicy, gdzie kończy się sklejka, a zaczyna płótno. Czyli stosując logikę przez przeciwieństwo, jeśli na kadłubie możemy stwierdzić że sklejka i płótno różnią się odcieniem, to można założyć, że są w naturalnych barwach. W interpretacji zdjęć czarno-białych nie ma pewników. Można stosować tylko analogie do innych podobnych zdjęć.

.

W kwestii tego pasa antyodblaskowego to ciekawa teoria, ale to co interpretujesz jako malowana na brązowo blacha jest sklejką w naturalnym kolorze (strzałka na zdjęciu -żeby daleko nie szukać podobnie ma krakowski LVG. Samolot w naturalnych barwach - przód i góra przed kabiną sklejka tył płótno). Zresztą czy widziałeś na jakimś myśliwskim Nieuporcie pas antyodblaskowy?

Ryszard sam pokazujesz zdjęcia, które przeczą twojej tezie o pokrywaniu sklejki płótnem a potem malowaniu tego fragmentu na brązowo. Gdyby pomalowali płótno na sklejce nie było by widać srebrnych łbów mocowania sklejki- to jest goła sklejka nie kryta płótnem i nie była malowana. Spójrz na zdjęcie po prawej rozbitego szkolnego Nieuporta, widać granicę między sklejką, która się połamała i nie ma na niej śladów płótna, oraz samym płótnem, które się porwało. Wyraźnie widać inną barwę tych materiałów w naturalnym kolorze.

Wracając do naszej "14" już bardziej dobitnie nie umiem pokazać, o co mi chodzi patrząc na to zdjęcie. Jeśli masz inne zdanie, to będziemy się pięknie różnić w tej sprawie : ).



W sprawie Nieuporta "11000" to moje zdanie jest takie, że blacha została pomalowana. Zdjęcie jest słabe, ale nie aż tak, żeby nie było widać jakiejkolwiek różnicy między sklejką a blachą, chociaż linia rozgraniczające te dwie sekcje jest wyraźnie widoczna. Być może podczas jakieś naprawy pomalowano ten fragment kadłuba na jednolity kolor. Ja tam gołej blachy nie widzę, zresztą masz porównanie jak wygląda goła blacha nawet przybrudzona na zdjęciu "14" czy "17" parę postów wyżej.



Teraz tylko przerobić malowania modeli... Ale nie ma tego złego- zebraliśmy spory kawałek fajnej dokumentacji. Każdy zrobi model zgodnie ze swoim przekonaniem.

--

Post zmieniony (15-06-18 00:51)

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
15-06-18 09:45  Odp: [R] Nieuport 80E2 skala 1:48
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 21
Galerie - 21


 - 9

Fakt, trochę się pogubiłem w tych wyjaśnieniach - przyznaję Ci rację.
Mój błąd to malowanie blachy na srebrno-szaro.
Zgadzam się z Tobą, ze panele boczne (blacha) w 11000" były malowane.
Doskonała jest ta grafika z nałożonym kolorem! Dzięki !
Odnośnie błyszczących łbów śrub/nitów to nie można wykluczyć, że przed montażem sklejka była już wcześniej pomalowana (lub lakierowana) i taką zamocowano.
Czy góra przed kokpitem była ze sklejki czy z blachy - w samolotach różnych konstrukcji było różnie - oparłbym się raczej na analizie zdjęć samolotów francuskich a nie niemieckich (replika z muzeum w Japonii ma wg mnie blachę).
Zaznaczałem, że interpretacja malowań to wyłącznie mój osąd i oczywiście mogę się mylić i nie zamierzałem nikogo przekonać, że jest prawidłowe.
Przyjemnie było podyskutować, wymienić się uwagami i jak napisałeś " zebraliśmy spory kawałek fajnej dokumentacji"
Powodzenia życzę i pozdrawiam,
Ryszard

Odpowiedz na tę wiadomość 
 Tematy/Start  |  Wyświetlaj drzewo   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Widok z podziałem na strony: strona 2 z 3Strony:  <-  1  2  3  -> 

 Działy  |  Chcesz sie zalogowac? Zarejestruj się 
 Logowanie
Wpisz Login:
Wpisz Hasło:
Pamiętaj:
   
 Zapomniałeś swoje hasło?
Wpisz swój adres e-mail lub login, a nowe hasło zostanie wysłane na adres e-mail zapisany w Twoim profilu.


© konradus 2001-2018