Seahorse
Na Forum: Relacje w toku - 2 Relacje z galerią - 17 Galerie - 2
|
Po "Gołąbku" cofnąłem się w czasie i "A teraz coś z zupełnie innej beczki". Łódź Wikingów wydobyta z kurhanu w 1880 roku w Norwegii przez Nicolay'a Nicolaysen'a (cyfrowa wersja książki Nicolaysen'a z 1882 roku tu).
Łódź zbudowana została około 850 r n.e. z dębu w sposób zbliżony do starszej od niej łodzi z Oseberg'u. Miała 23,80 m długości i 5,10 m szerokości. Burty składały się z 16 planek "na zakładkę", wyposażona była w 32 wiosła i maszt.
W 1893 Magnus Anderson wraz z załogą przepłynął z Norwegii do USA na pierwszej replice nazwanej "Viking". Kolejny taki rejs miał miejsce w 1990 roku pod dowództwem Ragnara Thorset'a na replice "Gaia".
Oryginalna konstrukcja łodzi:
W mojej ulubionej skali 1:100 wiele elementów należało by uprościć, albo przekwalifikować się na mikromodelastwo, więc padło na skalę 1:75. W tej skali można już spokojnie zrobić pojedyncze planki, wsporniki i inne szczegóły. Cała konstrukcja jest mocno eksperymentalna, bo planki maja być naklejane na wręgi bez żadnego podposzycia, a same wręgi mają krawędź "ząbkowaną" dopasowaną do planek.
Okazało się, że tak można:-))) Dotychczasowe postępy w stoczni były dużo przyjemniejsze niż się spodziewałem. Wycinanie "ząbkowanych" wręg jest szybsze(!), niż typowych zbudowanych z łuków. Szkielecik wyszedł zgodnie z oczekiwaniami:
Pokład składa się z kilku segmentów, bo tak oryginalnie łódź była zbudowana. Na to naklejone zostaną deski "przedzielone" wręgami:
Przystąpiłem do naklejania planek, zorientowałem się po dwóch pierwszych, że muszę mieć jakieś "znaczniki" planka vs. wręgi, bo wszytko się rozjeżdża. Potem już poszło gładko:
cdn...
Pozdrawiam
Tomek
--
Post zmieniony (11-06-18 11:42)
|