FORUM MODELARZY KARTONOWYCH   
Regulamin i rejestracja regulamin forum  jak wstawiac grafike, linki itp do wiadomosci grafika i linki w postach

FORUM GŁÓWNE
Modele kartonowe, ich budowa, technika, problemy, recenzje, nowości oraz wszystkie tematy związane z Naszym Hobby :-)


Projekt Grupowy:  50 lat Małego Modelarza  
Wstawianie zdjęć na forum: tutoriale i miejsce na testy
Roboczy spis relacji: 1. OKRĘTY , 2. SAMOLOTY , 3...


 Działy  |  Tematy/Start  |  Nowy temat  |  Przejdź do wątku  |  Szukaj  |  Widok ze stronicowaniem  |  Zaloguj się   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
01-01-18 17:02  [R] SPAD A2 WAK 8/2008 (1:33)
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 20


 - 9

W imieniu pracowników Sopockich Warsztatów Lotniczych witam Szanowne Grono Modelarzy życząć realizacji wszystkich zamierzeń w Nowym 2018 Roku !

Wprawdzie niewiele mam do pokazania z budowy - zaledwie jedno zdjęcie, ale chciałem zacząć relację z pierwszym dniem Nowego Roku :-)
W planach miałem własny projekt Farmana MF.11 Jana Nagórskiego z lotu nad Nową Ziemią w 1914 r. ale konstrukcyjnie był podobny do "pchacza" Airco DH.2 (galeria wkrótce) i postanowiłem zbudować "coś innego".
Wybór padł na wielce ciekawą konstrukcję - SPAD-a A.2

Samolot postaram się trochę zwaloryzować i przerobić "po swojemu". Będzie w malowaniu Imperialnych Sił Powietrznych Rosji.
Jak na razie powstał kadłub i swoim zwyczajem gdzie można dodałem wzmocnienia z tektury.

Problemem będzie wyposażenie kokpitów i mocowań przedniej części kadłuba - brak jest planów, zdjęć.
Zdjęć archiwalnych mam dość dużo - głównie z książki "Bojewyje Awiaconnyje Gruppy Pierwoj Mirawoj Wajny" ("Bojowe Grupy Lotnicze Pierwszej Wojny Światowej)

W rosyjskich oddziałach latali na nim Polacy a samolotów A2 (Le Rhone 80 KM) i A.4 (Le Rhone 110 KM) było ogółem 123 egz. (67 zakupionych we Francji i 56 zbudowanych na licencji).
W II Polskim Oddziale Awiacyjnym utworzonym pod koniec 1917 r. w Jassach na wyposażeniu były dwa SPAD-y A.2 (jeden bez silnika). Do kwietnia 1918 r. latali na nim ppor.pil.Jerzy Grabinski i ppor.pil. Bolesław Narkowicz.
Tyle tytułem dość długiego wstępu :-)
Pozdrawiam,
Ryszard

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
01-01-18 17:55  Odp: [R] SPAD A2 WAK 8/2008 (1:33)
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 20


 - 9

ABC - dziękuję za zainteresowanie.
SPAD SA.2, SA-2, A2, A-2 - wszystkie nazwy są poprawne.
Ja będę stosował SPAD A2 - tak jak określano ten samolot w Rosji.
"...jak zwykle będzie trochę niekompatybilna w stosunku do standartu"
Ze standardem nie będzie miał nic wspólnego tak jak wszystkie moje modele.
Życzę powodzenia w budowie "Twojego" SPAD-a !

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
04-01-18 16:36  Odp: [R] SPAD A2 WAK 8/2008 (1:33)
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 20


 - 9

Witam wszystkich,
Można powiedzieć, że kokpit pilota ukończony.
Coś tam się dodało (elementy kratownicy, naciągi, siedzisko itd.) i uplastyczniło.

Szkoda, że w modelu (dla budujących w standardzie) nie ma zaznaczonych linii belek pionowych kratownicy kadłuba tak jak żebra na płatach.
Poniżej wiwisekcja - przydatna w dalszej budowie.
Tylna część kadłuba drugiej sekcji kryta był płótnem, przednia opłótnioną sklejką i blachą osłaniającą silnik. Pierwsza sekcja (nos) - sklejka.

Poniżej jedyna dwa zdjęcia jakie znalazłem - kokpit strzelca

Pozdrawiam,
Ryszard

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
04-01-18 20:14  Odp: [R] SPAD A2 WAK 8/2008 (1:33)
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 20


 - 9

Messer - dziękuję za zainteresowanie.
W historii lotnictwa konstrukcja niezwykle ciekawa i bardzo dobrze, że go zaprojektowałeś i został wydany.
Krytyka ? Jaka tam krytyka - po prostu będę się starał go maksymalnie zwaloryzować, uwzględniając pewne drobne elementy, których brakuje o czym na bieżąco będę informował.
Pozdrawiam i namawiam do kolejnych projektów.
Ryszard

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
04-01-18 21:56  Odp: [R] SPAD A2 WAK 8/2008 (1:33)
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 20


 - 9

OK, na początek wspomniane uchwyty. Sądzę, że były one składane.
Na pierwszym zdjęciu rozłożone a na drugim - złożone przed startem.

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
06-01-18 15:08  Odp: [R] SPAD A2 WAK 8/2008 (1:33)
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 20


 - 9

Witam,
Oczywiście Jarek masz rację. Poszperałem i w innych samolotach tego okresu drążki były odejmowane.
Dalszy ciąg dłubaniny z kokpitem pilota.
Dokonałem korekty wręgi za fotelem pilota.
Kadłub był kratownicą z belek sosnowych i za fotelem nie było przegrody/ściany. Po zamknięciu kokpitu pilota pokryciem widoczna jest przegroda.
Przegapiłem ten szczegół bo mogłem we wrędze przed wklejeniem powycinać otwory.
Łukowata góra wręgi jest za gruba ale pod przykryciem nie będzie ona widoczna.


"messer" napisał: "poproszę o zamieszczanie w relacji jak najwięcej informacji dotyczących prawidłowego wyglądu poszczególnych elementów w samolocie"

Dodano lub zmieniono w kokpicie (nadmienić należy, że brak jest oryginalnych zdjęć/planów kokpitów pilota/strzelca SPAD-a A.2/4).
Możliwe, że pokazano je w "Windsock A.A-2/S.A-4" ale nie posiadam tej publikacji

Zmiany na podstawie zdjęć archiwalnych/planów i egz. muzealnych (oryginalnych i replik) różnych SPAD-ów
Zmieniłem:
- wręgę za fotelem pilota
- kolor tablicy zegarów z beżowego na brązowy
Dodałem:
- poduszkę na siedzisko pilota
- wewnętrzne półki L/P burta
- obejmy na stopy pilota (orczyk)
- mapę
- linki manetki
- cięgna od orczyka
- wskaźnik paliwa z przewodem
Pozostało dorobienie busoli
Już sygnalizuję pewną niezgodność dotyczącą konstrukcji słupków w komorze płatów.
Były to oprofilowane drewnem rury a pierwsza para była dzielona z metalowym łącznikiem

Pozdrawiam,
Ryszard

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
14-01-18 16:08  Odp: [R] SPAD A2 WAK 8/2008 (1:33)
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 20


 - 9

Witam,
vwsmok - dziękuję bardzo za przesłany materiał. Niestety zdjęć wnętrza kokpitów brak.
Budowa powoli idzie naprzód.

Przemalowałem na srebrnoszary kolor przednią wręgę i boczne powierzchnie wewnętrzne przodu.
Zamierzam zrobić odchylaną przednią sekcję i wręga, na której osadzony jest silnik będzie trochę widoczna więc zrobiłem w niej wycięcia.
Cienkie trzy patyczki bambusowe na wyobleniu góry kadłuba ułatwią naklejenie poszycia.

Naklejone paski kalki technicznej po oklejeniu jedwabiem uwypuklą linie przebiegu elementów kratownicy.
Jest pewna niezgodność dotycząca przekroju tylnej, dolnej części kadłuba

Pierwszy etap oklejania poszyciem

Wybiegając nieco do przodu to korekty wymagać będzie dolny płat

Pozdrawiam,
Ryszard

Odpowiedz na tę wiadomość 
 Tematy/Start  |  Wyświetlaj drzewo   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 

 Działy  |  Chcesz sie zalogowac? Zarejestruj się 
 Logowanie
Wpisz Login:
Wpisz Hasło:
Pamiętaj:
   
 Zapomniałeś swoje hasło?
Wpisz swój adres e-mail lub login, a nowe hasło zostanie wysłane na adres e-mail zapisany w Twoim profilu.


© konradus 2001-2016