FORUM MODELARZY KARTONOWYCH   
Regulamin i rejestracja regulamin forum  jak wstawiac grafike, linki itp do wiadomosci grafika i linki w postach

FORUM GŁÓWNE
Modele kartonowe, ich budowa, technika, problemy, recenzje, nowości oraz wszystkie tematy związane z Naszym Hobby :-)


Projekt Grupowy:  50 lat Małego Modelarza  
Na tapecie:  Akcja sprzątania forum. W czynie społecznym, bez nagród i medali :>  
Na tapecie:  Projekt 50 lat Małego Modelarza - apel o uzupełnienie brakujących zdjęć.  


 Działy  |  Tematy/Start  |  Nowy temat  |  Przejdź do wątku  |  Szukaj  |  Widok ze stronicowaniem  |  Zaloguj się   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
01-01-18 17:02  [R] SPAD A2 WAK 8/2008 (1:33)
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 22
Galerie - 22


 - 9

W imieniu pracowników Sopockich Warsztatów Lotniczych witam Szanowne Grono Modelarzy życząć realizacji wszystkich zamierzeń w Nowym 2018 Roku !

Wprawdzie niewiele mam do pokazania z budowy - zaledwie jedno zdjęcie, ale chciałem zacząć relację z pierwszym dniem Nowego Roku :-)
W planach miałem własny projekt Farmana MF.11 Jana Nagórskiego z lotu nad Nową Ziemią w 1914 r. ale konstrukcyjnie był podobny do "pchacza" Airco DH.2 (galeria wkrótce) i postanowiłem zbudować "coś innego".
Wybór padł na wielce ciekawą konstrukcję - SPAD-a A.2

Samolot postaram się trochę zwaloryzować i przerobić "po swojemu". Będzie w malowaniu Imperialnych Sił Powietrznych Rosji.
Jak na razie powstał kadłub i swoim zwyczajem gdzie można dodałem wzmocnienia z tektury.

Problemem będzie wyposażenie kokpitów i mocowań przedniej części kadłuba - brak jest planów, zdjęć.
Zdjęć archiwalnych mam dość dużo - głównie z książki "Bojewyje Awiaconnyje Gruppy Pierwoj Mirawoj Wajny" ("Bojowe Grupy Lotnicze Pierwszej Wojny Światowej)

W rosyjskich oddziałach latali na nim Polacy a samolotów A2 (Le Rhone 80 KM) i A.4 (Le Rhone 110 KM) było ogółem 123 egz. (67 zakupionych we Francji i 56 zbudowanych na licencji).
W II Polskim Oddziale Awiacyjnym utworzonym pod koniec 1917 r. w Jassach na wyposażeniu były dwa SPAD-y A.2 (jeden bez silnika). Do kwietnia 1918 r. latali na nim ppor.pil.Jerzy Grabinski i ppor.pil. Bolesław Narkowicz.
Tyle tytułem dość długiego wstępu :-)
Pozdrawiam,
Ryszard

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
01-01-18 17:55  Odp: [R] SPAD A2 WAK 8/2008 (1:33)
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 22
Galerie - 22


 - 9

ABC - dziękuję za zainteresowanie.
SPAD SA.2, SA-2, A2, A-2 - wszystkie nazwy są poprawne.
Ja będę stosował SPAD A2 - tak jak określano ten samolot w Rosji.
"...jak zwykle będzie trochę niekompatybilna w stosunku do standartu"
Ze standardem nie będzie miał nic wspólnego tak jak wszystkie moje modele.
Życzę powodzenia w budowie "Twojego" SPAD-a !

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
04-01-18 16:36  Odp: [R] SPAD A2 WAK 8/2008 (1:33)
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 22
Galerie - 22


 - 9

Witam wszystkich,
Można powiedzieć, że kokpit pilota ukończony.
Coś tam się dodało (elementy kratownicy, naciągi, siedzisko itd.) i uplastyczniło.

Szkoda, że w modelu (dla budujących w standardzie) nie ma zaznaczonych linii belek pionowych kratownicy kadłuba tak jak żebra na płatach.
Poniżej wiwisekcja - przydatna w dalszej budowie.
Tylna część kadłuba drugiej sekcji kryta był płótnem, przednia opłótnioną sklejką i blachą osłaniającą silnik. Pierwsza sekcja (nos) - sklejka.

Poniżej jedyna dwa zdjęcia jakie znalazłem - kokpit strzelca

Pozdrawiam,
Ryszard

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
04-01-18 20:14  Odp: [R] SPAD A2 WAK 8/2008 (1:33)
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 22
Galerie - 22


 - 9

Messer - dziękuję za zainteresowanie.
W historii lotnictwa konstrukcja niezwykle ciekawa i bardzo dobrze, że go zaprojektowałeś i został wydany.
Krytyka ? Jaka tam krytyka - po prostu będę się starał go maksymalnie zwaloryzować, uwzględniając pewne drobne elementy, których brakuje o czym na bieżąco będę informował.
Pozdrawiam i namawiam do kolejnych projektów.
Ryszard

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
04-01-18 21:56  Odp: [R] SPAD A2 WAK 8/2008 (1:33)
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 22
Galerie - 22


 - 9

OK, na początek wspomniane uchwyty. Sądzę, że były one składane.
Na pierwszym zdjęciu rozłożone a na drugim - złożone przed startem.

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
06-01-18 15:08  Odp: [R] SPAD A2 WAK 8/2008 (1:33)
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 22
Galerie - 22


 - 9

Witam,
Oczywiście Jarek masz rację. Poszperałem i w innych samolotach tego okresu drążki były odejmowane.
Dalszy ciąg dłubaniny z kokpitem pilota.
Dokonałem korekty wręgi za fotelem pilota.
Kadłub był kratownicą z belek sosnowych i za fotelem nie było przegrody/ściany. Po zamknięciu kokpitu pilota pokryciem widoczna jest przegroda.
Przegapiłem ten szczegół bo mogłem we wrędze przed wklejeniem powycinać otwory.
Łukowata góra wręgi jest za gruba ale pod przykryciem nie będzie ona widoczna.


"messer" napisał: "poproszę o zamieszczanie w relacji jak najwięcej informacji dotyczących prawidłowego wyglądu poszczególnych elementów w samolocie"

Dodano lub zmieniono w kokpicie (nadmienić należy, że brak jest oryginalnych zdjęć/planów kokpitów pilota/strzelca SPAD-a A.2/4).
Możliwe, że pokazano je w "Windsock A.A-2/S.A-4" ale nie posiadam tej publikacji

Zmiany na podstawie zdjęć archiwalnych/planów i egz. muzealnych (oryginalnych i replik) różnych SPAD-ów
Zmieniłem:
- wręgę za fotelem pilota
- kolor tablicy zegarów z beżowego na brązowy
Dodałem:
- poduszkę na siedzisko pilota
- wewnętrzne półki L/P burta
- obejmy na stopy pilota (orczyk)
- mapę
- linki manetki
- cięgna od orczyka
- wskaźnik paliwa z przewodem
Pozostało dorobienie busoli
Już sygnalizuję pewną niezgodność dotyczącą konstrukcji słupków w komorze płatów.
Były to oprofilowane drewnem rury a pierwsza para była dzielona z metalowym łącznikiem

Pozdrawiam,
Ryszard

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
14-01-18 16:08  Odp: [R] SPAD A2 WAK 8/2008 (1:33)
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 22
Galerie - 22


 - 9

Witam,
vwsmok - dziękuję bardzo za przesłany materiał. Niestety zdjęć wnętrza kokpitów brak.
Budowa powoli idzie naprzód.

Przemalowałem na srebrnoszary kolor przednią wręgę i boczne powierzchnie wewnętrzne przodu.
Zamierzam zrobić odchylaną przednią sekcję i wręga, na której osadzony jest silnik będzie trochę widoczna więc zrobiłem w niej wycięcia.
Cienkie trzy patyczki bambusowe na wyobleniu góry kadłuba ułatwią naklejenie poszycia.

Naklejone paski kalki technicznej po oklejeniu jedwabiem uwypuklą linie przebiegu elementów kratownicy.
Jest pewna niezgodność dotycząca przekroju tylnej, dolnej części kadłuba

Pierwszy etap oklejania poszyciem

Wybiegając nieco do przodu to korekty wymagać będzie dolny płat

Pozdrawiam,
Ryszard

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
30-01-18 16:19  Odp: [R] SPAD A2 WAK 8/2008 (1:33)
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 22
Galerie - 22


 - 9

Witam ,
Aktualizacja.

Już po wklejeniu statecznika poziomego i jego dwóch łukowato wygiętych łączników z kadłubem zorientowałem się, że coś jest nie tak.
W oryginale były one ze sklejki i licowały na powierzchni statecznika z pokryciem płóciennym a u mnie z bloku technicznego i naklejone na płótno. Powstał widoczny uskok.
Wszystko więc zdemontowałem, wyciąłem trójkątne kawałki płótna ze stateczników i po zrobieniu nowych łączników skleiłem na nowo.
Mogłoby być lepiej ale jest znacznie korzystniej niż uprzednio.

Problemem było też uzyskanie odpowiedniego koloru.

Po pierwszym malowaniu kolor był zbyt "cytrynowy" i ostatecznie jest taki w miarę jak sądzę najbardziej zbliżony do właściwego.
Wyczytałem, że Francuzi na początku kryli samoloty fabrycznie wyprodukowaną gumowaną tkanina płócienną a potem zastąpili je zwykłym płótnem. Płótno to malowano lakierem (zabezpieczenie przed obkurczaniem). Pokrycie było potem przemalowywane mieszanką żółtej farby z olejowym lakierem lnianym. Po jakimś czasie wierzchnia warstwa pękała i odpadała.
W połowie 1916 r. zapoczątkowano stosowanie tzw.„enduit metalise” (metaliczna powłoka). Aluminiowy proszek dodawano do żółtej farby. Kolor nie był srebrzysto-żółty lecz w różnych odcieniach od intensywnego jak żółtko jajka do żółtawego.
W warsztatach polowych malowano pędzlem ławkowcem, były zacieki, plamy, różne kolory łat itp. Jak dodamy do tego przetarcia, plamy od oleju, zabrudzenia i blakniecie na skutek warunków atmosferycznych i eksploatacji to taki aeroplan wyglądał nieszczególnie.
Poniżej oryginalny SPAD VII francuskiego asa Gynemera (Muzeum w Le Bourget)

Następnym etapem będzie budowa silnika.
Pozdrawiam,
Ryszard

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
30-01-18 19:54  Odp: [R] SPAD A2 WAK 8/2008 (1:33)
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 22
Galerie - 22


 - 9

Jarek - nie wiem jak się ten lakier zwał :-)
Poniżej oryginalny tekst ;

Będę wdzięczny za wyjaśnienie i z góry dziękuję.

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
30-01-18 21:16  Odp: [R] SPAD A2 WAK 8/2008 (1:33)
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 22
Galerie - 22


 - 9

"Jak się zwał" - tak odpowiedziałem tzn. nie znam jego fabrycznej nazwy ale, że był to lakier lotnuczy to wiedziałem.
Przetłumaczyłem jak sądzę dobrze.
"Wczesnej produkcji fabryczne gumowane tkaniny zostały zastąpione przez zwykły materiał. Francuzi zastosowali praktykę przemalowywania warstw podstawowych lakieru (stosowanych do hartowania i obkurczania tkaniny) warstwą tłuszczowego lakieru w oleju lnianym."
"dope" to lakier lotniczy, którym pokrywano płótno (podstawowy lakier) i pisze się o nim "do hartowania i obkurczania tkaniny".Dopiero potem przemalowywano tłustym lakierem olejowym lnianym.
Gdzie jest więc pomyłka ?

Post zmieniony (30-01-18 21:18)

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
30-01-18 22:05  Odp: [R] SPAD A2 WAK 8/2008 (1:33)
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 22
Galerie - 22


 - 9

Fakt - przetłumaczyłem dosłownie bez zastanowienia i wyszło nielogicznie :-)
Dzięki za zwrócenie jakże słusznej uwagi.

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
07-02-18 20:53  Odp: [R] SPAD A2 WAK 8/2008 (1:33)
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 22
Galerie - 22


 - 9

Witam ,
Przez te kilka dni od ostatniego wpisu trochę się podłubało .

Silniczek w trakcie montażu.
Mały on i będzie ledwo widoczny więc przyznam się szczerze, że zrobiłem go zbytnio się nie angażując w szczegóły. Tym razem jest "stały"(nie będzie się obracał tak jak w moim Caudronie G.III czy Airco DH.2)

Siłą rozpędu wyciąłem otwory w przedniej wrędze zakrywającej silnik co było zupełnie zbędne, gdyż na nią naklejony będzie element z ażurowymi bocznymi półkolami.

Powklejane wstawki z tektury i "rusztowanie" okleiłem wpierw zwykłym papierem a następnie już właściwym pokryciem z uprzednio zrobionym obrzeżem kokpitu pilota.

Na wręgę z wyciętymi niepotrzebnie otworami została naklejona pomalowana na stalowy kolor (w wycinance jest w żółtym odcieniu) osłona a na górze pokrycia kadłuba zaznaczyłem linie podziału i dorobiłem dwa wlewy do baku.

W wycinance pokrycie to wraz z bocznymi osłonami jest jako całość

Ja zrobiłem oddzielne z dodatkowymi płaszczyznami - wąskim paskiem na górze i szerszym, krótszym na dole.
Wewnętrzna powierzchnia jest pomalowana na kolor blachy i dorobiona rura wylotu powietrza do gaźnika (widzę, że jest za duża więc trzeba będzie ją skrócić)

Kilka przeróbek jakie trzeba będzie zrobić a z nich najistotniejsza to belka (przedni dźwigar dolnego płata), która "leci" między stelażem podwozia.

Pozdrawiam,
Ryszard

Post zmieniony (08-02-18 07:47)

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
08-02-18 10:50  Odp: [R] SPAD A2 WAK 8/2008 (1:33)
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 22
Galerie - 22


 - 9

Tomek -tak pisałem, że już są trochę "przeterminiowane" :-)
Pomimo wnikliwego wpatrywania się w zdjęcia zawsze coś umknie uwadze.

Muszę dorobić i wkleić małe trójkąty u góry po bokach bo wyciąłem je w szpic, ścieniować wsporniki i przemalować cały przód osłony silnika bo jednak był malowany a nie w kolorze blachy.

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
26-02-18 17:12  Odp: [R] SPAD A2 WAK 8/2008 (1:33)
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 22
Galerie - 22


 - 9

Witam,
SWL miały małą przerwę produkcyjną spowodowaną pobytem trzyletniego miłośnika awiacji i jego pełzającej siostrzyczki.
Pacholę gdy ujrzało dotychczasowe wytwory SWL to usłyszałem - "Jojtuś chce taki samolocik" a że dziecku się nie odmawia dostał więc czerwonego "pchacza" (swego czasu wykonałem go jako model naciągów podczas budowy Airco DH.2)

Wracając do SPAD-a to trwa budowa gondoli strzelca

Jak już przód będzie gotowy całość będzie malowana.
W stosunku do projektu dodałem obrzeże kokpitu strzelca i trochę "dzióbek" zwaloryzowałem.
Wycinanka to SPAD A.2 prod. francuskiej natomiast ja przerabiam go na SPAD-a A.4 rosyjskiej produkcji zakładów Dux a te egz. (prócz silnika o innej mocy) różniły się od "francuzów" drobnymi zmianami konstrukcyjnymi :

Pozdrawiam,
Ryszard

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
26-02-18 20:40  Odp: [R] SPAD A2 WAK 8/2008 (1:33)
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 22
Galerie - 22


 - 9

Macieju - "Red Pusher" miał poważną awarię. Podczas lądowania w przygodnym terenie na skutek błędu pilota (wszak młody i niewylaszowany) - skapotował, utracił "opierzenie" lecz mechanicy SWL w mig go naprawili.
Sprawny odleciał do Powsina i tam jak sądzę skończy swój lotniczy żywot ! :-)

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
08-03-18 13:50  Odp: [R] SPAD A2 WAK 8/2008 (1:33)
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 22
Galerie - 22


 - 9

Witam,
Kolejna odsłona zmagań z "pokrakiem - łamańcem".
Przymiarka podwozia i śmigła.

Śmigiełko wystrugane z klejonych patyczków do lodów. Kształt łopat inny niż w wycinance. Wzorem były archiwalne zdjęcia i powiedzmy, że jest w miarę podobne. Śmigło bez widocznych warstw drewna - było lakierowane barwnym lakierem.

Stelaż podwozia - tektura piwna usztywniona SG z wstawionymi igłami.
Pozdrawiam,
Ryszard

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
08-03-18 14:36  Odp: [R] SPAD A2 WAK 8/2008 (1:33)
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 22
Galerie - 22


 - 9

Z jakiego drewna ? Nie wiem, nie jest to lipa ale jest w miarę miękkie.
Właściwie nie są to patyki do lodów a wypatrzony pakiecik takich drewienek w sklepie Tiger.

Natomiast śmigła z wyraźnymi warstwami drewna robię z naturalnego forniru tak jak np. do Albatrosa B.I

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
11-03-18 18:01  Odp: [R] SPAD A2 WAK 8/2008 (1:33)
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 22
Galerie - 22


 - 9

Witam,
Dolny płat.
Skrzydełka z jednego bloku tektury odpowiednio wygiętej.Tektura oszlifowana, polakierowana (by nie wsiąkał klej i ich nie odkształcił) i oklejona cienkim papierem. Na to przyjdzie właściwe pokrycie - malowane płótno (batyst).

Zmieniono (jak wspominałem) :
- kształt końcówek skrzydeł
- powiększyłem wycięcie przy kadłubie na krawędzi natarcia
- zmniejszyłem cięciwę
- brak lotek
Skrzydła nie były mocowane do kadłuba - przedni dźwigar przechodził przez stelaż podwozia a końce tylnego wchodziły w jego "nogi".
W stosunku do projektu przedni dźwigar będzie biegł między podwoziem.

Dźwigary - pręt stalowy o średnicy 1 mm wklejony w rowki (potem zaszpachlowane).
Miejsca mocowań słupków wymusiły poniższe usztywnienie skrzydeł

Przymiarka:

Pozdrawiam,
Ryszard

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
14-03-18 15:31  Odp: [R] SPAD A2 WAK 8/2008 (1:33)
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 22
Galerie - 22


 - 9

C.D. - dolny płat.
Podwozie wklejone, naciągi również. Skrzydła tylko wsunięte.
Pojawiła się owiewka, stopień i wlewy do baku (stare się oderwały i przepadły).

Pozdrawiam,
Ryszard

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
03-04-18 15:24  Odp: [R] SPAD A2 WAK 8/2008 (1:33)
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 22
Galerie - 22


 - 9

Dzień dobry,
Trochę przez ten miesiąc "się zrobiło" :-)
Płat górny

po przeszlifowaniu oklejony papierem milimetrowym (można wyłapać i poprawić ewentualne nierówności)

przymiarka właściwego ustawienia stójek i komory płatów

Po namalowaniu znaków okazało się, że wycięcia na dźwignie (popychacze) lotek nie są centralnie w białym kręgu (wpierw powinienem dopasować lotki do płata i zrobić wycięcia a potem malować kokardy).
Odciąłem i zerwałem pokrycie końców skrzydeł i lotek

Po zrobieniu stójek komory płatów (bez przykadłubowych) powtórna przymiarka (stójki wewnętrzna są dzielone i będą łączone belką)

Aktualnie trwa produkcja i montowanie zaczepów i naciągów ze śrubami rzymskimi (razem ma ich być 58 szt., a niektóre naciągi podwójne).
Oderwał się jeden wlew do baku i ramka owiewki.

Mam nadzieję, że do końca miesiąca całość (bez przedniego segmentu kadłuba) będzie ukończona.
Pozdrawiam,
Ryszard

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
04-04-18 12:48  Odp: [R] SPAD A2 WAK 8/2008 (1:33)
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 22
Galerie - 22


 - 9

Dziękuję za wpisy. To mocny doping do dalszej "produkcji".
"piotter" napisał: "twoje modele muszą wspaniale wyglądać na zdjęciu rodzinnym.
Myślałeś o czymś takim ?"
Dobry pomysł. Zrobię więc zdjęcia do "albumu rodzinnego".
Przykładowo jedna strona.

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
04-04-18 16:02  Odp: [R] SPAD A2 WAK 8/2008 (1:33)
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 22
Galerie - 22


 - 9

Bizon dziękuję za zainteresowanie tematem.
Treść z linku:
"Na wyposażeniu polskiego lotnictwa był jeden sprawny egzemplarz oraz jeden płatowiec bez silnika. Samoloty te były na wyposażeniu II Polskiego Oddziału Awiacyjnego do kwietnia 1918 r. Na samolocie SPAD A2 latali m.in: ppor. pil. Jerzy Grabiński oraz ppor. pil Bolesław Narkowicz"
Należy wspomnieć, że na tych "łamańcach" latało wielu Polaków - lotników w służbie cara Mikołaja. Jednym z nich był późniejszy w WP gen.bryg. Gustaw Macewicz. Przed wybuchem I WŚ był dcą 7.AO, potem 9.BAG-u. W okresie wojny - insp. wojsk lotniczych na Zach.Froncie.

G.Macewicz - 1915 r.

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
10-04-18 20:36  Odp: [R] SPAD A2 WAK 8/2008 (1:33)
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 22
Galerie - 22


 - 9

Witam,
Najtrudniejszy jak sądzę etap tj. montaż górnego płata ze słupkami zakończony.

Przed mocowaniem naciągów jeszcze trzeba zrobić retusz łączeń i kilka drobnych elementów (m.in. lusterko, śruby na łączeniach słupków z kadłubem, kolejny :-) wlew do baku etc.)
Zmieniłem malowanie słupków pod centropłatem na taki sam kolor jak poszycie przodu kadłuba.

Natomiast dużą zagadką jest element związany z wychylaniem lotek.
Nie wiem jaki był system wychylania. W wycięciu lotki było ramię dźwigni, które przechodziło przez rurkę zamocowaną do skrajnego tylnego słupka.
Zapewne są to jakieś dźwignie ale nie znalazłem dokładnych rysunków.
Trzeba będzie pokombinować.

Pozdrawiam,
Ryszard

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
10-04-18 23:14  Odp: [R] SPAD A2 WAK 8/2008 (1:33)
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 22
Galerie - 22


 - 9

Tak jest Panie Mariuszu.
Chyba "patent" o którym wspomniał Jarek.

Dziękuję za podpowiedzi.

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
11-04-18 09:41  Odp: [R] SPAD A2 WAK 8/2008 (1:33)
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 22
Galerie - 22


 - 9

Też próbuję rozszyfrować działanie - wychylanie lotki.

Na zdj. A4 - lotki tylko na górnym płacie.
Jest widoczne ramię dźwigni (poziome) i dalej pręt pionowy wchodzący w osłonę przy słupku ale nie dochodzi on do dolnego skrzydła.
Na Twoim zdjęciu widać popychacz dochodzący do pionowego elementu tej dziwnej przysłupkowej konstrukcji.
Na zdjęciu tej konstrukcji, które zamieściłem widać szparę w dolnym skrzydle - czyli tam kończy się ten poziomy popychacz.
Ale jak to działało ?

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
12-04-18 16:30  Odp: [R] SPAD A2 WAK 8/2008 (1:33)
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 22
Galerie - 22


 - 9

Witam,
Zagadka więc rozwiązana ! Dziękuję.
Mocowanie naciągów.

"Patent" na proste linki.
Miejsce styku posmarowane klejem wikolowatym (Magic Puzzle), linka obciążona klipsem - luz wybrany i finalne sklejenie cyjanoakrylem.

Nasunięte na linki śruby rzymskie umocowane odrobiną kleju (potem całość zostanie pomalowana)

Znalazłem jeszcze taki rysunek - sterowanie lotkami

Pozdrawiam,
Ryszard

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
14-04-18 16:34  Odp: [R] SPAD A2 WAK 8/2008 (1:33)
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 22
Galerie - 22


 - 9

Witam,
Lewa komora płatów i "zierkało" zrobione.
Gdybym wcześniej wiedział co to za "ustrojstwo" to sterowanie lotkami troszkę bym pocudował a tak... jest bo jest :-)

CDN
Ryszard

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
20-04-18 14:55  Odp: [R] SPAD A2 WAK 8/2008 (1:33)
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 22
Galerie - 22


 - 9

Witam,
Jeden segment "łamańca" gotowy, pozostał tylko drobny retusz.

"Odkryłem" ciekawy opis pierwszego lotu jaki odbył w charakterze pasażera na tym samolocie Wacław Makowski. Pilotował docent Tichomirow (str. 118-119 - "Cywil w wojsku - wspomnienia z życia i wojen" Cz.I i II - W.Makowski )
Zaraz po skończeniu tylnego segmentu miałem zabrać się za przód ale zajęła mnie renowacja takiego o to "blaszaka"

Samolocik Potez XV ma 91 lat !
Jest to pamiątka wręczona latem 1927 r. dcy 62.EL 6.PL kpt.pil. Jerzemu Gawrońskiemu (poniżej w kokpicie)

Samolocik połamany, nieudolnie lutowany wiódł sobie zapomniany żywot w pudle po butach aż trafił w moje ręce za sprawą wnuka pilota.
Pozdrawiam,
Ryszard

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
21-04-18 09:29  Odp: [R] SPAD A2 WAK 8/2008 (1:33)
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 22
Galerie - 22


 - 9

Wspomniane przez Mariusza śruby rzymskie firmy Gaspatchmodels

Cena za 30 szt. jednego z pokazanych wariantów 14,50 Ł + koszt przesyłki.
Dziękuję bardzo z n/w powodów:
- cena
- tak doskonale wykonane śruby to byłby "kwiatek do kożucha" w porównaniu z innymi elementami w modelu, których nie jestem w stanie tak dokładnie wykonać
- jak zamocować zaczepy do nich ? Powierzchnia skrzydeł nie jest z twardego plastiku.
Pozostaję więc przy swojej metodzie zdając sobie sprawę, że naciągi i śruby są zbyt grube/duże i odbiegają od pierwowzoru.
Naciągi tzn. nitka jedwabna w tym modelu jest niemalowana - czyli trochę cieńsza.
Robiłem próby z elastyczną nicią (nie chodziło mi o to by była napięta - jedwabne nici też robię "sztywne") lecz by naciągi były cieńsze.
Problemem było malowanie. Gdy pomalowałem je nie napięte to po rozciągnięciu farba się łuszczyła i odpadała, podobnie gdy malowałem je rozciągnięte. Prócz tego problem był z wiązaniem, klejeniem (klej usztywniał i wyginał trwale końce).
Zaczepy do śrub - musi to być b.cienki drut ale nie miedziany. Miedziany (o kolorze stali by go nie malować) wygina się i trwale go zamocować w poszyciu skrzydła nie jestem w stanie.
Szukam wciąż cienkiego stalowego.

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
21-04-18 10:24  Odp: [R] SPAD A2 WAK 8/2008 (1:33)
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 22
Galerie - 22


 - 9

NyFu napisał - "Ja bym zostawił antyk takim jaki jest."
Oczywiście, że taki zostanie.
Zdjęcia przedstawiają "blaszaka" po remoncie w SWL :-).
Tak jak wspomniałem był on w kilku elementach. Po oczyszczeniu i usunięciu pozostałości po lutowaniu i resztek taśmy przylepnej (pozostały jaśniejsze pasy na wyobleniu kadłuba) kleiłem go klejem - spoiwem "Poxipolem ".
Chyba wywołałem "wilka z lasu" bo wnuk (serdeczny kolega) gdy zobaczył "mojego" Poteza XXVA2

spytał czy mógłbym mu takiego samego "dziadkowego" zrobić (oczywiście nie jest on taki sam bo są istotne różnice między XV a XXV).
Jeszcze jedno zdjęcie kpt.pil. J.Gawrońskiego (1924 -25 r.)

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
21-04-18 18:14  Odp: [R] SPAD A2 WAK 8/2008 (1:33)
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 22
Galerie - 22


 - 9

Witam,
Przymiarka stelaża podwozia gondoli strzelca.

Pozdrawiam,
Ryszard

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
24-04-18 15:31  Odp: [R] SPAD A2 WAK 8/2008 (1:33)
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 22
Galerie - 22


 - 9

Witam,
Mały krok do przodu.
Wszystko wskazuje, że z początkiem maja SWL ogłoszą koniec budowy.

W stosunku do wydanego modelu zostały dodane naciągi od stelaża podwozia do płatów dolnych i zmienione "sztyce" łączące łukowaty wysięgnik gondoli z górnym płatem.
Na zdjęciach widać, że były one profilowane, zwężające się na końcach.

Po odhaczeniu gondoli sterczały na boki (skrajna, dona fot.)
Pozdrawiam,
Ryszard
PS - Tomex ja również nie kupuję gotowych dodatków i ciekaw jestem jakie to masz pomysły.

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
24-04-18 16:31  Odp: [R] SPAD A2 WAK 8/2008 (1:33)
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 22
Galerie - 22


 - 9

Dostępna w każdej pasmanterii.

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
25-04-18 19:31  Odp: [R] SPAD A2 WAK 8/2008 (1:33)
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 22
Galerie - 22


 - 9

Witam,
Dzisiaj majster Sopockich Warsztatów Lotniczych zameldował, że "łamaniec" gotów do lotu.
Na front nie może być jednak wysłany bo brak mu "armaty".
Jest w czym wybierać

Tak więc został jeszcze do zrobienia kaem z odciągami i drugi stopień wejściowy do gondoli.

Pozdrawiam,
Ryszard

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
27-04-18 09:44  Odp: [R] SPAD A2 WAK 8/2008 (1:33)
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 22
Galerie - 22


 - 9

Witam,
Można powiedzieć, że model skończony. Będzie można zabrać się wreszcie za porządny aeroplan a nie jakiś "łamaniec" :-)
Zostały tylko drobne poprawki i podmalowania.

Pomijając pewne niedokładności wynikające z braku moich umiejętności i materiałów (chyba zdecyduje się na kupno metalizera) nie jestem w stanie wykonać godła - dwugłowego złotego orła w czarnym kole, które umieszczone było na nosie gondoli.
Zastanawiam się też nad naniesieniem śladów eksploatacji (m.in. zabrudzeń od spalin i rozlewów oleju).

Pozdrawiam,
Ryszard

Odpowiedz na tę wiadomość 
 Tematy/Start  |  Wyświetlaj drzewo   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 

 Działy  |  Chcesz sie zalogowac? Zarejestruj się 
 Logowanie
Wpisz Login:
Wpisz Hasło:
Pamiętaj:
   
 Zapomniałeś swoje hasło?
Wpisz swój adres e-mail lub login, a nowe hasło zostanie wysłane na adres e-mail zapisany w Twoim profilu.


© konradus 2001-2018