FORUM MODELARZY KARTONOWYCH   
Regulamin i rejestracja regulamin forum  jak wstawiac grafike, linki itp do wiadomosci grafika i linki w postach

FORUM GŁÓWNE
Modele kartonowe, ich budowa, technika, problemy, recenzje, nowości oraz wszystkie tematy związane z Naszym Hobby :-)


Projekt Grupowy:  50 lat Małego Modelarza  
Wstawianie zdjęć na forum: tutoriale i miejsce na testy
Roboczy spis relacji: 1. OKRĘTY , 2. SAMOLOTY , 3...


 Działy  |  Tematy/Start  |  Nowy temat  |  Przejdź do wątku  |  Szukaj  |  Widok ze stronicowaniem  |  Zaloguj się   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
22-12-17 00:58  [R] Bristol Beaufighter TF Mk.X - GPM 29/2016, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje w toku - 3
Relacje z galerią - 13
Galerie - 1


 - 9

Nieco nietypowo dla mnie postanowiłem zacząć drugi model równolegle do Mustanga. Jeden powód to męczące klejenie kredy. Drugi to chęć postawienia na półce jakiegoś brytyjskiego dwusilnikowca. Wśród kandydatów były Blenheim, Mosquito i Sea Hornet, ale ostatecznie padło na Beaufightera z GPMu:



Bardzo kiedyś czekałem na ten samolot, ale zawsze na macie lądowało coś innego. Uznałem że pora w końcu zacząć go kleić. Model recenzowałem kiedyś w tym temacie - tam odsyłam po uwagi odnośnie wycinanki.

Zamierzam wykorzystać lasery, kabinkę i koła żywiczne z GPMu.

Na początek kabina:



Jak widać panele boczne wzmocniłem tekturą. Fotel pilota, wolant i kilka innych detali wkleję na późniejszym etapie budowy, żeby ich przypadkiem nie urwać przy manipulowaniu modelem. Co do fotelu pilota, to dziwna sprawa jest z pasami. Nie ma ich w wycinance (a przynajmniej ja nie widzę mimo kilkukrotnego obejrzenia arkuszy), nie ma ich na rysunkach montażowych, ale są za to w dodatkach wyciętych laserem:



Na zdjęciu części kabiny można też zauważyć, że po bokach fotela pilota są białe miejsca na przyklejenie pasów, czyli jednak powinny być, a osoby nie kupujące dodatków laserowych albo muszą dorobić we własnym zakresie albo poprosić autora o erratę :-)

Przyznam, że mnóstwo się nakombinowałem w jaki sposób okleić kabinę poszyciem żeby było dobrze. Ostatecznie zdecydowałem skleić poszycie osobno (przy czym część łączeń została sklejona paskami z cienkiego papieru do drukarki), a następnie wsunąć w nie kabinę wraz z tylną wręgą. Post factum wydaje się to dosyć oczywistym rozwiązaniem, ale wcale nie od razu było jasne że to będzie dobry sposób.



Z przodu wyszedł mi jakiś luz pomiędzy poszyciem zewnętrznym a poszyciem kabiny, dlatego ostatecznie jest podwójna warstwa pasków łączących - jedne wklejone w segment, drugie wystające z poszycia wewnętrznego. Dzięki temu luz zniknął. Segment za kabiną został uzupełniony o podposzycie. Zbędny ślad po obrysie osłony anten, której tu nie powinno być, będę próbował usunąć.

--
Ukończone: Hawker Tempest Mk. V, CR.714 C1 Cyclone, F4F Wildcat, Hawker Hurricane Mk I, DH-82A Tiger Moth, Curtiss Tomahawk Mk. IIB, P-38H Lightning, P-47 D-11 Thunderbolt, A-10 Thunderbolt II, Su-47 Berkut, PW-5 Smyk, Bachem Ba 349 Natter, M5A1 Stuart VI, U-boot Seehund

Moja lista życzeń do projektantów samolotów

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
22-12-17 12:23  Odp: [R] Bristol Beaufighter TF Mk.X - GPM 29/2016, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje w toku - 3
Relacje z galerią - 13
Galerie - 1


 - 9

zenek >> cóż, Haliński to to nie jest.

Halogen >> jeśli już coś to do pary skleiłbym wersję nocną z ProArte. Ale raczej małe szanse żeby to się w najbliższej przyszłości wydarzyło.

I po cichu liczę że klapy od ProArte będą się dały spasować do tego modelu.

--
Ukończone: Hawker Tempest Mk. V, CR.714 C1 Cyclone, F4F Wildcat, Hawker Hurricane Mk I, DH-82A Tiger Moth, Curtiss Tomahawk Mk. IIB, P-38H Lightning, P-47 D-11 Thunderbolt, A-10 Thunderbolt II, Su-47 Berkut, PW-5 Smyk, Bachem Ba 349 Natter, M5A1 Stuart VI, U-boot Seehund

Moja lista życzeń do projektantów samolotów

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
23-12-17 20:39  Odp: [R] Bristol Beaufighter TF Mk.X - GPM 29/2016, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje w toku - 3
Relacje z galerią - 13
Galerie - 1


 - 9

ceva, w wycinance nie ma opcji wykonania przeszklonej tablicy.

A co do braku wnętrza za kabiną pilota to jakoś bardzo mi to nie przeszkadza.

--
Ukończone: Hawker Tempest Mk. V, CR.714 C1 Cyclone, F4F Wildcat, Hawker Hurricane Mk I, DH-82A Tiger Moth, Curtiss Tomahawk Mk. IIB, P-38H Lightning, P-47 D-11 Thunderbolt, A-10 Thunderbolt II, Su-47 Berkut, PW-5 Smyk, Bachem Ba 349 Natter, M5A1 Stuart VI, U-boot Seehund

Moja lista życzeń do projektantów samolotów

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
24-12-17 00:59  Odp: [R] Bristol Beaufighter TF Mk.X - GPM 29/2016, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje w toku - 3
Relacje z galerią - 13
Galerie - 1


 - 9

> A więc od dzisiaj mało doścwiadczeni modelarze będą dykotwać jak będą opracowane modele.

Kolego, przecież możesz dorobić wnętrze kadłuba we własnym zakresie. No chyba że zaliczasz się do mało doświadczonych modelarzy :-)

--
Ukończone: Hawker Tempest Mk. V, CR.714 C1 Cyclone, F4F Wildcat, Hawker Hurricane Mk I, DH-82A Tiger Moth, Curtiss Tomahawk Mk. IIB, P-38H Lightning, P-47 D-11 Thunderbolt, A-10 Thunderbolt II, Su-47 Berkut, PW-5 Smyk, Bachem Ba 349 Natter, M5A1 Stuart VI, U-boot Seehund

Moja lista życzeń do projektantów samolotów

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
24-12-17 12:00  Odp: [R] Bristol Beaufighter TF Mk.X - GPM 29/2016, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje w toku - 3
Relacje z galerią - 13
Galerie - 1


 - 9

> Oj przestań proszę Cię. nie po to kupuje się model by dorabiać sobie samemu różne elementy. (...) Słabe tłumaczenie.

Ja doskonale rozumiem że chcesz mieć wszystko opracowane przez projektanta. Ale waloryzowanie modeli poprzez dorobienie elementów brakujących w wycinance to nie jest rzecz nowa i zmotywowany modelarz sobie z tym poradzi. Ale w porządku, rozumiem że to opracowanie nie spełnia twoich oczekiwań. To twoje święte prawo i nie będę cię przekonywał do zmiany zdania.

> niedoświadczeni chcą sobie kleic łatwe modele to niech biorą się za me-109 czy Spitfire

A nie masz poczucia, że trend jest dokładnie odwrotny? Że Haliński, robiący właśnie trudne i szczegółowe modele, publikuje głównie te najpopularniejsze maszyny? To pewnie jest kwestia tego że dla wielu osób modele Halińskiego są niesklejalne ze względu na ich trudność, co ogranicza krąg odbiorców. Dodaj do tego niszowość tematu i krąg odbiorców zmniejszy się jeszcze bardziej. Modele wypuszczane na rynek muszą przynieść zysk wydawcy, a sądzę że więcej osób będzie chętnych na takiego Beaufightera jak ten (i tak pracochłonnego), niż na jeszcze bardziej zdetalizowaną wersję z pełnym wnętrzem i czym tam jeszcze.

> Z tego co widzę to nawet klapy lotki i stery też są sztywne.

Powierzchnie sterowe można wykonać jako dzielone - spójrz do recenzji podlinkowanej w pierwszym poście.

--
Ukończone: Hawker Tempest Mk. V, CR.714 C1 Cyclone, F4F Wildcat, Hawker Hurricane Mk I, DH-82A Tiger Moth, Curtiss Tomahawk Mk. IIB, P-38H Lightning, P-47 D-11 Thunderbolt, A-10 Thunderbolt II, Su-47 Berkut, PW-5 Smyk, Bachem Ba 349 Natter, M5A1 Stuart VI, U-boot Seehund

Moja lista życzeń do projektantów samolotów

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
25-12-17 01:38  Odp: [R] Bristol Beaufighter TF Mk.X - GPM 29/2016, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje w toku - 3
Relacje z galerią - 13
Galerie - 1


 - 9

Chopinie, nie szlifuję krawędzi w żaden sposób. Jeśli chodzi o poszycie to linie proste (dolne łączenia segmentów) wycinam Olfą AK-3 przy linijce trzymając ostrze dosyć blisko pionu. Natomiast łuki wycinam nożyczkami. Sterczący rant czasami mi się robi przy cięciu skalpelem i to jest znak stępionego ostrza. Ale nawet wtedy można rant przygładzić palcem i powinno być dobrze. Retusz poszycia w tym modelu robię rozwodnioną temperą i rewelacyjnie się ona wchłania w krawędź, w przeciwieństwie do akryli Pactry które potrafią robić farfocle.

Wykonałem kabinę nawigatora i dalsze dwa segmenty kadłuba. Wszystko się elegancko schodzi, aczkolwiek musiałem nieco podszlifować wręgi - projekt chyba nie uwzględnia grubości kartonu. W mojej wycinance każda część kabiny nawigatora ma kolor z innej parafii. Dobrze że tego nie widać po sklejeniu. Od siebie dorobiłem wnęki wyrzutników łusek. Mały detal, ale sporo dodaje do efektu końcowego.



--
Ukończone: Hawker Tempest Mk. V, CR.714 C1 Cyclone, F4F Wildcat, Hawker Hurricane Mk I, DH-82A Tiger Moth, Curtiss Tomahawk Mk. IIB, P-38H Lightning, P-47 D-11 Thunderbolt, A-10 Thunderbolt II, Su-47 Berkut, PW-5 Smyk, Bachem Ba 349 Natter, M5A1 Stuart VI, U-boot Seehund

Moja lista życzeń do projektantów samolotów

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
25-12-17 18:25  Odp: [R] Bristol Beaufighter TF Mk.X - GPM 29/2016, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje w toku - 3
Relacje z galerią - 13
Galerie - 1


 - 9

Kalafior, na okładce na pewno jest surówka drukowana na atramentówce. Jakoś nie ma poczucia żeby kolory drastycznie się różniły między surówką a wycinanką, z wyjątkiem przodu osłon silników które na zdjęciu z okładki są bardzo jasne, a w wycinance brązowe.

Ostoja, oznaczenia boczne w RAFie malowano na każdy możliwy sposób. Wszystkie zdjęcia historyczne które znalazłem w sieci pokazują niestety tylko lewy bok samolotu, więc nie jestem w stanie zweryfikować, ale skoro autor zrobił tak, a nie inaczej to podejrzewam że miał dostęp do jakiegoś źródła które to potwierdza.

Efekt dzisiejszych prac:



--
Ukończone: Hawker Tempest Mk. V, CR.714 C1 Cyclone, F4F Wildcat, Hawker Hurricane Mk I, DH-82A Tiger Moth, Curtiss Tomahawk Mk. IIB, P-38H Lightning, P-47 D-11 Thunderbolt, A-10 Thunderbolt II, Su-47 Berkut, PW-5 Smyk, Bachem Ba 349 Natter, M5A1 Stuart VI, U-boot Seehund

Moja lista życzeń do projektantów samolotów

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
25-12-17 19:39  Odp: [R] Bristol Beaufighter TF Mk.X - GPM 29/2016, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje w toku - 3
Relacje z galerią - 13
Galerie - 1


 - 9

Ceva, wzrok cię myli - przód jest nieco ciemniejszy, ale nie na tyle żeby bardzo rzucało się to w oczy. Powiedzmy, że podobnie jak przy Tempeście od Hala, gdzie od spodu kolor skrzydła był nieco jaśniejszy. Tu dobrze widać:



--
Ukończone: Hawker Tempest Mk. V, CR.714 C1 Cyclone, F4F Wildcat, Hawker Hurricane Mk I, DH-82A Tiger Moth, Curtiss Tomahawk Mk. IIB, P-38H Lightning, P-47 D-11 Thunderbolt, A-10 Thunderbolt II, Su-47 Berkut, PW-5 Smyk, Bachem Ba 349 Natter, M5A1 Stuart VI, U-boot Seehund

Moja lista życzeń do projektantów samolotów

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
25-12-17 19:46  Odp: [R] Bristol Beaufighter TF Mk.X - GPM 29/2016, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje w toku - 3
Relacje z galerią - 13
Galerie - 1


 - 9

Na pewno spodziewam się sporych problemów przy gondolach silników, które od góry są dużo ciemniejsze niż poszycie skrzydła. A reszta się okaże, trudno mi teraz ocenić.

--
Ukończone: Hawker Tempest Mk. V, CR.714 C1 Cyclone, F4F Wildcat, Hawker Hurricane Mk I, DH-82A Tiger Moth, Curtiss Tomahawk Mk. IIB, P-38H Lightning, P-47 D-11 Thunderbolt, A-10 Thunderbolt II, Su-47 Berkut, PW-5 Smyk, Bachem Ba 349 Natter, M5A1 Stuart VI, U-boot Seehund

Moja lista życzeń do projektantów samolotów

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
30-12-17 21:31  Odp: [R] Bristol Beaufighter TF Mk.X - GPM 29/2016, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje w toku - 3
Relacje z galerią - 13
Galerie - 1


 - 9

Przy stateczniku poziomym nastąpił niewielki zgrzyt. Okazuje się że lasery przygotowane przez wydawcę są rozbieżne z wycinanką. W laserach brakuje szkieletu części centralnej, a kilka części ma zupełnie inne kształty:



Po szczegółowych przymiarkach okazało się, że około połowy części wyciętych laserowo pasuje. Resztę trzeba wyciąć samodzielnie z wycinanki:



Z kronikarskiego obowiązku odnotuję jeszcze dziwne felery na poszyciu:



Na prawym stateczniku zabrakło niektórych linii (kolor czerwony na zdjęciu powyżej). Kilka linii w dziwny sposób zanika (kolor zielony), a jedną zduplikowano (niebieski). Ze względu na przesunięcie druku linie na prawym stateczniku są też zaakcentowane mocniej niż na lewym. Na szczęście te rzeczy nie rzucają się bardzo w oczy po sklejeniu.



I taka przymiarka na sucho:



Coraz bardziej zaczyna do mnie docierać, że to będzie spory model.

--
Ukończone: Hawker Tempest Mk. V, CR.714 C1 Cyclone, F4F Wildcat, Hawker Hurricane Mk I, DH-82A Tiger Moth, Curtiss Tomahawk Mk. IIB, P-38H Lightning, P-47 D-11 Thunderbolt, A-10 Thunderbolt II, Su-47 Berkut, PW-5 Smyk, Bachem Ba 349 Natter, M5A1 Stuart VI, U-boot Seehund

Moja lista życzeń do projektantów samolotów

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
21-01-18 18:05  Odp: [R] Bristol Beaufighter TF Mk.X - GPM 29/2016, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje w toku - 3
Relacje z galerią - 13
Galerie - 1


 - 9

Tempo budowy nieco spadło po Nowym Roku. Po części przez obowiązki w pracy, po części przez chorobę. Niemniej jednak postępy są.

Na początek statecznik pionowy. Tutaj opracowanie sprawiło psikusa. Wycięcie od spodu na statecznik poziomy jest za małe:



Na szczęście skorygowanie problemu jest trywialnie proste:



Przy sterze kierunku również coś się nie zgrało z poszyciem. Na krawędzi natarcia w jednym miejscu brakuje jakichś 3mm żeby poszycie się zeszło. Po przymiarce stwierdziłem, że można by to zostawić tak jak jest bo po przyklejeniu steru do statecznika szczelina będzie niewidoczna. Dla porządku postanowiłem jednak zakleić szczelinę klinem zrobionym z zapasu koloru:



A tutaj gotowe komponenty:



Zastanawiałem się po co zapasowe oprofilowania do stateczników. Po ich przyklejeniu już wiem. O ile górne są względnie proste do wykonania, o tyle dolne diabelsko trudno jest ukształtować i poprawnie dokleić. No ale jakoś tam wyszło.



Skrzydła zacząłem od wykonania lotek. Muszę powiedzieć, że ich ukształtowanie sprawiło mi naprawdę sporo problemu. Trudność wynika z trójkątnego przekroju (przy czym górny i przedni róg są zaokrąglone) oraz brakiem w lotkach jakiegokolwiek wewnętrznego szkieletu ułatwiającego uzyskanie poprawnego kształtu. Przewidziano jedynie drut biegnący przez całą lotkę, którego wystające końce osadzić należy w otworach w żeberkach skrzydła. Ja sobie te zawiasy odpuściłem, bo lotki i tak miałem zamiar wkleić nieruchomo. Pozostał jeszcze problem brakujących pasów inwazyjnych w przedniej części lotek. W pierwszej chwili myślałem o pomalowaniu części na biało. Faktura farby za bardzo się jednak odcinała. Przykleiłem więc cienki pasek wykonany z papieru do drukarki. Wyszło lepiej, ale kolor w dalszym ciągu się odcinał. Od spodu wykonałem więc biały pas wykorzystując zapas koloru. Od góry zostawiłem papier do drukarki bo i tak jest ukryty we wnęce:



Mam natomiast poczucie, że uzyskany efekt końcowy byłby o wiele lepszy, gdyby lotki były rozrysowane sposobem pana Grzelczaka:



Pozwoliłoby to uniknąć łączeń, które od spodu dosyć mocno rzucają się w oczy. Podejrzewam że samo kształtowanie części też byłoby nieco łatwiejsze.

Następnie przyszła kolej na szkielet skrzydeł:



Trzy rzeczy zasługują na uwagę. Po pierwsze części F37 zakrywające od góry wnęki podwozia w wycinance są zdecydowanie za wielkie. W pierwszej chwili myślałem że może należy nimi przykryć od góry cały szkielet centropłata żeby utworzyły podposzycie. Są na to jednak o jakieś 3mm za wąskie. Dlatego z jednej części F37 wyciąłem dwa prostokąty zakrywające wnęki od góry, a drugą część zostawiłem jako zapas koloru zielonego. Druga rzecz warta uwagi to system mocowania skrzydeł. W każdym skrzydle są dwie rurki z cienkiego kartonu zwinięte na drucie 1mm. Założenie jest takie, że skrzydła trzymają się na dźwigarach z drutu i są nasuwane właśnie na te rurki. O ile wszystko ładnie się sprawdziło kiedy przymierzałem szkielet do kadłuba jeszcze bez poszycia, o tyle po oklejeniu poszyciem coś poszło nie tak i nie byłem już w stanie nasunąć skrzydeł na dźwigary. Nie wiem czemu tak się stało, ale musiałem wziąć wiertło, nawiercić otwory, i przyciąć dźwigary tak że z każdej strony wystaje może po jakieś 3-3,5cm:



Boję się że to za mało żeby utrzymać poprawny wznios skrzydeł. Trzecią rzeczą wartą uwagi jest lekkie odstępstwo od sposobu klejenia skrzydła zaproponowanego w instrukcji, która sugeruje osobne oklejenie poszyciem centropłata i skrzydeł, a następnie sklejenie ich razem. Ja postanowiłem szkielet wykonać jako całość, następnie okleić poszyciem centropłat (wyrównując oczywiście do wnęki podwozia) i dodać przy tym pasek łączący dla uzyskania dokładnego połączenia pomiędzy poszyciami centropłata i skrzydeł:



Pomysł z grubsza wyszedł dobrze, ale na lewym skrzydle nieco za mocno docisnąłem poszycie od góry, przez co na dole zostało go ciut za dużo. Musiałem wyciąć nadmiar i zamaskować zapasem poszycia:



Kombinowałem też nieco przy końcówkach skrzydeł, a konkretnie przy lampach. W wycinance lampy mają standardowo kolor czerwony i zielony:



Natomiast w rzeczywistości były one przezroczyste, a jedynie żarówki były kolorowe:



Tak nawiasem mówiąc to tak było chyba w większości samolotów, a tego typu uproszczenie stosowane jest w większości modeli. O ile jednak w myśliwcach lampy są małe i nie jest to jakoś zbytnio rażące, o tyle w przypadku Beaufightera lampy są duże i wygląda to tak sobie. Postanowiłem spróbować wytłoczyć osłony lamp i wykonać ich wnętrze we własnym zakresie. Zrobiłem więc kopyto z balsy:



Natomiast moje próby tłoczenia podsumuję jednym słowem: porażka. W związku z tym przeszklonych lamp nie ma. Skrzydła sklejone w całość wyglądają tak:



A samolot ze skrzydłami prezentuje się następująco:



To tylko przymiarka na sucho. Skrzydła dokleję dopiero po wykonaniu brakujących detali skrzydeł: gondoli podwozia, wlotów chłodnic i punktów podwieszania uzbrojenia.

Na koniec słowo przestrogi. Do klejenia większych powierzchni mam zwyczaj używać Kleju Szewskiego firmy Lab. Ponieważ skończył mi się zapas poprosiłem rodzinę o przysłanie kilku tubek w ramach paczki świątecznej. No i tu pojawił się problem:



Tubka na dole to zwykle używany przeze mnie przezroczysty klej polimerowy. Tubka na górze to zapas dosłany przez rodzinę. Pomimo prawie identycznej tubki jest to butapren, również podpisany jako "Klej szewski". Kluczem jest słowo "przezroczysty" na dolnej tubce. Uważajcie, żebyście też się nie przejechali w ten sposób. Ja mam teraz pięć tubek butaprenu które przyjdzie mi chyba zwyczajnie wyrzucić.

--
Ukończone: Hawker Tempest Mk. V, CR.714 C1 Cyclone, F4F Wildcat, Hawker Hurricane Mk I, DH-82A Tiger Moth, Curtiss Tomahawk Mk. IIB, P-38H Lightning, P-47 D-11 Thunderbolt, A-10 Thunderbolt II, Su-47 Berkut, PW-5 Smyk, Bachem Ba 349 Natter, M5A1 Stuart VI, U-boot Seehund

Moja lista życzeń do projektantów samolotów

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
22-01-18 16:10  Odp: [R] Bristol Beaufighter TF Mk.X - GPM 29/2016, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje w toku - 3
Relacje z galerią - 13
Galerie - 1


 - 9

lubię placki >> nie lubię kleić dużych powierzchni butaprenem ze względu na intensywny zapach. Dodatkowo, przy podposzyciu bałbym się że kolor kleju przebije na wylot (kiedyś mi się zdarzyło). Butaprenem kleję tylko ramki oszklenia, więc z tyloma tubkami niespecjalnie mam co zrobić.

zenek >> człowieku, przestań się ciągle czepiać. Nic tylko narzekasz jakie to te modele za bardzo uproszczone - możesz sam zaprojektować jak ci się nie podoba. A najlepiej to pokaż wszystkim na forum jak sam kleisz. Ja bardzo jestem ciekaw. Z twoich wypowiedzi wynika że poziom złożoności poniżej poziomu Halińskiego cię nie satysfakcjonuje. W takiej sytuacji myślę że wszyscy chętnie na twoje modele popatrzą.

--
Ukończone: Hawker Tempest Mk. V, CR.714 C1 Cyclone, F4F Wildcat, Hawker Hurricane Mk I, DH-82A Tiger Moth, Curtiss Tomahawk Mk. IIB, P-38H Lightning, P-47 D-11 Thunderbolt, A-10 Thunderbolt II, Su-47 Berkut, PW-5 Smyk, Bachem Ba 349 Natter, M5A1 Stuart VI, U-boot Seehund

Moja lista życzeń do projektantów samolotów

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
22-01-18 18:02  Odp: [R] Bristol Beaufighter TF Mk.X - GPM 29/2016, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje w toku - 3
Relacje z galerią - 13
Galerie - 1


 - 9

balu109, niezły pomysł z tym klejem - nie pomyślałem o tym. Teraz to już za późno bo końcówki sklejone, ale przy następnym modelu pomyślę.

--
Ukończone: Hawker Tempest Mk. V, CR.714 C1 Cyclone, F4F Wildcat, Hawker Hurricane Mk I, DH-82A Tiger Moth, Curtiss Tomahawk Mk. IIB, P-38H Lightning, P-47 D-11 Thunderbolt, A-10 Thunderbolt II, Su-47 Berkut, PW-5 Smyk, Bachem Ba 349 Natter, M5A1 Stuart VI, U-boot Seehund

Moja lista życzeń do projektantów samolotów

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
22-01-18 20:39  Odp: [R] Bristol Beaufighter TF Mk.X - GPM 29/2016, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje w toku - 3
Relacje z galerią - 13
Galerie - 1


 - 9

MateuszB, to jest inny samolot - patrz numer seryjny.

--
Ukończone: Hawker Tempest Mk. V, CR.714 C1 Cyclone, F4F Wildcat, Hawker Hurricane Mk I, DH-82A Tiger Moth, Curtiss Tomahawk Mk. IIB, P-38H Lightning, P-47 D-11 Thunderbolt, A-10 Thunderbolt II, Su-47 Berkut, PW-5 Smyk, Bachem Ba 349 Natter, M5A1 Stuart VI, U-boot Seehund

Moja lista życzeń do projektantów samolotów

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
28-01-18 22:55  Odp: [R] Bristol Beaufighter TF Mk.X - GPM 29/2016, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje w toku - 3
Relacje z galerią - 13
Galerie - 1


 - 9

Tydzień upłynął raczej niemrawo jeśli chodzi o budowę modelu, ale udało się zrobić makiety silników. Na początek jednak małe uzupełnienie poprzedniego wpisu o budowie skrzydeł. W szkielecie przewidziane są punkty mocowania podwozia w które należy wsunąć końcówki drutów wystających z goleni. Na poszyciu nie zaznaczono jednak położenia tych punktów i niespecjalnie wiadomo gdzie wbijać druty:



Można oczywiście po omacku, ale to wiąże się z ryzykiem pomyłki i poharatania poszycia. Na szczęście AWOT był tutaj bardzo pomocny i od ręki przyszykował odpowiedni szablon:



Wystarczy taki szablon przyłożyć do skrzydła i przekłuć w zaznaczonych miejscach:



Za silniki wziąłem się teraz bo makiety są proste, a nie czułem się na siłach walczyć z dosyć skomplikowanymi gondolami podwozia. Było kilka drobnych zgrzytów, na szczęście wszystkie bardzo proste do naprawienia.



Trzy rzeczy są tutaj na powyższym zdjęciu nie tak. Po pierwsze, widoczna na zdjęciu wręga E2 zamykająca od przodu trzon na którym osadzone są cylindry nie jest w żaden sposób oklejona i wystaje spod przedniej części silnika. Trzeba wyretuszować. Po drugie w wycinance znalazła się tylko jedna wręga E7 (powinna być jedna na silnik). To na szczęście nie problem - w laserach są aż cztery :-) I wreszcie to co najbardziej rzuca się w oczy czyli różnica w kolorze obu części silnika. Wydało mi się to nieco dziwne. Skonsultowałem ze zdjęciami w domowym archiwum i wychodzi na to, że cały trzon silnika powinien być ciemny, zaś cylindry nieco jaśniejsze:



Postanowiłem więc przemalować część E1 na ciemniejszy kolor. Jak widać ze zdjęcia projektanci silnika Bristol Hercules mieli litość dla modelarzy kartonowych ;-) i zaprojektowali cylindry o kształcie bardzo łatwym do odwzorowania w kartonie:



Są tylko dwa drobne problemy z częściami E5 (te na górze). Po pierwsze są nieco za długie. Trzeba je albo przyciąć, albo dołożyć pod spód pasek z papieru od drukarki albo kleić na zakładkę. Problem drugi to ułożenie grafiki. Jak widać ze zdjęcia silnika te kółka na cylindrach ułożone są tak że od przodu widoczne są dwa skierowane na bok pod kątem 45 stopni. Natomiast na częściach w wycinance grafika jest zrobiona tak że jeśli zgra się łączenia części E4 i E5 z tyłu to będzie jedno kółko skierowane centralnie do przodu. Trzeba więc obrócić części E5 o 45 stopni żeby było dobrze. Oczywiście nie jest to żaden problem techniczny, ale trzeba uważać żeby tego źle nie skleić. Ja pierwszy cylinder skleiłem źle i dopiero potem zauważyłem problem. GPM przygotował miły dodatek w postaci wyciętych laserem górnych pokryw cylindrów:



Różnią się nieco kolorem, ale i tak nie będzie tego widać po nałożeniu osłon silników. Ja po namyśle postanowiłem mimo wszystko skorzystać z części w wycinance. Ostatecznie silniki prezentują się tak:



--
Ukończone: Hawker Tempest Mk. V, CR.714 C1 Cyclone, F4F Wildcat, Hawker Hurricane Mk I, DH-82A Tiger Moth, Curtiss Tomahawk Mk. IIB, P-38H Lightning, P-47 D-11 Thunderbolt, A-10 Thunderbolt II, Su-47 Berkut, PW-5 Smyk, Bachem Ba 349 Natter, M5A1 Stuart VI, U-boot Seehund

Moja lista życzeń do projektantów samolotów

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
04-02-18 15:14  Odp: [R] Bristol Beaufighter TF Mk.X - GPM 29/2016, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje w toku - 3
Relacje z galerią - 13
Galerie - 1


 - 9

Zacząłem w tym tygodniu pracę nad gondolami. Będzie to dosyć pracochłonny fragment modelu ze względu na rozdrobnienie poszycia:



W szczególności dolna strona jest pracochłonna:



W przypadku wykonywania otwartego podwozia - a tak oczywiście będzie u mnie - każdą z części F8-F11 trzeba rozciąć na cztery fragmenty odpowiadające lewej ścianie komory, lewej klapie podwozia, prawej klapie podwozia i prawej ścianie komory. Identycznie trzeba postąpić z częścią F32, rozcinając ją na 16 kawałków. Do tego trzeba wyciąć otwory na wypukłe wybrzuszenia no a potem wszystko ukształtować i poskładać w całość. Czyli każda ściana komory składać się będzie z czterech kawałków poszycia od zewnątrz i czterech kawałków od wewnątrz:



Póki co wykonałem tylko przednią oraz górną stronę obu gondoli. Przy prawej gondoli popełniłem błąd klejąc dwa pierwsze segmenty. Najpierw wkleiłem wręgę w drugim segmencie, a dopiero potem doklejałem pierwszy. Była to bardzo kiepska kolejność, bo umęczyłem się strasznie, a i tak efekt pozostawia nieco do życzenia. W lewej gondoli już tego błędu nie popełniłem i poszło nieco łatwiej. Niestety, w przypadku obu gondoli pierwszy segment okazał się zbyt duży i konieczne było wycięcie klina na białym polu od góry. Nie wiem czy to mój błąd czy niedokładność w projekcie, ale wręga zamykająca segment od przodu była nieco za mała po obu stronach, więc to mogła nie być moja pomyłka.



Nie ukrywam że bałem się jak to wszystko wyjdzie. W szczególności bałem się żeby gondole nie wyszły za płaskie od góry. Na szczęście wszystko jest bardzo dobrze zaprojektowane i podparte na wręgach i nie ma raczej możliwości skopania w taki sposób. Poniżej przymiarka na sucho.



Bardzo obawiałem się różnic kolorów, które przy oglądaniu wycinanki na płasko właśnie tutaj wydawały się największe. Nie ukrywam że odetchnąłem z ulgą. Nie jest idealnie, ale też nie jest tak źle jak się bałem.

--
Ukończone: Hawker Tempest Mk. V, CR.714 C1 Cyclone, F4F Wildcat, Hawker Hurricane Mk I, DH-82A Tiger Moth, Curtiss Tomahawk Mk. IIB, P-38H Lightning, P-47 D-11 Thunderbolt, A-10 Thunderbolt II, Su-47 Berkut, PW-5 Smyk, Bachem Ba 349 Natter, M5A1 Stuart VI, U-boot Seehund

Moja lista życzeń do projektantów samolotów

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
04-03-18 20:18  Odp: [R] Bristol Beaufighter TF Mk.X - GPM 29/2016, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje w toku - 3
Relacje z galerią - 13
Galerie - 1


 - 9

Pracy nad skrzydłami ciąg dalszy. Zacząłem od doklejenia gondoli do płatów:



Jak widać dorobiłem paski łączące z cienkiego papieru żeby móc bez problemu dokleić boki gondoli. Po wewnętrznej stronie płatów wyszły mi szpary na styku z krawędzią natarcia:



Po zewnętrznej wszystko zeszło się elegancko:



Nie wiem czy wina moja czy projektu. Póki co jeszcze nic z tym nie zrobiłem, ale myślę żeby dostać się z wikolem przez otwór w przedniej wrędze gondoli i to załatać.

Boczne strony gondoli:



Wszystko obowiązkowo podpisane, bo nie da się na oko rozróżnić np. lewej wewnętrznej od prawej zewnętrznej. Kilka nitów na jednej części nie zostało zwaloryzowanych, co daje doskonałe porównanie pomiędzy nitami waloryzowanymi a takimi robionymi jako czarne kropki:



Tylne części gondoli, również z dodatkowymi paskami łączącymi:



Wydaje się że powinno być prosto - w końcu to tylko dwie duże części poszycia doklejone do wręgi. W rzeczywistości ten element okazał się bardzo trudny technicznie i naprawdę sporo się nagimnastykowałem żeby to skleić. Potem dokleiłem przygotowane boki gondoli do części tylnej:



Jak widać podpisywanie na niewiele się zdało, bo w prawej gondoli wkleiłem boki do góry nogami. Trzeba było oderwać i dokleić poprawnie. Następnie wkleiłem poszycia wnętrze, z wyjątkiem części najbardziej z przodu, które dokleiłem dopiero po przyklejeniu do płata i złapaniu przednich pasków łączących (wszystkie paski łączące zrobiłem z cienkiego papieru do drukarki, żeby nie dodawały grubości):



Potem wloty powietrza:



I jeszcze punkty mocowania pylonów rakiet i najważniejsze detale skrzydeł gotowe:



Różnice kolorów między górną częścią gondoli a górnym płatem nie rzucają się w oczy tak bardzo jak się obawiałem. Za to - tutaj zaskoczenie - w oczy rzuca się jaśniejszy odcień czarnego pasa na częściach doklejanych na skrzydłach:



Zdjęcie tego nie oddaje, ale jest to nieco widoczne. Na szczęście będą tutaj rakiety, które powinny odciągnąć nieco wzrok od kolorów.

Skrzydła niby zrobione, ale w rzeczywistości to będzie jeszcze przy nich sporo roboty. Zacząłem robić klapy luków podwozia. Potem jeszcze wloty powietrza nad silnikiem, osłony silników z rurami wydechowymi, pylony rakiet z rakietami no i oczywiście podwozie i śmigła. I to jest jakieś 80% tego co zostało jeszcze do skończenia modelu.

--
Ukończone: Hawker Tempest Mk. V, CR.714 C1 Cyclone, F4F Wildcat, Hawker Hurricane Mk I, DH-82A Tiger Moth, Curtiss Tomahawk Mk. IIB, P-38H Lightning, P-47 D-11 Thunderbolt, A-10 Thunderbolt II, Su-47 Berkut, PW-5 Smyk, Bachem Ba 349 Natter, M5A1 Stuart VI, U-boot Seehund

Moja lista życzeń do projektantów samolotów

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
19-03-18 23:39  Odp: [R] Bristol Beaufighter TF Mk.X - GPM 29/2016, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje w toku - 3
Relacje z galerią - 13
Galerie - 1


 - 9

Złożyłem pokrywy luków podwozia. Jedna pokrywa to osiem głównych części poszycia, po cztery od środka i od zewnątrz:



Zaczynam od ukształtowania i sklejenia poszycia zewnętrznego:



Nie korzystam z pasków łączących z wycinanki bo są za grube. Zamiast tego użyłem sklejek z papieru do drukarki. Potem kształtuję i wklejam poszycie wewnętrzne:



A potem jeszcze trzy razy to samo:



Poprawne ukształtowanie pokryw najłatwiej zagwarantować pasując je do gondoli podwozia. Ja zostawiłem pokrywy wklejone taśmą maskującą na noc:



Potem jeszcze doklejanie wybrzuszeń i pokrywy zrobione:



--
Ukończone: Hawker Tempest Mk. V, CR.714 C1 Cyclone, F4F Wildcat, Hawker Hurricane Mk I, DH-82A Tiger Moth, Curtiss Tomahawk Mk. IIB, P-38H Lightning, P-47 D-11 Thunderbolt, A-10 Thunderbolt II, Su-47 Berkut, PW-5 Smyk, Bachem Ba 349 Natter, M5A1 Stuart VI, U-boot Seehund

Moja lista życzeń do projektantów samolotów

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
01-04-18 23:06  Odp: [R] Bristol Beaufighter TF Mk.X - GPM 29/2016, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje w toku - 3
Relacje z galerią - 13
Galerie - 1


 - 9

Wykonałem brakujące detale kabiny: fotel, wolant, celownik i dźwignie wszelakie. W wycinance nie ma szablonu do wycięcia szybki celownika, ale nie jest to duży problem. Na rysunku montażowym szablon oznaczono jako część J3, ale w rzeczywistości część J3 to nasada łopaty śmigła.



Dla przypomnienia, tak wygląda kabina przed wklejeniem brakujących części:



W trakcie przymierzania okazało się że coś się nie za bardzo zgadza z celownikiem, który mocno zachodzi na wolant:



Skróciłem nieco jego mocowanie i jest dobrze:



--
Ukończone: Hawker Tempest Mk. V, CR.714 C1 Cyclone, F4F Wildcat, Hawker Hurricane Mk I, DH-82A Tiger Moth, Curtiss Tomahawk Mk. IIB, P-38H Lightning, P-47 D-11 Thunderbolt, A-10 Thunderbolt II, Su-47 Berkut, PW-5 Smyk, Bachem Ba 349 Natter, M5A1 Stuart VI, U-boot Seehund

Moja lista życzeń do projektantów samolotów

Odpowiedz na tę wiadomość 
 Tematy/Start  |  Wyświetlaj drzewo   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 

 Działy  |  Chcesz sie zalogowac? Zarejestruj się 
 Logowanie
Wpisz Login:
Wpisz Hasło:
Pamiętaj:
   
 Zapomniałeś swoje hasło?
Wpisz swój adres e-mail lub login, a nowe hasło zostanie wysłane na adres e-mail zapisany w Twoim profilu.


© konradus 2001-2018