FORUM MODELARZY KARTONOWYCH   
Regulamin i rejestracja regulamin forum  jak wstawiac grafike, linki itp do wiadomosci grafika i linki w postach

FORUM GŁÓWNE
Modele kartonowe, ich budowa, technika, problemy, recenzje, nowości oraz wszystkie tematy związane z Naszym Hobby :-)


Projekt Grupowy:  50 lat Małego Modelarza  
Na tapecie:  Akcja sprzątania forum. W czynie społecznym, bez nagród i medali :>  
Na tapecie:  Projekt 50 lat Małego Modelarza - apel o uzupełnienie brakujących zdjęć.  


 Działy  |  Tematy/Start  |  Nowy temat  |  Przejdź do wątku  |  Szukaj  |  Widok rozszerzony (50 postów/stronę)  |  Zaloguj się   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 1 
20-04-17 15:39  [R] Motorówka inspekcyjna Kontroler 8, 1:50, GPM 14'2012
Konsyliarz 

Na Forum:
Relacje w toku - 1
Galerie - 1
 

Dzień dobry Państwu.
Jest to moja pierwsza relacja, co niestety widać po kompozycji zdjęć, ponieważ na razie nie mam gdzie ich robić, ale mam nadzieję, że udało mi się uchwycić to, co chciałem Wam pokazać. Plamy farby na macie do cięcia były od początku, ponieważ kupiłem ją jako używaną.
Zdecydowałem się na ten model, ponieważ powszechnie jest uważany za odpowiedni na początek przygody z kartonowym szkutnictwem, z uwagi na niewielką ilość części oraz ich wzorowe spasowanie. Według mnie tak jest rzeczywiście, biorąc pod uwagę stopień skomplikowania innych statków i okrętów, zwłaszcza w większych skalach. Ponadto instrukcja sugeruje prosty sposób sklejenia burt i poszycia, dzięki czemu statek mógłby powstać w naprawdę szybkim tempie, lecz byłby bardzo podatny na uszkodzenia.

1. Szkielet z części wyciętych laserowo skleiłem punktowo cyjanoakrylowym UniFlex'em, następnie łączenia "zespawałem" introligatorskim Magicznym. Pomimo zastosowania kleju wodnego całość nie uległa zwichrowaniu, choć nie uniknąłem kilku drobnych błędów wynikających z braku doświadczenia. Mianowicie wystąpiło delikatne (0,5mm) przesunięcie jednej z wręg względem osi symetrii pokładu; podobne drobne przesunięcia pojawiły się w kilku innych miejscach, lecz mam nadzieję, że wszystko da się jeszcze poprawić.
2. Wręgi szlifowałem bloczkiem kosmetycznym, co dało - moim zdaniem - dobry rezultat. Nie pomyślałem o usztywnieniu krawędzi klejem cyjanoakrylowym, co ułatwiłoby mi znacznie pracę, lecz wyciągnę wnioski na przyszłość. Budowa szkieletu zajęła mi mniej więcej 4 godziny wraz z czasem na wysychanie kleju oraz szlifowaniem, co świadczy o wyższości (pod tym względem) cięć laserowych nad tradycyjnymi. Gdybym robił to dłużej, przesunięcia prawdopodobnie i tak by się pojawiły, ponieważ nie chodziło o tempo samej budowy, lecz o czas wiązania kleju i związaną z tym synchronizację przyklejania kolejnych wręg.
3. Kadłub... Nie mogłem się zdecydować na piankowanie, ponieważ nie mam w tej materii absolutnie żadnego doświadczenia. Dodatkowe wręgi również mogłyby skutkować wystąpieniem tzw. "krowich żeber", więc wybrałem metodę podwójnego poszycia. Niestety, skan mnie nie zadowalał, ponieważ występowały zbyt duże rozbieżności w wymiarach części.
Dlatego też zrobiłem podszycie z tektury o grubości 1mm, jako kompromis pomiędzy wszystkimi innymi technikami.
Metoda mojego działania polega na odrysowaniu wyciętego elementu poszycia na tekturze, wycięcie po odliczeniu około milimetra z każdej strony, a następnie dopasowanie do wręg, uformowanie i punktowe przyklejenie cyjanoakrylanem. Elementy burt trzeba już niestety wymierzać "na żywo", ponieważ nie ma ich z czego odrysować.
Kolejnym krokiem jest wzmocnienie łączeń UniFlex'em w celu łatwiejszego szlifowania.
Taka technika polega głównie na rzeźbieniu i odcinaniu milimetrowych paseczków, lecz jest relatywnie szybka, co ma dla mnie duże znaczenie.

Poniższe zdjęcia przedstawiają stan obecny kadłuba, czyli przede mną jeszcze mniej więcej połowa pracy. W wielu miejscach występują drobne szczeliny, które jednak nie mają znaczenia, ponieważ całość zostanie zaszpachlowana i oszlifowana. Najważniejsze, że udało mi się zachować kształt kadłuba, choć zdjęcia raczej tego nie odzwierciedlają z powodu przeźroczystości łączeń wykonanych klejem cyjanoakrylowym.

Zapraszam do oglądania zdjęć i komentowania:)



--

 
20-04-17 17:26  Odp: [R] Motorówka inspekcyjna Kontroler 8, 1:50, GPM 14'2012
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 33


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 20


 - 9

Witam na Forum i życzę powodzenia w budowie !
Pozdrawiam,
Ryszard

 
20-04-17 18:47  Odp: [R] Motorówka inspekcyjna Kontroler 8, 1:50, GPM 14'2012
Kurt 



Na Forum:
Relacje w toku - 3
Relacje z galerią - 7


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 8


 - 3

Witaj
Zabrałeś się solidnie do roboty bez chodzenia na skróty a patrząc na zaprezentowaną przez Ciebie latarnię o efekt końcowy można być spokojnym

--
"Czasami lepiej milczeć i sprawić wrażenie idioty, niż się odezwać i rozwiać wszelkie wątpliwości. "

Śmigłowce i inne ulepki
Modele Kurta

 
21-04-17 15:35  Odp: [R] Motorówka inspekcyjna Kontroler 8, 1:50, GPM 14'2012
witya 

Na Forum:
Galerie - 3
 

No to siadam w pierwszym rzędzie...

 
22-04-17 21:52  Odp: [R] Motorówka inspekcyjna Kontroler 8, 1:50, GPM 14'2012
Forest 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
 

Podglądam, zawsze chętnie się czegoś nauczę :)

--
Pozdrawiam :) Zbyszek, Niedzielny Sklejacz ;)

 
23-04-17 07:29  Odp: [R] Motorówka inspekcyjna Kontroler 8, 1:50, GPM 14'2012
Konsyliarz 

Na Forum:
Relacje w toku - 1
Galerie - 1
 

Proszę Państwa, to ja dopiero uczę się modelarstwa!:)
Z ogromnym zdziwieniem przyjąłem fakt, że Pan ZbiG, tak doświadczony modelarz i twórca pięknego egzemplarza Kontrolera potraktował moja relację jako swego rodzaju przewodnik:) Niemniej jednak jest mi bardzo miło, choć sama metoda tekturowego podposzycia bywa spotykana u niektórych modelarzy; aczkolwiek występuje rzadko, a już na pewno charakteryzuje się znacznie większą estetyką wykonania niż w moim przypadku.
Postaram się opisywać kolejne kroki jak najdokładniej, może jeszcze komuś taka wiedza się przyda. A zawsze lepiej uczyć się na cudzych błędach niż własnych:)

Niedawno dowiedziałem się, że można odrysowywać elementy podposzycia za pomocą kalki technicznej, co bardzo ułatwia pracę przy skomplikowanych wielokątach, ale w moim przypadku jest już na to za późno, ponieważ kadlub już prawie skończyłem.

Ogromną zaletą używania dużych ilości kleju cyjanoakrylowego na tekturze jest naprawdę ogromna wytrzymałość powstałej skorupy, przez co kadłub sprawia wrażenie gdyby był plastikowy.

 
08-05-17 19:01  Odp: [R] Motorówka inspekcyjna Kontroler 8, 1:50, GPM 14'2012
Konsyliarz 

Na Forum:
Relacje w toku - 1
Galerie - 1
 

Dobry wieczór.
Po wielogodzinnych zmaganiach z tekturą, klejem, brakiem umiejętności oraz napadami frustracyjno-depresyjnymi, udało mi się zbudować kadłub:

- jeśli mógłbym swojej pracy wystawić szkolną ocenę byłoby to zawyżone 3+ z uwagi na fakt, że to mój pierwszy model statku i brakuje mi doświadczenia. Względem arcydzieł Forumowiczów nie ma porównania, ale jeśli w podobny sposób okaleczyłbym np. piąty w karierze kadłub, a nie pierwszy - wówczas musiałbym znaleźć sobie inne hobby.

- popełniłem katastrofalny błąd przy budowie podposzycia - nie wyrównałem odpowiednio spoin. Nie wiedziałem, że nawet nierówność mierzona w dziesiątych częściach milimetra przełoży się na niedopasowanie poszycia i efekt krowich żeber.

- konstrukcja kadłuba jest tak mocna, że można nim wbijać gwoździe, lecz nie dopracowałem obłości oraz spoin. W następnym modelu nie popełnię tych błędów, min. zastosuję inną tekturę, bo ta szara za bardzo się łamie i bardzo mechaci przy szlifowaniu.

- poszycie burt było za długie. W ogóle wszystkie elementy poszycia okazały się zbyt długie i wszystko musiałem docinać. W innych relacjach z budowy tego modelu ten problem nie wystąpił, więc gdzieś musiałem popełnić błąd, prawdopodobnie przy szlifowaniu. Na rufie musiałem odcinać paski o szerokości 2mm!

- retusz nie wyszedł zbyt dobrze. Malowałem krawędzie artystycznymi farbami akrylowymi w tubkach i dobrałem kolor według wszelkich prawideł, czyli o ton jaśniejszy od retuszowanego elementu. Niestety, po kilku dniach farba ściemniała o kilka tonów i nie mam pojęcia dlaczego. Obecnie testuję wariacje barw na testowych elementach.

Kilka zdjęć kadłuba w obecnym stanie. Nie przyklejałem pokładu, ponieważ wystają z niego obejmy odbojnicy i nie chciałem ich pourywać. Sama odbojnica przykryje również szczelinę pomiędzy poszyciem burt a pokładem, więc proszę udawać, że jej nie ma:)



--

 Tematy/Start  |  Wyświetlaj drzewo   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 1Strony:  1 

 Działy  |  Chcesz sie zalogowac? Zarejestruj się 
 Logowanie
Wpisz Login:
Wpisz Hasło:
Pamiętaj:
   
 Zapomniałeś swoje hasło?
Wpisz swój adres e-mail lub login, a nowe hasło zostanie wysłane na adres e-mail zapisany w Twoim profilu.


© konradus 2001-2024