FORUM MODELARZY KARTONOWYCH   
Regulamin i rejestracja regulamin forum  jak wstawiac grafike, linki itp do wiadomosci grafika i linki w postach

FORUM GŁÓWNE
Modele kartonowe, ich budowa, technika, problemy, recenzje, nowości oraz wszystkie tematy związane z Naszym Hobby :-)


Projekt Grupowy:  50 lat Małego Modelarza  
Na tapecie:  Akcja sprzątania forum. W czynie społecznym, bez nagród i medali :>  
Na tapecie:  Projekt 50 lat Małego Modelarza - apel o uzupełnienie brakujących zdjęć.  


 Działy  |  Tematy/Start  |  Nowy temat  |  Przejdź do wątku  |  Szukaj  |  Widok rozszerzony (50 postów/stronę)  |  Zaloguj się   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 3Strony:  1  2  3  ->  => 
29-01-17 14:34  [R/G]Fiat-Ansaldo M 14-41 - projekt własny.
ceva 



Na Forum:
Relacje w toku - 7
Relacje z galerią - 4
Galerie - 20


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 28


 - 4

Byli my już w kosmosie (prawie), oderwali my się od ziemi, teraz czas trochę się po niej poczołgować ;-)

Zgodnie z zapowiedzią zaczynam kolejną relację z budowy znowu "białego" modelu. Tematem będzie wymieniony w tytule włoski czołg średni M 14-41. Model mniej więcej będzie wyglądał tak jak na poniższych renderach i możliwe, że nie będzie to mój ostatni włoski pojazd gąsienicowy.

Mniej więcej, bo model od stanu uwiecznionego na renderach już nieco ewoluował, ale nie na tyle żeby było to w znacznym stopniu na nich zauważalne. Przynajmniej jak się nie chce komuś grzebać w internetach, to będzie wiedział jak ów pojazd wygląda. Gąsienice widoczne są w wersji roboczej, zaprojektowane ogniwa są trochę bardziej uszczegółowione ;-) Na pewno uszczegółowieniem będą pasowały do reszty modelu. Niektóre elementy modelu powstały już dużo wcześniej, ale jak relacja to relacja, jakaś tam kolejność niech będzie zachowana. ;-)

Na początek oczywiście szkielet kadłuba.

Szkielet docelowo będzie się różnił paroma szczegółami, testowe sklejanie daje wyniki, ale koncepcja pozostaje bez zmian. Sensownie największe usztywnienie płaszczyzn i wypełnienie wolnych przestrzeni zostało moim zdaniem osiągnięte.

CDN...

--

Post zmieniony (17-06-18 08:58)

 
30-01-17 15:30  Odp: [R]Fiat-Ansaldo M 14-41 - projekt własny.
ceva 



Na Forum:
Relacje w toku - 7
Relacje z galerią - 4
Galerie - 20


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 28


 - 4

Ponownie mile mnie zaskakujecie Panowie, nie sadziłem że ten projekt może wzbudzić takie zainteresowanie. :-)))

Mucha, nie wykluczone, ale czy na pewno? ;-)
Messer, no wreszcie nabrał wystarczającej mocy urzędowej.
StuG-u, nie za duży kaliber wielkościowy jak dla Ciebie? Pod względem sklejalności nie powinno być kłopotów, detalizacja myślę, że też Cię zadowoli, ale znając Twojej podejście to na pewno coś dołożysz.
Jorzik, na razie nie planuję niczego włoskiego poniżej czołgu średniego, a w tym zakresie jest i tak sporo zaległości do nadrobienia M 11-39, M 13-40, M 15-42, Carro comando M 13, Carro comando M14. Będzie zainteresowanie, czas i chęci to być może uda się te zaległości nadrobić...

Po obiedzie na który było spaghetti bolognese, rozważania na temat marności ludzkiego żywota odchodzą w niebyt, więc czas na ciąg dalszy. :-)

Nie skleiłem w swoim życiu zbyt wielu czołgów, ale i tak podczas ich budowy miałem zagadkę przy klejeniu poszycia kadłuba. Co miał na myśli autor i jak to rozwiązał. Czy styk płaszczyzn poszycia jest tak jak (na poniższym rysunku) pod numerem 1, czy może nr.2, a może też nr.3? Pewnie to drobiazg, ale dla mnie dość istotny.

Żeby uniknąć takich rozważań przyjąłem rozwiązanie moim zdaniem jasne i klarowne. Poszycie wanny jest łączone jak na rys nr.2 (boki są przyklejane pierwsze i dopiero oklejane poszyciem dna) a połączenia pionowych narożników baszty i górnych płyt silnika z bokami, nr.3. Takie rozwiązani mi pasuje i nawet się udało co będzie widać poniżej. Widać oczywiście nieco więcej niż tylko oklejony poszyciem szkielet, bo z rozpędu zacząłem zapełniać puste pola na kadłubie. Z siatek umknęło mi parę śrub i innych drobiazgów, ale po to jest klejona surówka żeby to zauważyć i uzupełnić.

Wspomniane wcześnie zmiany w szkielecie to przede wszystkim wycięcia pod żaluzje i wycięcia pod otwory obserwacyjne w których będą jeszcze tuleje z kartonu imitujące grubość pancerza. Do zmiany szykuje się też obudowa jarzma karabinów, bo niestety jej uproszczony kształt (brak zaokrągleń na krawędzi przedniej płyty) coraz bardziej mnie w oczy kole, bo za bardzo gryzie się z ogólną detalizacją modelu, będziecie mogli to z pewnością potwierdzić przy okazji kolejnych odsłon. Osie wózków jezdnych wystające z obu stron kadłuba są ze sobą połączone gwarantując odpowiednią wytrzymałość zawieszenia, a przy okazji wraz z ruchomością elementów wózków jezdnych mogą nieco "ożywić" model.

CDN...

--

Post zmieniony (17-06-18 09:28)

 
31-01-17 17:50  Odp: [R]Fiat-Ansaldo M 14-41 - projekt własny.
ceva 



Na Forum:
Relacje w toku - 7
Relacje z galerią - 4
Galerie - 20


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 28


 - 4

Messser, brałem pod uwagę także "twój" wariant klejenia poszycia, ale nie został zastosowany bo chciałem ograniczyć występowanie retuszowanych krawędzi w najbardziej widocznych miejscach. U mnie dużo z tych wspomnianych krawędzi zostanie przysłoniętych przez inne części, a to co jest na boku wanny przysłonią w sporej części wózki jezdne.
Malowanie jeszcze jest nie do końca wybrane. Na pewno będzie włoskie, a nie zdobyczne ( z kangurem ). Z włoskich są ReEto 4708 lub ReEto 4694 uszkodzone gdzieś na froncie w Afryce i sfotografowane przez Brytyjczyków. Zdobyty i poddany testom(?), a co najważniejsze uwieczniony na kilku fotkach ReEto 3596 (ten z namalowanym na burcie napisem BL199). Wszystkie trzy w kolorze Sabbia czyli piaskowym. Najchętniej nadałbym mu oznaczenia z Dywizji Littorio z Egiptu. Na osłonie jarzma działa posiada czerwone motto A COLPO SICURO i na stropie wieży biały okrąg. Niestety nie jest znany jego numer rejestracyjny oraz to czy to na pewno M 14-41, a nie M 13-40. Nie biorę pod uwagę egzemplarzy muzealnych z Bovington (kamuflaż i numery trudne do potwierdzenia), Rzymu ReEto 3700 ( czołg późniejszej serii ).

Na inne propozycje malowania jestem otwarty i je chętnie rozważę.

, całkiem możliwe jednak, nie mnie to oceniać.
Mucha, Cordel, na pewno to będzie incrociatore pesante, a który to okaże się we właściwym czasie. ;-)

Kolejnymi elementami doklejonymi do kadłuba były mechanizm napinania gąsienicy oraz lewy błotnik, a na spodzie parę wzierników(?), spustów(?).

Mechanizm napinający jest do pewnego stopnia ruchomy żeby umożliwić napięcie gąsienicy po jej założeniu na koła. Błotnik podzieliłem na trzy części według podziału technologicznego oryginału. Odstępstwem od oryginału jest przedłużenie wewnętrznej części przedniego błotnika z której powstała sklejka do pewniejszego zamocowania błotnika do kadłuba.

CDN...

--

Post zmieniony (17-06-18 09:29)

 
02-02-17 15:52  Odp: [R]Fiat-Ansaldo M 14-41 - projekt własny.
ceva 



Na Forum:
Relacje w toku - 7
Relacje z galerią - 4
Galerie - 20


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 28


 - 4

Wedle "chronologii" miał być prawy błotnik, ale będzie o kołach. ;-) Koła co prawda nie wynalazłem, ale być może sposób ułatwiający ich sklejenie. Możliwe, że ktoś już kiedyś coś podobnego zastosował w projekcie czołgu, ale ja osobiście na to nie trafiłem.
Będzie o kołach podtrzymujących, ale nośne są zaprojektowane w ten sam sposób.
Na poniższym zdjęciu są wszystkie elementy składowe połówki rolki. Od góry pierścień zewnętrzny ("bieżnik"), dwustronna tarcza, pierścienie wewnętrzne ("felga"), wypełnienie pogrubione tekturą i boki rolki.

Montaż większości elementów przebiega na sucho bez użycia kleju. Pierścienie wewnętrzne wkładamy w wypełnienie,

tarczę w "bieżnik".

Wypełnienia z pierścieniami wewnętrznymi układamy z obu stron tarczy.

Używając w końcu kleju przyklejamy boki i koło gotowe. :-)

Potem drugie i...

...mamy gotową kompletną rolkę.

Trzy rolki lądują pod błotnikiem.


CDN...

--

Post zmieniony (17-06-18 09:30)

 
03-02-17 09:46  Odp: [R]Fiat-Ansaldo M 14-41 - projekt własny.
ceva 



Na Forum:
Relacje w toku - 7
Relacje z galerią - 4
Galerie - 20


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 28


 - 4

X32, nie zaprzeczam bardzo dużego podobieństwa, nie zaprzeczam. Diabeł jednak tkwi w szczegółach ;-)
Fakt, to podwozie może się przydać do wielu pojazdów, póki co Semovente zgodnie z umową jednak nie ruszam.

Tym razem pierwsze obłości, klapy nad silnikiem, przekładnie napędowe no i zaległy błotnik.
;-)

Zamki klap wykonane na razie w połowie, druga później żeby nie uległa uszkodzeniu w trakcie dalszych prac.

CDN...

--

Post zmieniony (17-06-18 09:26)

 
04-02-17 11:50  Odp: [R]Fiat-Ansaldo M 14-41 - projekt własny.
ceva 



Na Forum:
Relacje w toku - 7
Relacje z galerią - 4
Galerie - 20


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 28


 - 4

Rafael, na pytanie czy Semovete będzie nie znam jednoznacznej odpowiedzi, na chwilę obecną wiem, że nie wyjdzie spod mojej ręki.

Kolejne elementy z obłościami, chwyt powietrza do silnika i element wentylacji wnętrza(?) pojazdu.

Zdecydowałem się zbytnio nie szatkować siatki i drobić listków, już przy ich obecnej wielkości formowanie kartonu w dwóch płaszczyznach nie stanowi kłopotu. Oczywiście we wnętrzu tych zaokrąglanych elementów są wypełnienia z tektury.

CDN...

--

Post zmieniony (17-06-18 09:26)

 
05-02-17 22:37  Odp: [R]Fiat-Ansaldo M 14-41 - projekt własny.
ceva 



Na Forum:
Relacje w toku - 7
Relacje z galerią - 4
Galerie - 20


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 28


 - 4

A dzisiaj głównie kanciato, okrągłości na tyle czołgu powoli się kończą.
Skrzynki narzędziowe.


CDN...

--

Post zmieniony (17-06-18 09:26)

 
08-02-17 12:55  Odp: [R]Fiat-Ansaldo M 14-41 - projekt własny.
ceva 



Na Forum:
Relacje w toku - 7
Relacje z galerią - 4
Galerie - 20


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 28


 - 4

Tym razem parę drobiazgów znajdujących się na tylnej ścianie kadłuba. Uchwyt na koło zapasowe jeszcze niekompletny, będzie uzupełniony w późniejszym etapie, podobnie jak narzędzia (podnośnik i ściągacz ogniw gąsienicy). Tablica rejestracyjna będzie jak ostatecznie wybiorę wersję malowania.


CDN...

--

Post zmieniony (17-06-18 09:27)

 
11-02-17 19:21  Odp: [R]Fiat-Ansaldo M 14-41 - projekt własny.
ceva 



Na Forum:
Relacje w toku - 7
Relacje z galerią - 4
Galerie - 20


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 28


 - 4

ABC Widoki są ;-)

A tymczasem kolejne elementy zwane wydechem.

Niestety idą do poprawki, umieszczone za wysoko i w związku z tym jest źle zaprojektowana osłona pancerna kolanka.
Z wydechem walczyłem kilka dni temu, przed południem kiedy pojawił się ten słynny post z 11:50, a wtedy pojawił się z mojej error, failure, błąd, niedopatrzenie... Śmiech to jednak zdrowie, ale i jak widać sprawca pomyłek. Zauważyłem to niestety dopiero po sklejeniu...
Haki holownicze spróbowałem zwinąć z papieru, ale w wycinance pojawią się także alternatywne szablony.

Owe haki jak i też uzupełnione brakujące zamknięcia klap są ostatnimi na tym etapie elementami na tyle pojazdu.

CDN...

--

Post zmieniony (17-06-18 09:23)

 
14-02-17 07:27  Odp: [R]Fiat-Ansaldo M 14-41 - projekt własny.
ceva 



Na Forum:
Relacje w toku - 7
Relacje z galerią - 4
Galerie - 20


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 28


 - 4

, te papierzane haki to chyba nic nadzwyczajnego, z jednej strony to nie chciało mi się strugać druta i go wyginać a z drugiej czemu nie poeksperymentować. ;-)

Po przejściu z tyłu do przodu pojazdu są też już jakieś widoczne efekty. Zostały wykonane jarzmo karabinu i karabin oraz haki i zaczep.

Poprawki wybranych elementów zostały częściowo udokumentowane. Poprawiane były tłumiki (brak udokumentowania) i opracowana na nowo została osłona jarzma karabinów. Obłości wyszły całkiem sensownie i nawet znośnie się to skleja. Niestety zamontowane do surówki nie będzie, bo wiązałoby się prawdopodobnie to z jej znaczną demolką.

Tym samym jeden z dotychczas najbardziej irytujących mnie elementów modelu został poprawiony.

CDN...

--

Post zmieniony (17-06-18 09:24)

 Tematy/Start  |  Wyświetlaj drzewo   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 3Strony:  1  2  3  ->  => 

 Działy  |  Chcesz sie zalogowac? Zarejestruj się 
 Logowanie
Wpisz Login:
Wpisz Hasło:
Pamiętaj:
   
 Zapomniałeś swoje hasło?
Wpisz swój adres e-mail lub login, a nowe hasło zostanie wysłane na adres e-mail zapisany w Twoim profilu.


© konradus 2001-2024