Seahorse
Na Forum: Relacje w toku - 2 Relacje z galerią - 17 Galerie - 2
|
Słowo się rzekło (WAK zapowiedział nowy żaglowiec), więc kobyłka u płota. Nie tyle kobyłka, co kolonialny bryg, na którym Horatio Nelson pierwszy raz samodzielnie dowodził. Podążając za "Nelson's Ships" Petera Goodwin'a pochodzenie jednostki jest niejasne. Wiadomo, że została kupiona w 1776 roku, choć niektóre źródła mówią o dwóch Badger'ach (i oba wcześniej nazywały się Pitt). Jeden zakupiony w 1776 roku, który służył tylko rok i drugi, zakupiony w 1777 roku sprzedany w 1783. Tak czy inaczej chodzi o ten bryg, na którym Nelson dowodził od 1 stycznia 1778 roku do 19 czerwca 1779 roku.
Brygi były całkiem zwinne, używano ich głównie na wodach przybrzeżnych do patrolowania i rozmaitych zadań pomocniczych. Z drugiej strony były ciasne, niewygodne, a na pełnym morzu permanentnie "mokre". Badger miał 68 stóp długości, 21 szerokości i 9 zanurzenia. Zbudowany był najprawdopodobniej z jodły, co tłumaczyłoby dość krótką służbę. Uzbrojony w 12 dział 4-funtowych i 2 półfuntowe działka relingowe.
Nie będę przepisywał 7 obfitych stron z "Nelson's Ships" mówiących o: gdzie, skąd, dokąd, kiedy, z kim, co naprawiano i jakie były zapasy świeżej wołowiny, chleba i rumu - chociaż nie, akurat rum może być interesujący:-))) - 320 galonów!!!
Jak ze wstępu można wywnioskować oparłem się na książce Petera Goodwin'a "Nelsons'Ships", wspierając się zdjęciami "drzewniannego" modelu Badger'a oferowanego przez firmę Jotika.
No to kilka pierwszych zdjęć. Szkielet...
... poszycie poprzeczne (które po namyśle obciąłem na linii pokładu)...
Pierwszą burtę zrobiłem "tradycyjnie", tzn. oklejałem plankami pogrubionymi o 0,5 mm. Nie wyszło to ładnie i nawet mrużąc oczy nie mogłem efektu zaakceptować...
więc na drugi bok dałem "podposzycie podłużne" 0,5 mm...
... i po oszlifowaniu nakleiłem planki. W pierwszym przypadku deski były "2 w 1", tu na lewej burcie porozcinałem je na pojedyncze sztuki...
Niewielkie szpary, które się pojawiły, zostaną oczywiście zakryte różnymi listwami, dotyczy to również wielkiej szpary pomiędzy dachem a burtą. O listwach następnym razem. Cały kadłub na dziś...
Pozdrawiam
--
Post zmieniony (01-05-17 18:16)
|