FORUM MODELARZY KARTONOWYCH   
Regulamin i rejestracja regulamin forum  jak wstawiac grafike, linki itp do wiadomosci grafika i linki w postach

FORUM GŁÓWNE
Modele kartonowe, ich budowa, technika, problemy, recenzje, nowości oraz wszystkie tematy związane z Naszym Hobby :-)


Projekt Grupowy:  50 lat Małego Modelarza  
Na tapecie:  Akcja sprzątania forum. W czynie społecznym, bez nagród i medali :>  
Na tapecie:  Projekt 50 lat Małego Modelarza - apel o uzupełnienie brakujących zdjęć.  


 Działy  |  Tematy/Start  |  Nowy temat  |  Przejdź do wątku  |  Szukaj  |  Widok rozszerzony (50 postów/stronę)  |  Zaloguj się   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 8Strony:  1  2  3  4  5  ->  => 
14-02-16 15:02  [R/G] USS Indianapolis - 1:200 - cz.I Prezentacji - Modelik
Winek 



Na Forum:
Relacje z galerią - 8
Galerie - 16


 - 10

Witam Kolegów podczas kolejnej relacji, która nie była planowana.

Jej przedmiotem jest budowa modelu amerykańskiego ciężkiego krążownika USS Indianapolis, który będzie stanowił I część dualnej prezentacji pod tytułem „POMOCNIK NAPASTNIKÓW ORAZ MŚCICIEL ICH OFIAR”.
Część II została zakończona – I-58 - 1:200 - cz.II Prezentacji - Modelarstwo Okrętowe .
Czas na część I jak w tytule.

Kilka danych okrętu:
Wyporność pełna wynosiła 15.000 t.
Długość okrętu 186,0 m.
Prędkość 32 w.
Uzbrojenie okrętu w 1945 r. to artyleria 9 x 203 mm (3 wieże), 8 x 127 mm (8 pojedynczych dział), 24 x 40 mm (6 działek 4-lufowych), 16 x 20 mm (8 sprzężonych 2-lufowych działek) oraz 3 samoloty Curtis Sea Hawk

Okręt zbudowano w 1932 r. W czasie wojny na Pacyfiku 1941-1945 brał udział w wielu operacjach morskich oraz przechodził kilka modernizacji. W lipcu 1945 USS „Indianapolis” stał się jednym z narzędzi armii amerykańskiej w operacji pierwszego użycia bomb atomowych zrzuconych na Hiroszimę i Nagasaki. Pomoc okrętu w tym przedsięwzięciu polegała na dostarczeniu materiałów do montażu bomb przed nalotem.
W drodze powrotnej z misji atomowej, w dniu 29.07.1945 r., krążownik został zatopiony przez japoński okręt podwodny I-58. Większość załogi USS Indianapolis zginęła w morzu z powodu opóźnionej akcji ratowniczej z wyczerpania lub od ataku rekinów. I-58 pomścił przyszłe ofiary ataku atomowego.
Chcących poznać więcej szczegółów związanych z historią USS Indianapolis odsyłam do bogatej literatury marynistycznej oraz ogromnej wiedzy świata internetu.

Prezentowany model ciężkiego krążownika USS Indianapolis (POMOCNIK NAPASTNIKÓW) pochodzi z wydawnictwa Modelik nr 22/2006 (wydanie II zmienione i uzupełnione). Skala 1:200.

Posiłkując się znalezionymi na różnych forach relacjami i galeriami przystępuję do trudnego tematu jakim jest ten konkretny model. Wykorzystam także wiele cennych uwag od Kolegów Vercyna i Adama 12 oraz własne zdjęcia pięknego modelu wykonanego przez Kolegę Vercyna, prezentowanego na wystawach modelarskich.

Po tym wstępie zapraszam do oglądania moich zmagań.

Na początek tradycyjnie okładka wydawnictwa:


Do modelu dokupiłem wycięte laserowo zestawy wręg oraz bogatego, drobnego wyposażenia. Wszystko zostało zaimpregnowane:


Dokonałem wstępnego złożenia laserowego szkieletu:



Ponieważ nie wszystko pasuje jak potrzeba, doszedłem do wniosku, że kadłub wykonam jednak w późniejszym terminie. Ponadto, Koledzy narzekali na kadłub wymagający wielu przeróbek i dopasowywania z pokładem i nadbudówkami.
Biorę się więc za drobniejsze wyposażenie, które pod koniec budowy sprawia najwięcej kłopotów.

Do następnego wejścia.

--

Post zmieniony (15-04-17 18:14)

 
14-02-16 20:58  Odp: [R] USS Indianapolis - 1:200 - cz.I Prezentacji - Modelik
TLB 

Na Forum:
Relacje w toku - 1
Galerie - 3


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 13


 - 3

Zasiadam do oglądania relacji i życzę powodzenia. Słyszałem, że w tym wydaniu jest coś nie bardzo z pasowaniem części na dziobie.

--
Feci quod potui faciant meliora potentes...

 
18-02-16 22:18  Odp: [R] USS Indianapolis - 1:200 - cz.I Prezentacji - Modelik
Winek 



Na Forum:
Relacje z galerią - 8
Galerie - 16


 - 10

Witam Kolegów.

Zgodnie z zapowiedzią w poprzednim poście zabrałem się za wyposażenie i zacząłem od nadbudówki dziobowej. Niedokładności pomiędzy ścianką okalającą a pokładami głównym i górnym usunąłem, ale wzbudziło to moje zaniepokojenie późniejszym dopasowaniem do kadłuba.
Niestety nie wytrzymałem i powróciłem do kadłuba, o którym tyle złego napisano.
Rozłożyłem wszystkie elementy i zaczęło się mierzenie.


Po pierwsze – porównanie elementów laserowych z zaprojektowanym szkieletem.
Podłużnice W1 i W2 są za długie, W3 jest zgodna.


Wodnica P1 jest prawidłowa, P2 za długa, P3 prawidłowa.


Pokłady wydrukowane i laserowe mają identyczne długości.


Po drugie - przyjmując za punkt wyjściowy uskok kadłuba przyszła kolej na porównanie długości pokładów, podłużnic i wodnicy w całości.
Pokład dziobowy jest równy z podłużnicą, natomiast rufowy jest ok. 4 mm krótszy od podłużnicy.


Wodnica jest równej długości co podłużnica, ale oznaczenie miejsc mocowania wręg całkowicie niezgodne.


Po trzecie – w porównaniu symetryczności pokładów i wodnicy wychodzi największa rozbieżność, która jednak może wynikać ze złego połączenia poszczególnych odcinków według poprzecznych cięć. Po korekcie cięć i powtórnym montażu wygląda dużo lepiej.


Po czwarte – przymiarki poszycia. Długości poszycia burt w kierunku dziobu i rufy w stosunku do pokładu, od uskoku kadłuba mają wystarczający zapas. Pancerze naklejane na burty pasują bardzo dobrze.


Poszycie dna zmierzone na przykładowym wręgu 11 jest za krótkie o ok. 2 mm. Wysokość poszycia burt na wręgach sąsiadujących z uskokiem jest również na niskie o ok. 1 mm. A gdzie jeszcze grubość podklejonych pokładów i wodnicy?


Po piąte – wręgi wykazują drobne niesymetryczności, a wręg 20 w ogóle nie pasuje do pokładu co pokazałem wcześniej.


PODSUMOWANIE
Na podstawie powyższych przymiarek i pomiarów przyjmuję następujące reguły montażu kadłuba:
1. Bazą wyjściową wszelkich pasowań i przymiarek jest wydrukowany pokład i jego uskok na śródokręciu.
2. Podłużnicę górną i górne wręgi należy obniżyć o 1 mm.
3. Podłużnicę dolną i dolne wręgi należy obniżyć o 2 mm.
4. Podłużnice po obniżeniu należy skrócić na rufie o ok. 3 mm dopasowując długość górnej do pokładu i wówczas dolnej do górnej.
5. Długość wodnicy i jej osiowość należy dopasować do skróconych podłużnic przez odpowiednie przycięcie części P3 na połączeniu z P2.
6. Wręgi dopasować i mocować według nacięć na podłużnicach nie zwracając uwagi na oznaczenia na wodnicy.
7. Wręg 20 dopasować do pokładu i wodnicy.
8. Należy dorobić podparcia pokładów dziobowego i rufowego na uskoku kadłuba – należy jeszcze przyciąć podłużnicę górną na grubość dodatkowego wręgu.

Mam nadzieję, że przyjęta technologia pozwoli na uniknięcie problemów jakie napotkali inni Koledzy podczas budowy modelu.

Teraz mogę spokojniej wrócić do nadbudówki dziobowej.

--

Post zmieniony (18-02-16 22:29)

 
18-02-16 23:24  Odp: [R] USS Indianapolis - 1:200 - cz.I Prezentacji - Modelik
greg   

Jestem pod ogromnym wrażeniem z jaką pieczołowitością Kolega "odwalił" całą tę dochodzeniowo-kontrolno-pomiarową robotę ! Coś niesamowitego, ile czasu to pochłonęło ? A jeszcze ile nerwów to zaoszczędzi wszystkim przyszłym budowniczym tej jednostki, to jest nie do opisania/zmierzenia żadną miarą !
Tak czy siak, życzę wytrwałości i osiągnięcia zamierzonego efektu oraz przysłowiowej - "stopy wody pod kilem" ;)

 
19-02-16 02:10  Odp: [R] USS Indianapolis - 1:200 - cz.I Prezentacji - Modelik
dokker 

Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 2
Galerie - 7


 - 3

Rozebrałeś model na czynniki pierwsze :-) Trzeba pogratulować i podziekować.
Ale sam okręt wart tego zachodu.
pzdr

 
19-02-16 17:02  Odp: [R] USS Indianapolis - 1:200 - cz.I Prezentacji - Modelik
Vercyn 



W Rupieciarni:
Do poprawienia - 1
 

Do sklejania czas się brać , do sklejania ..... ?
Pozdrawiam

--
"Wiedza bez działania jest pusta ,
ale też działanie bez wiedzy jest ślepe"
Jensen 1994

 
17-07-16 20:31  Odp: [R] USS Indianapolis - 1:200 - cz.I Prezentacji - Modelik
Winek 



Na Forum:
Relacje z galerią - 8
Galerie - 16


 - 10

Witam Kolegów.

Nareszcie mogę wrócić do sklejania i relacji po 5-ciu miesiącach przerwy!!!

Dla przypomnienia - zacząłem od nadbudówki.


Z efektem jak na zdjęciach, w obawie przed ewentualnymi problemami z dopasowaniem nadbudówki do pokładu postanowiłem jednak wykonać kadłub, aby do niego pasować powstające moduły nadbudówek i wyposażenia.


Szkielet kadłuba wraz z doklejonym pokładem powstał pod koniec lutego br. i poszedł w odstawkę.




W ostatnim tygodniu powróciłem do sklejania i mogę w końcu coś pokazać.
Nie wykonałem żadnych podpórek pod poszycie dna ani wypełnień między wręgami ale zastosowałem metodę wzmocnienia poszycia jak w Boeingu B-17G.
Kopia z kolorowego brystolu każdego płata poszycia jest wystarczającym wzmocnieniem i usztywnieniem, a przesunięcie podposzycia o ok. 1-2mm stanowi jednocześnie sklejki poszczególnych płatów.



I powstało poszycie dna.



Jak się spodziewałem, największe problemy miałem na rufie. Potem poszło nawet łatwo (tylko kilka niewielkich dopasowań) aż do dziobu, gdzie znowu było trudniej. Wcześniejsze przeróbki i przymiarki sprawdziły się doskonale.
Na poszyciu widać różnice kolorów – taki już urok druku.

Mam nadzieję, że następne wejście będzie wkrótce.
Życzę Wszystkim udanych wakacji – urlopów.

--
Pozdrowienia dla wszystkich

Winek (WiesławK)

 
17-07-16 22:29  Odp: [R] USS Indianapolis - 1:200 - cz.I Prezentacji - Modelik
QN 



Na Forum:
Relacje w toku - 3
Relacje z galerią - 23
Galerie - 8


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 1


 - 3

Burty będą na zakładkę ze schodkiem, czy będziesz je ścinał pod kątem, żeby zniwelować łączenie z dnem?

--
Pozdrawiam


------------------------------------------------------------------------

 
18-07-16 00:41  Odp: [R] USS Indianapolis - 1:200 - cz.I Prezentacji - Modelik
Borowy 



Na Forum:
Relacje z galerią - 13
Galerie - 3


 - 2

Witam. Podoba mi się to co już wykonałeś. Czysto i dokładnie.

--


Wykonane:
ORP Błyskawica , ORP Piorun , Torpedowce Kit i Bezszumnyj , Torpedowiec A-56 , Torpedowiec ORP Kujawiak , ORP Burza - stan na 1943 r , Pz.Kpfw. III Ausf J , T-34 , IS-2, Komuna Paryska , Sherman M4A3 , Star 25 - samochód pożarniczy , Zlin 50L/LS , Gaz AA , PzKpfw. VI Tiger I Ausf. H1, Krupp Protze OSP,

W budowie:


Pozdrowienia z krainy podziemnej pomarańczy !

 
18-07-16 09:32  Odp: [R] USS Indianapolis - 1:200 - cz.I Prezentacji - Modelik
marek1 



Na Forum:
Relacje w toku - 3
Relacje z galerią - 13
Galerie - 5


 - 14

Witam,bardzo elegancki kadłub wychodzi,zdradz jakim klejem oklejałeś wzmocnienia ,podszycie,?,pozdrawiam Marek
PS>taką metodą oklejałem Stefana Batorego w 70 roku i był naprawdę pancerny,kleiłem je budaprenem

--
W budowie | R17 Halny Błyskawica 44 | IJN Hiei

Ostatni obiekt westchnieńWarspite] Modele pozaregulaminoweŻaglowce
Garland

Trałowceproj 254
Ostatnie moje zabawy starym 'RC"Prdro Gual

R/G Kuter Elko 80 I Statek Ewa I Czołg T55A I Statek Ratowniczy R 27 Cyklon I Schnellboot S132 WAK I Ścigacz S2 I ORP Dragon i ORP Dzik I ORP Grom 1940 I kuter Vosper 72 I ORP Garland

 Tematy/Start  |  Wyświetlaj drzewo   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 8Strony:  1  2  3  4  5  ->  => 

 Działy  |  Chcesz sie zalogowac? Zarejestruj się 
 Logowanie
Wpisz Login:
Wpisz Hasło:
Pamiętaj:
   
 Zapomniałeś swoje hasło?
Wpisz swój adres e-mail lub login, a nowe hasło zostanie wysłane na adres e-mail zapisany w Twoim profilu.


© konradus 2001-2024