Jorzik
Na Forum: Relacje w toku - 1 Relacje z galerią - 14 Galerie - 23
- 2
|
Witam w kolejnej pancernej relacji. Miało jej nie być ale może moje doświadczenia z klejenia modelu komuś się przydadzą.
Japońska tankietka Type 94 Te Ke wydana przez WAK, w skali 1/25 będzie przedmiotem tej relacji.
Projektantem jest Michał Rafalski, który też zamieścił na forum relację z budowy prototypu oraz tenże model w plażowej scenerii
Typ 94 Te-Ke (jap. 94-shiki kei-sōkōsha Type 2594) – tankietka skonstruowana w latach 30. XX w.
i używana przez armię japońską w początkowej fazie II wojny światowej.
Pod koniec lat 20. XX w. armia japońska zakupiła w Wielkiej Brytanii sześć tankietek Vickers Carden Loyd Mark VI.
Po ich przebadaniu rozpoczęto projektowanie własnej konstrukcji.
W odróżnieniu od konstrukcji powstałych w innych krajach Japończycy zdecydowali się na wyposażenie pojazdu
w niewielką wieżę z karabinem maszynowym i przeniesienie silnika do przedniej części pojazdu (znalazł się obok
stanowiska kierowcy). Załoga zajmowała miejsce w pojeździe przez właz w tylnej płycie pancernej.
W 1933 r. powstał udoskonalony prototyp. Miał on zawieszenie skonstruowane przez Tomiro Harę. Składało się
ono z dwóch par dwukołowych wózków.
Wózki były zawieszone na wahaczach i amortyzowane poziomymi resorami spiralnymi. Zawieszenie tego typu
zostało później zastosowane w innych japońskich pojazdach pancernych.
Od 1937 r. produkowano zmodernizowaną wersję tankietki Typ 94 Te-Ke, w której powiększono znajdujące się
w tylnej części pojazdu koło napinające, które zaczęło pełnić także rolę koła jezdnego.
Podczas wojny część pojazdów przezbrojono w karabiny maszynowe 7,7 mm lub działka kalibru 37 mm.
Tankietki Typ 94 Te-Ke były używane podczas wojny japońsko-chińskiej i w początkowym okresie II wojny światowej.
Doświadczenia bojowe wykazały, że tankietki Typ 94 są pojazdami ruchliwymi, ale są zbyt słabo opancerzone
i uzbrojone. Ich następcą była tankietka Typ 97 Te-Ke .
Silnik gaźnikowy Typ "94" o mocy 35 KM
Pancerz 8-12 mm
Długość 3080 mm
Szerokość 1620 mm
Wysokość 1620 mm
Prześwit 290 mm
Masa bojowa: 3400 kg
Moc jedn. 10,3 KM/t
Prędkość 40 km/h
Zasięg na drodze 200 km
Pokonywanie przeszkód
Brody (głęb.) bez przygotowania: 60 cm
Rowy (szer.) 130 cm
Ściany (wys.) 50 cm
Kąt podjazdu 35
Uzbrojenie
1 x karabin maszynowy kalibru 7,7 mm
Tyle tytułem wstępu. Budowa modelu rozpoczęła się 6 stycznia więc trochę już powstało.
Na początek poszedł szkielet. Opracowanie oferuje 2 wersje wykonania szkieletu, ja wybrałem tzw pudełkową czyli pełna zamknieta skorupa.
Elementy szkieletu wycięte i podklejone kartonem.
Gotowe pudło kadłuba, należy pamiętać o zeszlifowaniu krawędzi płaszczyzn schodzących się pod kątami.
W międzyczasie przygotowałem oklejki kadłuba.
c.d.n...
--
Post zmieniony (02-03-14 15:32)
|