FORUM MODELARZY KARTONOWYCH   
Regulamin i rejestracja regulamin forum  jak wstawiac grafike, linki itp do wiadomosci grafika i linki w postach

FORUM GŁÓWNE
Modele kartonowe, ich budowa, technika, problemy, recenzje, nowości oraz wszystkie tematy związane z Naszym Hobby :-)


Projekt Grupowy:  50 lat Małego Modelarza  
Na tapecie:  Akcja sprzątania forum. W czynie społecznym, bez nagród i medali :>  
Na tapecie:  Projekt 50 lat Małego Modelarza - apel o uzupełnienie brakujących zdjęć.  


 Działy  |  Tematy/Start  |  Nowy temat  |  Przejdź do wątku  |  Szukaj  |  Widok bez stronicowania (rolka)  |  Zaloguj się   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Widok z podziałem na strony: strona 1 z 7Strony:  1  2  3  4  5  ->  => 
24-06-13 08:52  [Technika] Tłoczenie folii na oszklenia kabin.
OSTOJA 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 39
Galerie - 11


 - 17

W prawie każdej wycinance jest zamieszczony szablon oszklenia kabiny:



Ponieważ szablon był wydrukowany na cienkim papierze podkleiłem go kartonem z bloku technicznego i skleiłem skorupkę wklejając dwie wręgi:



Następnie skorupkę wypełniłem szpachlówką samochodową zatapiając w niej śrubkę M6 (wg mnie można też użyć do tego celu gipsu budowlanego):



Po utwardzeniu szpachlówki nasączyłem Caponem karton skorupki (tu zrobiłem błąd, bo trzeba było karton nasączyć SG) i po wyschnięciu przeszlifowałem skorupkę drobnym papierem ściernym a następnie trysnąłem renowacyjną farbą samochodową w spray'u. Po wyschnięciu, dla pewności przetarłem powierzchnię drobnym papierem ściernym:



Stanowisko do tłoczenia (prowizorka totalna) to stołek z przykręconym imadłem jakiś blaszany stary wspornik do półki ściennej z przykręconym kopytkiem kabinki, całość ustawiona blisko kuchenki gazowej:



Do patelni nalałem trochę oleju tak by olej przykrył dno patelni, do oleju kapnąłem ze dwie kropelki wody:



Podgrzałem olej do momentu gdy woda z kropelek zaczęła "skwierczeć", zmniejszyłem w palniku kuchenkowym gaz, do oleju włożyłem wcześniej przygotowany pasek z folii stosowanej jako okładki do oprawiania odbitek ksero:



Folia w gorącym oleju mięknie momentalnie, teraz szybko trzeba przenieść folię na kopytko i naciągnąć:



Mnie się za pierwszym razem nie udało, więc tą samą już zniekształconą folię znowu włożyłem do gorącego oleju. Folia zmiękła i się wyprostowała (pamięć kształtu). Dobrą wytłoczkę uzyskałem za trzecim razem ciągle używając tego samego paska folii:



Parę uwag:

1. Ściekający po folii gorący olej parzy w paluchy, trzeba by to robić w rękawiczkach np ogrodowych (grubych lateksowych) na pewno nie w rękawiczkach roboczych dzianych, bo gorący olej nasączy rękawiczki i wtedy dopiero by parzył. Może najlepiej byłoby na rękawiczki robocze dziane nałożyć lateksowe???

2. Upaprana folia olejem jest śliska a i upaprane paluchy nie pomagają, nie ma jak folii ciągnąć. Jakoś dałem sobie radę.

Jeżeli ktoś ma coś do dodania i podzielenia się doświadczeniem to proszę bardzo.

--

Post zmieniony (27-06-13 08:26)

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
24-06-13 09:13  Odp: [Technika] Tłoczenie folii na oszklenia kabin.
Stealth 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 3
Galerie - 24


 - 1

Sposób bardzo fajny - na użycie oleju nie wpadłem.
Jedyne, do czego mam zastrzeżenie, to fakt że folię kształtujesz na szablonie z modelu. w te sposób, oszklenie będzie zawsze nieco za duże (o grubość kartonu). W celu uzyskania prawidłowej wielkości należałoby po stwardnieniu wypełnienia zdjąć (zeszlifować?) zewnętrzny szablon. Wtedy naciągnięta folia będzie miała rozmiar szablonu.

--
Na półce m. in.:
SSys 1:25, Inka II 1:33, BD-41 1:25, Demoiselle 1:33, V-1 1:33, PZL P.11c 1:33, SZD-18 Czajka 1:33, V-2 1:33, Slingsby T-21b 1:33, Sopwith Tabloid/Schneider 1:33, PZL P.7a 1:33, Morane Saulnier M.S. 30 E1 1:33, Nieuport 11 Bebe 1:33 GPM, Fokker Dr I 1:33 MM, Fokker E V 1:50 KEL, Aviatik-Berg D I 1:50 KEL, Lublin R XIII D 1:50 KEL, Pfalz D XII 1:50 KŚ, Fokker Dr I 1:50 KŚ

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
24-06-13 09:24  Odp: [Technika] Tłoczenie folii na oszklenia kabin.
IJN Łukasz 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Galerie - 12


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 1
 

Odkąd są opalarki całość procesu stała się jakby prostsza. Folię montuję w skręcane dwie ramki ze sklejki. Następnie rozgrzewam opalarką aż zmięknie i naciągam na natłuszczone olejem kopyto. Ramki można łatwo wykonać i różnie otworować w zależności od potrzeb.

W zasadzie wszystko przebiega tak samo tylko bez ryzyka pochlapania się olejem.
Czasowo schodzi się trochę dłużej ale ramkę mamy szansę jeszcze kiedyś wykorzystać.

Dodatkowy plus opalarki jest taki, że jest szansa poprawienia ewentualnych zwichrowań powstałych podczas stygnięcia bądź innych wad. Po nałożeniu niewyciętej wytłoczki na kopyto ostrożnie podgrzewamy i wprowadzamy odpowiednie korekty.

--
Optymista myśli, że świat stoi do niego otworem,
Pesymista wie co to za otwór ...

P.s Zmienność decyzji świadczy o ciągłości dowodzenia.

W stoczni: IJN Ise , IJN Hiei

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
24-06-13 09:42  Odp: [Technika] Tłoczenie folii na oszklenia kabin.
konradus 
satrapa ;>


 

No tak, tylko tę opalarkę trzeba mieć,a zestaw kuchnia/patelnia/olej można podkosić żonie ;) Na problemy z trzymaniem śliskiej folii może taki patent nie byłby zły - na końcach paska folii zszywaczem przyszyć paski tektury, jako uchwyty. Podejrzewam, że końce paska folii nie są gorące i miękkie i nie będą się rwać.

Pamiętam jak ze 13 lat temu przygotowywaliśmy artykuł o tłoczeniu kabinek na ś.p. Polską Witrynę Modelarską. Muszę go odgrzebać w archiwum. Tamta metoda jednakże, jeśli dobrze pamiętam, była o wiele bardziej skomplikowana i kłopotliwa...

pzdr,
k.

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
24-06-13 10:10  Odp: [Technika] Tłoczenie folii na oszklenia kabin.
OSTOJA 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 39
Galerie - 11


 - 17

Konrad, z tą tekturą na końcach to świetny pomysł. Przyszyć takie paski grubej tektury z obu stron folii i po krzyku. :-)

--
STEP BY STEP
Pośpiech jest wskazany tylko przy jedzeniu ze wspólnej miski.

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
24-06-13 10:15  Odp: [Technika] Tłoczenie folii na oszklenia kabin.
OSTOJA 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 39
Galerie - 11


 - 17

Stealth, dodatkowa grubość kartonu w niczym mi nie przeszkodziła, wytłoczka o dziwo pasuje, powiedziałbym że jest jakby za mała ale to być może jakiś błąd w opracowaniu szablonu oszklenia.

... na użycie oleju nie wpadłem.

Próbowałem wcześniej z wrzącą wodą ale woda szybko odparowuje "zabierając" z foli ciepło. Olej nie paruje i trzyma temperaturę wyższą od 100 gradusów przez dłuższy czas. Dodatkowo olej wypełnia mikro niedokładności na kopycie, dlatego kopyto nie musi być zrobione na "lustro".

--

Post zmieniony (24-06-13 10:26)

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
24-06-13 11:53  Odp: [Technika] Tłoczenie folii na oszklenia kabin.
marek1 



Na Forum:
Relacje w toku - 6
Relacje z galerią - 9
Galerie - 5


 - 12

Można użyć grzebienia elektrycznego ,ściągamy nasadki ,tak naciągałem folię na skrzydła samolotów RC,

--


W budowie | R17 Halny Błyskawica 44 | Grom 40 | IJN Hiei
Ewa
kuter PT

Ostatni obiekt westchnieńWarspite] Modele pozaregulaminoweŻaglowce
Garland

Trałowceproj 254 proj 253
Ostatnie moje zabawy starym 'RC"Prdro Gual

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
24-06-13 12:43  Odp: [Technika] Tłoczenie folii na oszklenia kabin.
OSTOJA 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 39
Galerie - 11


 - 17

Chyba temperatura uzyskana z takiego grzebienia jak i suszarki do włosów byłaby za niska dla takiej folii, nie wiem, nie próbowałem.

--
STEP BY STEP
Pośpiech jest wskazany tylko przy jedzeniu ze wspólnej miski.

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
24-06-13 14:20  Odp: [Technika] Tłoczenie folii na oszklenia kabin.
RomanC 

Na Forum:
Relacje w toku - 5
Relacje z galerią - 19
Galerie - 21


 - 9

Gorący olej, to dość niebezpieczna zabawka, poparzenia trudno się goją. Ja rozgrzewam folię bezpośrednio nad ogniem palnika, ok 30 cm ponad, przy najmniejszym płomieniu.

--
Pozdrawiam.
-----------------

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
24-06-13 14:23  Odp: [Technika] Tłoczenie folii na oszklenia kabin.
MARIUSZ 
moderator




Na Forum:
Relacje w toku - 6
Relacje z galerią - 16
Galerie - 7


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 6


 - 10

Grupa: ŁSM

Genialne z tym olejem.
Ja rozgrzewałem folię nad płonącym palnikiem gazowym kuchenki, więc byłem blisko...;-)
Jako rękawiczek-używałem starych skórzanych rękawiczek zimowych.
Pomysł z tekturą na końcach paska folii jako trzymadeł - idealny!
Fascynuje mnie także możliwość kilku podejść do tłoczenia z jednego kawałka folii.
Super!

--
Pozdrawiam wszystkich ! MARIUSZ

Mam profil na FB.

Odpowiedz na tę wiadomość 
 Tematy/Start  |  Wyświetlaj drzewo   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Widok z podziałem na strony: strona 1 z 7Strony:  1  2  3  4  5  ->  => 

 Działy  |  Chcesz sie zalogowac? Zarejestruj się 
 Logowanie
Wpisz Login:
Wpisz Hasło:
Pamiętaj:
   
 Zapomniałeś swoje hasło?
Wpisz swój adres e-mail lub login, a nowe hasło zostanie wysłane na adres e-mail zapisany w Twoim profilu.


© konradus 2001-2018