FORUM MODELARZY KARTONOWYCH   
Regulamin i rejestracja regulamin forum  jak wstawiac grafike, linki itp do wiadomosci grafika i linki w postach

FORUM GŁÓWNE
Modele kartonowe, ich budowa, technika, problemy, recenzje, nowości oraz wszystkie tematy związane z Naszym Hobby :-)


Projekt Grupowy:  50 lat Małego Modelarza  
Na tapecie:  Akcja sprzątania forum. W czynie społecznym, bez nagród i medali :>  
Na tapecie:  Projekt 50 lat Małego Modelarza - apel o uzupełnienie brakujących zdjęć.  


 Działy  |  Tematy/Start  |  Nowy temat  |  Przejdź do wątku  |  Szukaj  |  Widok rozszerzony (50 postów/stronę)  |  Zaloguj się   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 1 
14-07-03 13:46  [galeria] Fokker D-VII - GPM
Spartan 

Na Forum:
Galerie - 3
 
() - kliknij dopiero po wczytaniu całego wątku () - kliknij dopiero po wczytaniu całego wątku () - kliknij dopiero po wczytaniu całego wątku
Witam.

Przedstawiam mojego Fokkera D-VII z kartonówki GPM.


Copyright by Spartan

 
14-07-03 15:24  Re: Fokker D-VII [foto]
MBig 



Na Forum:
Relacje w toku - 3
Relacje z galerią - 5
Galerie - 4
 

Cacuszko. Coraz bardziej podobają mi się ietypowe modele. Mam już powoli dość kolejnych F-ek, Meserków 109, mustangów itd. Jak widzę takie fajne modele, to aż serce mocniej bije. Byle więcej takich latadełek.

 
15-07-03 18:00  Re: Fokker D-VII [foto]
fitter 

Na Forum:
Relacje w toku - 3
Relacje z galerią - 13
Galerie - 27


 - 7

Eeeleganckiii..., a w czyim malowaniu? tzn. kto na nim lub gdzie on latał?

pozdrawiam
fitter
----------------------
nie projektuję - po prostu robię sobie model...
----------------------

 
17-07-03 07:33  Re: Fokker D-VII [foto]
Spartan 

Na Forum:
Galerie - 3
 

Witam



Fitter, zgodnie z tym co pisze w nr 190 GPM(-kartonowe ABC 17/2001), skąd pochodzi wycinanka, latał na nim dowódca 6 grupy lotniczej, kaptan Stefan Bastyr.


Copyright by Spartan

 
22-07-03 12:41  Re: Fokker D-VII [foto]
fitter 

Na Forum:
Relacje w toku - 3
Relacje z galerią - 13
Galerie - 27


 - 7

dzięki

pozdrawiam
fitter
----------------------
nie projektuję - po prostu robię sobie model...
----------------------

 
22-07-03 15:40  Re: Fokker D-VII [foto]
Grzegorz Nowak (W) 



Na Forum:
Relacje w toku - 3
Relacje z galerią - 1
Galerie - 20


 - 21
() - kliknij dopiero po wczytaniu całego wątku () - kliknij dopiero po wczytaniu całego wątku () - kliknij dopiero po wczytaniu całego wątku
i kilka fotek mojego D VII
:-)

Egzemplarz zamieszczony w Kartonowym ABC 17/2000 to Fokker o numerze bocznym 502/18. Został zakupiony w Berlinie 10.IX.1919 od LFM Angebot (nr niemiecki1075,silnik Mercedes D III 118 kW) i podobnie jak większość samolotów uzyskany tą drogą trafił lotem do Poznania – ten 10.XII.1919

____________________
nie tylko święci garnki lepią

Uczestnik projektu ŁSM

 
22-07-03 15:45  Re: Fokker D-VII [foto]
Grzegorz Nowak (W) 



Na Forum:
Relacje w toku - 3
Relacje z galerią - 1
Galerie - 20


 - 21
() - kliknij dopiero po wczytaniu całego wątku () - kliknij dopiero po wczytaniu całego wątku () - kliknij dopiero po wczytaniu całego wątku
Fokker nr 502/18 stacjonował w SL na Ławicy, następnie 31.XII.1919 trafił do 4 Eskadry Wielkopolskiej (później przemianowanej na 15 Eskadrę Myśliwską). W kwietniu wbudowano 2 km, oraz podobnie jak na egzemplarzach 501/18 i 506/18 zostały zainstalowane wyrzutniki bombowe. Dalsze losy „naszego” Fokkera wiążą się już z działaniami 15 Eskadry Myśliwskiej, z przerwą na remont 1.VIII.1920 – 12.VIII.1920 w III Ruchomym Parku Lotniczym.
..
i jeszcze kilka fotek, orki z słabą jakość zdjęć!
pzdr

____________________
nie tylko święci garnki lepią

Uczestnik projektu ŁSM

 
22-07-03 15:46  Re: Fokker D-VII [foto]
Grzegorz Nowak (W) 



Na Forum:
Relacje w toku - 3
Relacje z galerią - 1
Galerie - 20


 - 21

i kilka słów na temat samego modelu..Na okładce zamieszczono atrakcyjny graficznie rysunek J. Wróbla. W środku zawarto sensowny i dość duży jak na model opis samolotu, jedyne co zastanawia to fakt umieszczenia zdjęcia D VII w niemieckich barwach, gdy istnieją fotografie egzemplarza 502/18 w polskich barwach. Opis budowy modelu jest czytelny i jasny, model przy pewnej dozie doświadczenia można wykonać posługując się samymi tylko rysunkami pomocniczymi, których jakość jest nienaganna. Stopień uszczegółowienia jest bardzo dobry, wyznaczone oddzielne powierzchnie sterowe są tym do czego GPM zaczyna nas już przyzwyczajać. Bryła silnika dobrze oddaje kształt, jednak „zdejmując” część osłon warto pokusić się o odnalezienie zdjęcia silnika Mercedes D III (118kW) gdyż taką jednostkę napędową posiadał „nasz” samolot i dorobienie jeszcze paru szczegółów. Wnętrze kabiny pilota jest poprawne, jedyny błąd polega na złym odwzorowaniu deski przyrządów pilota. Wielką nieprzeniknioną tajemnicą jest dla mnie fakt, dlaczego autor opracowania konstrukcję kratownicową kadłuba, spawaną z rur stalowych (o czym sam pisze), odwzorowuje jako wręgową z drewnianymi podłużnicami!! Przechodząc do wyglądu zewnętrznego możemy stwierdzić że model dobrze oddaje kształt samolotu. Do modelu dorobić tylko musimy 2 podkadłubowe wyrzutniki bombowe i pudełkowaty element imitujący zainstalowany po lewej stronie kadłuba przyrząd do zrzutu jednokilogramowych bomb(zwanych „myszkami”). Jedyną poważną wadą jest niepoprawne malowanie, które niestety nie oddaje wyglądu rzeczywistego. Widać tu, że korzystano ze starego źródła, jakim są Plany Modelarskie nr..., które akurat w przypadku malowania tego Fokkera są niedobre. Na niezbędne poprawki może zdecydować się jedynie doświadczony modelarz, gdyż należy poprawić wzór faktury płótna drukowanego (pamiętając, że jest to wzór czterobarwny); należy też pamiętać że samolot po lewej stronie kadłuba, pod kabiną pilota miał niere-gularną plamę koloru prawdopodobnie zielonego, powstałą na skutek zamalo-wania miejsca montażu wyrzutnika „myszek”. Na zdjęciach można dostrzec też na kadłubie małe prostokąty, są to prawdopodobnie łaty płótna naszytego na przestrzelinach. Ze względu na ich jasność i sposób odcinania się od tła sądzę, że wykonano je z niemalowanego płótna ( kto by zresztą miał czas na to w wa-runkach bojowych). Po lewej stronie kadłuba, pod kabiną pilota powinien być standardowy niemiecki napis eksploatacyjny dotyczący mas, częściowo zama-lowany wspominaną zieloną plamą. Napis „Fok D. VII 502/18” powinien zostać poprawiony. Skośny pas na kadłubie ma za wąską część czerwoną, która powin-na zostać poszerzona przez zamalowanie istniejącej części białej, tą zaś, o sze-rokości 1 mm należy utworzyć na krawędziach. Kształt i umiejscowienie sza-chownic jest bardzo dobre i nie budzi zastrzeżeń. Pasy imitujące wzmocnienia na skrzydłach i usterzeniu wykonywano z płótna drukowanego lub barwiono je na niebiesko.

____________________
nie tylko święci garnki lepią

Uczestnik projektu ŁSM

 
22-07-03 15:47  Re: Fokker D-VII [foto]
Grzegorz Nowak (W) 



Na Forum:
Relacje w toku - 3
Relacje z galerią - 1
Galerie - 20


 - 21

To pierwsze w Polsce opracowanie bardzo znanego samolotu myśliwskiego, powszechnie stosowanego w Europie – nie było dotąd modelu kartonowego D VII (a dla porównania Fokker Dr.I, nijak nie związany z historią polskiego lotnictwa i używany w sumie w niewielkiej liczbie egzemplarzy, ma tylko u nas w kraju 3 mniej lub bardziej udane opracowania).Wybrano ponadto ciekawy egzemplarz z dodatkowym uzbrojeniem, służący w nietuzinkowej jednostce jaką była 15 Eskadra Myśliwska – na pewno jest godny polecenia wszystkim osobom interesującym się historią polskiego lotnictwa. Geometria modelu jest poprawna, dobre uszczegółowienie, wzorowa instrukcja a przede wszystkim to że model jest „sklejalny”, są jego bardzo dużymi atutami. Nie jest on pozbawiony wad, jednak wady te nie przeszkadzają w poprawnym wykonaniu modelu. Modelarze o małym doświadczeniu mogą się nimi nie przejmować, gdyż możliwość naniesienia poprawek jest poza ich zasięgiem, natomiast dla pozostałych jest tu szerokie pole do popisania się swoim kunsztem. Pamiętać należy , że tylko ten nie popełnia błędów kto nic nie robi – zatem dziękować należy wydawnictwu GPM za publikację tego modelu.
pozdrawiam!

____________________
nie tylko święci garnki lepią

Uczestnik projektu ŁSM

 
22-07-03 15:50  Re: Fokker D-VII [foto]
Grzegorz Nowak (W) 



Na Forum:
Relacje w toku - 3
Relacje z galerią - 1
Galerie - 20


 - 21

a i dla zainteresowanych bibliografia:Bibliografia:
1.Adam Brzechwa-Ajdukiewicz, relacja CAW za Tadeusz Konopacki, LAI nr 8/91,str. 43-46;
2.Tomasz Goworek, Pierwsze samoloty myśliwskie lotnictwa polskiego, SIGMA NOT, Warszawa 1991;
3.Tomasz Kopański, Lotnicy w obronie Lwowa listopad 1918, SP nr 2/95, str.50-51;
4.Tomasz J. Kowalski, Godło i barwa w lotnictwie polskim 1918 1939, [W] BSP nr 9;
5.Andrzej Morgała, Samoloty wojskowe w Polsce 1918 –1924, Lampart, Warszawa 1997;
6.Jerzy Pawlak, Polskie eskadry w latach 1918 –1939, WKŁ, Warszawa 1989;
7.Adam Popiel, Uzbrojenie lotnictwa polskiego 1918 – 1939, SIGMA NOT, Warszawa 1991;
8.Przybył, Z orlich bojów lotników lwowskich, Lwów 1919;
9.Kazimierz Sławiński, Ławica poznańskie lotnisko, KAW, Warszawa 1975;
10.Krzysztof A. Tarkowski, Lotnictwo polskie w wojnie z Rosją Sowiecką 1919 – 1920, WKŁ, Warszawa 1991;
11.LAI 5/91.

____________________
nie tylko święci garnki lepią

Uczestnik projektu ŁSM

 Tematy/Start  |  Wyświetlaj drzewo   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 1Strony:  1 

 Działy  |  Chcesz sie zalogowac? Zarejestruj się 
 Logowanie
Wpisz Login:
Wpisz Hasło:
Pamiętaj:
   
 Zapomniałeś swoje hasło?
Wpisz swój adres e-mail lub login, a nowe hasło zostanie wysłane na adres e-mail zapisany w Twoim profilu.


© konradus 2001-2024