FORUM MODELARZY KARTONOWYCH   
Regulamin i rejestracja regulamin forum  jak wstawiac grafike, linki itp do wiadomosci grafika i linki w postach

FORUM GŁÓWNE
Modele kartonowe, ich budowa, technika, problemy, recenzje, nowości oraz wszystkie tematy związane z Naszym Hobby :-)


Projekt Grupowy:  50 lat Małego Modelarza  
Na tapecie:  Akcja sprzątania forum. W czynie społecznym, bez nagród i medali :>  
Na tapecie:  Projekt 50 lat Małego Modelarza - apel o uzupełnienie brakujących zdjęć.  


 Działy  |  Tematy/Start  |  Nowy temat  |  Przejdź do wątku  |  Szukaj  |  Widok rozszerzony (50 postów/stronę)  |  Zaloguj się   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 3Strony:  1  2  3  ->  => 
27-06-11 15:08  [R/G] Strażnik kolejowych szlaków, czyli jak zbudowałem semafor kolejowy - koniec budowy.
Precyzyjny 
moderator




Na Forum:
Relacje z galerią - 4
Galerie - 1
 

Witam

Przedstawiam Wam jak zbudowałem modele semaforów kolejowych. Niniejsza relacja jest jednocześnie instrukcją sklejania, która w wersji papierowej ogranicza się tylko do rysunku złożeniowego. Mam nadzieję, że taka forma zrobienia instrukcji będzie dla zainteresowanych przejrzysta i czytelna. Na zdjęciach zamieszczone są numery odpowiadające numeracji w wycinance, a kolejność zdjęć krok po kroku pokazuje jak zbudować model semafora. Zamieszczę też komentarze, na co zwrócić szczególną uwagę.

Na początek przedstawiam sposób wykonania semafora w wersji prostej w skali 1:25 oraz w skali 1:45 (na końcu tego wpisu).

Budowę zaczynamy od sklejenia słupa semafora. Warto najpierw czarnym pisakiem poprawić laserowo zaznaczone miejsca przyklejania innych części, bo wypalone laserem po końcowym szlifowaniu są słabo widoczne. Numeracja elementów jest na zdjęciach, więc tutaj nie będę jej powtarzał. Wszystkie ściany słupa są rożne, na dole umieściłem znaczniki w postaci poziomych kresek I, II, II, i III ułatwiające poprawne ułożenie elementów. Przy sklejaniu musimy zwrócić uwagę, by słup był idealnie prosty z każdej strony. Ja położyłem podczas schnięcia słup na płaskiej powierzchni, z boku przyłożyłem sztywne podkładki i obciążyłem od góry. Słup po wyschnięciu należy dokładnie nasączyć klejem cyjanoakrylowym, po lekkim przeschnięciu, kiedy nie będzie się już lepił, ponownie odkładamy słup do wyschnięcia w sposób jak poprzednio.



Po wyschnięciu szlifujemy boki słupa, zachowując ostrożność, by go nie zgnieść. Słup dzięki nasączeniu klejem cyjanoakrylowym jest dość sztywny i wytrzymały, ale to w końcu tylko karton. Do szlifowania użyłem najpierw papieru ściernego o numerze 600, a następnie 1200. Po oszlifowaniu powierzchnia na styku elementów powinna być gładka.



Przyklejmy w kolejności jak na zdjęciach następne elementy. Tutaj nie ma żadnych niespodzianek przy klejeniu, więc i komentarz krótki.



Wklejamy słup w zrobioną podstawę, zwracając uwagę by słup zachował pion z każdej strony.



We wnętrzu tej skrzynki do ścianki, która ma na zewnątrz narysowane dwie kreski, wklejamy usztywnienie z tekturki.



Sklejamy wsporniki lamp i przyklejamy do słupa, tak by okrągłe elementy znajdujące się z boku wspornika znajdowały się z tej samej strony co metalowe ośki ramion semafora.



Sklejamy lampy, kominek - część z małymi otworkami - sklejamy w rurkę, ja zrobiłem to za pomocą kleju BCG. W rurkę następnie wklejamy kartonowe krążki. Wskazane jest pomalowanie na czarno od wewnątrz kominka i lampy przed sklejeniem, ja zrobiłem to mazakiem. Lampy przyklejamy do wsporników otworem z tej samej strony co okrągłe elementy z boku wsporników.



Sklejamy okulary semafora. Warto boczne ścianki pomalować przed sklejeniem, wychodzi to ładniej i jest łatwiejsze niż po sklejeniu. Ja dowiedziałem się o tym niestety za późno :)
Po pomalowaniu boków sklejamy okular. Wklejamy w środkową część, która ma otwory trochę większe niż części zewnętrzne, folie odpowiedniego koloru. Małe kawałki folii są dołączone do modelu, trzeba z nich wyciąć we własnym zakresie krążki o średnicy 7,9 mm. Do okularu z dwoma otworami, wklejamy folię czerwoną na górze i zieloną na dole. Ten okular będzie później przyklejony obok górnej lampy. Do drugiego okularu z jednym otworem wklejamy folię pomarańczową. Ten okular będzie później przyklejony obok dolnej lampy. Na razie sklejone okulary odkładamy na bok.



Sklejamy wsporniki mocowania ramion semafora i odkładamy je do późniejszego malowania i montażu.



Sklejamy ramiona semafora. Części 18 i 18A sklejamy ze sobą stronami kredowanymi, zapobiegnie to później wyginaniu się ramienia. Następnie nasączamy strony niekredowane klejem cyjanoakrylowym i szlifujemy. Później do ramion przyklejamy pozostałe elementy, część 18C także nasączamy cyjanoakrylem i szlifujemy. Ramiona odkładamy do dalszego malowania i montażu.



Blachy emaliowane malujemy najpierw na biało, następnie jedną dłuższą część i krótszą z jednej strony malujemy na czerwono. Odkładamy do późniejszego montażu.



Malujemy na kolor jasnoszary słup semafora, oraz z jednej strony wsporniki mocowania ramion i blachy emaliowane, a na biało z obu stron ramiona semafora. Okulary mamy już pomalowane wcześniej, ja malowałem je dopiero teraz przy z użyciem maskola, co nie było najlepszym rozwiązaniem, przy odklejaniu maskola odpryskiwała mi farba.



Malujemy ramiona semafora od wypukłej strony na czerwono, tą wypukłą część pokrywamy maskolem lub taśmą Tamiya, co ułatwia malowanie, wystarczy potem oderwać. Jeżeli nie mamy takich środków to malujemy ostrożnie pędzelkiem. Po drugiej stronie wklęsłej, malujemy ramię na czarno i doklejamy do ramion wsporniki mocowania. Gotowe ramiona odkładamy na później do montażu.



Przygotowujemy do montażu tabliczki. Są dołączone do modelu, do samodzielnego wycięcia.



Przyklejamy tabliczki oraz blachy emaliowane..



..a także okulary pamiętając, że te ze szkiełkiem pomarańczowym montujemy do dolnego wspornika i lampy, a czerwono-zielony do górnej.



Na koniec pozostało nam zamocować ramiona do wsporników na słupie semafora. Dłuższe ramię mocujemy poziomo do górnego wspornika, a ramię krótsze mocujemy pionowo do dolnego wspornika.



I w ten sposób mamy sklejony cały semaforek:



Więcej zdjęć znajduje się w galerii końcowej:
http://www.konradus.com/forum/read.php?f=1&i=191065&t=191065&filtr=5&page=1

Semafor w skali 1:45 skleja się prawie tak samo. Jedyna różnica jest taka, że z powodu mniejszej wielkości i grubości elementów w modelu w skali 1:45, w porównaniu do skali 1:25, nie ma części 5A do 5K, 13E oraz 15C. Sklejając słup semafora jego boczne ściany nasączamy klejem cyjanoakrylowym tylko od wewnętrznej, niekredowanej strony. Ja to zrobiłem przed sklejeniem słupa, a słup sklejałem klejem uniwersalnym UHU. Po sklejeniu słupa, od wewnętrznej strony w miejsca stykania się ścian też warto igłą nakapać kleju cyjanoakrylowego. Jak się nie ma aerografu, to trochę kłopotliwe jest pomalowanie słupa we wnętrzu. Ja to zrobiłem przed sklejeniem ścianek, uprzednio maskując boki w miejscu sklejania (0,5 mm) taśmą Tamiya. Ośki ramion semafora w skali 1:45 mają wymiar: górna 5 mm, a dolna 6,5 mm i robimy je z drutu 0,5 (lub 0,6) mm. Folia w okularach ma średnicę 4,7 mm.

W następnych dniach zamieszczę instrukcję sklejania semafora w wersji pełnej - wszystkomającej.



--

Post zmieniony (25-07-11 17:57)

 
27-06-11 15:14  Odp: [Relacja] Strażnik kolejowych szlaków - instrukcja sklejania
Jorzik 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 14
Galerie - 23


 - 2

Podziwiałem we Wrocławiu.
Twój nick mówi i potwierdza to wszystko co robisz. Precyzyjna robota. Brawo

--
Pozdrawiam Jorzik

Na morzu: YAMATO,SHOKAKU, KIJI,, MUTSUKI, NISSHIN,KITAKAMI,TSUGARU,HIBURI ,Akitsu Maru
W powietrzu: G4M2 BETTY
Na lądzie: Typ 2 Ka-Mi,Typ 95 Ha-Go,Typ I Ho Ki,Typ 4 Chi To,Typ 4 Ka Tsu,Typ 94 Te Ke,Typ 97 Chi Ha,Typ 97 Shinhoto Chi Ha,Typ 5 Chi Ri ,Typ 1 Chi He,

 
29-06-11 09:15  Odp: [Relacja] Strażnik kolejowych szlaków - instrukcja sklejania
Precyzyjny 
moderator




Na Forum:
Relacje z galerią - 4
Galerie - 1
 

Mam pytanie skierowane głównie do osób chcących skleić takie semafory.
Czy instrukcja sklejania w przedstawionej powyżej formie jest dla Was czytelna i zrozumiała ?

Mam do zrobienia instrukcję znacznie obszerniejszą dotyczącą semafora bardziej rozbudowanego, a nie chciałbym "produkować się" na darmo, jakby się okazało, że bez tradycyjnego papierowego opisu z rysunkami się nie obejdzie.

Instrukcja sklejania będzie też dostępna w pliku .pdf, żeby można było ją sobie ściągnąć i przeglądać bez internetu.

--
Pozdrawiam
Precyzyjny

------------------
Modele ukończone: parowóz Ty2 , parowóz Pu29

 
29-06-11 11:53  Odp: [Relacja] Strażnik kolejowych szlaków - instrukcja sklejania
Konrad 

Na Forum:
Galerie - 1
 

Instrukcja jest super. Prowadzi przez proces budowy krok po kroku. Rysunki mogłyby skłonić niektórych do sklejania "na skróty" a nie jestem pewien, czy niektóre niuanse udałoby się prosto przekazać w formie rysunkowej.

Dodatkowym bonusem są Twoje praktyczne komentarze (jak np. te o maskolu).

--
W stoczni Trabaccolo (WAK)
Przy nabrzeżu wykończeniowym Luger Le Coureur 1776 (zestaw Shipyard)

 
04-07-11 10:39  Odp: [Relacja] Strażnik kolejowych szlaków - instrukcja sklejania
wopos66   

Instrukcja jest dobra i czytelna,wydaje mi się,że powinna wystarczyć w takiej formie.

 
14-07-11 21:10  Odp: [Relacja] Strażnik kolejowych szlaków - instrukcja sklejania
Precyzyjny 
moderator




Na Forum:
Relacje z galerią - 4
Galerie - 1
 

Witam

Instrukcja sklejania semafora w wersji prostej (skala 1:25 oraz 1:45) jest dostępna do ściągnięcia w formie pliku .pdf pod adresem:

http://www.megaupload.com/?d=P2AVS3JU

Plik ma wielkość 10 MB.

--
Pozdrawiam
Precyzyjny

------------------
Modele ukończone: parowóz Ty2 , parowóz Pu29

 
15-07-11 16:17  Odp: [Relacja] Strażnik kolejowych szlaków - instrukcja sklejania
Precyzyjny 
moderator




Na Forum:
Relacje z galerią - 4
Galerie - 1
 

Tym razem zaprezentuję, jak należy skleić semafor w wersji pełnej (skala 1:25). Wiele elementów jest identycznych jak w wersji prostej, dlatego część opisu będzie po prostu skopiowana z poprzedniej instrukcji. Ponieważ ten opis jest znacznie dłuższy i ma prawie 150 zdjęć, to instrukcję podzielę na kilka części, które zamieszczę w ciągu kilku najbliższych dni.

Numeracja części jest zbliżona do kolejności montażu, ale nieraz są wyjątki.

Budowę zaczynamy od sklejenia słupa semafora. Warto najpierw czarnym pisakiem poprawić laserowo zaznaczone miejsca przyklejania innych części, bo wypalone laserem po końcowym szlifowaniu są słabo widoczne. Numeracja elementów jest na zdjęciach, więc tutaj nie będę jej powtarzał. Wszystkie ściany słupa są rożne, na dole umieściłem znaczniki w postaci poziomych kresek I, II, III, i IIII ułatwiające poprawne ułożenie elementów. Przy sklejaniu musimy zwrócić uwagę, by słup był idealnie prosty z każdej strony. Ja położyłem podczas schnięcia słup na płaskiej powierzchni, z boku przyłożyłem sztywne podkładki i obciążyłem od góry. Słup po wyschnięciu należy dokładnie nasączyć klejem cyjanoakrylowym, po lekkim przeschnięciu, kiedy nie będzie się już lepił, ponownie odkładamy słup do wyschnięcia w sposób jak poprzednio.



Po wyschnięciu szlifujemy boki słupa, zachowując ostrożność, by go nie zgnieść. Słup dzięki nasączeniu klejem cyjanoakrylowym jest dość sztywny i wytrzymały, ale to w końcu tylko karton. Do szlifowania użyłem najpierw papieru ściernego o numerze 600, a następnie 1200. Po oszlifowaniu powierzchnia na styku elementów powinna być gładka.



Przyklejmy w kolejności jak na zdjęciach następne elementy. Tutaj nie ma żadnych niespodzianek przy klejeniu, więc i komentarz krótki.



Wykonujemy podstawę słupa. UWAGA ! Kształt części 10, którą widać na pierwszym zdjęciu, po sklejaniu testowym trochę zmieniłem, u Was w tej części z boku będzie wystawać jeszcze mały prostokąt z otworem. Dlatego tego elementu nie należy jeszcze przyklejać, bo mógłby się uszkodzić w trakcie dalszych prac.
Wklejamy słup w zrobioną podstawę, zwracając uwagę by słup zachował pion z każdej strony.



W dalszej kolejności wykonujemy prowadniki haka napędowego (25 i 26), po uformowaniu warto nasączyć kropelką, by trzymały kształt i były bardziej wytrzymałe. Krótszy prowadnik przyklejamy u góry, a dłuższy na dole. Wsporniki z ośkami do ramion semafora przyklejamy węższy prostokątny u góry, a szerszy kwadratowy na dole do słupa semafora (1).



Teraz robimy mechanizm sterujący hakiem napędowym (28). Górny i dolny składają się z identycznych części, ale są one odwrotnie przyklejone. W dołączonej do modelu kartce z rysunkami i szablonami, jest zamieszczony rysunek w skali 1:1 wyjaśniający położenie tych elementów. Mechanizm sterujący przyklejamy do słupa semafora (1) jak na zdjęciach poniżej:



Sklejamy łożysko haka napędowego i przyklejamy hak. Łożyska są sklejone identycznie, część 27B ścinamy nożykiem pod kątem, aby uzyskać kształt jak na zdjęciu zaznaczony niebieskim konturem. Przyklejamy hak napędowy do słupa semafora (1) wg rysunku na dołączonej do modelu kartce, hak jest identycznie położony w obu łożyskach, więc jest bez różnicy, który przykleimy u góry, a który na dole. Po przyklejeniu łożysk doklejamy część 28B. Hak też warto nasączyć kropelką, będzie wytrzymalszy.





U dołu słupa w części 1 ( w modelu miejsce oznaczyłem kropką zrobioną flamastrem ) wycinamy szczelinę 1 mm, która później posłuży do zamocowania osi bębna.



Przyklejamy wsporniki (29) do słupa semafora (2). Wsporniki od strony wewnętrznej słupa przyklejamy w miejscu oznaczonym w modelu kreskami zrobionymi flamastrem. Przy klejeniu wsporników warto w nie tymczasowo włożyć drut 1mm, ułatwi to poprane ułożenie wsporników względem siebie, przyklejamy też śrubki S1.



Następnie wykonujemy sprzęgło elektryczne (30), sklejamy je z dwóch warstw, boki nasączamy kropelką i oszlifowujemy. Doklejamy pozostałe elementy, dźwignie przyklejamy w położeniu jak na rysunku w dołączonej do modelu kartce.



We wnętrzu skrzynki napędu końcowego (12) do ścianki, która ma na zewnątrz narysowane dwie kreski, wklejamy usztywnienie z tekturki. Sklejamy skrzynkę jak na zdjęciu.



Do słupa semafora (4) przyklejamy na dole skrzynkę napędu końcowego, a wyżej sprzęgło elektryczne.



Ciąg dalszy nastąpi.

Zainteresowanych sklejeniem modelu semafora proszę o wpisywanie uwag i zapytań, w przypadku jak coś jest nie zrozumiałe.

--

Post zmieniony (25-07-11 17:59)

 
18-07-11 18:58  Odp: [Relacja] Strażnik kolejowych szlaków - instrukcja sklejania
Precyzyjny 
moderator




Na Forum:
Relacje z galerią - 4
Galerie - 1
 

Oto ciąg dalszy moich zmagań z semaforkiem.

Sklejamy kółko wciągarki, kółko po sklejeniu jest nieruchome, otwory służą tylko do łatwiejszego scentrowania poszczególnych segmentów na kawałku drutu o śr. 1mm. Gotowe kółko przyklejamy do słupa (1E+F) od strony wcięcia.



Następnie robimy wsporniki (32) oraz dźwignie wyrównawcze (33). Sklejamy tak jak na zdjęciach, dźwignie nasączamy dla usztywnienia kropelką. Część 33B jest naklejona na jednej dźwigni z tyłu, a na drugiej z przodu. Wsporniki naklejamy na słup (4) od strony stopni, należy pamiętać, że są one naklejone odwrotnie względem siebie. Górny wspornik ma oś mocowania dźwigni po lewej stronie. Dźwignie przyklejamy w położeniu zgodnie z rysunkiem w skali 1:1 na dołączonej do modelu kartce. Ta dźwignia, która mniej odstaje od wspornika jest u góry.







Sklejamy 7 szt. widełek prętów napędowych, w zestawie jest ich 8 szt. - jedne widełki rezerwowe. Wskazane jest nasączyć je z boku kropelką, a wtedy na pewno nie rozkleją się przy montażu. Pięć widełek użyjemy za chwilę, a dwa odkładamy na później.



Nakładamy na sucho widełki w miejscach, gdzie będą one później przyklejone na stałe. Są to dźwignie 30B oraz 33. Po nałożeniu mierzymy dokładnie odległość między końcami widełek, tak jak to pokazane jest na zdjęciu. Wymiary te zapisujemy, będą nam potrzebne do wykonania z drutu o śr. 1 mm prętów napędowych. Wymiary zaznaczone u mnie na zielono, w Waszych modelach mogą się nieznacznie różnić, wszystko zależy od tego, z jaką dokładnością w stosunku do dołączonych rysunków, przykleiliście dźwignie. Odcinamy drut i szlifujemy końcówki na potrzebny wymiar, doklejamy do obu końców pręta III i IV widełki, a do pręta IV tylko z jednej strony. Widełki do drutu kleimy klejem cyjanoakrylowym. Przyklejamy gotowe pręty do dźwigni jak na zdjęciach. Pręt V wchodzi w otwór skrzynki 12.







Sklejamy wsporniki 13 oraz 36 i przyklejamy do słupa, jak na załączonych zdjęciach. Część 36D wklejamy w otwory z boku wsporników 36 B,C i nasączamy kropelką dla usztywnienia. Część 36D przechodzi wewnątrz dolnego wspornika lampy 13 i jest do niego przyklejona.



Sklejamy lampy, kominek - część z małymi otworkami - sklejamy w rurkę, ja zrobiłem to za pomocą kleju BCG. W rurkę następnie wklejamy kartonowe krążki. Wskazane jest pomalowanie na czarno od wewnątrz kominka i lampy przed sklejeniem, ja zrobiłem to mazakiem. Lampy przyklejamy do wsporników skierowane otworem w tą samą stronę, co metalowe ośki ramion semafora, ja na ostatnim zdjęciu przez pomyłkę pokazałem to od odwrotnej strony.



Wyginamy odpowiednio opórkę wietrzną (37), nasączamy kropelką dla utrwalenia kształtu i przyklejamy do słupa (4) pod drugim stopniem.



Sklejamy wsporniki mocowania ramion semafora i odkładamy je do późniejszego malowania i montażu. Dźwignię przeciwwagi 16A w górnym wsporniku nasączamy kropelką dla utrwalenia kształtu.





Sklejamy okulary semafora. Sklejamy ze sobą stronę boczną (15B) i środek (15A) ten z większymi otworami, drugą stronę boczną (15) dokleimy po pomalowaniu. Do strony bocznej (15B) doklejamy wspornik (15C) z przyklejonym do niego drutem śr. 1mm zrobionym wg szablonu VI. Tak przygotowane do sklejenia okulary odkładamy do malowania.



Sklejamy ramiona semafora. Części 18 i 18A oraz 19 i 19A sklejamy ze sobą stronami kredowanymi, zapobiegnie to później wyginaniu się ramienia. Następnie nasączamy strony niekredowane klejem cyjanoakrylowym i szlifujemy. Później do ramion przyklejamy pozostałe elementy, część 18C i 19C także nasączamy cyjanoakrylem i szlifujemy. Wokół ramion naklejamy pasek 18D i 19D, w taki sposób, by pasek ten dochodził na równo do części 18C lub 19C, a wystawał w stronę części 18A lub 19A. Ramiona odkładamy do dalszego malowania i montażu.



Ciąg dalszy nastąpi.

Zainteresowanych sklejeniem modelu semafora proszę o wpisywanie uwag i zapytań, w przypadku jak coś jest nie zrozumiałe.

Osoby zainteresowane nabyciem modelu semafora zapraszam do działu giełda.
http://www.konradus.com/forum/read.php?f=9&i=22615&t=22615&filtr=0&page=1

--

Post zmieniony (25-07-11 18:02)

 
21-07-11 16:33  Odp: [Relacja] Strażnik kolejowych szlaków, czyli jak zbudowałem semafor kolejowy
Precyzyjny 
moderator




Na Forum:
Relacje z galerią - 4
Galerie - 1
 

Zapraszam do oglądania, bo wpisujących komentarze brak, następnej część instrukcji, jak zbudować semafor kolejowy.

Robimy dla naszego semafora "czapeczkę", czyli kaptur. Cześć ta składa się z 3 warstw tektury, na wierzchu przyklejamy tą na której są wypalone pomocnicze linie (23) w kształcie litery H. Zaczynamy od odcięcia kawałków przykładając ostrze nożyka do boków tej litery i odcinamy pod katem z obu stron, następnie odcinamy tekturę z pozostałych boków, aby uzyskać kształt kaptura jak na zdjęciu. Nasączamy kaptur kropelką i szlifujemy, aby nadać mu gładkość. Gotowy kaptur przyklejamy na szczycie semafora.



Wykonujemy kółko z zapadką. Sklejamy kółko i zapadkę jak na zdjęciach. Do kółka z korbą wklejamy drut przygotowany wg wzoru VIII, wsuwamy ten drut BEZ KLEJU w łożyska (29), doklejamy do słupa zapadkę, tak by wchodziła między zęby koła. Wyjmujemy kółko zębate z korbą i odkładamy do malowania. Zapadkę i korbę warto nasączyć kropelką.



Następnie sklejamy zasłony latarniowe, ramiona zasłon wyginamy i nasączamy kropelką dla zachowania kształtu. Gotowe elementy odkładamy do malowania.



Robimy bęben windy latarniowej, sklejamy go z kilku warstw tektury, nakładając je po kolei na kawałek drutu o śr. 1 mm. Bęben odkładamy do malowania, ja zapomniałem zrobić zdjęcie bębna przed malowaniem, dlatego na zdjęciu jest już pomalowany.



Sklejamy wspornik skrzynki napędu końcowego, przykładamy na sucho do słupa i skrzynki, aby zrobić odpowiedni kąt wygięcia wspornika i nasączamy kropelką dla zachowania kształtu. Wspornika NIE PRZYKLEJAMY, odkładamy go do malowania. Robimy też obudowę dolnej zwrotni (10A i B), po sklejeniu ze sobą 3 warstw odkładamy ją do malowania. W rzeczywistości zwrotnia jest wkopana w ziemię, my robimy tylko tą górną widoczną część.



Następnie sklejamy przeciwwagę sanek latarniowych (47). Kółeczko 47B jest w kilku średnicach, wybieramy te, które najlepiej pasuje w mniejszy otwór sklejonego stożka 47A. wymienione części sklejałem na styk klejem BCG. Wsporniki 47C są zrobione z tektury 1 mm, gdyby nam się te części zniszczyły przy odcinaniu lub przyklejaniu, to mamy te części zdublowane. Dodatkowo na arkuszu kartonu 0,5 mm ta część również występuje i możemy ją skleić z dwóch cieńszych warstw. W sumie macie 3 szanse na zrobienie 1 pary wsporników. Wsporniki doklejamy do przeciwwagi i nasączamy kropelką. Do wsporników 47C doklejamy kawałki drutu o śr. 0,3 mm i odkładamy do malowania. Na moim zdjęciu już pomalowane - podobna sprawa jak z bębnem windy latarniowej. Wycinamy tabliczki T1 i T2, tabliczkę T1 przyklejamy do uprzednio pomalowanych na szaro pędzelkiem wsporników (22).



Teraz malujemy przygotowane wcześniej wszystkie elementy składowe. Blachy emaliowane (20 i 21) malujemy na biało z jednej strony, na biało też malujemy z obu stron ramiona semafora. Słup semafora oraz sklejone wcześniej pozostałe elementy malujemy na szaro, na szaro malujemy też z drugiej strony blachy emaliowane. Ja do malowania na szaro i biało użyłem farb podkładowych w sprayu firmy CHAMPION. Są one po wyschnięciu matowe i łatwo je można przeszlifować papierem ściernym 1200-1500 po pierwszym malowaniu dla uzyskania gładkości. Dlatego też tym podkładem pomalowałem najpierw na szaro elementy, które później ostatecznie malowałem na czarno, czyli latarnie oraz obudowę dolnej zwrotni.

W międzyczasie skleiłem też pomalowane ścianki okularów, wklejając w środek folie odpowiedniego koloru. Małe kawałki folii są dołączone do modelu, trzeba z nich wyciąć we własnym zakresie krążki o średnicy 7,9 mm. Na folii zaznaczyłem krążki o takiej średnicy flamastrem, wycinamy je po środku tej linii i folię czyścimy ze śladów flamastra denaturatem lub spirytusem (w zależności od tego co pijemy:) ). Do okularu z dwoma otworami, wklejamy folię czerwoną na górze i zieloną na dole. Ten okular będzie później przyklejony obok górnej lampy. Do drugiego okularu z jednym otworem wklejamy folię pomarańczową. Ten okular będzie później przyklejony obok dolnej lampy.



Malujemy na czerwono tablice emaliowane - jedną 20 i 21 - od białej strony. Malujemy ramiona semafora od wypukłej strony na czerwono, tą wypukłą część pokrywamy maskolem lub taśmą Tamiya, co ułatwia malowanie, wystarczy potem oderwać. Jeżeli nie mamy takich środków to malujemy ostrożnie pędzelkiem. Po drugiej stronie wklęsłej, malujemy ramię na czarno i doklejamy do ramion, od czarnej strony, wsporniki mocowania 16 i 17. Gotowe ramiona odkładamy do końcowego montażu.



W poniedziałek ostatnia część instrukcji - końcowy montaż pomalowanych podzespołów.

Zainteresowanych sklejeniem modelu semafora proszę o wpisywanie uwag i zapytań, w przypadku jak coś jest nie zrozumiałe.

Osoby zainteresowane nabyciem modelu semafora zapraszam do działu giełda.
http://www.konradus.com/forum/read.php?f=9&i=22615&t=22615&filtr=0&page=1

--
Pozdrawiam
Precyzyjny

------------------
Modele ukończone: parowóz Ty2 , parowóz Pu29

 
25-07-11 17:38  Odp: [R/G] Strażnik kolejowych szlaków, czyli jak zbudowałem semafor kolejowy
Precyzyjny 
moderator




Na Forum:
Relacje z galerią - 4
Galerie - 1
 

To już ostatnia część instrukcji przedstawiającej budowę modelu semafora. Przed nami końcowy montaż wszystkich sklejonych podzespołów.

Składanie semafora zaczynamy od przygotowania z drutu 1 mm ośki bębna wg wzoru XI. Montaż zaczynamy od nawinięcia na bęben windy (42) drutu X, który wystaje z jednej strony przeciwwagi (47). Należy położyć przeciwwagę z drutem przed sobą poziomo na stole, przyłożyć bęben (ząbkami do przodu) do drutu z prawej strony w odległości 5 cm od przeciwwagi i nawinąć 5 zwojów drutu tak, żeby wolny koniec drutu znalazł się po przeciwnej stronie niż koniec z przeciwwagą. Przyklejamy drut do bębna kropelką. Teraz ten wystający z bębna koniec drutu, na którym jest przeciwwaga, wkładamy do środka słupa poprzez prostokątny otwór znajdujący się na dole części (2), przeciągamy drut tak, żeby jego koniec wyszedł przez szczelinę miedzy kółkiem (31) bloczka, a kapturem (23). Drut przeciągamy do momentu, aż bęben windy (42) wejdzie w otwór w słupie (2). Następnie wkładamy przygotowaną ośkę - drut XI - w szczelinę w słupie (1) i przepychamy poprzez wsporniki (29) i bęben (42). Po włożeniu ośki jej koniec wystający w szczelinie słupa (1) przyklejamy kropelką. Ostrożnie napinamy drut X znajdujący się wewnątrz słupa, blokujemy go przyklejając go do krążka bloczka (31), końcówkę drutu wystającą z bloczka wkładamy w otwór we wsporniku (36A) i przyklejamy kropelką. Drugi koniec drutu X wystający z bębna, przekładamy bez klejenia przez otwór we wsporniku (36C), wkładamy w otwór we wsporniku (36B) i przyklejamy kropelką.

W dalszej kolejności montujemy zasłony latarniowe (39 i 40). Drut IX, przyklejony do ramion tych zasłon, wkładamy w otwory we wspornikach lamp (13A, 13C) bez przyklejania. Zasłonę bez otworu (39) montujemy do górnej latarni, a zasłonę z otworem (40) do dolnej. Zasłony ustawiamy tak, aby ich duża okrągła część znajdowała się pośrodku ścianki latarni.



Następnie montujemy okulary semafora, te ze szkiełkiem pomarańczowym montujemy do dolnej lampy, a okular ze szkiełkiem czerwonym i zielonym do górnej. Okular montujemy tak, aby wystający z nich drut VI wszedł w hak (26A), a w otwór w częściach 15 C, 15D wszedł drut IX. Teraz blokujemy drut IX, przyklejając go do wspornika (13A) od wewnętrznej strony.



Montujemy kółko od zapadki wsuwając oś - drut VIII - we wsporniki (29), po włożeniu ośki we wspornik po prawej stronie, nakładamy na nią kółko zębate (43) i wsuwamy ośkę w lewy wspornik tak, aby zapadka (38F) weszła między zęby na kółku (39). Kółko zębate (43) ustawiamy tak, aby zazębiało się z zębami na bębnie (42), po ustawieniu wszystko przyklejamy kropelką.

Przyklejamy wspornik (12C) do blachy (12B) i słupa (1). Przyklejamy do słupa tabliczki (T1 i T2) oraz blachy emaliowane (20 i 21).

Przyklejamy do części 10 obudowę zwrotni dolnej (10A, 10B), następnie część 10 przyklejamy do podstawy (11) w taki sposób, by wystająca obudowa zwrotni dolnej znalazła się pod skrzynką napędu końcowego (12). Drut 0,3 mm wyginamy wg wzoru IV, malujemy go na czarno i przyklejamy od dołu do części 10B, wysuwamy końce drutu przez znajdujące się w niej otwory i wklejamy w otwory w skrzynce (12).



Montujemy ramiona do wsporników na słupie semafora. Dłuższe ramię (18) mocujemy poziomo do górnego wspornika, a ramię krótsze (19) mocujemy pionowo do dolnego wspornika. Na ośki ramion nakładamy po jednej śrubce S2, jest ich trochę więcej, na wypadek, gdyby nam się one zniszczyły.



Przyklejamy pręt napędny (44) wsuwając go jedną stroną w koniec szczeliny w części 16B w górnym ramieniu semafora, a drugą stronę przyklejamy do części 28E. W razie potrzeby dodajemy więcej krążków 28E, by pręt napędny (44) był poprowadzony równolegle do słupa semafora. Tak samo robimy z prętem napędnym (45), z tą różnicą, że wklejamy go w koniec szczeliny części 17B w dolnym ramieniu semafora.



Wkładamy na sucho część 46 w szczelinę w części 16B oraz 17B. Wcześniej zrobione widełki (34) nasuwamy na sucho na dźwignie (33). Następnie mierzymy dokładnie odległości między widełkami (34), a częścią 46, tak jak to pokazane jest na zdjęciu. Wymiary te zapisujemy, będą nam potrzebne do wykonania z drutu o śr. 1 mm prętów napędowych. Wymiary zaznaczone u mnie na fioletowo, w Waszych modelach mogą się nieznacznie różnić, wszystko zależy od tego, z jaką dokładnością w stosunku do dołączonych rysunków, przykleiliście dźwignie (33). Odcinamy drut i szlifujemy końcówki na potrzebny wymiar, przyklejamy kropelką do końców pręta XII z jednej strony widełki (34), a z drugiej strony część 46, to samo robimy z prętem XIII. Przyklejamy gotowe pręty jak na zdjęciach.

Na końcu wszystkie wklejone pręty i ośki malujemy na szaro. W razie potrzeby robimy także retusz w miejscach połączeń innych elementów.



I w ten sposób mamy sklejony cały semaforek:





Więcej zdjęć gotowego modelu semafora znajduje się w galerii końcowej:

http://www.konradus.com/forum/read.php?f=1&i=191065&t=191065&filtr=5&page=1

To już koniec instrukcji sklejania modelu semafora. Model może się wydaje prosty, ale wymaga wiele dokładności i staranności przy sklejaniu, i malowaniu. Czekam teraz na Wasze relacje z budowy tego modelu.

Zainteresowanych sklejeniem modelu semafora proszę o wpisywanie uwag i zapytań, w przypadku jak coś jest nie zrozumiałe.

Osoby zainteresowane nabyciem modelu semafora zapraszam do działu giełda.
http://www.konradus.com/forum/read.php?f=9&i=22615&t=22615&filtr=0&page=1

--

Post zmieniony (25-07-11 18:28)

 Tematy/Start  |  Wyświetlaj drzewo   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 3Strony:  1  2  3  ->  => 

 Działy  |  Chcesz sie zalogowac? Zarejestruj się 
 Logowanie
Wpisz Login:
Wpisz Hasło:
Pamiętaj:
   
 Zapomniałeś swoje hasło?
Wpisz swój adres e-mail lub login, a nowe hasło zostanie wysłane na adres e-mail zapisany w Twoim profilu.


© konradus 2001-2024