FORUM MODELARZY KARTONOWYCH   
Regulamin i rejestracja regulamin forum  jak wstawiac grafike, linki itp do wiadomosci grafika i linki w postach

FORUM GŁÓWNE
Modele kartonowe, ich budowa, technika, problemy, recenzje, nowości oraz wszystkie tematy związane z Naszym Hobby :-)


Projekt Grupowy:  50 lat Małego Modelarza  
Na tapecie:  Akcja sprzątania forum. W czynie społecznym, bez nagród i medali :>  
Na tapecie:  Projekt 50 lat Małego Modelarza - apel o uzupełnienie brakujących zdjęć.  


 Działy  |  Tematy/Start  |  Nowy temat  |  Przejdź do wątku  |  Szukaj  |  Widok rozszerzony (50 postów/stronę)  |  Zaloguj się   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 2Strony:  1  2  -> 
03-04-03 10:32  [relacja] Curitss 75 Hawk
Abwzdrx 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
Galerie - 1
 
() - kliknij dopiero po wczytaniu całego wątku () - kliknij dopiero po wczytaniu całego wątku
Z pewną taką niesmiałością ... [może niektórzy pamietają ;-) ]


... ośmielony wypowiedziami Pzkpfw i kilku innych osób w wątku o umieszczaniu zdjęć
w O'Hyde Parku ...

... rzucam na pożarcie relację z budowy modelu Curtiss 75 Hawk wymarłego wydawnictwa Mata.

Kilka słów o tym ciekawym samolocie.

W 1934 roku dowództwo Korpusu Powietrznego Armii USA [USAAC] ogłosiło konkurs na opracowanie metalowego
dolnopłata o prędkości powyżej 300 mil na godz. Najlepszy projekt miał zostać skierowany do produkcji
seryjnej rok później. Firma Curtiss podjęła wzywanie i pod kierunkiem Donovana R. Berlina opracowała
prototyp oznaczony liczbą 75, który oblatano w 1935 roku. Niestety, samolot nie był w stanie osiągnąć
wymaganej prędkości, nawet w modelach ze zmienionym silnikiem. Inni konstruktorzy mili podobne problemy,
ogłoszenie wyników konkursu przesunięto więc o rok. Ostatecznie rozgrywka zakończyła się zwycięstwem Seversky'ego,
a Curtissowi na otarcie łez pozostała opinia najlepszego płatowca i jednostkowy kontrakt.

Panowie z Curtissa tak się zdenerwowali, że postanowili poszukać nabywców za granicą [koszty!]. Wykorzystano
doswiadczenia zdobyte przy sprzedaży dwupłatowych Hawków. Model ze stałeym podwoziem spotkał się ze szczególnym
zainteresowaniem w Chinach.

USAAC w 1936 roku zainteresowało się pierwszym amerykańskim silnikiem rzędowym chłodzonym cieczą jako
potencjalnym źródłem napędu. Do testów wybrano najbardziej obiecujący płatowiec. Jako że silnik był dosyć ciężki,
dokonano modyfikacji - kabinę pilota przesunięto aż za krawędź spływu skrzydła - tak jak w GeeBee :-)
Osiągi tego prototypu były wreszcie zadowalające - 545 km/h na wysokości 6000 m [podobno wtedy najszybszy samolot USA],
co zaowocowało zamówieniem serii informacyjnej, a następnie największym konraktem od 1918 roku [210 sztuk pod
oznaczeniem P-36A]

Mata opracowała Hawka w wersji 75-A1 [poprawcie mnie, jeśli się mylę] - wersja ta ,już z wciąganym podwoziem,
to własciwie eksportowa pdmiana P-36A. Po uporaniu się z zamówieniami rodzimymi, firma Curtiss uzyskała zezwolenie
na sprzedaż samolotu do Francji. Żabojady pozamawiały tyle tych samolotów, że w dniu wypowiedzenia Niemcom wojny
mieli 51 eskadr po 12 Hawków różnych wersji plus 75 w rezerwie. Popularność ta, mimo wysokiej ceny, spowodowana
była entuzjastycznymi opiniami pilotów, którzy porównywali go z Blochami 151 i Morane'ami MS-406.
Wersja 75A-1 miała silnik Pratt & Whitney R-1830-SC-G Twin Wasp o mocy 950 KM [ufff ....], 2 zsynchronizowane
karabiny FN-Broning 38 kalibru 7,5 mm i dwa identyczne w skrzydłach. Dodatkowo zainstalowano w nich
francuskie przyrządy z systemem metrycznym, radiostację made in france i spadochron plecowy.

W boju Hawki sprawdziły się nieźle. Właśnie na nich Amerykanie uzyskali swoje pierwsze zestrzelenia w II wojnie -
Nakajima B5N-1 nad Pearl Harbor. Również na nich Francuzi po raz pierwszy zestrzelili Niemców - 8 września 1939
mecz 5 x H75A-1 - 5 x Bf-109D zakończył się wynikiem 2:0. Za największe osiągniecie tych samolotów uważa się
zestrzelenie 16 Ju-87B przez 5 Hawków bez strat własnych 12 maja 1940. Po upadku Fracji część samolotów ewakuowała się
do Anglii, a część ewakuowano do Algierii. Ostani wykorzystywany we Francji Hawk dokonał swego smutnego żywota
samolotu-celu w 1950 roku.

Polacy latali na Hawkach w 1940 roku, uzyskujac 4 zwycięstwa.
[powyższe inforamcje zaczerpnięte z TBiU nr 113 - special thanks to Rafael]

Kilka [ale mniej] słów na temat budowy.

Model [prawdopobnie 75A-1] przedstawiony miał być w malowaniu francuskiej eskadry La Fayette, założonej podczas I wojny
przez ochotników amerykańskich [charakterystyczna głowa Indianina]. Jednak z oryginałem zgodna jest chyba tylko ta głowa.
Kolory są kosmiczne, chociaż w czasie wydania modelu, pod koniec lat 80-tych, wydawały się rewelacyjne.
Postanowiłem, ze względu na swoje umiejętności, wykonać go w klasie standard.

Kadłub sklejał się bardzo dobrze, nie miałem żadnych problemów. Mimo tego, że zaprojektowany jest mało popularna
techniką pojedynczych wręg i sklejek. Jak na razie wszystko pasuje, chociaż model kreślony ręcznie!
Karton, jak to karton z tam,tych czasów, ale mogło być gorzej.
Drobna pomyłka - część na rysunkach oznaczana jako 36 w rzeczywistości jest częścią 7b.
Oczywiście, wkleiłem segment 9 tyłem do przodu, ale jakoś dało się to poprawić :)
Silnik opracowany jest dziwaczną techniką, pierwszy raz taką widziałem - cylindry wykonane są z jednej bardzo
połamanej wręgi. Ale może jeszcze mało widziałem.

Mam nadzieję, że po ukończeniu model będzie się prezentował chociaż podobnie do tego:
http://www.konradus.com/forum/read.php?f=21&i=36&t=36

To na razie tyle. Mam nadzieję, że nie przynudziłem.

PS. Chyba najwyższy czas, by ten model pokazał się opracowany zgodnie z dzisiejszymi standardami.
Samolot jest ciekawy, szczególnie dla miłośników amerykańskich grubasów, ma interesującą historię.
I te malowania! Do wyboru: amerykańskie, chińskie, argentyńskie, syjamskie/tajskie, francuskie, norweskie,
angielskie, holenderskie, fińskie, portugalskie, brazylijskie, peruwiańskie. I wreszcie Związek Południowej Afryki
[walki z lotnictwem włoskim w Etiopii !!!]

 
03-04-03 10:32  Re: [budowa] Curitss 75 Hawk
Abwzdrx 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
Galerie - 1
 
() - kliknij dopiero po wczytaniu całego wątku () - kliknij dopiero po wczytaniu całego wątku
ciąg dalszy być może nastąpi ...

 
03-04-03 10:44  Re: [budowa] Curitss 75 Hawk
Kemot 



Na Forum:
Relacje w toku - 8
Relacje z galerią - 1
Galerie - 6


 - 6

Pamietam ten model. Jak na owe czasy mial niesamowite malowanie.

pzdr
Kemot

 
03-04-03 10:53  Re: [budowa] Curitss 75 Hawk
Krakus 

Na Forum:
Galerie - 9


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 2
 

Ale ,,Helcat,, to już była tandeta.

 
03-04-03 13:16  Re: [budowa] Curitss 75 Hawk
Rafael 
moderator




Na Forum:
Relacje w toku - 6
Relacje z galerią - 12
Galerie - 6


 - 2

Czesc,

Kleilem oba - Curtissa i Hellcata i mam bardzo mile wspomnienia (a bylo to prawie na poczatku mojej przygody z kartonem, pamietam, ze jakos rownolegle zaczely sie pokazywac modele z Modelpolu - czyli dzisiejszego GPM). Curtiss (juz drugi egzemplarz) jeszcze gdzies lezy w domu, przemalowany na finski kamuflaz na podstawie TBiU. A tak nawiasem mowiac, ciekawe dlaczego nikt nie pokusil sie o ponowne opracowanie tej maszyny? W sumie niedawno wyszla jego monografia z ML....

Abwzdrx - mnie sie bardzo podoba :)

Pozdrowienia
Rafael
LSM member ;)

Dobry modelarz sklei model każdego, nawet najgorszego projektanta.
Dobry projektant zaprojektuje model który sklei każdy, nawet najgorszy modelarz.
Kat
_____________________
Warsztat: kraciaste cos ;)

 
03-04-03 13:33  Re: [budowa] Curitss 75 Hawk
JAH 

Na Forum:
Relacje w toku - 5
Galerie - 1
 

Jak dla mnie to super i przydało by się kilka forek silnika.

 
03-04-03 14:26  Re: [budowa] Curitss 75 Hawk
Batonus 



Na Forum:
Relacje w toku - 12
Relacje z galerią - 25
Galerie - 16


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 1


 - 10

Grupa: QWKAK

Sam obiekt jest bardzo atrakcyjny. Ale kiedyś, jak pojawił się w kioskach i zobaczyłem u kogoś sklejonego, stwierdziłem że nie kupię, bo kamuflaż chociaż zrobiony z fantazją, za grzyba nie pasuje do siebie na kolejnych segmentach. Zresztą w ogóle nigdzie nie pasuje. Wydawca doszedł (do słusznego wtedy) wniosku, że zgłodniały modelarz qpi wszystko - nawet z chłamowatym kamuflażem. A o aerografie się wtedy nie śniło.

Fejs - zbuk: Tomek Szejnoch, w robocie: Cutty Sark
Zazdroszczę owadom - w makro są doskonałe.

 
03-04-03 21:25  Re: [budowa] Curitss 75 Hawk
Soulfly   

Łezka sie w oku kręci :) Pamiętam go,chodziłem wtedy do 7 klasy SP. Jak na tamte czasy wykonanie tego modelu w porównaniu do MM... Gały wyłaziły :))

 
03-04-03 23:44  Re: [budowa] Curitss 75 Hawk
konradus 
satrapa ;>




W Rupieciarni:
Do poprawienia - 1
 

Jest coś pociągającego w tym modelu. Nie umiem sobie tego dokładnie wytłumaczyć ale spotkałem się z wieloma osobami, które miały go w planach i traktowały go szczególnie, mimo że można wybierać z wielu dokładniejszych, nowszych i ciekawych modeli. Ja też zawsze chciałem go skleić i sądzę, że kiedyś to zrobię :)
Abwzdrx, mnie też się bardzo podoba! Powiedz, czy zacząłeś go sklejać po obejrzeniu galerii Karola?

 
04-04-03 09:52  Re: [budowa] Curitss 75 Hawk
Abwzdrx 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
Galerie - 1
 

Rzeczywiście, kamuflaż na styku niektórych segmentów kompletnie nie pasuje do siebie.
Wygląda to tak, jakby do niektórych arkuszy brakło tej czerwono-rdzawej farby i pozostała sama zielonkawość.

Lepszych zdjęć silnika nie będzie, bo zostanie dziś przykryty. Jak już wspomniałem, jest to pseudo-makieta silnika, zupełnie odpadająca przy dzisiejszych standardach, na zronbienie swojej jestem po prostu za cienki. Poza tym taki ze mnie fotograf, jak z koziej d... trąba a i aparat na więcej nie pozwoli.

Taaaak, w tym modelu coś jest. Czy to sentyment z czasów ubogiego rynku ? A może to po prostu ciekawy i rzadko opracowywany samolot ? Nie wiem. Ale ma to COŚ.
Zacząłem go sklejać wcześniej, niż ukazała się galeria Karola. Jej pojawienie się zdopingowało mnie do zrobienia zdjęć i przyśpieszenia prac. Wydaje mi się, że jeszcze ktoś z forum miał go niedawno na ukończeniu.

Panowie! Dzięki, ale model w rzeczywistości wygląda trochę gorzej. to zdjęcia niechcący mi tak wyszły ;-)

 Tematy/Start  |  Wyświetlaj drzewo   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 2Strony:  1  2  -> 

 Działy  |  Chcesz sie zalogowac? Zarejestruj się 
 Logowanie
Wpisz Login:
Wpisz Hasło:
Pamiętaj:
   
 Zapomniałeś swoje hasło?
Wpisz swój adres e-mail lub login, a nowe hasło zostanie wysłane na adres e-mail zapisany w Twoim profilu.


© konradus 2001-2024