FORUM MODELARZY KARTONOWYCH   
Regulamin i rejestracja regulamin forum  jak wstawiac grafike, linki itp do wiadomosci grafika i linki w postach

FORUM GŁÓWNE
Modele kartonowe, ich budowa, technika, problemy, recenzje, nowości oraz wszystkie tematy związane z Naszym Hobby :-)


Projekt Grupowy:  50 lat Małego Modelarza  
Na tapecie:  Akcja sprzątania forum. W czynie społecznym, bez nagród i medali :>  
Na tapecie:  Projekt 50 lat Małego Modelarza - apel o uzupełnienie brakujących zdjęć.  


 Działy  |  Tematy/Start  |  Nowy temat  |  Przejdź do wątku  |  Szukaj  |  Widok rozszerzony (50 postów/stronę)  |  Zaloguj się   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 4Strony:  1  2  3  4  ->  => 
26-07-08 20:08  [Relacja/Galeria] Mig-21 MF z Fly Model nr 127
Partyzant 

Na Forum:
Relacje z galerią - 10
Galerie - 43


 - 8

Witam wszystkich,
Ze względu na to ,że na forach brakuje mi jakiejś relacji z budowy porządnej rury (kleją jakieś okręty :), postanowiłem ,że tym razem po okręcie trzeba wybrać jakiś efektowny model. Jak pomyślałem tak wybrałem Miga-21 MF z Fly Model projektu pana Zbigniewa Sajdaka.



Miałem trochę duże obawy zaczynając ten właśnie model. Po pierwsze projektant. Kleiłem już Jaguara który też był zaprojektowany przez pana Sajdaka no i wspomnienia z klejenia tego modelu są do tej pory dla mnie traumatyczne :) .Kompletnie nic tam nie pasowało i moje obawy co do Miga też takie były. Po drugie nigdzie nie znalazłem relacji z klejenia tego modelu. Skoro nikt tego tematu nie podjął to znaczy ,że lepiej tego projektu nie ruszać. Mimo to jednak pokusa posiadania takiego modelu w którym zgodnie z instrukcją można wykonać, oddzielne stery i lotki, ruchomą osłonę kabiny, wychylone hamulce aerodynamiczne , ruchomy stożek no i wymienny zestaw uzbrojenia podwieszanego była zbyt wielka jak dla mnie , a że lubię wyzwania to kilka dni temu dokonałem pierwszego cięcia:)

Pierwsze wrażenia są zaskakujące i to więcej niż pozytywnie. Wszystko idealnie pasuje . Jak na razie wykonałem tylko dwa pierwsze segmenty z ruchomym stożkiem , ale nie miałem tam praktycznie żadnych problemów. Wycinałem wręgi , dopasowywałem do poszycia i praktycznie od razu można doklejać. Zacząłem się zastanawiać dlaczego ludzie nie kleją tak dobrze spasowanego modelu i po tym co musiałem przejść z wnęką przedniej goleni to dopiero zrozumiałem ,że ten model jest naprawdę trudny. Najpierw trzeba się połapać w bardzo wielu rysunkach w których na pierwszy rzut oka nie wiadomo co gdzie przykleić i jak sklecić. Dopiero mozolnie dopasowując wszystko zaczyna się układać w zrozumiałą całość i staje się sensowne. Pozwoliłem sobie wykonać kilka zdjęć z kilku etapów sklejania wnęki przedniej goleni która w tym modelu została zaprojektowana bardzo szczegółowo. Jest tam dużo małych elementów i mam nadzieję ,że udało mi się to sklecić do kupy zachowując pierwotne założenia autora:)



Mam nadzieję ,że reszta modelu też będzie tak dobrze spasowana jak dziób samolotu. Jak na razie trudność upatruję w ciągłym analizowaniu wszystkich i licznych rysunków i zanim coś przykleję muszę mocno to przeanalizować i się zastanowić, żeby później się nie okazało ,że coś spartaczyłem i nie ma możliwości tego naprawienia. Trzymajcie za mnie kciuki :) no i oczywiście zapraszam do kolejnej relacji by Partyzant.

Pozdrawiam
--

Skończone:
PZInż 140 (4TP) z MM,Mig-21 MF z FM,Do-17 z GPM,BEa Sea Harrier FRS. Mk1. , Spitfire Vb ,PZL P11c z MM,Albatros(Oeffag) D.III Ba.253. z WAK ,CAUDRON-RENAULT CR-714 C1 CYCLONE z Quest-u,Jak-23 FLORA z Modelika,
Na warsztacie:

Post zmieniony (26-07-08 20:11)

 
26-07-08 21:24  Odp: [Relacja] Mig-21 MF z Fly Model nr 127
Maverick33 

Na Forum:
Relacje w toku - 17
Relacje z galerią - 8
Galerie - 11
 

retuszuj krawędzie - bo strasznie białe wychodzą

--
Maverick33

Zapraszam do galerii http://www.adwproject.opole.pl - dział galeria

Skończone : Wagon 202L, Px4, EP09 , Pt47 , Pu29 , Wagon 120A , OKz32 , SP45-142 , Wagon 401R , Wagon 401Z , Wagon 401 Ka"Gags" , Wagon 408s , EU07, ET22-243 , Sm48-060 , SU45-217

Na warsztacie:

TY51 1:25 - 80%
Ty5 1:25 - 55%


 
02-08-08 23:34  Odp: [Relacja] Mig-21 MF z Fly Model nr 127
Miskowski 

Na Forum:
Relacje w toku - 1
 

Jeśli chodzi o modele "analogowe" - to obok F5 i MiG 29 z Designu, tudzież Viggena bodaj z FlyModel i Poteza XXV i Tempesta z MM to jedno z najlepszych takich opracowań. Skleiłem ten model około 10 lat temu i też byłem pod wrażeniem precyzji projektanta. Ładnie Ci idzie, od siebie polecam zwyczajowo w następnej kolejności skleic elementy najbardziej upierdliwe -podwozie, pylony, rakiety (dużo tego), jakieś antenki, kabinę, usterzenie... A potem idzie z górki... i myk - model gotowy.

 
04-08-08 20:39  Odp: [Relacja] Mig-21 MF z Fly Model nr 127
Partyzant 

Na Forum:
Relacje z galerią - 10
Galerie - 43


 - 8

Witam,
O proszę! , a jednak poruszyłem dosyć ciekawy temat sądząc po waszych wpisach i zainteresowaniu tą relacją. Od momentu jej rozpoczęcia udało mi się zobaczyć kilka zdjęć sklejonych migów właśnie z tego wydawnictwa i usłyszeć bardzo przychylne i pozytywne komentarze na jego temat. Za wszystkie wpisy i pomoc bardzo dziękuję.
Ok. jedziemy dalej . Niestety z powodu braku czasu udało mi się tylko skleić kolejny segment z wnętrzem kabiny. Co do tego co widać na zdjęciach to w szkielet , tuż przy kabinie wkleiłem kawałki modeliny ,żeby obciążyć dziób samolotu , tak profilaktycznie. Można to było zrobić o jeden segment wcześniej , ale szczerze mówiąc po prostu za późno o tym pomyślałem:) .Co do spasowania to praktycznie dalej nie mam uwag , no może tylko do tego ,że elementy składające się czy to na wnękę podwozia czy kabiny trzeba było przycinać pozbywając się czarnego nadruku na obrzeżach czyli tzw. grubej krechy wyznaczającej nam obrys części. Po przycięciu wszystko elegancko pasuje. Co do poszycia dalej nie mam uwag. A oto postępy:



Maverick wszystko jest retuszowane. Zdjęcia przy użyciu lampy i dodatkowego oświetlenia oraz jasny retusz jakim jest kolor jasno żółty sprawiają złudne wrażenie nie wyretuszowanych krawędzi.
Miskowski – Dzięki za miłe słowa:). Co do tzw. drobnicy to mnie to nie przeraża i wole to robić już na koniec kiedy praktycznie cały kadłub mam już sklejony. Damy radę:)

Pozdrawiam

--
Skończone:
PZInż 140 (4TP) z MM,Mig-21 MF z FM,Do-17 z GPM,BEa Sea Harrier FRS. Mk1. , Spitfire Vb ,PZL P11c z MM,Albatros(Oeffag) D.III Ba.253. z WAK ,CAUDRON-RENAULT CR-714 C1 CYCLONE z Quest-u,Jak-23 FLORA z Modelika,
Na warsztacie:

 
11-08-08 20:19  Odp: [Relacja] Mig-21 MF z Fly Model nr 127
Partyzant 

Na Forum:
Relacje z galerią - 10
Galerie - 43


 - 8

Witam,
I jedziemy dalej. Budowa kolejnych segmentów nie była jednym z tych lekkich etapów budowy jak mi się zdawało. Jeszcze pierwszy segment z hamulcami aerodynamicznymi , które oczywiście będą w pozycji wychylonej , nie wyglądał na wielce skomplikowany etap budowy. Schody zaczęły się dopiero przy następnym segmencie z lukami podwozia. Kiedy spojrzałem na rysunki dotyczące tego etapu budowy nie wiedziałem za co się mam złapać i jak to wszystko poskładać .Dopiero żmudne wycinanie i dopasowywanie rozjaśniło mi co nieco. Teraz kiedy mam ten etap budowy za sobą to już tak strasznie to nie wygląda. Ok. koniec paplaniny. Co do tego jak i co pasowało. Przy wszystkich elementach składających się na wszelkie wnęki uważam ,że części należy przycinać bo są za duże . Szczególnie to było widać we wnękach podwozia( np. cz16d). Niestety im dalej tym coraz bardziej wychodzi mi ,że szkielety segmentów (wręgi) są za małe i poszycia musiałem nawet drastycznie przycinać. Na szczęście robiłem to od góry gdzie miałem białe pole na przyszły grzbiet. Na razie to wygląda jak zwykły ołówek:) i tak trochę goło, ale większość tzw. drobnicy będzie przybywać w dalszych etapach budowy. Teraz by tylko przeszkadzały .Aha, i najważniejsza sprawa. Już nie pierwszy raz spotykam się z moim zdaniem dziwną manierą projektantów ,którzy mylą oznaczenia stron samolotu przy oznaczaniu elementów na Prawą i Lewą. Stronę samolotu określamy patrząc oczami pilota siedzącego w kabinie, a nie stojąc przed nim. Niestety tu jest błędne oznaczenie i cały czas mam problem z pasowaniem części. W ten sposób popełniłem drobny błąd i odwrotnie stronami przykleiłem cz.16c co w zasadzie i na szczęście prawie wcale nie rzutuje na to co powstało:).
Powoli już zbliżam się do części silnikowej i sądząc po rysunkach tu też trochę czasu trzeba będzie spędzić na analizie bo wygląda to trochę skomplikowanie:). Damy jednak radę:)



Pozdrawiam

--
Skończone:
PZInż 140 (4TP) z MM,Mig-21 MF z FM,Do-17 z GPM,BEa Sea Harrier FRS. Mk1. , Spitfire Vb ,PZL P11c z MM,Albatros(Oeffag) D.III Ba.253. z WAK ,CAUDRON-RENAULT CR-714 C1 CYCLONE z Quest-u,Jak-23 FLORA z Modelika,
Na warsztacie:

 
13-08-08 09:51  Odp: [Relacja] Mig-21 MF z Fly Model nr 127
pawelecd 

Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 4


 - 1

Witam
Zasiadam do oglądania i zapisuje sobie wszystkie twoje uwagi bo mogą się w przyszłości przydać. A "odkurzacz" idzie ci naprawdę dobrze.

Pozdrawiam Paweł

--
"Nigdy nie może być tak źle aby nie mogło być jeszcze gorzej."

"Dobry modelarz sklei model każdego, nawet najgorszego projektanta.
Dobry projektant zaprojektuje model który sklei każdy, nawet najgorszy modelarz."

Kat

J8N1 Kikka / Jak 15 Feather / Bf-108 Tajfun / C6N1 Saiun / Jak55

 
13-08-08 23:03  Odp: [Relacja] Mig-21 MF z Fly Model nr 127
TAGEZ222   

Ładna rurka ,a tak dawno powstała.

--
Karton na wieki.

 
18-08-08 08:52  Odp: [Relacja] Mig-21 MF z Fly Model nr 127
pepo ciufakers   

Jak patrze na te segmenty to odrazu mi sie przypominają modele opracowane przez pana Sajdaka.
Jak dla mnie jeden z najlepszych projektantów.
Wiele jego modeli sklejałem i musze powiedziec, że sposób podejscia do sprawy i
jakość opracowań jest świetny [patrz np. f-15 czy też f-111 z fly model], no i tu widze podobnie - mimo wszystko po dobrym przestudiowaniu instrukcji docenia sie tą ilość rysunków i ciekawie rozbudowany szkielet.
Myślę, że dzięki temu jego modele nie sa zbyt trudne.


Partyzant - świetna robota, modele pana Sajdaka same sie kleją:) także tylko dobrze patrz w rysunki [aż sobie smaka zrobiłem na jakiś model].

pzdr.



Post zmieniony (18-08-08 18:09)

 
19-08-08 19:39  Odp: [Relacja] Mig-21 MF z Fly Model nr 127
Partyzant 

Na Forum:
Relacje z galerią - 10
Galerie - 43


 - 8

Witam,
Dzięki chłopaki za wsparcie i miłe słowa. Pawle skoro tak wnikliwie wszystko notujesz:) to przypomniałem sobie o jednej sprawie. Model jest tak dokładnie i ze szczegółami zaprojektowany ,że już teraz mam małą kupkę części które autor zaprojektował chcąc uszczegółowić model. Są to części które trzeba pominąć w razie wykonywania innej opcji lub części które, niestety uznałem za zbędne i po prostu ominąłem. Tak np. na zdjęciu poniżej mamy części silnikowe i obok części 22l i 22m. , które miały być na silniku ,ale po co je tam montować skoro po wklejeniu silnika do poszycia i tak tego nie będzie widać. To samo było przy wnękach podwozia gdzie pozwoliłem sobie pominąć części 15h,15l, 15j.



Pepo dokładnie , na początku ilość szczegółów na rysunkach i ich liczba powala i sprawia ,że nie wiadomo od czego zacząć, ale jak się zacznie to wszystko powoli analizować i dopasowywać to faktycznie dochodzę do wniosku ,że strach ma wielkie oczy:). A! i tu nie ma czasu na robienie sobie smaka tylko łap nożyczki i do klejenia się zabieraj:).
Ok. koniec gadaniny. Od ostatniej odsłony trochę mało czasu miałem , ale udało mi się wreszcie lub aż dokleić ostatni segment silnikowy. Tutaj też większych problemów nie było. Jeśli już to trochę kosmetycznych ruchów pilniczkiem i tyle. Dorobiłem też gondole z lufami działek. Tutaj trochę nie za bardzo wiedziałem jak ma być sklejona część 14e ale trochę analizy i stwierdziłem ,że rysunek troszeczkę wprowadza w błąd .A! i troszeczkę czyli o 1mm musiałem skrócić część 14 żeby cześć 14b mogła wejść pod 14c. Trochę za dużo podaje numerologii, ale potencjalni sklejacze teraz już będą wiedzieć jak to sklecić.



A tak to teraz wygląda. Już trwają prace nad garbem dla naszego ołówka i jak widać jest już doklejony szkielet. Niestety ale właśnie dzisiaj model spadł pechowo na dziób gdzie musiałem stożek prostować. Chyba jednak coś widać ,że był zdewastowany. Jak pech to pech:).



Pozdrawiam

--
Skończone:
PZInż 140 (4TP) z MM,Mig-21 MF z FM,Do-17 z GPM,BEa Sea Harrier FRS. Mk1. , Spitfire Vb ,PZL P11c z MM,Albatros(Oeffag) D.III Ba.253. z WAK ,CAUDRON-RENAULT CR-714 C1 CYCLONE z Quest-u,Jak-23 FLORA z Modelika,
Na warsztacie:

 
23-08-08 19:10  Odp: [Relacja] Mig-21 MF z Fly Model nr 127
Partyzant 

Na Forum:
Relacje z galerią - 10
Galerie - 43


 - 8

Witam,
Coś tam od ostatniego razu dorobiłem więc czas coś pokazać. A więc im bardziej się zagłębiam w prace nad modelem tym jest ciężej. Model jest bardzo wymagający. Trzeba cały czas uważać. I tak jak w ostatnim poście pisałem zabrałem się za robienie garba. Jeśli chodzi o ten etap prac to strasznie dużo musiałem zeszlifować szkielet aby poszycia ładnie się ułożyło na grzbiecie. Potem w trakcie dopasowywania pierwszego i drugiego poszycia , zaraz za kabiną nie za bardzo wiedziałem jak mam oprzeć poszycie 23f.Logicznie myśląc to powinno być ono oparte na wrędze 23e(czerwona strzałka) ale kiedy to robiłem to łączenie dwóch pierwszych segmentów mi się od dołu rozchodziły(zielone kreski).



Zaryzykowałem i przesunąłem pierwszy segment poza wręgę, do tyłu. Obawiałem się ,że później będą problemy z pokryciem się linii na poszyciach kiedy pojawi się statecznik. Tuż przed doklejeniem ostatniego poszycia z garba stwierdziłem ,że coś jest nie tak. Aby ładnie garb wyszedł musi być wcześniej wykonany statecznik pionowy. Zajrzałem do opisu budowy i faktycznie zaleca się wykonanie statecznika pionowego i dopiero później garba. Numeracja części w tym modelu nie oznacza kolejności klejenia.
Skoro tak to zabrałem się za statecznik oczywiście z ruchomym sterem. Tu problem sprawiło mi poszycie steru kierunku (cz.52n) które ewidentnie jest zbyt duże. Część tego naddatku wykorzystałem jako sklejkę, a od góry trochę musiałem przyciąć ster gdy już pasowałem szkielet statecznika i oklejałem go poszyciem . Taka rada dla klejących, aby nie przyklejali części 52d i 52m. do reszty szkieletu statecznika od razu. Ciężko będzie inaczej wkleić ster kierunku. Mam nadzieje ,że widać to na zdjęciu o co mi chodzi.



Mimo moich obaw co do tego jak przykleiłem wcześniej garba to jednak statecznik bardzo ładnie wszedł na swoje miejsce i wszystkie linie podziału się ładnie zeszły. Teraz trzeba znowu się zmobilizować bo zabieram się za skrzydła co wygląda na najbardziej skomplikowany etap budowy. A tak to nasz ołóweczek wygląda teraz:



Pozdrawiam

--
Skończone:
PZInż 140 (4TP) z MM,Mig-21 MF z FM,Do-17 z GPM,BEa Sea Harrier FRS. Mk1. , Spitfire Vb ,PZL P11c z MM,Albatros(Oeffag) D.III Ba.253. z WAK ,CAUDRON-RENAULT CR-714 C1 CYCLONE z Quest-u,Jak-23 FLORA z Modelika,
Na warsztacie:

 Tematy/Start  |  Wyświetlaj drzewo   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 4Strony:  1  2  3  4  ->  => 

 Działy  |  Chcesz sie zalogowac? Zarejestruj się 
 Logowanie
Wpisz Login:
Wpisz Hasło:
Pamiętaj:
   
 Zapomniałeś swoje hasło?
Wpisz swój adres e-mail lub login, a nowe hasło zostanie wysłane na adres e-mail zapisany w Twoim profilu.


© konradus 2001-2024