FORUM MODELARZY KARTONOWYCH   
Regulamin i rejestracja regulamin forum  jak wstawiac grafike, linki itp do wiadomosci grafika i linki w postach

FORUM GŁÓWNE
Modele kartonowe, ich budowa, technika, problemy, recenzje, nowości oraz wszystkie tematy związane z Naszym Hobby :-)


Projekt Grupowy:  50 lat Małego Modelarza  
Na tapecie:  Akcja sprzątania forum. W czynie społecznym, bez nagród i medali :>  
Na tapecie:  Projekt 50 lat Małego Modelarza - apel o uzupełnienie brakujących zdjęć.  


 Działy  |  Tematy/Start  |  Nowy temat  |  Przejdź do wątku  |  Szukaj  |  Widok rozszerzony (50 postów/stronę)  |  Zaloguj się   Poprzednie wiadomości  |  Następne wiadomości 
 Strona 1 z 2Strony:  1  2  -> 
20-08-08 12:00  [Relacja/Galeria] Messerschmitt Bf-108
pawelecd 

Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 4


 - 1

Witam
Chciałbym zaprezentować następną relację z klejenia. Tym razem na warsztat poszedł model MESSERSCHMITT BF-108 B-2/TROP "TAJFUN" wydany przez GPM nr241:



A oto krótka informacja na temat samolotu spisana z wydania:
Powstanie modelu datuje się na początek lat trzydziestych a konkretnie na 1934 rok. W tym bowiem roku w Warszawie rozegrano kolejne zawody lotnicze samolotów turystycznych. Turniej nazywano potocznie "Challenge". Mimo, że BF 108 w wersji A zajęły wtedy dalsze miejsca (5,6,10 za polskimi RWD) to zdobyły rozgłos oraz zainteresowanie Luftwaffe.
Po głębokiej modernizacji samolot w wersji B stał się cenioną i powszechnie używaną maszyną dyspozycyjno-łącznikową i kurierską w III Rzeszy.Matką chrzestną samolotu była niemiecka pilotka Elly Beinhorn, która po rekordowo szybkim rajdzie na trasie Gliwice-Konstantynopol-Berlin nazwała go Tajfunem. Pod taką oficjalną nazwą wyprodukowano ponad 900 egzemlarzy do końca wojny i dalsze 300 po wojnie we francji.
Najpopularniejszą wersją Tajfuna były wszelkie odmiany BF-108 B, a jedną z nich była odmiana B-2/trop. Wraz ze Storchem Tajfun stanowił podstawowy niemiecki sprzęt łącznikowy na frontach II wojny. Wersja pustynna, której model prezentujemy to przysosowana do warunków afrykańskich odmiana seryjna B-2. Ze względu na wysokie temperatury i zapylenie zmieniono system klimatyzacji kabiny, zwiększono wydajność filtrów i chłodzenia, uszczelnionowszelkie otwory. Ze względuna znaczne odległości między lotniskami, które występowały w tamtym regionie, zwiększono pojemność instalacji olejowej i paliwowej. Odbyło się to kosztem jednego miejsca pasażerskiego, bowiem zamiast tylnego prawego fotela montowano dodatkowy zbiornik paliwa i oleju.
Właśnie z wersją "trop" wiąże się jedna z najbardziej awanturniczych akcji zagadkowego oddziału Luftwaffe w tamtym regionie a mianowicie Sonderkommando "Blaich". Oddział dowodzony przez Hauptmanna Theo Blacha stworzono do wykonania tylko jednego zadania. Tym zadaniem było zbombardowanie składów paliwa SAS w Fort Lamy w Czadzie. Właśnie Tajfun był w tej misji latającym sztabem dowodzenia. W trakcie rajdu z lotniska Campo Uno Libii do Czadu w styczniu 1942 roku, to z jego pokładu koordynowano wyprawę zespołu He-111 i Savoia S.82. Maszyna nosiła oznaczenia kodowe KG+EM i inwidualną nazwę "Efta Einar" (drewniane oko).
Samolot BF-108 B-2 Tajfun był czteromiejscowym dolnopłatem o konstrukcji całkowicie metalowej. Napędzany był ośmiocylindrowym silnikiem rzędowym, chłodzonympowietrzem - Argus 10 - o mocy240 KM. Śmigło dwupłatowe przestawiane. Samolot miał chowane z kabiny podwozie główne, ręcznie za pomocą dźwigni. Kabina samolotu była wyposażona w bogaty zestaw przyżądów pilotażowo-nawigacyjnych oraz komfortowe fotele i skórzaną tapicerkę.
Kilka egzemplaży samolotu użytkowano po wojnie w Polsce. Do dziś zachowało się wiele egzemplarzy w muzeach, oraz latających i to w pełni użytkowo, co dobrze świadczy o całej konstrukcji.
Model zaprojektowany jest w malowaniu z opisanej powyżej "pustynnej misji specjalnej".

A teraz do rzeczy czyli relacj :). Do modelu dokupiłem laserowe wręgi, reszta jak oszklenie kabiny i koła będzie wykonywana własnym sumptem.
( ZDJĘCIA BEZ REKLAM )
Wnętrze kabiny staram się jak najmniej malować (co jest odstępstwem od mojej praktyki ;), brakuje jescze gdzieniegdzie retuszu:




I niestety na samym początku pojawia się problem. Albo wręgi są za małe albo okleina kadłuba za duża, ale sprawdzimy to dopiero pasując do elementów sąsiednich więc nic jeszcze nie poprawiałem:



I to nadzisiaj byłby koniec. Pozdrawiam Paweł

--

Post zmieniony (25-05-10 20:24)

 Odpowiedz na tę wiadomość  |  Tematy/Start  |  Wyświetlaj płasko   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 

 Tematy Autor Odsłon Data
 [Relacja/Galeria] Messerschmitt Bf-108  nowe
pawelecd 6968 20-08-08 12:00
 Odp: [Relacja] Messerschmitt Bf-108 "Tajfun" - GPM 241  nowe
MARIUSZ 576 20-08-08 12:05
 Odp: [Relacja] Messerschmitt Bf-108 "Tajfun" - GPM 241  nowe
pawelecd 543 29-08-08 10:19
 Odp: [Relacja] Messerschmitt Bf-108 "Tajfun" - GPM 241  nowe
MARIUSZ 519 29-08-08 10:40
 Odp: [Relacja] Messerschmitt Bf-108 "Tajfun" - GPM 241  nowe
stanisław.z 562 29-08-08 12:40
 Odp: [Relacja] Messerschmitt Bf-108 "Tajfun" - GPM 241  nowe
pawelecd 806 29-08-08 12:47
 Odp: [Relacja] Messerschmitt Bf-108 "Tajfun" - GPM 241  nowe
pawelecd 595 17-03-09 10:48
 Odp: [Relacja] Messerschmitt Bf-108 "Tajfun" - GPM 241  nowe
Rafał Ż. 502 17-03-09 18:41
 Odp: [Relacja] Messerschmitt Bf-108 "Tajfun" - GPM 241  nowe
pawelecd 527 18-03-09 13:45
 Odp: [Relacja] Messerschmitt Bf-108 "Tajfun" - GPM 241  nowe
pawelecd 780 22-03-09 13:43

 Działy  |  Chcesz sie zalogowac? Zarejestruj się 
 Logowanie
Wpisz Login:
Wpisz Hasło:
Pamiętaj:
   
 Zapomniałeś swoje hasło?
Wpisz swój adres e-mail lub login, a nowe hasło zostanie wysłane na adres e-mail zapisany w Twoim profilu.


© konradus 2001-2024