Warning: Division by zero in /home/konradus/domains/konradus.com/public_html/forum/read.php on line 218

Warning: Division by zero in /home/konradus/domains/konradus.com/public_html/forum/read.php on line 223

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/konradus/domains/konradus.com/public_html/forum/read.php:218) in /home/konradus/domains/konradus.com/public_html/forum/read.php on line 354

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/konradus/domains/konradus.com/public_html/forum/read.php:218) in /home/konradus/domains/konradus.com/public_html/forum/read.php on line 362
WWW.KONRADUS.COM - FORUM MODELARZY KARTONOWYCH - [Relacja/Galeria] Messerschmitt Bf-108
           

FORUM MODELARZY KARTONOWYCH   
Regulamin i rejestracja regulamin forum  jak wstawiac grafike, linki itp do wiadomosci grafika i linki w postach

FORUM GŁÓWNE
Modele kartonowe, ich budowa, technika, problemy, recenzje, nowości oraz wszystkie tematy związane z Naszym Hobby :-)


Projekt Grupowy:  50 lat Małego Modelarza  
Na tapecie:  Akcja sprzątania forum. W czynie społecznym, bez nagród i medali :>  
Na tapecie:  Projekt 50 lat Małego Modelarza - apel o uzupełnienie brakujących zdjęć.  


 Działy  |  Tematy/Start  |  Nowy temat  |  Przejdź do wątku  |  Szukaj  |  Widok ze stronicowaniem  |  Zaloguj się   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
20-08-08 12:00  [Relacja/Galeria] Messerschmitt Bf-108
pawelecd 

Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 4


 - 1

Witam
Chciałbym zaprezentować następną relację z klejenia. Tym razem na warsztat poszedł model MESSERSCHMITT BF-108 B-2/TROP "TAJFUN" wydany przez GPM nr241:



A oto krótka informacja na temat samolotu spisana z wydania:
Powstanie modelu datuje się na początek lat trzydziestych a konkretnie na 1934 rok. W tym bowiem roku w Warszawie rozegrano kolejne zawody lotnicze samolotów turystycznych. Turniej nazywano potocznie "Challenge". Mimo, że BF 108 w wersji A zajęły wtedy dalsze miejsca (5,6,10 za polskimi RWD) to zdobyły rozgłos oraz zainteresowanie Luftwaffe.
Po głębokiej modernizacji samolot w wersji B stał się cenioną i powszechnie używaną maszyną dyspozycyjno-łącznikową i kurierską w III Rzeszy.Matką chrzestną samolotu była niemiecka pilotka Elly Beinhorn, która po rekordowo szybkim rajdzie na trasie Gliwice-Konstantynopol-Berlin nazwała go Tajfunem. Pod taką oficjalną nazwą wyprodukowano ponad 900 egzemlarzy do końca wojny i dalsze 300 po wojnie we francji.
Najpopularniejszą wersją Tajfuna były wszelkie odmiany BF-108 B, a jedną z nich była odmiana B-2/trop. Wraz ze Storchem Tajfun stanowił podstawowy niemiecki sprzęt łącznikowy na frontach II wojny. Wersja pustynna, której model prezentujemy to przysosowana do warunków afrykańskich odmiana seryjna B-2. Ze względu na wysokie temperatury i zapylenie zmieniono system klimatyzacji kabiny, zwiększono wydajność filtrów i chłodzenia, uszczelnionowszelkie otwory. Ze względuna znaczne odległości między lotniskami, które występowały w tamtym regionie, zwiększono pojemność instalacji olejowej i paliwowej. Odbyło się to kosztem jednego miejsca pasażerskiego, bowiem zamiast tylnego prawego fotela montowano dodatkowy zbiornik paliwa i oleju.
Właśnie z wersją "trop" wiąże się jedna z najbardziej awanturniczych akcji zagadkowego oddziału Luftwaffe w tamtym regionie a mianowicie Sonderkommando "Blaich". Oddział dowodzony przez Hauptmanna Theo Blacha stworzono do wykonania tylko jednego zadania. Tym zadaniem było zbombardowanie składów paliwa SAS w Fort Lamy w Czadzie. Właśnie Tajfun był w tej misji latającym sztabem dowodzenia. W trakcie rajdu z lotniska Campo Uno Libii do Czadu w styczniu 1942 roku, to z jego pokładu koordynowano wyprawę zespołu He-111 i Savoia S.82. Maszyna nosiła oznaczenia kodowe KG+EM i inwidualną nazwę "Efta Einar" (drewniane oko).
Samolot BF-108 B-2 Tajfun był czteromiejscowym dolnopłatem o konstrukcji całkowicie metalowej. Napędzany był ośmiocylindrowym silnikiem rzędowym, chłodzonympowietrzem - Argus 10 - o mocy240 KM. Śmigło dwupłatowe przestawiane. Samolot miał chowane z kabiny podwozie główne, ręcznie za pomocą dźwigni. Kabina samolotu była wyposażona w bogaty zestaw przyżądów pilotażowo-nawigacyjnych oraz komfortowe fotele i skórzaną tapicerkę.
Kilka egzemplaży samolotu użytkowano po wojnie w Polsce. Do dziś zachowało się wiele egzemplarzy w muzeach, oraz latających i to w pełni użytkowo, co dobrze świadczy o całej konstrukcji.
Model zaprojektowany jest w malowaniu z opisanej powyżej "pustynnej misji specjalnej".

A teraz do rzeczy czyli relacj :). Do modelu dokupiłem laserowe wręgi, reszta jak oszklenie kabiny i koła będzie wykonywana własnym sumptem.
( ZDJĘCIA BEZ REKLAM )
Wnętrze kabiny staram się jak najmniej malować (co jest odstępstwem od mojej praktyki ;), brakuje jescze gdzieniegdzie retuszu:




I niestety na samym początku pojawia się problem. Albo wręgi są za małe albo okleina kadłuba za duża, ale sprawdzimy to dopiero pasując do elementów sąsiednich więc nic jeszcze nie poprawiałem:



I to nadzisiaj byłby koniec. Pozdrawiam Paweł

--

Post zmieniony (25-05-10 20:24)

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
20-08-08 12:05  Odp: [Relacja] Messerschmitt Bf-108 "Tajfun" - GPM 241
MARIUSZ 
moderator




Na Forum:
Relacje w toku - 7
Relacje z galerią - 15
Galerie - 9


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 4


 - 10

Grupa: ŁSM

Mmmmmmmmmmmm , jaki piękny początek relacji!
Znając Twoje wcześniejsze dokonania jestem pewien wspaniałych doznań przy śledzeniu relacji.
Thumbs up!

--
Pozdrawiam wszystkich ! MARIUSZ

Mam profil na FB.

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
29-08-08 10:19  Odp: [Relacja] Messerschmitt Bf-108 "Tajfun" - GPM 241
pawelecd 

Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 4


 - 1

Witam. A oto i dzieła ciąg dalszy. W trakcie prac nad wnętrzem wystąpił mały zonk, technicy montujący fotele się popili i wykorzystał to element dywersyjny i zniszczył je. Trzeba je było wykonać od podstaw ale nie było już tapicerki w tym kolorze co tylni fotel i są troszkę ciemniejsze:



element dywersyjny (śpi i udaje, że nie wie o co chodzi):



Wnętrze kabiny:



I tu jest mały błąd w opracowaniu, te koło naciągające powinno być na ściance pomiędzy fotelem a nią ale nie ma na to miejsca:



Wykonałem też tylni segment kadłuba i tu wszystko pasuje jak ulał:



To co pisałem na temat okleiny kadłuba, że jest za duża lub wręga za mała to okazało się, że to okleina jest za duża i skróciłem ją przecinając pod spodem gdzie nie będzie tego widać. Za to najgorszą wadą wycinanki jest ROZWARSTWIAJĄCY SIĘ PAPIER! Prawie nic nie można formować, rozłazi się w rękach jakby miał z 20 lat (a wycinanka ma dopiero trzy lata).

Pozdrawiam

--
"Dobry modelarz sklei model każdego, nawet najgorszego projektanta.
Dobry projektant zaprojektuje model który sklei każdy, nawet najgorszy modelarz."

Kat
J8N1 Kikka / Jak 15 Feather / Bf-108 Tajfun / C6N1 Saiun / Jak55

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
29-08-08 10:40  Odp: [Relacja] Messerschmitt Bf-108 "Tajfun" - GPM 241
MARIUSZ 
moderator




Na Forum:
Relacje w toku - 7
Relacje z galerią - 15
Galerie - 9


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 4


 - 10

Grupa: ŁSM

No i fajnie!

Musisz KONIECZNIE lepiej zabezpieczyć budowany model przed "elementem dywersyjnym"...
Na naszym Forum widziałem już kilka relacji ,które "ginęły śmiercią tragiczną" w wyniku działania TYCH właśnie "elementów"...
"Elementy dywersyjne " to dranie - że przypomnę popularne przysłowie ;-)

--
Pozdrawiam wszystkich ! MARIUSZ

Mam profil na FB.

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
29-08-08 12:40  Odp: [Relacja] Messerschmitt Bf-108 "Tajfun" - GPM 241
stanisław.z 

Na Forum:
Relacje z galerią - 1
Galerie - 158


 - 22

obserwuję z ciekawością,a element dywersyjny dziala u mnie w liczbie podwójnej : ))
mam pytanie -czy lakierowaleś strony wcześniej, może to by uchroniło przed rozwarstwianiem?

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
29-08-08 12:47  Odp: [Relacja] Messerschmitt Bf-108 "Tajfun" - GPM 241
pawelecd 

Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 4


 - 1

Standardowo lakieruje przed klejeniem lakierem żywicznym. Nic to nie dało, teraz dodatkowo nasączam BCG i formuje i odkładam do wyschnięcia. Papier jest tak marny, że wystarczy przejechać po kancie stołu albo zaoblić wałeczkiem na gąbce aby pozostały w reku dwa kawałki paieru ta wierzchnia z nadrukiem i ta spodnia biała. Robie tak nawet z większymi częściami jak poszycie kadłuba ale mam nadzieję, że skrzydeł nie będę musiał tak potraktować.

--
"Dobry modelarz sklei model każdego, nawet najgorszego projektanta.
Dobry projektant zaprojektuje model który sklei każdy, nawet najgorszy modelarz."

Kat
J8N1 Kikka / Jak 15 Feather / Bf-108 Tajfun / C6N1 Saiun / Jak55

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
17-03-09 10:48  Odp: [Relacja] Messerschmitt Bf-108 "Tajfun" - GPM 241
pawelecd 

Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 4


 - 1

Witam.
A oto mały upgrade po dłuższej przerwie nieobecności Tajfuna:




Jestem trochę niezadowolony z wykonania w niektórych miejscach. Karton po zaCaponowaniu zrobił się pancerny ale za to już się nie rozwarstwia (całe szczęsie bo jeszcze trochę a stracę cierpliwość do tego modelu), jeszcze w żadnym modelu nic mi tak źle nie wychodziło i non stop się paprało, pomijając moje nieudacznictwo. Na dodatek złego przy otwieraniu farbki do retuszu z moich "drewnianych" łap wypadła puszeczka i pozalewałem wszystko dookoła łącznie z modelem co na niektórych zdjęciach widać bo z modelu nie dało się tego do końca zmyć ale myślę, że po lakierowaniu końcowym trochę to jeszcze zniknie.
No ale koniec z narzekaniem, model jak na razie nie ma błedów w opracowaniu (no może poza za duzymi wręgami-wszystkie jak na razie muszę zeszlifowywać i to sporo). Nawet fajnie wyszło przejście pomiędzy kadłubem przed kabiną a klapami zakrywającymi silnik (tego się najbardziej obawiałem), na zdjęciu niestety trudno to zauważyć.



--
"Dobry modelarz sklei model każdego, nawet najgorszego projektanta.
Dobry projektant zaprojektuje model który sklei każdy, nawet najgorszy modelarz."

Kat
J8N1 Kikka / Jak 15 Feather / Bf-108 Tajfun / C6N1 Saiun / Jak55

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
17-03-09 18:41  Odp: [Relacja] Messerschmitt Bf-108 "Tajfun" - GPM 241
Rafał Ż. 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 14
Galerie - 9


 - 16

Według mnie wychodzi świetnie! :D Czasem sa takie modele, ze chciało by się je wywalić w kąt, ale to co pokazujesz na pewno nie powinno polecieć do kosza.
Z czego zrobiłeś tą rurę wydechu przy pierwszym segmencie? Wygląda bardzo fajnie.
Walcz dalej! Pozdrawiam!

--
Hangar:
Spitfire Vb AH
Gotowe:
1.Hurricane 2.P11c 3.Albatros 4. Ansaldo 5.PZL-38 WILK 6.F1 Ford B190 7.F-14 Tomcat

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
18-03-09 13:45  Odp: [Relacja] Messerschmitt Bf-108 "Tajfun" - GPM 241
pawelecd 

Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 4


 - 1

Witam

A oto i kontynuacja Tajfunka. Jak na razie wszystko idzie jak najlepiej i wszystko pasuje (aż nie ma się do czego przyczepić;-). Retuszu na razie nie wykonywałem, bedzie po skończeniu skrzydełek.




Na jednym ze zdjęć widać kawałek białego ale tu już nie udało mi się tego naciągnąć, zamaluje się ;-)

Rafał rury wykonane są z linki 1,5mm w izolacji.

Pozdrawiam

--
"Dobry modelarz sklei model każdego, nawet najgorszego projektanta.
Dobry projektant zaprojektuje model który sklei każdy, nawet najgorszy modelarz."

Kat
J8N1 Kikka / Jak 15 Feather / Bf-108 Tajfun / C6N1 Saiun / Jak55

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
22-03-09 13:43  Odp: [Relacja] Messerschmitt Bf-108 "Tajfun" - GPM 241
pawelecd 

Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 4


 - 1

Witam.
Dalszy ciąg prac. Niestety na ogonie widać niedoskonałości kartonu (pomimo starań nie udało się uniknąć załamań i odłamywania-rozwarstwiania). Poza tym wszystko jak do tąd pasuje idealnie.






--
"Dobry modelarz sklei model każdego, nawet najgorszego projektanta.
Dobry projektant zaprojektuje model który sklei każdy, nawet najgorszy modelarz."

Kat
J8N1 Kikka / Jak 15 Feather / Bf-108 Tajfun / C6N1 Saiun / Jak55

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
22-03-09 16:26  Odp: [Relacja] Messerschmitt Bf-108 "Tajfun" - GPM 241
Chaton 



W Rupieciarni:
Do poprawienia - 14
 

Nie wiem co kombinowaleś z wnękami podwozia, ale widać tak jakby były malowane. Jak na mój gust to kolor zbyt ciemny i wygląda na RLM 66, a nie 02, a powinien być właśnie ten ostatni. A cała reszta modelu - śwetna!

--
__________________________________________________________________________________________
Rammer ; Ju-87B ; Mapei ; Wasserfall W5 ; Airwolf ; Ta-183 - 5% ; Jagdpanther - 75% ; Pioneer ; Jeffery-Poplavko
Galeria modeli

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
22-03-09 20:04  Odp: [Relacja] Messerschmitt Bf-108 "Tajfun" - GPM 241
pawelecd 

Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 4


 - 1

Zgadza się, za ciemne. Będzie jeszcze pomalowane na brązowo (coś w stylu skóry) ale farbki na razie nie mam.

--
"Dobry modelarz sklei model każdego, nawet najgorszego projektanta.
Dobry projektant zaprojektuje model który sklei każdy, nawet najgorszy modelarz."

Kat
J8N1 Kikka / Jak 15 Feather / Bf-108 Tajfun / C6N1 Saiun / Jak55

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
07-04-09 09:50  Odp: [Relacja] Messerschmitt Bf-108 "Tajfun" - GPM 241
pawelecd 

Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 4


 - 1

Witam. Ogłaszam koniec męczarni (tak męczarni bo model wymęczyłem nie kleiłem) nad Tajfunem. Opracowanie modelu jest dobre i wszystko pasuje, poza dwoma małymi błędami (za szerokie fotele w kabinie i troszkę za mała owiewka kabiny, którą dorabiałem sam). Za to karton w wycinance to porażka, mam jeszcze dwie dodatkowe i w nich jest taki sam, gruby sztywny i rozwarstwiający się (najgorszy problem). A oto i bohater niniejszej relacji w całej okazałości (zdjęcia bez reklam):








--
"Dobry modelarz sklei model każdego, nawet najgorszego projektanta.
Dobry projektant zaprojektuje model który sklei każdy, nawet najgorszy modelarz."

Kat
J8N1 Kikka / Jak 15 Feather / Bf-108 Tajfun / C6N1 Saiun / Jak55

Odpowiedz na tę wiadomość 
 Tematy/Start  |  Wyświetlaj drzewo   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 

 Działy  |  Chcesz sie zalogowac? Zarejestruj się 
 Logowanie
Wpisz Login:
Wpisz Hasło:
Pamiętaj:
   
 Zapomniałeś swoje hasło?
Wpisz swój adres e-mail lub login, a nowe hasło zostanie wysłane na adres e-mail zapisany w Twoim profilu.


© konradus 2001-2018