FORUM MODELARZY KARTONOWYCH   
Regulamin i rejestracja regulamin forum  jak wstawiac grafike, linki itp do wiadomosci grafika i linki w postach

FORUM GŁÓWNE
Modele kartonowe, ich budowa, technika, problemy, recenzje, nowości oraz wszystkie tematy związane z Naszym Hobby :-)


Projekt Grupowy:  50 lat Małego Modelarza  
Na tapecie:  Akcja sprzątania forum. W czynie społecznym, bez nagród i medali :>  
Na tapecie:  Projekt 50 lat Małego Modelarza - apel o uzupełnienie brakujących zdjęć.  


 Działy  |  Tematy/Start  |  Nowy temat  |  Przejdź do wątku  |  Szukaj  |  Widok rozszerzony (50 postów/stronę)  |  Zaloguj się   Poprzednie wiadomości  |  Następne wiadomości 
 Strona 1 z 3Strony:  1  2  3  ->  => 
17-01-08 21:16  [Relacja/Galeria] Caudron- Renault CR-714C1 z Quest-u
Partyzant 

Na Forum:
Relacje z galerią - 10
Galerie - 43


 - 8

Witam wszystkich w kolejnej relacji z cyklu „Samoloty związane z historią 1ELT w Mińsku Mazowieckim”. Tym razem mój wybór padł na mniej znany, a jeśli już znany to mniej popularny samolot myśliwski Caudron- Renault CR-714C1 na którym latali piloci we Francji ze 145 Dywizjonu Myśliwskiego Warszawskiego zwanego też Fińskim.Tak szybciutko okładeczka:



W zasadzie nigdy nie piszę o historii danej maszyny którą wykonuje tylko odsyłam do stron o tym mówiących ,ale tym razem postanowiłem zrobić wyjątek ze względu na bardzo ciekawy rys historyczny przygotowany przez. autora opracowania Pana Marka Pacyńskiego ,który opisał perypetie służby i eksploatacji tej maszyny oraz polskich pilotów walczących nad niebem Francji. Pozwolę sobie zacytować co ciekawsze fragmęty.
Cyt: .....W grudniu 1938 roku wojsko francuskie zamówiło pierwsze 20 sztuk samolotów C-714 C1....W swoim założeniu miał on zastąpić samoloty Dewoitine D-500/510.....Jednak dostawa tego samolotu do jednostek wojskowych okazała się bardzo nie rytmiczna. Samolot w produkcji przysparzał wielu problemów. Występowały ciągłe kłopoty z wałem korbowym silnika.....Dodatkowe problemy zaczęły się już podczas szkoleń. Francuscy piloci praktycznie odbyli na nich tylko kilka lotów....Lotnictwo wojskowe z wielką niechęcią przejęło 46 maszyn, które od razu znalazły się w magazynach lub stały bezczynnie na lotniskach. Samolot budził niechęć i nieufność. Praktycznie od przybycia do jednostek lotniczych tych samolotów starano się ich pozbyć. Nawet w książki lotów tych samolotów wpisywano dane , że maszyny są niesprawne lub uszkodzone by nie musiano na nich latać. Na początku 1940 roku trafiła się okazja pozbycia się tych niechcianych samolotów. 19 grudnia 1939 roku państwa Aliantów zdecydowały się na udzielenie pomocy wojskowej walczącej z sowiecką Rosją Finlandii. Ze strony francuskiej powstała propozycja wysłania do tego kraju dywizjonu lotniczego, w którego skład mieli wejść ochotnicy wraz ze sprzętem. Była to okazja do pozbycia się CR-714..... i części swoich sojuszników –Polaków.....Do samego dywizjonu lotniczego zgłosiło się 150 ochotników. Samoloty do szkolenia Polaków skierowano na lotnisko Lyon-Bron.....

Do Finlandii trafiło tylko 6 sztuk C-714 i to już po podpisaniu zawieszenia broni z ZSSR 13 marca 1940 roku. Z tych 6-ciu sztuk wojnę w Finlandii przetrwało 2 sztuki. Jedną z tych maszyn możecie zobaczyć Tutaj

Cytuję dalej:
.....Na samolotach pozostałych we Francji na lotnisku Lyon-Bron szkoliła się grupa Polaków. W rękach Polaków: pilotów , mechaników, samoloty CR-714 początkowo nie wykazywały większych wad. Podczas szkolenia na „Cyklone” zginął tylko jeden pilot por Witold Dobrzyński. Samolot rozbił się przed lądowaniem z powodu zatrzymania silnika. Całą winę wypadku zwalono na brak paliwa ,które miało się skończyć w trakcie lotu.....Dopiero w warunkach bojowych zaczęły się ujawniać wady tego samolotu: zawodny silnik, brak opancerzenia kabiny pilota, słabe i często łamiące się podwozie, skłonny do częstych awarii mechanizm zmiany skoku śmigła, częste usterki uzbrojenia itd. Długa lista wad sporządzonych przez Polaków sprawiła, że 25 maja wizytujący polską jednostkę Francuski Minister Lotnictwa, zakazał lotów na tych maszynach......[od tego czasu] ponad 20 polskich Caudronów stało bezczynnie. Łamiąc zakaz ministra zdecydowano się na loty tymi samolotami.....Startując z lotniska Dreux 145 dywizjon odniósł największe swoje zwycięstwa jak i największe straty w całej kampanii francuskiej.....

Mam nadzieję ,że nie zanudziłem was tym trochę przydługim tekstem. Jeśli nie to zapraszam co wnikliwszych Tutaj i do jedynej znanej mi relacji z budowy tego modelu w wykonaniu Hasio Muszkietnika. Zapraszam do relacji.

CDN.

--
Skończone:
PZInż 140 (4TP) z MM,Mig-21 MF z FM,Do-17 z GPM,BEa Sea Harrier FRS. Mk1. , Spitfire Vb ,PZL P11c z MM,Albatros(Oeffag) D.III Ba.253. z WAK ,CAUDRON-RENAULT CR-714 C1 CYCLONE z Quest-u,Jak-23 FLORA z Modelika,
Na warsztacie:

 Odpowiedz na tę wiadomość  |  Tematy/Start  |  Wyświetlaj płasko   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 

 Tematy Autor Odsłon Data
 [Relacja/Galeria] Caudron- Renault CR-714C1 z Quest-u  nowe
Partyzant 12338 17-01-08 21:16
 Odp: [Relacja]Caudron- Renault CR-714C1 z Quest-u  nowe
Partyzant 647 17-01-08 22:08
 Odp: [Relacja]Caudron- Renault CR-714C1 z Quest-u  nowe
Korsarz 546 17-01-08 22:32
 Odp: [Relacja]Caudron- Renault CR-714C1 z Quest-u  nowe
Partyzant 634 20-01-08 20:36
 Odp: [Relacja]Caudron- Renault CR-714C1 z Quest-u  nowe
Partyzant 586 23-01-08 21:27
 Odp: [Relacja]Caudron- Renault CR-714C1 z Quest-u  nowe
Partyzant 648 29-01-08 19:14
 Odp: [Relacja]Caudron- Renault CR-714C1 z Quest-u  nowe
Partyzant 620 02-02-08 21:12
 Odp: [Relacja]Caudron- Renault CR-714C1 z Quest-u  nowe
Partyzant 753 07-02-08 21:10
 Odp: [Relacja]Caudron- Renault CR-714C1 z Quest-u  nowe
Frytek 521 07-02-08 23:34
 Odp: [Relacja]Caudron- Renault CR-714C1 z Quest-u  nowe
Partyzant 558 08-02-08 09:31

 Działy  |  Chcesz sie zalogowac? Zarejestruj się 
 Logowanie
Wpisz Login:
Wpisz Hasło:
Pamiętaj:
   
 Zapomniałeś swoje hasło?
Wpisz swój adres e-mail lub login, a nowe hasło zostanie wysłane na adres e-mail zapisany w Twoim profilu.


© konradus 2001-2024