FORUM MODELARZY KARTONOWYCH   
Regulamin i rejestracja regulamin forum  jak wstawiac grafike, linki itp do wiadomosci grafika i linki w postach

FORUM GŁÓWNE
Modele kartonowe, ich budowa, technika, problemy, recenzje, nowości oraz wszystkie tematy związane z Naszym Hobby :-)


Projekt Grupowy:  50 lat Małego Modelarza  
Na tapecie:  Akcja sprzątania forum. W czynie społecznym, bez nagród i medali :>  
Na tapecie:  Projekt 50 lat Małego Modelarza - apel o uzupełnienie brakujących zdjęć.  


 Działy  |  Tematy/Start  |  Nowy temat  |  Przejdź do wątku  |  Szukaj  |  Widok rozszerzony (50 postów/stronę)  |  Zaloguj się   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 3Strony:  1  2  3  ->  => 
18-10-07 13:26  [Relacja/Galeria/projekt własny] ORP Pomorzanin II
fitter 

Na Forum:
Relacje w toku - 3
Relacje z galerią - 13
Galerie - 27


 - 7

Tak się jakoś ostatnio założyło, że trochę zmieniłem profil i zamiast statków powietrznych zająłem się tymi co po morzach i oceanach. Niniejszym mam przyjemność zaprezentować Szanownym Kolegom relację z budowy polskiego okrętu hydrograficznego "ORP Pomorzanin" II. Nie będzie to długa i bardzo obszerna relacja, da jednak pogląd jak człowiek (czyli ja) uczy się rzemiosła szkutniczego.
Ale od początku. Model jest projektowany i budowany na podstawie planów zamieszczonych w numerach 5-7/2005 "Modelarza". jako, że w nr 5 były tylko rzuty generalne, co do reszty posiłkowałem się planami ORP "Czajka" zamieszczonymi w pozostałych dwóch. Jest to bowiem okręt-bliźniak po demobilizacji. PMW po pierwszej wojnie światowej dostała w "spadku" cztery trałowce typu FM z kajserowskiej marynarki, które służyły dzielnie aż do 1931 roku. Wtedy to skasowano pierwszego "Pomorzanina" a wraz z nim trzy ptaszki - ORP "Mewa" jako, że miała kadłub w najleszym stanie (po gruntownym remoncie dokonanym po jej wyłowieniu z dna basenu południowego portu w Gdyni) została przebudowana i ochrzczono ją jako ORP "Pomorzanin" (stąd ta II). Wskutek drobnych różnic między "Czajką" a "Pomorzaninem" niektóre rzeczy mósiałem robić na wyczucie, gdyż materiału fotograficznego w sieci jest strasznie mało.

I tutaj serdecznie chciałbym podziękować Pawłowi Mistewiczowi, który kreślił te plany i podzielił się ze mną swoją wiedzą na ten temat.

Model jest projektowany za pomocą Siatek i Corela 11. Za podstawowe barwy przyjąłem dwa odcienie czerni 60% (pokłady) i 40% - cała reszta. Co prawda dysponuję zdjęciem z którego wynikałoby, że "Pomorzanin" mógł być biały, jednakże nie znalazłem nigdzie takiego potwierdzenia. Jako, że model jest szpachlowany trzeba było wybrać farbki. W początkowym etapie posługiwałem się szarą akrylową farbą podkładową w sprayu, którą można kupić w każdym sklepie z lakierami samochodowymi. ostatnio jednak po zaopatrzeniu się w kompresor i aerograf postanowiłem przy okazji nauczyć się tej trudnej (co dziś muszę przyznać) sztuki. Do malowania wybrałem:
- akryl Vallejo nr 907 "pale greyblue" na burty, nadbudówki i całą resztę,
- akryl Vallejo nr 70957 "flat red" przyciemniony czernią na dno,
- akryl vallejo nr 801 "brass" na śruby i wały napędowe,
- emalię Revell'a 79 mat na pokłady
Nie wiem czy to właściwy wybór, ale takie miałem pod ręką i, co mogę już przyznać, zły to wybór pod względem optycznym to nie był.

Pierwszym etapem było zeskanowanie i przeskalowanie planów. I tu pojawił się delikatny problem związany z obróbką cyforwą. Linie zrobiły się trochę za grube, co zmusiło mnie do przerysowania linii teoretycznych wręg. Te zaś porównane z rzutem bocznym i z lotu ptaka kadłuba nie bardzo chciały się spasować i to zarówno pod względem szerokości jak i wysokości. Byłem więc zmuszony wykreślić je jeszcze raz, wzorując się na tych z "Modelarza", mając nadzieję, że zbyt daleko od oryginału nie odbiegłem.

Szkielet oparłem na jednej wzdłużnicy z poziomym wzmocnieniem na wysokości linii wodnej oraz 17 wręgach.



Przy długości modelu 43cm (skala 1:100) wydaje się to optymalnym rozwiązaniem, gdyż szkielet sklejony na tekturze 1,5mm trzymał sztywność. Ze względu, na to, że dysponuję tylko drukarką A4 zarówno wzdłużnica jak i burty musiały zostać podzielone na pół. Aby go jednak wzmocnić wypełniłem go pianką poliuretanową budowlaną. Po zastygnięciu i obcięciu nadmiaru całość przetarłem do wysokości wręg gruboziarnistym papierem ściernym. Następnie większe dziury załatałem starą szpachlą akrylową do paneli podłogowych (czego to człowiek w domu nie znajdzie ;-).



Na tak przygotowany kadłub zacząłem naklejać poszycie dna oraz burt. Oklejony kadłub przesmarowałem cyjanopanem i przeszlifowałem a następnie prysnąłem po raz pierwszy farbą w spray'u. Wyszły wtedy wszelkie nierówności co zmusiło mnie do kontynuacji prac z użyciem szpachli.



Zaczęła sie więc zabawa - szpachla modelarska Wamodu, papier, spray, aż do uzyskania zadowalającej mnie powierzchni. Co prawda patrząc na efekty Kolegów Marynistów jeszcze długa droga przede mną jednakże ja jestem zadowolony z efektu. Dokleiłem więc stępkę w której zostanie zamocowany ster i po delikatnym odszpachlowaniu i przeszlifowaniu nierówności jeszcze raz prysnąłem farbą.



Zafascynowany relacją Qń'a postanowiłem nanieść blachy - kartka papieru z drukarki i szybkie wyrysowanie linii choć trochę przypominające te na planach. Po przyklejeniu ich na BCG i wyschnięciu jeszcze raz farba w sprayu. w międzyczasie jednak naleiłem bulaje robione z drucika miedzianego (wiem, powinien być mosiężny ;-) Niestety tu sie farba skończyła co zmotywowało mnie w końcu do kupna kompresora i aerografu.



Przyszła pora na napęd i ster, wstępnie wykreślone w Corelu okazały się dobre, co mnie ucieszyło, gdyż nie lubię poprawiać błędów.



Po złożeniu tego wszystkiego do kupki przyszła pora na malowania czyli moją walkę z aerografem. Niestety farby które kupiłem trzeba było rozrzedzić wodą destylowaną i do dziś nie wiem czy była to dobra konsystencja. Jednakże, że zrobiłem jej więcej, stoi w słoiczku i czeka na zużycie. Jak kadłub i burty poszły mi OK to dno to faktycznie przy pierwszym malowaniu było dno... Do maskowania użyłem taśmy Tamyii, jednakże wskutek złego docisku i za rzadkiej farby powstały zacieki :/ No cóż - papier 600 na całości, jeszcze raz szara na kadłub, czekanie aż porządnie wyschnie i powtórka dna. Dla bezpieczeństwa dodałem trochę oryginalnej farby celem zagęszczenia i dopiero pryskałem. Jak zdjąłem maskowania mogłem odetchnąć z ulgą - dwa drobne zacieki - tylko! Delikatnie je zeszlifowałem i podmalowałem na szaro. Przed kolejnym malowaniem dorobiłem również listwy odbojowe, co widać na ostatniej fotce. Dokleiłem śruby i pomalowałem wały. Niestety w skutek malowania innych części na rufie (o czym w kolejnym odcinku) i słabego zasłonięcia dno zostało lekko przypruszone szarością - ot człowiek uczy się na błędach. Retusz jednak przeprowadzę pędzlem.



--

pozdrawiam
fitter
----------------------
nie projektuję - po prostu robię sobie model...
----------------------

Post zmieniony (14-02-09 09:12)

 
18-10-07 14:42  Odp: [Relacja] ORP Pomorzanin II - projekt własny
Kat 

Na Forum:
Relacje w toku - 6
Relacje z galerią - 7
Galerie - 16


 - 8

Jak na pierwszy okręt to efekt jest powalający. Czy mógłbyś wstawić jakieś zdjęcie albo rysunek oryginału?

Pozdrawiam

--
_________________
Dobry modelarz sklei model każdego, nawet najgorszego projektanta
Dobry projektant zaprojektuje model który sklei każdy, nawet najgorszy modelarz

"Nie ma ludzi niewinnych, są tylko źle przesłuchani"- Felix Dzierżyński

Makro: HSW Ł-34 , IS-3 , BTR-80, ORP Grom II
Mikro: 2S19 Msta, Man 7t , M1070 HET, Fiat 126p

Moja strona: http://maciek-kat.cba.pl/

 
18-10-07 14:55  Odp: [Relacja] ORP Pomorzanin II - projekt własny
Waldek K 

Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 2
Galerie - 4
 

Bardzo ciekawy temat i bardzo dobra skala ;-)
Będę tu często zaglądał. Jedna uwaga: wały śrub są zwykle srebrzyste, a tylko same śruby w kolorze mosiądzu lub brązu.

Jak na forum okrętowym pisałeś m.in.: ..."Z dostępnej mi dokumentacji (w tym zdjęć i planów z Modelarza 5-7/2005) wynika, że najprawdopodobniej był to szary. Otrzymałem również zdjęcie (dziękuję Pawle:-) na którym ORP Pomorzanin jest bardzo jasny - najprawdopodobniej biały.
A pytam, coby potem brać marynistyczna nie miała pretensji, że nie takie barwy ;-)"

Byłem prawie pewny, że przygotowujesz kartonówkę do wydania. No cóż, szkoda. Ale i tak będę Ci kibicował.

--
Najlepsza skala to...? 1:100!!!
W budowie: PT-109 i PT-171 , USS Emmons
Free papermodel LCP(S)

 
18-10-07 19:24  Odp: [Relacja] ORP Pomorzanin II - projekt własny
randar 

Na Forum:
Relacje w toku - 4
Relacje z galerią - 7
 

Też będę tutaj stale zaglądał, brawo fitter ! :)

Szykuje się możliwość podglądnięcia różnych technik budowy, co przy takim poziomie "zręcznośći" jak Twój zapowiada się niezłą ucztą dla ducha ! :)

pozdrowienia !

--

 
18-10-07 19:46  Odp: [Relacja] ORP Pomorzanin II - projekt własny
fitter 

Na Forum:
Relacje w toku - 3
Relacje z galerią - 13
Galerie - 27


 - 7

Nie będę ukrywał, ze model powstaje już od pewnego czasu, więc i mając chwilkę, mogę przyspieszyć relację. najpierw jednak opowiedzi na powyższe posty.

Kat - nie jest to pierwszy okręt jaki kleję, pierwszy jednak z tak "zaawansowaną" walorką. Swego czasu popełniłem kilka pływadełek i przerwałem na Vittorio Veneto z MM. Do okrętów powróciłem klejąc PT-109 a następnie projektując Schnellboot'a. Tak więc jest to mój drugi projekt morski, a model któryś tam.
Co do zdjęć oryginału to w sieci są dwa: to i to.
Waldek - oczywiście wały przemaluję - dziękuję za uwagę. Co do wydania - wszak robię go głównie z papieru, więc nic nie jest powiedziane...

No to jedziemy dalej - nadbudówka główna. Nie powstała jako pierwsza (gdyż najpierw bawiłem się z rufową) lecz powinna, gdyż taka będzie ewentualna kolejność klejenia.
Zacząłem od "parteru" łączącego oba pokłady. Całość tego segmentu składa się z trzech elementów - pokładu, ścian pocznych z łącznikiem pokładów i niedoklejonej jeszcze ściany przedniej. Aby trochę uprzestrzennić model dorobiłem ramki w "oknach" i drzwiczki.



Kolejny segment to tylna część nadbudówki umiejscowiona na dolnym pokładzie. W zasadzie to dwie części skrywające kotłownie - na nich znajdzie się komin i olbrzymia trąba do łapania powietrza. Jak widać drukarka mi zaczęła psuć robotę, ale to nie problem bo i tak wszystko pójdzie pod aerograf. Tylne drzwi do kotłowni dostały zawiasy. Widoczne punkty to miejsca pod relingi i trapy. Ściany tych nadbudówek składają się z dwóch warstw z których jedna jest od pokładu do ok 2/3 wysokości nadbudówki natomiast główna zaczyna się 2,5 mm nad pokładem. Na skutek takiego rozwiązania powstał wpust i wygląda to jakby ścianki były "docieplone".



Całość złożyłem na sucho a następnie przymierzyłem do pokładu. oczywiście coś musiałem sknocić i okazało się, że zapomniałem uwzględnić jednej ściany. Uzupełniłem ją kawałkiem brystolu wklejając go od spodu - dlatego taka biel między nadbudówkami.



Całość pomalowałem pędzlem pierwszą warstwą farby i przetarłem papierem 600. W międzyczasie doprojektowałem również pięterko, które po nadstawieniu się prezentuje tak:



edit:
Na koniec dwa pytania do Szanowych Kolegów:
- na jaki kolor pomalować "szybki" w bulajach aby wyglądało to naturalnie?
- czy bulaje zostawić zamalowane czy zetrzeć z nich farbę aby uzyskać "błysk mosiądzu"?

--

pozdrawiam
fitter
----------------------
nie projektuję - po prostu robię sobie model...
----------------------

Post zmieniony (18-10-07 19:49)

 
19-10-07 08:39  Odp: [Relacja] ORP Pomorzanin II - projekt własny
Waldek K 

Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 2
Galerie - 4
 

Podczas wojny wszystkie błyszczące mosiądze zazwyczaj zamalowywano, ale Twój okręt jest przedwojenny, dlatego powinien się błyszczeć tam gdzie trzeba.
Co się tyczy bulajów, to miałem nadzieję, że je powycinasz i podkleisz folią, ale nawet teraz możesz jeszcze wkleić w nie folię pomalowaną od spodu na czarno. Tyle, że to nie będzie już takie proste.

--
Najlepsza skala to...? 1:100!!!
W budowie: PT-109 i PT-171 , USS Emmons
Free papermodel LCP(S)

 
19-10-07 13:19  Odp: [Relacja] ORP Pomorzanin II - projekt własny
fitter 

Na Forum:
Relacje w toku - 3
Relacje z galerią - 13
Galerie - 27


 - 7

Cofnę się teraz nieco w czasie i wrócę do nadbudówki, która powstała jako pierwsza.
Podobnie jak główna ścianki ma podwójne, Co prawda jest to zwykły "klocek" ale postanowiłem zacząć od najłatwiejszej części. Dodatkowo dorobiłem drzwiczki (co prawda bez nawiasów), bulaje, poręcze oraz reling.



Efekt z żyłką jednak mi nie odpowiadał więc przed montażem kolejnych elementów go usunąłem. Całość prysnąłem farbą i przetarłem papierem. Czas było dorobić resztę. Trochę zabawy miałem z bulajami, ale tylko ze względu na ich ilość i wielkość. Robione na zasadzie "rozciętej sprężynki". Z drugiej strony dobudowałem zejściówkę i całość przymierzyłem do pokładu.



Przyszedł czas na zaprojektowanie wywietrzników (a może chwytów powietrza?), co nie było prostą sprawą. Chodziło o uzyskanie kształtu jak najbliższego rzeczywistemu przy jak najmniejszej ilości części. Tak więc składają się z trzech: podstawy, wlotu i wygiętej "trąbki" czyli górnej części. niestety "szew" jest na zewnątrz. Przejżałem relacje na forum i podjąłem drugą walkę z relingiem. Tym razem wziąłem drucik stalowy z owijki drutu do plombownic (zdaje się, że to Kojak rodawał go w Radomiu:-) wyprostowałem nad gazem i do boju. Tak powstały słupki i barierka. Środkowa część relingu to cieńki drucik miedziany. Całość klejonana styk gęstym klejem cyjanopanowym, a właściwie jego zwietrzałymi resztkami - cóż trzeba się będzie wybrać na zakupy... Okieka i szybki w bulajach zamalowane granatowym akrylem i z jednej strony już wkapany lakier bezbarwny też akrylowy. Brak jeszcze kilku elementów na dachu, ale i na to przyjdzie czas.



--
pozdrawiam
fitter
----------------------
nie projektuję - po prostu robię sobie model...
----------------------

 
19-10-07 14:27  Odp: [Relacja] ORP Pomorzanin II - projekt własny
Wojciech Cięciwa   

http://konradus.net/foto.php?scr=http://konradus.com/forum/img_upl/karton/rupieciarnia_5.jpg 13.imageshack.us/img213/4916/gdynia005ts2.jpg - jeszcze jedno zdjęcie.

[size=9]Źródło - FOW[/size]

--
Boże, daj mi cierpliwość, bym pogodził się z tym, czego zmienić nie jestem w stanie.
Daj mi siłę, bym zmieniał to co zmienić mogę.
I daj mi mądrość, bym odróżnił jedno od drugiego.

Reinhold Niebuhr

Konradusowy serwer Discorda

 
19-10-07 14:33  Odp: [Relacja] ORP Pomorzanin II - projekt własny
szebi 



Na Forum:
Relacje z galerią - 11
Galerie - 11


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 2
 

Model - finezja ! Aż miło popatrzeć ! Masz jednego widza więcej :)

--
Stocznia w Kure szykuje się do prac....
GG: 2022578

 
22-10-07 10:17  Odp: [Relacja] ORP Pomorzanin II - projekt własny
fitter 

Na Forum:
Relacje w toku - 3
Relacje z galerią - 13
Galerie - 27


 - 7

Relacja powoli zbliża się do fazy budowy na której obecnie się znajduję, wobec czego trochę zwolni tempo i będzie odbywała się na bierząco. Dziś dziub okrętu.
Zdecydowałem się na przetarcie z farby bulaji, jednakże aby okręt nie przypominał choinki, ramy w oknach głównej nadbudówki postanowiłem pozostawić drewniane czyli brązowe. Pokład dziobowy jest w zasadzie pusty, jeśli nie liczyć windy kotwicznej z kabestanem, polerów oraz nawiewników. Łańcuch kotwiczny o oczkach 1,5 mm udało mi się kupić za grosze (9 zł metr) na Allegro. Kotwice papierowe, coby było weselej jedną zostawiłem - niech się buja. Reling jak na nadbudówce z druciku stalowego i miedzianego, klejony sukcesywnie po kawałku do dwóch słupków, schnięcie i kolejne dwa. Co ciekawe z planów wynika, że nie jest on równy na całej długości - wysokość słupków wzrasta do dziobu. Dlatego też klejony po kawałku aby wygiął się naturalnie a nie na siłę. Wysokość słupków najpierw wymierzona poprzez przyłożenie nitki w dwóch skrajnych punktach (nadbudówka i flagsztok) i docinanie słupków cążkami.
Przy okazji mój sposób na robienie drabinek. Na metalowej linijce naklejam dwa kawałki plasteliny i w odpowiedniej odległości od siebie kładę dwa druciki. Potem mając miarkę pod spodem naklejam szczebelki. Dzięki linijce pod spodem jest łatwiej utrzymać równą odległość pomiędzy szczebelkami.



--
pozdrawiam
fitter
----------------------
nie projektuję - po prostu robię sobie model...
----------------------

 Tematy/Start  |  Wyświetlaj drzewo   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 3Strony:  1  2  3  ->  => 

 Działy  |  Chcesz sie zalogowac? Zarejestruj się 
 Logowanie
Wpisz Login:
Wpisz Hasło:
Pamiętaj:
   
 Zapomniałeś swoje hasło?
Wpisz swój adres e-mail lub login, a nowe hasło zostanie wysłane na adres e-mail zapisany w Twoim profilu.


© konradus 2001-2024