Witam serdecznie
Chciałbym dzisiaj rozpocząć kolejną relację z budowy.
Od dłuższego czasu chodził za mną model rosyjskiego działa samobieżnego ASU 85 w malowaniu używanym przez 6 Pomorską Dywizję Powietrzno-Desantową. Jest to pojazd wyglądający troszkę inaczej niż klasyczne czołgi lub działa samobieżne.
Dawno, dawno temu GPM wydał model tego działa (nr 118) i postanowiłem go zrobić. Jak na tak wiekowe wydanie model wydawał się dobrze rozrysowany (cienka kreska i wiele szczegółów).
Ja oczywiście planowałem dodanie troszkę od siebie (nowe gąsienice z pojedynczych ogniwek, druty, nowe koła napędowe i inne szczegóły). Zacząłem zbierać materiały i tu niespodzianka. Udało mi się znaleźć zaledwie kilkanaście nadających się do czegoś zdjęć. Ale znalazłem plany tego działa (z jakiegoś wydawnictwa, Modelarz?) a wizyta w Muzeum Wojska Polskiego dostarczyła mi porcję zdjęć. Po porównaniu planów z wydawnictwem okazało się, że kadłub modelu z wydawnictwa jest za krótki o ok. 1cm! Pomijam duże uproszczenia dolnej części kadłuba. I tak miałem, praktycznie nowe podwozie, nowe gąsienice i uproszczony kadłub.
Długo wahałem się ale pod naciskiem kolegi QNia postanowiłem, że jest to dobra okazja sprawdzeniu się w budowie modelu od początku. I tak się zaczęło projektowanie i budowa od zera.
Trochę informacji o tym pojeździe:
Powstanie działa samobieżnego ASU - 85 było następstwem analizy działań wojsk powietrznodesantowych i zagrożeń w obszarze desantowania, oraz wprowadzeniu do uzbrojenia armii b. ZSRR samolotów transportowych do przewozu i desantowania ładunków o dużych wymiarach (AN-12, AN-22).
Lekkie działo samobieżne ASU - 85 jest wyspecjalizowanym wozem bojowym przeznaczonym do zwalczania broni pancernej przeciwnika, umocnień i punktów oporu. Cechą charakterystyczną działa jest silne uzbrojenie (armata 85 mm D-700) oraz możliwość działania również w nocy, dzięki zamontowanym urządzeniom celowniczym. Mimo, że w budowie zastosowano wiele sprawdzonych elementów pływającego czołgu PT-76 działo samobieżne nie zostało przystosowane do pływania. Ze względu na ciężar, ASU - 85 jest transportowane drogą lotniczą w rejon opanowany przez oddziała pierwszego rzutu (np. lotniska).
W Polsce użytkownikiem lekkiego działa samobieżnego ASU - 85 była 6 Pomorska Dywizja Powietrzno-Desantowa. W latach siedemdziesiątych ze względu na wysokie koszty utrzymania oraz wprowadzenia nowych wozów piechoty rozpoczęto wycofywanie lekkiego działa samobieżnego z uzbrojenia.
Dane techniczne działa pancernego ASU-85:
Wymiary : dług. całkowita 8,44 m (kadłuba 6,24 m), szer. 2,97 m, wys. 1,94 m
Cieżar: 15,5 t
Pancerz: spawany z płyt walcowanych o grubości od 15 do 40 mm
Silnik: wysokopreżny 6-cyl. o mocy 240 KM
Predkość: 45 km/h
Zasieg: 360 km
Zapas paliwa: 250 l
Załoga: 4
Uzbrojenie: 1 armata D-70 kal. 85 mm, 1 km PKT kal. 7,62 mm
Zapas amunicji: 40-45 pocisków do armaty i 2000 do km
Prace nad modelem są już trochę zaawansowane. Mam rozrysowany kadłub, większość detali, koła nośne i gąsienice (mady by QŃ). Mam też trochę elementów zrobionych, ale zacznę od kadłuba. Nie ma on klasycznych wręg. Postanowiłem, że poszczególne płyty będą naklejane na 1mm tekturę i sklejane razem po zeszlifowaniu krawędzi. Jedynym miejscem, gdzie będą wręgi to spód kadłuba ze względu na jego nietypowy kształt - dno jest faliste. Rozpocząłem od spodniej części (poniżej linii błotników) ze względów na kształt kadłuba. Jak widać na poniższych zdjęciach jest tam wiele wnęk (na wałki skrętne i amortyzatory) a i ilość płaszczyzn też nie jest mała. Gdy wnęki były gotowe wkleiłem wałki skrętne.
C.d.n.
--
Post zmieniony (19-07-07 22:52)
Post zmieniony (17-09-14 21:43)